Kumpi perä välitys parempi varttimaililla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jenkkijuuso, 28.11.2006.

  1. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Hakusessa olis mahdollisimman hyvä varttimaili aika muilla ominaisuuksilla ei ole tässä yhteydessä merkitystä.

    Niin valitavana olis moparin 8 1/4 perä jossa 3:02 välläri ja toinen mahdollinen on Hiacen berberi ilmeisesti 4:3 välityksellä.
    Auto on n 1300kg stroukattu 318-350:si teho n.300 hp piikki n.4500rpm vaihto kohta n.5000rpm
    vakio Tf 904 pitäis olla jonkin moinen shiftkit muttei varmaa tietoa, vakio turbaani vakio stallilla (mikä se sitten onkaan?) joka jossain vaiheessa vaihtuu muttei vielä ainakaan ensi kesäksi.

    Tuo moparin perä on jo alla ja täysin läpi käyty mutta kaipaa kavennusta että saisi mahdutettua 295 tai 315 renkaat alle.

    Hiacen perä olis hätäsen mittauksen mukaan hieman kapeempi eikä ehkä tarvitsis niin paljon ainakaan kaventaa ellei ollenkaan.
    Tosin sillähän nyt sitten ei ole mitään merkitystä kavennetaanko perää kaksi vai viisi tuumaa jos kavennetaan kumminkin.
    Tosin Hiacen perä tarttee kunnostaa kokonaan.

    Mitenkäs olettekos/pystyykö nuita orig. akseleita Mopar/Hiace kaventamaan ja rihloittamaan uudelleen ja kestääkö vielä alle 500hp vehkehissä?
    Pitääkö päästää/karkaista jotenkin?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Aivan varmasti menee vartilla paremmin 4.3 välityksellä jos kone pääsee alussa alueelle ja pito riittää. Eli turbiinissa pitäis olla stall speediä jonkin verran, ehkä siellä 2500-3000 olis aika hyvä kompromissi jos hyvää aikaa halajaa. toisaalta, taas vaikkapa 5000 kierroksella ei vauhti tuu päätä huimaamaan tolla 4.3:1 välityksellä. Vähän renkaan korkeudesta teitty riippuu. Mutta toi varttiamilin ajaminen on sellasta, että on huomattavasti edullisempaa ajan kannalta kelata vauhtia nopeesti alussa, kun alottaa rauhallisemmin ja kelata isoa loppuopeutta. Mitä suuremmaks saa keksinopeuden sille varttimailille, sitä parempi aika. Vakioturbinnilla en tiedä, ero ei ehkä oo ihan niin suuri koska keirrosten nousunopeus ykkösellä menee tollasella vällärillä aika rajuks, eikä motti välttämättä "pysy mukana".

    Hiacen perän pitäis olla vajaa tuuman leveempi kun A-korimoparin orkkisperä. 8 1/4" on c-clippi akseli, joten sen kaventaminen todennäköisesti vaatis myös C-clip eliminaattoreita. Vetareita ei koneistamot mielellään uudelleen spoorita, vaikka se materiaalimäärän puolesta oliskin mahdollista, ne on niin kovaa kamaa, ettei terät tahdo pysyä kyydissä. Eli menee uusien akseleiden hankinnaks; karpiola tekee niitä suomessa ja jenkeistä teitty saa mitä vaan.
     
  3. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Joo unohtui sanoa että tuo nykynen moparin 8 1/4 perä on siis peräisin aspenista joten on aika paljon ainakin Abodyn 7 1/4 perää leveempi kun ei tahdo löytyä vanteita noin kovalla offsetilla, siksi siis kavennus.
    Voi olla että ei Haisulin perä juuri eroa mitoissa kun tuli mitattua pimeessä hätäseen.
    Taka renkaat tulee olemaan 15 tuumaiset mutta korkeudesta ei tietoa vielä kun ei ole hommattu vielä.
    Kaveri jo ikkäkuin lupasi että heillä pitäisi koululla olla tarvittavat laitteet millä voisi jopa saada tehtyä spoorit,tiedä sitten onnistuuko.
    Tuota C- klippi juttua en osannut ajatellakkaan mutta oikeassa olet sitähän ei pysty enään tekemään siihen päähän eikä varmaan kannattaisikaan kun siitä kerran eroon pääsee/joutuu.
    Mitenkäs nuo vakio turbiinit noissa 904 laatikoissa ilman lukkoa millaset stall speedit niissä on yleensä?

