Kun vaihdatte Voyagerin etuiskunvaimentimia...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja autoilija, 7.6.2016.

  1. autoilija

    autoilija Gearhead

    Kun vaihdatte/vaihdatatte etuiskunvaimentimia otsikon laitteeseen lisätkää varmuuden vuoksi aina 1kpl.lisäprikkoja sen vaimentimen päässä olevan mutterin alle.Itse vaihdoin nuo jo vuosi sitten mutten tajunnut tätä kunnes opiskelin että yleinen ongelma on etteivät tarvikeiskareiden päässä olevat kierteet ole täysin loppuun asti kierteytettyjä..On yleinen ongelma kaikilla tarvikeiskareilla näemmä.

    Tapahtuu ilman sitä ylimääräistä prikkaa ettei puristu täysin ne ylätuennan laakerikalikat yhteen ja väliin jää pienen pieni välys,ei juuri huomaa mitenkään kuin saattaa hiukan ääntää montuissa.Ei välttämäti edes äännä mitenkään.

    Loppujen lopuksi käy sitten kuin minulla,se minimaalinen välys siinä aikansa kun hakkaa eestaas se joustintuen laakeroinnin ylempi osa repeää metallin väsymyksen takia ja iskari tulee siitä läpi,ja kuten minulla se ratkeaa täysin ja menee muttereineen päivineen ylös-alas > pyörän kulma muuttuu muutaman sentin ja saatat olla metikössä auton kanssa.
    Hengenvaarallinen!
    Itsellä tuo meni kutakuinkin muutamassa päivässä,ensin pikku kolina,sitten vähän isompi kolina ja lopuksi satasen vauhdissa isoon heittoon ja tuli kaikkineen läpi mennen tullen,välystä pyörästä mitattuna noin 5cm.Auto lähtee lapasesta helposti...Suurempi ongelma tuosta tulee ulospäin heitoissa että se mutteri ei pidä sitä joustintukea enään kasassa ja sieltä lentää jousi pihalle hyvällä tuurilla ja se on sitten menoa...

    Siis yleinen ongelma.Aina yksi ylimääräinen prikka sinne mutterin alle ja kiristys muistaakseni 95Nm.Muuten voi päästä hengestään.
    Pätee ainakin 1995-2001 malleihin.

    Moparin oma joustintuen laakeroinnin yläosa joka on korissa kiinni kolmella pultilla on vielä toteutettu todella fiksusti,siihen on porattu 3kpl. pieniä reikiä iskarin läpitulon ympärille mihin tulee se suurin rasitus.Se ratkeaa reikien väleiltä kuten minulla teki,eikä siis mitään ruosteongelmaa,se vain ratkeaa siitä väsymyksen takia.Ne reiät ei sitä ainakaan vahvista.
     
    Muokattu: 7.6.2016
    KajS tykkää tästä.
  2. autoilija

    autoilija Gearhead

    Minulla tuo ylätuennan kalikka kädessäni ja se on revennyt juuri näistä kolmen pienen reijän kohdilta.Tässä ei taida olla mitään virhevastuun alaista reklamaation paikkaa enään vuodelta 1999 ja koska vaihdettu tarvikeiskarit,eikä ole kuittiakaan iskareista olemassa.

    Hengenvaarallinen yhdistelmä kaikenkaikkiaan.
     

Kerro tästä muillekin!