Kulutuksen pienentäminen???/6.5 TD Suburban

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja caprice307, 13.5.2011.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Koita ens kerralla tehä isot viisteet
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No kylhä kierrosluku vaikuttaa kulutukseen/häviöihin. Joka kierros aiheuttaa kitkaa ja niitä pumppaushäviöitä. Mitä vähemmän kierroksia, sitä vähemmän häviöitä. Tietty polttoainetta kuluu enemmän/ kierros, mutta kokonaisuudessaan tulos jää positiiviselle. Koitas ajaa kylmällä koneella aloittaen sama reissu, vaik 10 kilsaa pitkä, samaa nopeutta ajaen, mutta eri vaihteella. Esim kolmosella huudattaen vs od päällä. Kummalla kuvittelet koneen lämpeevän nopeemmin? Periaatteessa matkaan käytetty energiahan on sama.

    Lämmöstä puheenollen, kuumempi termari parantais dieselin kulutuslukemia.
     
  3. palontie

    palontie Double Gearhead

    Viisteet ja käyttää aina kässäriä kun pysäköi auton.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jotenkin mutulla arvaan, että tohon ongelmaan ei viisteet auttas. Nyt tosin näyttää, ettei tarvi kokeillakaan.
     
  5. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    rumpuun viisteet
     
  6. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Ei kai ajosuunnalla oo väliä...
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ja sauhua tulee enemmän kun ajaa kaasu tiskissä pienillä jenkoilla.

    Se on tärkeintä diesel-toiminnassa. Ihan sama vaikka ei kulkis mihinkään, pääasia että on sauhua, auto haisee naftalle ja kuski nafta-pakokaasu kombinaatiolle.

    Tuli todella miehekäs ja munakas "maailman hallitsija" olo kun menin traktorirempan jälkeen samoissa vaatteissa kauppaan niin että koko kauppa lemusi. Olin elämäni ja urani huippupisteessä, siitä lähtien on menty alamäkeä.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mutta miten dieselissä vaikuttaa huippuvääntökohta? Kun mulle on aina slostettu että siinä kohtaa on paras hyötysuhde missä on huippuväntö. Jos se huippuväntö on tarpeeksi pienillä jenkoilla, voiko käydä niin että hyötysuhde olisi siinä kohtaa sen verta parempi että pienemmillä jenkoilla kulutus vaan kasvaisi?


    Miten bensakone taas suhtautuu jenkojen pienentämiseen, amerikan palstoilla pelottelevat että kulutus kasvaa jos jenkat laskee ODlla tai perävällärillä liian alas eli pistää vaikka 3V lootan tilalle 4V lootan eikä vaihda perää?
     
  9. caprice307

    caprice307 Gearhead

    En ny tiedä sopivampaakaan paikkaa, niin kysyn täs keskustelussa.
    Mulla on tossa Caprice 6.5 vaparikoneella.
    Onko 6.5 konetta jossain yhteydessä ollu alunperin kiilahihnoilla olevana mallina?
    Tuossa koneessa ne joka tapauksessa on:
    http://imgur.com/a/01yNT
    (Linkissä viisi kuvaa, rullaa alaspäin.)
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Onpas joku jaksanu rakennella. Vanhan A6 kompurankin naittanu tohon settiin... Toimiiko ilmastointi peräti?
    Kyllä 6.5 koneet tais vanissakin olla jo kaikki moniuralla.
     
  11. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Pari kesää sitten toimi vielä.
     

Kerro tästä muillekin!