Kun happarin päälle ei saa kitata, niin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Buddy, 1.9.2007.

  1. Buddy

    Buddy 1st gear

    Oliskohan ihan typerä ajatus, että vetää hyvin kuivuneen happopohjamaalin päälle 2-k hiontapohjamaalin ja kittaa vasta sen päälle? En mä yleensä käytä happaria, mutta kun muutamassa kohtaa oli sellasia syöpymiä, että hiekkapuhalluskaan ei ottanu niiden pohjia ihan totaalisen puhtaiksi.
    Mitä mieltä olette PPG:n D 8022 pohjamaalista? Onko hyvää? En ole vielä avannut purkkia, joten onko parempaa, vaiko huonompaa, mitä edellinen versio.
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm..

    Jos haluat jotain laittaa happarin päälle, niin ehkä epoksi pohjamaali, ppg:n DP40 on ainakin yks sellainen ok tavara.
     
  3. Buddy

    Buddy 1st gear

    Re: hmm..

    On mulla sitäkin, mutta ajattelin hiontapohjamaalin olevan parempaa tässä tapauksessa. Mulla on sellanen kutina ihan kokemuksesta, ettei sen epoxin päällä tahdo pysyä oikeen mikään, vaikka sen hioiskin kunnolla.
    Ainoa on se että sen epoxin päälle vetäis hiontamaalin märkää märälle you know...
     
  4. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo

    Siis aivan, vedä epoksi ja sitten hiomamaali , märkää märälle. Antaisi lisäsuojaa sille happarilla käsitellylle paikalle. Hiontamaalissa on hiukan huokoinen rakenne kuivuttuaan, joten se ei suoraan "eristä" itsessään juuri mitään..samoin kitti käyttäytyy, tosin voimakkaammin. Eli vaikka kittaisit tuon hiontavärin päälle, kannattaa laittaa jokin eriste vielä ennen pintaväriä, ettei jää "rinkuloita". Hiukan hifistelyä jonkun mielestä, mutta niin minä tekisin jos tahdon ettei ruostu uudestaan.
     
  5. Buddy

    Buddy 1st gear

    Noinhan se olis ihan pro mutta kun vanhaa solifer mopoa maalailen, niin mahtaako siitä tulla liian hyvä tolla metodilla. :wink:
     
  6. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear


    Eihän solihvieteristä voi koskaan liian hyvää tehdä.(itellä Export 1961) 8)
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    No :odroll: .. jos se siun happomaali on siinä ollut viikon pari ja on täysin kuivaa, se on sama mitä siihen päälle vedät, omia palikoita joita on hapotettu maali kerroksella, kun ovat kuivaneet sillä hyvä ja päälle metalli kitti, joskus on ollut tarpeen hioa tai karhentaa pohja jotta pakkeli pysyy, sillä happo värillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa jos et liota sitä kokonaan irti, ja sekoita jonkin muun, mikä päälle tulee, sekaan. Se on melko turha työvaihe vetää suoja maali päälle jos käytät normaalia auton tai muita ko, tarkoitukseen myytäviä happo pohjia, niissä sen hapon on tarkoitus pitää maali kiinni huonossa tai ruosteisessa pinnassa.

    Kun se pinta on kuiva, oli tavallinen pohjamaali tai happo versio, ei se siellä enään mitään kellekkään tee, se jotta kitti - pakkeli ei pysy on enemmänkin sitä notta pohja on liian siliä, peili pinta ei siinä pakkeli pysy, karhentaminen auttaa kummasti, kun sen happomaalin päälle kitataan tasainen kunnollinen kerros pakkelia mihin luulet jotta sen pohjamaali näkyy, oli happoa tai ei.

    Sitten kitin päälle tulee vaikka ruisku-kitti ja tai primer jne, koko hoito, minne se pohjamaali enään sieltä näkyy, 90 % pinta on liian siliä jos kitti ei pysy, maalais tai kaupunki version järkiä saapi käyttää ihan itte ???

    Kuka sua on happaman päälle kieltänyt kittaamasta, jos se on kuivaa !!!
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    Kuka sua on happaman päälle kieltänyt kittaamasta, jos se on kuivaa !!![/quote]

    Standox maalia myyvä kauppias.
    Sanoi, jotta sen päälle ei saa kitata, koska kitin kovettaja sulattaa sitä maalia jonkunverran ja se kuulemma saattaa irrottaa sen kittauksen happarista. En oikeen itekkä usko siihen, mutta väittele sitten niiden kanssa. :wink:
    Ajattelin varmuuden vuoksi eristää sen happarin kitistä sillä 2-k hiontapohjamaalilla
    Kyllä näitä on ajateltu ihan maalaisjärjelläkin, koska maalainen olen, mutta oikeaa tyyliä ei taida näissä hommissa olla olemassakaan.
    Olen joskus omia juttuja kittaillu ihan 1-k happomaalin päälle ja hyvin on tuntunu pysyvän.
    Toiselle kun tekee, niin ei viitti antaa sellasta mahdollisuuttakaan, että maalit ropisee pois yht`äkkiä. :lol:
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    Kaverilla meni velliksi 2 viikkoa kuivunut 1k happomaali kitin alla, valitettavasti maalin merkki ei ole enää tiedossa mutta pakkelina oli motipin polyesterikitti, soudalin vastaavan se siesi ihan hyvin kun vein purkin kokeiltavaksi, sekin tosin alkoi ampua vuoden päästä ylös, tuohon lienee syynä just tuo karhentamattomuus.