    Mitenkäs nuo uudet aksiaalit sitten onko niitä saatavilla noihin ko. periin ja minä pituuksina ?

    Vielä ei viitsis tänä talvena ruveta tota turbaania hommaamaan kun olis niin jumalattomasti muutakin hommoo.

    "Moottori ei pysy mukana" meinaatko että kierrokset nousee liian nopeasti välityksen takia?
    Voiko kierrokset nousta liian nopeasti?
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä oon joskus tollasella "maamoottori" 360:lla ajanut 4.4:1 vällärillä, ja ainakin prepapamattomalla vacuumiholleylla tuntu, että motti ei vaan kelaa rundia niin nopeesti kun pitäis. Se toisio ei niissä aukee mitenkään mielettömän hätäseen. Pito-ongelmiakaan ei ollut, laite meni tavallsilla katurenkailla 14.0. Mun muistaakseni loppunopeus ei noussut edes 160 km/t asti kun kierrätettiin 6000 kierrokseen, mutta sitte lainasin Pötköltä sen korkeempia siviilirenkaita ja sai 160 rikki :D

    akseleita saa minkä pitusina vaan haluaa, Karpiolalle tarvii lähettää vanhat, joista se käyttää pyörän laipat. Jenkkitoimittajille riittää mitat.
     
  5. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Mää tohin väittää vastaan ettei tuo 4,3 välityksellä välttämäti paremmin mene varttimaililla. Tuo riippuu niin monesta asiasta. Henkilökohtasta kokemusta ei oo välityksien vaihosta kuin 0-100km/h aikoihin saakka.

    Yks kaveri kokeili kylläkin bemariin (e30 3,5sen koneella noin 220hepoa ja manuaali vaihteinen.) vaihtaa perää.
    Orkkis välitys oli 3,6jotain ja aika oli 15,2s ja nopeus jotain 150+ ja toine perä oli 3,2jotain ja varttimaili 14,88s ja nopeus kans sen 150+
    Vaihtokohdat tässä tulivat varttimailia kohden järkevämmäksi. Muistaakseni kaveri sai olla juuri ja juuri 3sella varttimailin loputtua. Orkkis välityksellä piti vaihtaa juuri ennen viivaa vaihetta. Ja luultavasti tuo vaihteen vaihto hukkas aikaa hiukan? Nopeudessa tais olla jotain pieniä heittoja, parin kilometrin sisään muistaakseni.? Mutta en musita miten ne tarkelleen meni kun tuo aika oli mielenkiintosempi.

    Automaatissa sit toi taas voi olla asia eri.
    Kokeilemalla tuo selviää varmasti ja parhaiten..
     
  6. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

    vetarit

    ite ainakin teetin karpiolalla keväällä c-clip vetarit 12-bolt perään. Lähetin vanhat(keskeltä pätkä pois ja uudestaan kines hitsatut), joista käyttivät laipat ja ottivat mitat, eli laakerista murikkaan akselit ovat uudet, en nyt oikein käsitä miksei c-clippejä vois tehä?
    Työn jälki näytti hienolta, joskin aikataulu kusahti aika pahasti, hintakin oli aika tarkkaan 500€/pari.
     
  7. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Niin onkos kyseessä sama putka
    http://www.sorvaamokarpiola.com/
    Eli Vilppulassa?

    Juu kokeilemallahan se selviää juurikin mutta kun on kaksi perää ja kumpikin vaatisi töitä tullakseen kelvolliseksi niin halusin tietää kumpaan kannattaa voimavarat/rahavarat satsata koska kahden perän preppausta ei perse kestä ja kummassakin on töitä.

    Sen takia ei C-klipsi systeemiä kun eikös fyyran säännöt kiellä street ryhmissäkin sellaiset vai tulkkaanko väärin?

    "ainakin prepapamattomalla vacuumiholleylla tuntu, että motti ei vaan kelaa rundia niin nopeesti kun pitäis. Se toisio ei niissä aukee mitenkään mielettömän hätäseen."

    Auttaisko tuohon jos vaihtais löyhemmän jousen vacuumi tötteröön minkälainen myös ko. autossa on ? eikös se sitten ole prepattu :rotfl:

    Onkohan nuissa Hiacen perissä kuinka paljon eroa keskenään ja mistä saisi tietää minkä vuosimallin perä on kyseessä, kun ilmeisesti joutuu jopa vaihtamaan koko murikan, tosin siitäkään ei ole varmaa tietoa vielä mutta ainakin kuuleman mukaan ko. perä on ajettu rikki eli vinkuu.
    Ei saatu auki tänään moista murgulaa joten ei tiedä vielä mitä sisältä on poikinut.
    Tosin kun kokeilimme pyörittää ei mokoma liikkunut kuin n.1/4 kierrosta suuntaansa.

