Kumpi 250A MIG-voimavirtakone (Wallius vs. Migatronic)?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja J.J. Laakso, 13.7.2005.

  1. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Sain tällaisen tarjouksen eräästä liikkeestä:

    ...Lisäksi tällä hetkellä pari käytettyä konetta, jotka ovat huollettuja, testattuja ja annamme niille takuun.

    2 kpl: Wallius 250A ( voimavirta ), varusteineen 500.00€
    1 kpl: Migatronic 250A ( voimavirta ), varusteineen 490.00€

    Onko kokemuksia? Entä onko hinnat mielestänne kohdallaan? Tuo takuu on luultavasti 3kk...
     
  2. amis

    amis 1st gear

    Onko teknisissä tiedoissa merkittäviä eroja?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kokeile siellä liikkeessä hitsata niillä.Osta se kumpi tuntuu paremmalta.Todennäköisesti Migatronic.
     
  4. amis

    amis 1st gear

    Minkä ikäisiä koneita muuten ovat?
     
  5. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Juu täytyy ottaa mukaan joku joka oikeasti osaa hitsata. Ekasta koneesta kyse. Tällaiset tiedot sain:

    Migatronic 250C, Kempin MT25 poltin, maakaapeli, mittari. Varusteet on nämä, valitettavasti en tiedä koneen historiaa muuta kuin, että se on 80-luvun puolelta
    ja se on 250A tehoinen ja hitsausominaisuuksiltaan hyvä. Kuormitettavuus: 35% 230A, 60% 140A.

    Wallius LKE258, Binzel MB25AK poltin, maalaapeli, mittari. Koneita on 2 kpl, jotka ovat olleet ohutlevyhitsauksessa ja tulleet vaihdossa uusiin Froniuksiin.
    Kuormitettavuus: 25% 250A, 60% 162A.
     
  6. amis

    amis 1st gear

    Jos koneiden kunnossa ei ole suuria eroja, ottaisin Walliuksen. Pikkasen tehokkaampi, millä tuskin on koskaan mitään väliä, mutta kuitenkin. Henkilökohtaisesti minua miellyttää myös enemmän binzelin poltin, mutta se nyt ei ole mikään ostoperuste :wink:
     
  7. perkele

    perkele Gearhead

    jos haluatte lisätietoja migatronikista niin ottakaa yhteytä nimimerkkeihin joni & sami ne kyllä neuvoo noista koneista kaiken.................
     
  8. gremlin

    gremlin Gearhead

    Olin toissa metalli pajalla ja tehtiin paljon tasoja ja runkoja ja yleensa lankakone hitsauksia. 320 Kemppi oli saman tehoinen kuin 400 Migatronic. Hyvin ne toimi mutta ei oikeen ollut ruutia. Migatronikeihin usein vaihdettiin seuraavaksi suuremman voimalahde myyjan/tehtaan toimesta. Walliuksissa ei tainnut olla pahemmin vikoja. Itella kaikki koneet Kemppeja, parhaat ominaisuudet ja jos ongelmia (ei oo ollu) niin korjaamoja joka paikassa. Riippuu mita koneelta haluaa mutta kannattaa testata ohuella ruosteisella pellilla. Joskus koneet pelaa hyvin isommalla voimalla mut kun koitat tehda ruoste hommia autoon niin ei tuu mittaa.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ehdottomasti walliuksen kone, en edes harkitsisi kahta hetkeä mitään vikatronikkia, ovat läpeensä tingittyjä koneita.

    Binzelin poltin on hyvä, ittellä ollut uudesta lähtien käytössä ja viidessä vuodessa ei ole ollut mitään ongelmia niinkuin ei 301 Walliuksessakaan.

