Kulutuslukemat, eli paljonko vie soppaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja twincam6, 29.12.2011.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Varmaan tosi kulunut aihe mutta silti, kun diesel ja bensa kohta
    samanhintaisia.
    Eli paljonko esim 350 tai 305 moottori kuluttaa sekalaisessa ajossa?
    Oletetaan että motti on kiinni fullsize kopassa.
    Mullakin ollut joskus noita bensakaseja mut aika on kullannut muistot,
    sekä kulutuslukemat :rotfl:
    Kiinnostaisi tietää kokemuksia mitä ne oikeasti syö, eikä sitä millä
    ne kulkee 80 kymppiä kesällä myötätuulessa yhdellä varpaalla
    kevyesti kaasua pitäen :soosoo:
    Eli todellista keskikulutusta.
     
  2. ido59

    ido59 Gearhead

    Arvelisin, että Moparin 350 50-luvulta vie seka-ajossa reilusti yli 20l/100km.
     
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    chevyt yleensä suht pieni ruokasia. riippuu tietenki kaasujalasta mut alle 15 pääsee ja usein 350 vie vähemmän etenki isommassa autossa.
     
  4. :rotfl: 03 silverado 496:lla ei mene alle 20 millään , luulis että "nyky"ruiskutekniikalla pääsis vähemmälläkin.

    Työmatka-kaupunkipyörittelyssä taitaa 35 olla lähellä.... jostainhan se voima tulee :odroll:
     
  5. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    350 TBi luiskaperässä kympin pintaan matkassa ja Moparin monimonikymppinen "70-luvun pensan ja saasteen säästömalli" Fullsizessä 15-35 sataselle. Kai sen sais viemään vähän enemmänkin kun olis oiken vihkiytynyt noihin kulutus asioihin :poff:
    Perävälitys ja vaihteisto näyttelee aika isoa osaa tuossa kulutuksessa, luulis että säädöissä oleva 350 aavikkovälityksillä fulsizessä menee reippaasti alle 15, mutta yli 10 matkassa.
    Itsellä Tbin perässä th700 ja 2,77 välitysillä oleva perä. Joku sanoo että liian pitkä, mutta 80-90 luvun Camaroista löytyy tuommoisia komplekseja.
    Munavaunukin seuraa mukana mukisematta, silloin menee 15-18.
    Sekalaista en ole mitannut, mutta epäilen sen olevan 2-5 litraa suurempi. Nuo matkalukemat on ajettu kunnolla, ei kyyryssä pikkuvarpaalla.
     
  6. cuda69

    cuda69 Gearhead

    yli kaks tonnia painava sysleri 335hp 440 koneella vei hesan reissulla 17 satasella matkavauhin ollessa 100-110.jos malttaa ajaa noin 80 niin 15.
     
  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mopar A-body, kuitukuuri, remmiahdettu sb mopar, 727+3500rpm turbiini, 4.56:1 perä js 30" katusliksit =60L/100km

    Pelkastään kun laatikon vaihto 4L60E plus 3000rpm lukkoturbiini niin vei ainoastaan 18L/100km

    Äkkiä sais laatikkovaihtorahat takas säästetyssä bensarahoissa.

    Normi painoinen II-koppainen Camaro, remmiahdettu stroukki BB, th400 3000rpm turbiini, 4.1:1 normirenkaat, matka-ajossa 25L/100Km, kaupungissa helposti 40L/100Km
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Keskikulutuksessa etenkin talviaikaan on ihan oleellista se että minkä pituisia matkoja ajaa ja ehtiikö moottori jäähtyä aina välissä. Puolisolla tietokoneohjattu Buick farmari kulutti tavella varmaan 20l/100 km kun työmatkaa oli alle kymmenen kilometriä. Matka-ajossa sillä pääsi 11-13l/100km normiajossa.
    Ruiskumopottorit tosiaan eivät niin helposti lisää kulutusta kylmäkäynnistyksissä.
     
  9. habzu

    habzu 3rd gear

    mulla toi puolimiljoonaa ajettu fleetside 4.3 nuhapumppukutosella söi n.30 litraa satasella :eek: mutta uudella lambdalla kulutus putos 10-12 litran nurkille, ei mun mielestä kovin paha ottaen kuljetuskapasiteetin huomioon...
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Oma ruutta 305 fullize hörppäsi matka-ajossa 13-15 litraa ja nurkka-ajossa noin 25. lähes 10 vuotta tuoreempi 350 spruutta vei oikeastaan ihan saman, mutta tehoa siinä oli tuplaten enempi ja autossa massaa myös.
     
  11. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    joo ja tulpista ja muista sähk osista tarkkoja myös?? mulla tippu kulutus 4.3 blazeristä kun vaihto jakajan kannen, pyöriän, johdot ja tulpat n.12-13l neliveto päällä :eek: sitä ennen vei helposti yli 20l. mittatulos näytti 12.6l/100 mut tietenki saatto vähän kusettaa?
     
