Kuorkin abs-ongelma - valo ei sammu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja juko7, 18.7.2013.

  1. juko7

    juko7 Double Gearhead

    kuorma-autossa (Sisu -96, Wabcon abs) ei abs-merkkivalo sammu tarkoitetulla ajonopeudella (7 km/h). Auto on nyt korjaamolla jossa mitattu anturit - ok, vaihdettu magneettiventtiilit yksi kerrallaan - ei vaikutusta, mitattu dynolla että pyöristä tulee pyörintänopeustieto ja eilen saivat testerillä maavika-koodin.

    Miten abs-anturi toimii maahan nähden, kun siihen pitää laittaa sitä sähkörasvaa asennettaessa? Eikö se toimi itsenäisesti niillä kahdella johtimella jotka siihen menevät?

    Jos kytken vuoron perään joka anturin rinnalle toisen irrallisen, joka on varmasti maadoitettu runkoon, niin saanko blokattua puutteellisesti maadoitetun anturipiirin vai sekoaako tai hajoaako aivoboksi tällaisesta?

    Ehdottakaa mitä vain järkevää, nyt sitä on ropattu korjaamolla kaksi päivää ilman varmuutta tuloksesta... :(
     
  2. Meteorgrazy

    Meteorgrazy 3rd gear

    Mulla oli pari vuotta sitten 3sarjan (-95) scaniassa sama vika . Auto 6x2 rakenteella, absit etu ja veto-akseleilla ja samat remontit tehtiin. Wabcon boxi . Kun ei merkkiliike testerin ja pussilisen antureista jälkeen " osannut" ehdottaa muuta kun rahanmenoa lisää hain itse purkaamolta samanlaisen boxit ( kts.numerot tarkasti kyljestä, ainakin scaniaa on monella boxilla vaikka liittimet täsmääkin) ja kas vika poistui ja on pysynyt pois. Purkuri boxi maksoi jotain 300€ , sillon uusi ois ollu jotain 1k €.
    8)
     
  3. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Jos ne anturit on mitattu, että ovat kunnossa, ja antavat tietoa boksiin, niin niissä tuskin on vikaa. Miksei niitä ole ajamalla katottu? Dyno pyörittää kohtuu hitaasti, ~5km/h, kovemmalla vauhdilla näkis jos joku alkaa pätkiä. Tosin hitaalla nopeudella näkee jos kehä on joko vinossa, tai sitten tukossa ruosteesta ettei anturi näytä tasaista nopeutta. Nuo anturit on vastukseltaan 1,2-1,6 ohmia, ja kaks kierrosta sekunnissa nopeudella pitää tulla vähintään 500mV vaihtojännitettä. Ja kun mittaa boksin liittimistä ni samalla on pois suljettu johtovika. Kai sieltä on mankkuvenojen johdot tarkistettu, ettei summan mutikassa vaa laiteta uusia? Piuha irti molemmista päistä, toisesta päästä pinnit hypyllä yhteen ja mitataan toisesta päästä. Jos ok, niin sitten toinen johdin maihin, ja toiseen testilamppu (huom. hehkulamppu että johtimet oikeasti kuormittuu, ledit ja mittarit näyttää kaiken olevan ok vaikka olis vaa yks ehjä karva), ja jos valo palaa kirkkaasti niin johdin kunnossa. Tollee ku kattoo ne ni sit komponenttien kimppuun jos johdot on kunnossa, eikä arpomalla vaihdeta osia. Komponenttia voi kokeilla, mut jos ei vaikuta vikaan ni turha vaihtaa.
     
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    kyllä ne kokeili isommallakin nopeudella.. Mankkkuja ei sentään suoraan vaihdettu vaan käytettiin toista paikalla. Mut hyviä vinkkejä,tänään ne soitti ja sanoivat etteivät löydä vikaa joten täytyy itse yrittää.
     
  5. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tänään mittasin nuo anturit. Ylempänä mainittu 2 r/s vastaa tuolla rengaskoolla noin 24 km /h. Tuolla linkissä käppyrät mittauksista (mittasin kaksi kertaa alusta alkaen, mittaus 1 ja 2), Umin käyrä laskennallinen suora tuosta minimijännitteestä, eka kirjain etu/taka ja toka kirjain oikea/vasen.

    Taka-oikea näyttäisi noissa menevän minimikäyrän alapuolella (noin 20 % ja jännite 0.4 V). Ja mites tuo etuoikea näyttää noin paljon muita enemmän? :-?

    Käppyrät (flickr ei enää salli kuvan suoraa linkkausta palstalle joten eipä tarvitse sitäkään palvelua enempää käyttää, sorry) :

    http://www.flickr.com/photos/32439460@N ... otostream/

    EDIT:mistä asioista abs päättelee, että pyörä on lukkiutumassa? katsooko vain jännitetasoa vai myös taajuutta? Jos vain tasoa, niin onko keskinäiset erot tasoissa nyt liian suuria?
     
  6. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Jatkan vilkasta keskustelua itseni kanssa. Nyt on lisäksi tehty seuraavaa.

    1) tarkistettu valolla kaikkien magneettiventtiilien ohjausjohdot
    2) tarkistettu valolla kaikkien magneettiventtiilien maajohdot, että on maissa
    3) jumpattu nopeussignaalit vuoronperään niin, että vain yksi ja sama anturisignaali kerrallaan menee kaikkiin neljään anturikanavaan
    4) tarkistettu että itse valon ohjauspiirissä - releissä ym ei ole vikaa -> boksin ohjauskanava ei vaihda tilaansa.

