Kulutuksen pienentäminen???/6.5 TD Suburban

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja caprice307, 13.5.2011.

  1. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Harrastuksena kulutuksen minimointi :) Caprice kunnossa, nyt Suburbanin kimppuun.

    1995 Chevy Suburban 2500 4x4.
    Nyt alkuperäisputkisto ja alkup.mallinen ilmansuodatin.

    -
    Saako kulutusta laskemaan, jos toteuttais nämä:
    - 3" putkisto yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella (liikaa ääntä?, oikea putkikoko?)
    - Kojo teholastu, +40-50 hp
    - alkuperäisen ilmansuodattimen tilalle levymallinen vapaavirtaussuodatin
    (- 9# resistorilla ei taida olla kulutuksen vähentämisen kanssa mitään tekemistä, olisko 9# resistori kuitenki suositeltava, jos teholastun laittaa?)

    -
    Ajotyyli rauhallinen, harvoin kilpa-ajoa :)
     
  2. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Noi temput kun teet niin kyllähän se kulutus siitä jonkinverran tippuu...

    Mulla on 3" putki alusta loppuun yhdellä isolla Simonssin läpivirtaavalla vaimentimella, äänet on hiljaisemmat kuin alkuperäisellä putkistolla. Jopa liian hiljaiset. Mulla on tehty kaikki noi samaiset muutokset mitä jo tossa luettelit, ja jonkinverran enemmänkin. Lastuversio tuskin kuitenkaan on se kaikista taloudellisin, haettu vaan maximi hevosvoimamääriä :rotfl:. Kulutus tippu n. 1,5l sataselle, ja jaksaa mennä huomattavasti paremmin. Menis varmaan pienemmälläkin jos ajelis rauhallisemmin. Rengaskoko vaikuttaa kulutukseen kanssa yllättävän paljon, mulla 305/70/16.
     
  3. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Jees. Jotenki vaan tuo 190 hv tuntuu aika levolliselta noin isoon autoon. Vois kuvitella, että se 230-240 olis oikeampi määrä. Ajatella, että noita on 170 heppasenakin...

    Mikä vois olla optimaalisin rengaskoko -korottamattomaan autoon- kulutuksen suhteen?
     
  4. joneone

    joneone 3rd gear

    Pari vuotta myöhässä mutta vastaan ny tähänkin jos joku joskus tarvii :D. Ite oon ny 4 vuoden aikana tehny 40e tankkauksilla jolla ungevär 31-33litraa naftaa ja kolmella eri rengaskoolla tämmöstä omaa testiä: 305/70/16 rupulikumit mud - 80-90 mailia ajoa, 285/75/16 m+s all terrain kumeilla noin 100 mailia tasasesti ja 245/85/16 nokia hakkapelitan nastakumeilla 130 mailia. Noi on seka-ajossa, enemmän painottunu kaupunki ajoon.
    Ihan vakio peli putkistoineen yms myöden. Tai ainakin luulen niin :D Ja sen olen huomannu et ajanpa raskaammalla jalalla tai sitten niillä kuuluisilla balettitossuilla niin aina saman vie.

    Eli siinä 14-20 litran hujakoilla mennään.

    Nii pelinä on k2500 -96 subbe
     
    Muokattu: 12.4.2017
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei diisselissä oikeen saa hirveesti ajotavalla tehtyä mitään.

    Sillä on se ominaisukulutus ajo sitten kylillä tai maantiellä.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on tollaset "mittaukset".
    Mun oma -93 K2500 pikuppi, kone 6.2 ja noin 300 kaakkia, loota TH700 lowstallatulla turbiinilla. ~3500kilonen traikku persiissä keskikulutus maantiellä 1200kilsan matkalla 16.5L satkulla.

    Sitten -96 K2500 pikuppi jossa Kojon lastu ja 4L80€ eli orkkis tomaatti. Samalla kärryllä 500kilsan maantielenkki keskikulutus 20litraa satkulla.

    Ainoa ero tolleen yhtäkkiä on se että mulla mekaaninen IP ja kevyempi vaihdetoosa.
     
  7. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kyllä nää aika yksilöitä näköjään on..
    -94 K2500 subbari otti alle 14.5l/100km 265/70R16 rengastuksella ja 16l/100km 35x12.5R15 kumeilla.
    Auto oli lastutettu ja korinkorotuksella, 3.73 välityksillä.
     