  12. A/C

    A/C 1st gear

    Chevy Caprice sedan -83, 305, Kanada malli (=ei tietokoneohjausta), alkuperäiset saastelaitteet toimintakunnossa kaikki:

    Maantieajossa 10L/100 km - ohitukset ja kiihdytykset mukaanlukien
    Kaupunkiajossa 14-18L/100 km - riippuu täysin, että ajaako säästellen vai ei :)

    Nykyisin saattaa viedä vielä hiukan vähemmän kun on tullut tehtyä noita pikkuhuoltoja joilla on kuitenkin merkitystä. Auton kun ostin se vei reilut 20L/100 km koska oli original kunnossa ja osilla. Pienellä investoinnilla ja korjailulla tehoa ja pienempää kulutusta alkoi löytymään.
     
  13. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    '88 caprice 307 tietokonehimmeleillä 10-11l matkassa, näin talvisin 13 pinnassa. kyläpyörityksessä ihan mitä tahansa 13 ja 30 väliltä, riippuu jalasta.

    kesäpirssi thunderbird 460:lla matkassa oon kerran päässy alle 15l mutta sillon kaikki altot sun muut fiestat paineli ohi. normaalisti siellä 17-20l hujakoilla. sekalainen kyläpyöritys jossain 30-40l... :odroll:
     
  14. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    '72 Chevy Camaro 355cid, peltisatsit, päälle ysin puristukset (vakiokannet + 10.21:1 männät), aluimari ja 625cfm Carter, joka on säädetty perstuntumalta. Sytkänä vakiojakaja Cranen XR-i sytkämodulilla.

    Vakioturbiini (ehkä), TH350 + 10bolt 3.42 ruuvilla.
    Renkaat 205/60/15 ja 235/60/15

    Matka-ajossa vie aika tasan 15L/100km.
    Kaupunkikultusta en ole koskaan laskeskellut, mutta ei bensa ole vielä sen takia loppunut :)
     
  15. CAD54

    CAD54 3rd gear

    mites tämä on mahdollista
    cadillac -54 331 paino n 2200kg 15l/100 matkaajossa
    skylark -66 340 paino n 1700kg sama 15l
     
  16. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Vaihda dieseliin, niin huomaat että polttoaineesta voi saada voiman hyötykäyttöön. :wink:
     
  17. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    xj chero kutosella ja automaatilla, keskikulutus oli 14 litraa satkulla, ajo 70% vaihtelevaa maantietä ja 30% kaupunkia.

    Caprice vei oldsin 307:lla maantiellä 11 satkulla, keskikulutus työmatka-ajossa 12 ja 13 litran välimaastossa.

    Oldsi Custom Cruiser5.7 dx dieselillä vei 9 litraa satkulla samaisessa ajossa.

    `84 chevy van 305:llä vei 18-22 satkulla, maantiellä 17. Oli hivenen alitehoinen siihen koppaan....

    `90 chevy lumina apv, vastaa pontiac trans sportia, 3.1 kutosella vei 11 satkulla, ihan sama miten ja missä ajoi. Pienin maantiekulutus oli 9 litraa, muuten pysyi 11 litran pinnassa. 500 kilon traileri ja kuplavolkkari päällä meni 13 litraa.

    `61 seneca vie 225 slanttikutosella ja tomaatilla 12 litran pintaan, kaupungissa enemmän. `69 dartti samalla tekniikalla meni suht samoihin.

    Tilojen ja kuljetuskyvyn/kulutuksen suhteen parhaat noista olivat piiloliiterit ja sitte toi luminan rikkaimurimalli.
     
  18. En vaihda ,herrasmiehet kun EI hehkuta :lol:

    On tossa tarpeeks voimaa kun pidon saa irti muuallakin kuin lumella tai soralla , eikä kolise kuin rikkinäinen betonimylly.

    Palakoon bensiini! :wink:
     
  19. RedFormula

    RedFormula 1st gear

    Firebird 350tpi+th700+3,27perä. Vakio kone. Pienin kulutus 13,7L/100km, tankillisella josta n.70% matka-ajoa. Suurin 20,1L/100km "kaupunki" pyörittelyssä täällä kylällä :wink: Ilmojen kylmennyttyä. Tavallinen keskikulutus oli kesällä n.15L satasella. Kulutukset mitattu tankillinen kerrallaan, vaihtelee paljonkin, riippuen ihan millaista ajoa on ollut.
     
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    lainaa joltain scanneria ja tarkasta kaikki antureiden ja sensoreiden näytöt.menee vähän liikaa soppaa.
     

Kerro tästä muillekin!