    Korjaako joku noita bokseja Suomessa? Uusi boksi maksaa korjaamon mukaan 5-6 tonnia mutta jos kokeilen purkaamoboksia (muutaman satasen) niin jos vika poistuu, niin hyvä, mutta jos ei poistu, niin mistä tiedän etten ole tuonut boksin mukana uutta vikaa systeemiin? :-? Ei anna vikakoodia. Laite Wabco 446 004 064 0

    Ehdotuksia?
     
  7. sbf

    sbf Gearhead

    Kuis paljo toi on renun sukua?
    Mulla on varaosa rellunuppi duunin pihalla ja kyl siitä voi boxia lainata jos se sattus käymään.
    Laittele vaka yksäriä jos aihe on vielä ajankohtainen.
     
  8. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tää on vähemmän renun sukua kuin myöhemmät (on Sisun omalla "Jatsari" -hytillä). Joskaan en tiedä onko jarrujärjestelmä muuttunut vai pysynyt samana siinä vaiheessa kun renu-kuvio alkoi. Tilasin tänään varuiksi pari boksia jotka saan palauttaa jos ei vaikuta toimivalta.. kiitos tarjouksesta, palataan asiaan jos ei noista ole apua.
     
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ja ei toimi vieläkään. Tuo Renu lie knorrilla joten ei sovi? 35 napainen liitin boksissa, vikakoodi 83 tulee satunnaisesti ja viittaa pinnin 29 oikosulkuun/maavikaan mutta kyseistä pinniä ei löydy auton sähkökuvista, autosta kylläkin. Kellään tietoa mihin tuota pinniä yleensä käytetään ja mitä sen päässä on sekä onko jokin toinen pinni jotenkin yhteydessä tähän? Sisua-palstallakin kyselen tätä mutta siellä on vähän hiljaisempaa..

    [​IMG]
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Ootsä soitellu orimattilan ja askolan pajoille?
    Niillä saattas olla aiheesta tietoa.
     
  11. virta

    virta Gearhead

    Usein vastaavat on boxi vikoja,onko mahdollista boxia avata ja vahvistaa tinaukset.Kenen valmistama boxi?

    Vekatronics korjailee vastaavia,googlella löytyy.
     
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    ^^sbf yv,

    ^virta nyt on kokeiltu kolmea boksia (Wabco). Yhtä epämääräistä kaikilla. Täytynee selvittää tuota boksin kuntoa. Harmi vaan kun vikakoodi viittaa just tuohon pinniin mistä ei löydy tietoa.. tosin ehkä boksikorjaaja osaisi sanoa siitäkin jotain.
     
  13. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Eli auton kaikki absi anturit on mitattu, vai vaihdettu, pitäisi antaa suht samaa lukemaa kaikkien.

    MYös absin kehien pitää olla kunnossa! Mikäli ei saa joltain anturilta tietoa niin eipä toimi.

    JA kaikki magneettiventiilit siis vaihdettu? Jos jokin oikosessa maihin, helppo mitata, niin sekoittaa boksin ja saattaa ilmoittaa että boksi sökö.
    Näitä on sitten aika usein!!
    Syynä aikas usein se että kiinnityspultit jotka menee läpi, ruostuu ja laajenee jolloin magneettiventtiilin sisään menee vesi.

    Kyseessä siis SM sisu (vaiko kotoeemeli?),(EI mitenkään sukua vielä Rellulle) kannattaa käydä Sisu korjaamolla (nykyisin VEHO) , missä päin vaikutat? Siellä on useimmin asiantuntevat sähkärit ja kirjat saatavilla, ainakin meillä Tampereella....
     
  14. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Kotoeemeli. anturisignaalit on mitattu oskilloskoopilla. Kaikki mankut käytetty kokeeksi uudet paikallaan. Ongelmallista on tuo kun kuvat ja toteutus ei vastaa toisiaan . Torstaina tulee yksi vanha sisulainen sähkäri katsomaan.
     
  15. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Saattaa olla että kuvat on vanhemmasta ja sinulla uudempi, tai toisinpäin. Sisun tyyli on ollut silloin hiukan sekava. Tai on joitain muunnoksia tullut. Tosiaan ainakin Pirkkalasta löytyy vanhoja kaavioita. Itse en noista vanhemmista niin muista sähköjuttuja, uudemmista kyllä (Euro2:sta etippäin.)
     
  16. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Scaniassa ja Wabcon järjestelmässä tuo pinni 29 menee moottorinohjainyksikköön, samoin kuin pinni 28. Nyt en täysin varma ole, mutta taitaa olla vetävien pyörien luistonrajoittimen ohjaus.
     
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Kiitos tiedosta, voipi tutkia sitä suuntaa!
     
  18. Bukero

    Bukero Gearhead

    sisussa tuo ei ole käytössä.MITTAA akuista latausjännite!!!jos yli 28V niin ABS ei toimi. Tarkista että maadoitukset on kunnossa,maadoitusvika sotkee koko systeemin. puhun/opastan kokemuksen syvällä rintaäänellä.
     
  19. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Auto tuli kuntoon!

    Yksi sähkötaulun maaliittimistä oli työnnetty paikoilleen niin että liitin suojakuoren sisällä oli noussut kuoren sisällä ylös vaikka näytti / tuntui olevan kunnossa. Välillä oli ok ja välillä ei jolloin systeemi teki mitä sattui. Kiitos neuvoista ja avusta!
     
  20. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Hyvä et sait kondikseen...Terveisin valkonen 5 akselinen vhl:llä...
     

Kerro tästä muillekin!