  8. joneone

    joneone 3rd gear

    Himokselle päästiin Turusta 100e ees taas auto täynnä kamaa ja nopeusrajoitusten mukaan hiihtolomalla. Kaikkines noin 600km eli sillo keskikulutus 13l/100km hujakoilla. Se onkin ennätys mun subul ja porukalla naureskeltiin et nyt on jo hybridipeli alla :D hahah
     
    Muokattu: 12.4.2017
  9. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kyllä mullakin oli 6,5 subussa kulutus 12-13ltr välillä,Kojo lastu,vaparisuod,3"suoralla putkistolla.
     
  10. joneone

    joneone 3rd gear

    Tarvii varmaan kans lähettää PCM ohjelmoitavaks, naapurikunnasta Laitilasta saakin Marteliukselta bolt on putkiston edullisesti näihin peleihin.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mihinkähän tämä väite perustuu ? :odeek:
     
    mpower, jenkula ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  12. jenkula

    jenkula Gearhead

    Isossa kuljetusyrityksessä on merkitystä ajotavalla,säästöt on huomattavia vuodessa,jos säästää oikeesti haluaa.Ja tietenkin diisseliä polttoaineena.
     
  13. palontie

    palontie Double Gearhead

    Tossa yksi kuljetusfirma Kainuussa laittoi kustannuksia kuriin,että Rekoille laitettiin rajoitin 82km/h niin jos oikeen muistan niin säästöä tulee yli 15000e vuodessa.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    740 diisselissä suhtsama kulutus kun suti kaasu pohjassa kulällä kun ajo tielläkin, bensassa tiellä 9 kylillä 30

    Sama 250 mersussa joku litran täyskaasu sutimisessa nous kulutus verrattuna tie ajoon ja kaasu pohjassakaan ei kauheesti enempää vienyt.

    Vanilla meni ruopimisessa ja täyskaasuajossa joku litra enemmän ehkä naftaa vrt. matka ajoon/siivoon ajoon

    Cdi mersu ja 525 kasarin lopun diesel bemari myös samanlaisia, 525 bensalla sai menemään joku 30 kun diisseli samanlaisessa rytyytyksessä vei sen 11


    En tiiä miks ei vie enempää, kaiken järjen mukaan pitäs
     
  15. ari vw

    ari vw Gearhead

    Enovainaa ajoi iisalmelaisen pikkufirman rekkaa ja niihin tehtiin sama muutos 88-82km/h - säästyi kuulemma 5l/100km....
     
  16. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ja ajamalla juuri rajoittimen alapuolella ettei se paukuta sitä vastaan säästää paljon rekoissa..

    mutta kun kaikki ajaa rajoitinta vastaan kun on olevinaan kiire niin kulutus on siksi suurempi.

    ja rekan otsapintaala on sen verran tiiliskiviluokkaa että tuollainen 5kmh tiputuskin maantienopeuksissa jo tuntuu kulutuksessa. (näille alennetuille rajoittimille vain pitäisi kytkeä väliaikainen parin minuutin kestävä ohituskytkinnappula)

    ja kyllähän noita ennakoivia eko ajokursseja useimmille isojen kuljetusfirmojen kuskeille järjestellään.. ja käytännössä kaikille kuskeille onkoeajon jälkeen todettu että olisi useiden litrojen säästöjä vrt heidän oma normaali ajotapa. kukaan vaan ei tykkää aina ajella sillä hypermiling tavalla. mutta jos ees vähän jäisi mieleen niin firmat säästäisi pikkasen silti.
     
  17. palontie

    palontie Double Gearhead

    Samainen firma palkitsee tai palkitsi parhaiten ajavan kuskin muistaakseni kuukauden liksalla.Ainut auto jolla oli rajoitin 85 oli Kuopio-Kuusamo autolla ihan aikataulujen vuoksi.
     
  18. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    oikeasti häviävät rahaa. reissuihin kuluu lähemmäs 10% enemmän aikaa. muutaman kymmenen hengen kuljetusliikkeessä polttoainekustanukset voivat olla luokkaa 100keur/kk.
    ts. prosentin säästöllä kymmenen prosenttia turpaan...
     
  19. palontie

    palontie Double Gearhead

    Niin mutta tulos näyttää ulos ihanan vihreeltä.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    B-juna kulki alta 40 litraa sataselle kun viitti ajaa max 83 ja käytti kaikki alamäet raakasti hyväkseen. +600hv lastutettu i-shit Volvo veturina. Se on jo vähän. Täyttöaste kova ja välillä paukku painotki. Jos tuota ois polkenu 89 ni morjes..
     

Kerro tästä muillekin!