    Walliuksessa tuskin on jäähdytystuuletinta, se kertoo jotain muuntajan järeydestä verrattuna noihin italian ihmeisiin jotka on mitoitettu just niille tehoille jotka tyyppikilvessä lukee eikä juuri sen yli. Esimerkkinä voisin mainita vanhan 250A tehoisen hakaksen koneen (walliuksen toinen nimi) jolla hitsasin tielanaa 1.2 mm asentolangalla nupit kaakossa ihan kokeilumielessä useita minuutteja putkeen, eli aivan toisin kuin käyttöaikasuhde sen sallisi. Ja ei mitään ongelmia, oikeastaan suurin ongelma oli että kempin kahva jossa oli vielä isompi kaasuhylsy alkoi kuumentua liikaa ja sitä piti jäähdytellä.

    Hervast
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest


    Puhuu mies kuka on varmasti käynyt kummallakin tehtaalla katsomassa kuinka ne koneet valmistetaan????

    Itse olen käynyt toisella tehtaalla kerran ja toisessa kaksi kertaa.
    Jos vertasi valmistusmetodeja enpä puhuisi Tanskalaisen koneen kohdalla läpeensä tingityistä.
    Ensimmäinen eurooppalainen hitsauskonevalmistaja joka sai 9001 laatusertifikaatin.
    Tekevät myös Tanskassa itse piirikortit,muuntajat,polttimet,kuoret,alustat ym.strategiset osat.
    Liikevaihto ja koneiden valmistusmäärät Kempin luokkaa.Jonain vuonna isompi toisena pienempi.Siihen on vielä Walliuksella matkaa,vaikka ihan hitsattavia koneita ovatkin.

    -Joni
     
  11. amis

    amis 1st gear

    Kyllä siellä walliuksen perässä tuuletin on, tai sitten on aika aataminaikuinen vehje :eek: :lol: Toi paloaikasuhde on jokaisessa koneessa eri, joten sen perusteella on turha alkaa merkkejä vertailemaan. Toi kempin pistoolin sulaminen on kyllä tuttua, homma keskeytyy kun kaasuhylsy melkeen valuu lattialle :lol:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    No ehkä läpeensä tingitty ei täysin sovi migatronicciin, mutta en ole oikein ikinä ymmärtänyt niiden koneiden hienoutta. Omat ja kaverin kokemukset eivät pistä allekirjoittamaan sitä että koneet olisivat erityisen tehokkaita tai hyviä hintaansa nähden. Itse ainakin joudun aina katsomaan työkaluja hankittaessa paljonko tehoa/ominaisuuksia samalla rahalla saa, työpaikoilla saattaa olla niin että hankitaan pykälää järeämpi kone ihan vaan varmuuden vuoksi. En ole ikinä nähnyt Migatroniccia tuossa hinta/ominaisuus vertailussa kovin vahvoilla, teho/hinta suhteessa ei Kempin kone jää enää kovin kauas ja se on kuitenkin kaikinpuolin ihan eri peli kuin nuo tanskalaiset.

    Eikä minun mielestäni siinä ole mitään etua jos koneen komponentit ovat omaa valmistetta, sitten jos kymmenen vuoden päästä menet kysymään varaosaa, niin luulen että mallikohtainen osa on arvossaan. Esim. langansyöttölaitteen osat voivat olla merkkiosana yllättävän kalliita, mutta jos tarvikkeena saa, niin heti on edullisempaa.

    Toki omakin Wallius on vastaavan tehoiseen Kemppiin verrattuna joiltain osin hieman rämpylän oloinen (esim. pellit, kaasuventtiilin asennus, langansyöttölaitteisto), mutta jos hintaeroa on lopussa n. 400 euroa ja mitään merkittävää puutetta ei ole, niin kyllä se minulle merkkaa aika paljon. Vastaavan tehoinen Migatronicci olisi tullut hinnassa jo lähelle kemppiä ja se pudottaa sen kilvasta välittömästi.

    Hervast
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja taas tulee kommenttia MUTU perustein :soosoo: .

