Kuoleeko venajouset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Procharged Vette, 31.12.2024.

  1. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Kokemus tästä "hallitusta" venttiilien sekoamisesta joskus nuorena poikana: Liikennevalokiihdytyskisassa Datsunilla (joka kulki ihmeen hyvin, tai aika on kullanut muistot?) Vedätin kolmosvaihteella noin 7000 kierr.min, noin 130km/h ja heitin nelosvaihteen päälle. Paitsi.... Meni vahingossa kakkoselle. Moottori kiljaisi aika pahasti. Äkkiä kytkin pohjaan ja odotin että nyt tuli täystuho. Rullasin tien sivuun ja totesin: Ei hajonnut mitään! Tapahtui vaan "hallittu" venttiilien sekoaminen. Muutenkin Datsunin työntötankokoneet oli hienoja moottoreita. Kesti mitä vaan.
     
  2. JasuT

    JasuT 1st gear

    Kai nuo venttiilinjouset kuoleentuu ajan kanssa, tai ainakin ne mitkä ovat enemmän puristuksessa? Luulen saavani tuosta jotain mittailtuakin, kun vaan saa vermeet rakennettua jousipaineiden mittausta varten. Jäi mokomat mittaamatta, kun kasasin konetta joka oli ollut 28 vuotta pyörittämättä, kivasti toimi ekan kymppitonnin kunnostuksen jälkeen, kunnes vähän remontintarve lisääntyi...

    [​IMG]
    Noin kymmenen kilometriä viimeisimmän katsastuksen jälkeen, nopeutta oli vähän reilusti kun ohituskaistan loppu lähestyi, eikä se ohittamassa ollut näyttänyt ollenkaan olevan menossa ohi. Nostin jalkaa kaasulta, ja siinä vaiheessa pöllähti peilissä sekä konepellin rakosista... Ja tuota seuranneen kolmen kilometrin jälkeen piti vielä jarrulla ottaa satanen vauhdista että sai pysäytettyä ekalle bussipysäkille...

    [​IMG]

    Tuli siinä vähän muutakin kuin venttiilinjousen katkeama, venttiilikin kun kulki öljypohjaan menemällä männän läpi niin tuleehan siitä lisäohjelmaa...

    No, osat on jo tallissa, odottanut lähinnä motivaation alkua. Muutakin kaikkea on haitaksi tosin tullut, pahin kiire tuon kanssa kun meni, vaan eiköhän tuolla taas aikanaan pääse nauttimaan, nelinokkaisen 90-asteisen V6 moottorin Odd-Fire -sulosointuja..?

    Ei muuten oirehtinut mitenkään ekan katkeaman kanssa, sen verran näkyy jousessa kulumajälkiä väärissä paikoissa, toinen katkeama sitten ilmeisesti riitti siihen ettei venttiili ihan mennyt kiinni kun mäntä ehti hipaista, lukot auki ja venttiili männän kaveriksi. Kierroksiakaan ei tainnut olla paljoa yli viiden tonnin tuossa tilanteessa...
     
  3. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

  4. JasuT

    JasuT 1st gear

    Jep. SadoMaso Sitikka...
     
    KohtalainenPaja tykkää tästä.
  5. Mielestäni Sitikan hienoin malli. Tai ainakin lähellä sitä.

    Siitä tuli mieleen pari kuvaa odd-firesta, mutta ymmärtääseni PRV -kutosesta, jotka tuli eilen vastaan:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Mentiipä taas offtopicin puolelle, mutta ei ole varmaan ensimmäiinen eikä viimeinen kerta..
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tuo kammen kaaviokuvahan on even fire 90asteen v6 koneesta. Jos kanget olis samalla kaulalla niin sitten olisi oddfire.
     
  7. JasuT

    JasuT 1st gear

    PRV sai "nitkautetut" kaulat jossakin vaiheessa tuotantoa. Xm/605 -koneissa oli jo tasajakosytkä, Volvolla ja DeLoreanilla oli yhtenäiset eli Odd-Fire sytkällä. Samaten tuossa SM:ssä ilman nitkautusta...

    Tuo jakajan kansi on Odd-Fire -versio, jota Volvon lisäksi oli loppupään Maserati Merakissakin käytössä, kun siirtyivät yhden puolan sytkään SM:stä peräisin olleesta kahden puolan järjestelmästä. Kun eivät osanneet sillon 70-luvulla vielä tehdä sytkän ohjausta siten että olisi onnistunut kun joka toisessa kipinävälissä on 90 ja niiden välissä 150 astetta...

    Vähän OT:n jatketta, lopulta kun on opittu tekemään tasajakoisella sytkällä 90-asteisia V6-koneita, niin miksi sitten hypriidi-F1-V6 -koneissa on Odd-Fire sytty..?
     
    Turbiini tykkää tästä.
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Veikkaisin etä joko värinöitä pois ilman tasapainoakseleita tai sitten jotain saman kaltaista kuin yamahan crossplane kampi rivi nelosssa mikä tekee siitä tietenkin odd-firen. Yamaha ainakin väittää että tuolla ratkaisulla vetopito olisi parempi kun rengas kerkiää sutaisujen välissä pitemmän sytytysvälin aikana ottaa pidon takaisin.
     
  9. Totta. En ajatellut asiaa loppuun asti.
     
  10. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Odd fire kampiakseli on vahvempi, kk-kaula on suora jööti kuten normi v-8 kampurassa.
    Vertaa tohon Migueloksen postauksen kuvaan even fire kampurasta niin näkkee eron materiaalipaksuudessa ja mahdollisten rasitusmurtuman alkupisteiden määrässä
     

Kerro tästä muillekin!