    Huono sanoa toisten mahdollisista mokista kun en ite hommaan osallistunut, mut riski on selvästi olemassa.
     
  10. belair54

    belair54 Gearhead

    Älkää kitatko happopohjamaalin päälle suoraan koska kitin kovettaja voi reakoida hapon kanssa, käytäkää vaikka hiontamaalia hapon ja kitin välissä eristeenä.
    Parasta kitin alle on epoksi pohjamaali märkää märälle menetelmällä, eli kitti kahden vuorokauden kuluessa ilman välihiontaa epoksin päälle.
     
  11. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Minä heitin Bilhelvetin pakkelit jonkun halpahallin "hjottava happo pohjamaali" nimisen sotkun päälle. Maali kuivu viikon ja nyt on toista viikkoa pakkeli ollu pinnassa ja kyl tuntuu olevan nii lujassa että tekis mieli lopettaa kohta pellin käyttäminen kokonaan. :rotfl:

    Tuuriako?
     
  12. JouniK

    JouniK Gearhead

    Vedin PPG:n happomaalin päälle kitin (merkkiä en muista) maalin kuivuttua, ja toistaiseksi on pysynyt (oiskohan kohta 4:ttä vuotta..) Maalikauppias ei sillon ainakaan mitään asiasta maininnut, eikä PPG:n lapuissakaan suoraan kielletty. Mutta kuka näistä tietää...

    J
     
  13. valiant 225

    valiant 225 1st gear

    mitä kannattaa nyt ekaks vetästä ko on koko auto puhdasta peltiä?? pakkeliakin täytyy pariin kohtaan laittaa....
     
  14. SC 285

    SC 285 1st gear

    Todennäköisesti tolla halpahallin sotkulla ei ole mitään tekemistä happiksen kanssa...

    Kuten on jo täällä aika selväksi tullut niin OIKEAN happokovetteisen maalin päälle ei saa kitata. Pääsääntöisesti kun puhutaan happopohjamaaleista, niin ne on kaksikomponentti kamoja. Eli happo toimii aktivaattorina maalille...
     
  15. Karva

    Karva Gearhead

    Ja sitten toisin päin ... :lol:

    On tota happomaalia tullut joskus, omaa hölmöyttään, ostettua oikea isompa pönikkä, aseveli hinta ja sopiva paikka, myivät konkurssi pesän kamoja, no se nyt on kunnon happomaalia, oikeasti maksaa maltaita, mikä lie merkki ei sitä muista näin iltasella ...

    Meinaan, on sitä mitä käytetään piippujen pohjamaalaamiseen ja tarkoitettu kestämään, oli komia kansiollinen textiä mm, jenkkien sotalaivaston sertifikaatti ja parisen kymmentä muuta, mutta vaikka siihen on oma kiihytin, se on vesi ohenteista, omituinen happoväri ??

    Mitä sitten, no sen käyttö on sattuneesta syystä käynyt tutuksi, istuu kuivettuaan kuin tauti, pelti on helpompa hion pois kuin tuo, sillä kun on käsitelty pohja, niin jotta savu nousee, ja kun on kuivannut sen päälle on esitöikseen vedetty metally - dinitrol kitti, joskus on tarvinnut karhentaa, 40-60 paperilla ja koneella, kun pinta maalin jälkeen on ollut liian siliä, ikuna ei siis vielä koskaan mitään ongelmaa, liekkö happo väreissä eroa.

    Anegdoottina sen verran notta ko, maalia kokeilin joskus pari vuotta takaperin, laitoin hiekkapuhalletun pellin lisun roikkuun pihalle, siellä se on vieläkin, puolet kastoin ko, happo maali pönikkään ja toisen puolen jätin silleen, arvakaas kumpa puoli on ehjä ja kunnossa :poff:

    Niin notta mikä on happo mallia ja mikä ei, tämä tavara ainakin käyttäytyy kuin pohjamaali. :soosoo:
     
  16. SC 285

    SC 285 1st gear

    Noh... Tuota en lähde epäilemään. Hyvä jos on toiminut
    Mutta... Täällä kuitenkin uskoakseni puhutaan yleisesti automaalaus tuotteista joita myydään ko. tarkoitukseen. Joten tuo maali ei välttämättä sovi vertailupohjaksi. Jollei sitten kaikki muutkin käyneet samalla konkurssipesällä... :wink:
     

Kerro tästä muillekin!