    Jos verrataan esim. Wallius 272 ja Migatronic 273:a keskenään on Wallius ainoastaan huipputehossa 20A parempi mutta toisaalta kuitenkin kehnompi kuormitettavuudessa.
    Kaikissa muissa spekseissä jää Wallius toiseksi.

    Paloaikasuhde walliuksella 125A/100%, Migatronic 140A/100%
    Wallius 162A/60%, Migatronic 165A/60%.
    Paino wallius 68Kg, migatronic 66Kg.
    Migatronicilla ergonomisesti muotoiltu poltin missä kaukosäädin.
    Walliuksesta ei löydy kaukosäätöä, portaatonta jälkipaloajan säätöä, nelitahti toimintoa ja pistejaksotuskin lisävarusteena jne...

    Migatronic alle 1000 euroa veroineen, Wallius tarjous hinta 1190e.
    Ja sama meininki jatkuu suunnilleen joka koneen kanssa.

    En missään nimessä hauku walliuksen koneita huonoiks, mutta pitää olla faktaa ennen kuin lähtee arvostelemaan. Ja loppujen lopuksi hyvin hyvin harva arvostelija on pystynyt käytännössä vertaamaan useamman valmistajan samassa luokassa painivia koneita. Yleensä MUTU jutut lähtee siitä että eka tekee esim 180A koneella ja sen jälkeen kokeilee 300A toisen valmistajan tekelettä, kyllähän se on selvä kumpi tuntuu huonommalta. :wink:

    Sitten kun koitat ostaa Walliuksen langansyöttölaitetta tarvikkeena king kongista tai aarne kärpäsestä ni kyllähän tulee vesiperä, Ei mihinkään koneeseen saa koneen sisuskaluja tarvikkeena, aina ne on merkkiliikkeen heiniä vaikka koreassa oliski tehty, halpis koneisiin ei saa edes alkuperäisinä. :(
    Eri asia on polttimen kulutusosat mitkä migatronicissakin on yhteen sopivia binzelin osien kanssa toisin kuin kempillä tai esabilla.

    Ei mulla sen kummempaa.
     
  14. sami

    sami Gearhead

    Ja tuossa edellisessähän äänessä olin mä.
     
  15. gremlin

    gremlin Gearhead

    Onko mikatronikki sponssina? :rotfl: :rotfl:
    Mulle on ainakin yks vitun maku mita jossain kilvessa lukee. Se nyt vaan on sillain et mikatronikit on tehottomii, siis siihen nahden mita kilvissa ja naamataulussa lukee. Olen ollu erillaisissa metallihommissa -80 luvun lopusta asti niin on tas tullu jos jonkun nakosta hitsikonetta vastaan.
    Mul on vanha Erfi rekord, olisko 180a ilmotettu, niin voimaa on samat kuin 320 Kempissa :eek: mut alle 3mm peltia ei pysty hitsaan juurikaan ja jos vahankin ruostetta niin ei tuu mittaan. Kilvessa kylla kerrotaan kaikkia hienoja tarinoita. Se on tosi etta kempin kahvat on hieman mopoja mutta autohommissa hyvia kokonsa johdosta.
     
  16. sami

    sami Gearhead

    Ei oo sponssina, mut myyty ja testattu eri koneita viimeisen 15 vuoden aikana aika monta. Tuskin ne lätkät koneessa aivan turhia on.
    En mä parhaimman koneen titteliä ollu jakamassa, kunhan toin vaan esiin faktat joihin Hervast ei ollu juurikaan tutustunu. :odroll:
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ostin tollasen piirikorttiviallisen 250A "vika"tronicin ~10sitten ja korjauksen jälkeen se on toiminut kuin unelma jokapäiväisessä käytössä ja jopa isolla virralla pystyy hitsaamaan ihan tauotta tollasta 16mm A-mittaista saumaa. Lisäksi kaikki "automatiikka" toimii vieläkin.

    Ai niin silloinkin kaikki "asiantuntijat" varoitti ettei sellaiseen paskaan kannata koskea :odroll: .
     

Kerro tästä muillekin!