    Se kyseisessä perässä on parempaa ainakin että siinä on jo jousien kiinnitys tallat siirretty rungon kohdalle mitä itse autoon juuri ollaan tekemässä.

    Kyseinen perä on Vesiheinän (Kaisla) entinen ja käsittääkseni siinä vaiheess kun hän siitä luopui oli koneessa n. 500hp ja siihen asti oli käsittääkseni kestänyt.

    Olin mittaavanani että Hiacen perse olisi 147cm rummusta rumpuun ja Aspenin (nykyinen) 8 1/4perä olisi 151cm rummusta rumpuun voiko olla oikeat mitat?

    Kait tuossa Hiacenkin perässä on nuo C-klipsit?
    Kun toinen vetareista ainakin lähti irti jarru kilven ja ruummun irroituksella ja vetäsyllä.
     
  8. Pahapää

    Pahapää Gearhead

    Ota nyt näistä Fyyran säännöistä selvää. Ensin lukee että C-clipit saa olla vain stockissa
    Ja heti perään lukee että vetoakselin pidikkeet olis pakolliset streetissä vasta kun ajetaan alle 11.99
    mutta ainakin kesällä 2006 oli c-clippejä radalla streetissä

    Ja saako jostain mopsin 8-1/4" perään c-clippi eliminaattori kittejä?? vai pitääkö taas ihan itse askarrella?

    Lainaukset: DRAG RACING, kiihdytysajon sääntökirja 2006 Finnish Hot Rod Association

    21 TEKNISET YLEISSÄÄNNÖT

    2:2 VETOAKSELIN PIDIKKEET
    Kaikissa muissa paitsi Stock-ryhmän autoissa tulee olla vähintään 2.3 mm (0,090") vahvuisesta teräksestä (alumiinisetkin käy, tällöin ainevahvuus on 3 mm (0,120") valmistetut pidikkeet, jotka estävät vetoakselien ja laakerin ulospäintyöntymisen. C-clip-tyyppi ei ole hyväksytty.

    2:11 TAKA-AKSELISTO
    Hitsaamalla lukittu tasauspyörästö kielletty kaikissa ryhmissä. Neliveto sallittu vain Stock Eliminator-autoissa ja 12.00 ja hitaammissa ET autoissa. Kilpakäyttöön tarkoitetut teräsvetoakselit ja vetoakselin ja laakerin
    pidikkeet pakolliset TF, FC, PRO, PM, TMD, TMFC, Comp, SC, SG, SST sekä kaikissa 10.99 tai nopeammissa autoissa. Lisäksi pakollisia kaikissa autoissa joissa on spool.
     
  9. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Niinhän se kyllä on ei ole oikeen yksiselitteisiä nuo säännöt.
    Itselläni ei ole edes mitään hajua minkä näköinen tuo C-klip eliminator on :eek:

    Jos se noin on että vasta 11.99 jälkeen tarvii poistaa nuo cee klipit niin sitten ei ole mitään hätää koska noihin aikoihin ei ihan heti tule pääsemään ainakaan nykyisellä kombinaatiolla paitsi tietysti Teboilin baarissa :D

    Itse en löytänyt mistää netistä guuglettamalla Hiacen perän mittoja jos jollain sattuisi olemaan linkki takataskussa niin esille vaan.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mulla on ollut sellanen käsitys, että alle 11 sekan autoissa noi c-clip eliminaattorit ja aftermarket vetarit vaaditaan, mutta näyttääkin olevan alle 12 kun tarvii c-clipeistä hankkiutua eroon. Mun mielestä vaan, jos alkaa laittamaan aftermarket vetaria, niin samantien luopuu niistä C-clipeistä, ne on muutenkin PITA, eli ei pelkästään sen takia, että säännöt jossain tollaset vaatii. Stocki autot on muutenkin ihan oma lukunsa, niiden turvallisuusvaatimukset taitaa mennä enempi indeksien mukaan, eikä sen mukaan mitä auto kulkee. Eli ne on sellasia keskimäärästä turvallisempia kilpa-autoja, joita voi ajella T-paita päällä. :rotfl: Ja tosiaan, toi C-clip/vetari homma ei oo ensimmäinen asia mitä katsastusmiehet suht nopeassa katsastuksessa tutkivat, kyllä siellä on kymmenen sekunnin autoilla ajettu ihan vakiovetareilla ja C-clipeillä. Nehän on turvallisuusvarusteita, niistä pitäis olla kuskeillakin intressejä vastuuta kantaa.


