Kumpi öljy Buickin ilmastoinnin kompressoriin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja isalmela, 5.10.2022.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    Terve! Inlineen vanhan 1983 Buick Electran ilmastointi on ollut pois toiminnasta kuivaimen putken murruttua. Tekisi mieli laittaa kuntoon ja meinasin jo tilata osat. Putki jo löytyikin, mutta huoltosettiä löytyi kahdella eri öljyllä, PAG150 ja PAG46. Kumpi on oikea tuohon autoon? Four seasons 30035SK ja vai 30036SK?
     
  2. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Kato näkyykö kompurassa mitä tekstiä, jos edes sarjanumero/valmistaja löytyy ni pystyy googlailla.
    PAG 150 vrt. 46 ero taitaa olla ainoastaan paksuus. Eli menevät kyllä sekasin ihan sulassa sovussa. En tiiä onko eri kompuroiden välillä niin suurta eroa, etteikö kestäis yhellä öljyllä eikä toisella, varsinkin vanha kompura (olet vissiin käyttämässä vanhaa).

    Joku paja huuhtelee vissiin vanhat möhnät pois? Sanoko ne mitään kompuran huuhtelusta/ öljynvaihdosta?
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kiitos vastauksesta! Pajalla jäänyt "ootappa kun selvitetään" -mallille, senpä takia kyselen täältä :) Joo tuo Buickin vanha kompura on paikallaan ja Inlineen varastoista löytyi vielä yksi Caprice classicin kompura varaosiksi. Kummankaan kunnosta ei valitettavasti ole vielä varmuutta. Yritetään vanhalla ensin. Ei ollut kompuran huuhtelusta puhetta. Googlasin sen veran että taidan kääntyä tuon PAG46 puoleen ellei ihmeitä tapahdu.

    " PAG 46, which is the most popular viscosity oil; PAG 100, which is also common; and PAG 150, which is not often used, but it is still required for a certain compressor used in some GM vehicles from the ‘90s to the early 2000s."
     
  4. Laszlo

    Laszlo 1st gear

    Vanhassa ollut varmaan r12 aineena. Viisaammat osaa varmaan kertoa tarkemmin mutta r12 aineen kanssa on käytetty mineraaliöljyjä. Eli vanhat o-renkaat/tiivisteet ei välttämättä kestä uusia öljyjä.
     
  5. isalmela

    isalmela Gearhead

    Joo R12 ja kuulemma nykyään on Isceon49 korvaava aine. Perhana kun ei näistä älyä :oops: katselin noita complete service kittejä, vaan eihän näistä sitten löydy sopivaa?

    https://www.rockauto.com/en/catalog...tioning,a/c+receiver+drier+/+accumulator,6972
     
  6. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Ei se vissiin öljyjen kestämisestä ole kyse, mutta vanhat mustakumiset O-renkaat ei kestä modernia R134:ta.

    Isceon 49 on R12:n suora korvaaja, ja käyttää siten R12-yhteensopivia öljyjä, eli mineraaliöljyä tai POE-öljyä. PAG ei muistaakseni sovi Isceoninkaan kanssa yhteen.
    Jenkkilässä eivät pahemmin tunne/käytä Isceonia ja R12 alkaa hävitä, joten RockAuton osavalikoima onkin suunnattu lähinnä R134:ta käyttäviin systeemeihin.

    Eli jos löytyy jo ehjä kompura, kannattaa uusia kuivain ja o-renkaat, puhdistaa hilut ja lyödä kasaan mineraaliöljyllä ja Isceonilla. (jos Isceonia löydät lähistöltä)

    Itellä sano Isceonilla toimineessa järjestelmässä kompura ittensä irti niin oli kaikista helpoin ostaa RA:n "compressor & component kit", jolla sain koko hoidon nykypäivään R134-aineelle ja PAG-öljylle. Pystyy millä tahansa nyrkkipajalla täyttää/huoltaa ilmastointia jos tulee tarvis.
     
    Laszlo ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!