    Ja joo, kyllä holley johon on herkempi jousi vaihdettu, on prepattu. Kun nyt oikeen tarkkaan muistelen, niin ensinnäkin kerran ajoin ton löijyn stadista motoparkkiin sillä 4.4:1 välityksellä ja joillain 25-26 tuumasilla fillareilla; ei tuu ihan ekana mieleen ajaa toista kertaa. Yhen toisen kerran sitten tais olla seinäjoella, mulla oli lukoton 2.73 klumppi kii ajon aikana ja ajelin sillä pari lähtöö, minkä jälkeen heitin ton lukollisen 4.4:1 kiinni. Muistaakseni ajat ei muuttuneet mitenkään oleellisesti, korkeintaan pari kymppiä oli eroa matalassa 14 sekan autossa. Olin muuten tuossa street cup kisassa sillä ajalla joku C-luokan 30. Pikkasen muistaakseni puolen välin paremmalla puolella kuitenkin.
     
  11. Pahapää

    Pahapää Gearhead

    Katos katos mulla olikin käynyt näppis häiriö, 10.99 toi raja olikin ihan niikun vipottaja muistelikin.
    Turvallisuudestahan noissa c-clippi asioissa on kyse. Siitä on huumori kaukana kun vauhdissa katoaa toinen takafillari vetareineen...

    Eikös sen vois tulkita c-clippi eliminaattoriksi jos laittaa taakse levyjarrut??
     
  12. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Tuohon en ota kantaa syystä että jotta kun.....

    Tekeekös nuita perän kavennuksia alusta loppuun esim Karpiola tai joku muu koneistamo? Jos veis moiseen niin vois keskittyä ite muuhun.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Turvallisuudestapa hyvinkin,allekirjoittaneella on kerran vetari,jarrurumpu ja rengas-yhdistelmä lähtenyt lentoon ajossa 80km/h vauhdissa tuossa koululaisten aika hyvin kansoittamalla kylätiellä ja juuri koulun päättymisen aikoihin,onneksi ei vaan ketään sattunut juuri kohdalle :oops:
    Empä ole sen jälkeen c-klippi perää alle laittanut.
    Ainakin käytännössä nuo levyjarrut vois tulkita elimanaattoreiksi,ainakin kadulla ajettaessa!
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Entäs fenderskirtsit? :rotfl:
    Kyllä noita metalliapjoja varmaan löytyy, tai joku holminjaffu, joka tollasen kaventamisen suorittaa. Ei toi kuoren kaventaminen sinänsä mikään kummonen homma ole.
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Ne lisäksi ja nehän suojais samalla ettei kaverit näkis et on tuning-peli kun levyt takana :lol:
     
  16. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Eikös ole niin että tuo Hiacen perä ei ole C-clip mallinen vaan tuo jarrukilven laippa pitää akselin paikallaan?
    Olisiko jollain linkkiä hiacen perän mitoista ja räjäytys kuvista?
     
  17. devilman

    devilman 3rd gear

    Jep hiacen perä on vastaavanlainen kun mopen 8 3/4 ja case on vahvempi 100 sarjan hiasessa ja käy vanhempaan banjoon. nelivetoisessa on välitys 5.14 ja takavetoisessa 4.33 on myös harvinaisia 3.9 välityksiä.
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tojotalta kysyttynä, orkkisvälläreitä löyty 3.7:sta eteenpäin. Eikä maksanut paljoo :D
     
  19. devilman

    devilman 3rd gear

    Tota en yhdy tohon ite tein töissä kyseisessä firmassa tutkimus työtä kun halusin omaan kiesiin harvimman välityksen ja se oli 3.9.Ja löytyi japanista edulliseen +500 euron hintaan ja tuli uusi yoke kun vanha ei käy spooreiltaan uuteen pinjoniin. että näin. :eek:
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    SAatan hyvinkin muistaa väärin, Toyota Kaivokselasta sitä kuitenkin joskus kysyttiin ja kolmosella toi alko. Voi olla, että oli 3.9:kin. Muistaakseni Reider racing enterprisellä oli joskus harvempiakin, mutta ei näy olevan enää.
     

Kerro tästä muillekin!