Kuorma-auto harrasteena ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Mano, 2.2.2005.

  1. Mano

    Mano 1st gear

    Mitäs mieltä ootte vanhojen kuorkkien harrastekelpoisuudesta ?
    Kovasti kiinnostais joku 50-60-luvun pienempi kuorkki, tai sitte vaikka isompikin, joku Sisu. Komeita autoja on kans paloautoina mutta saako niitä enää museorekisteriin lava-autoina ?
    MR-kilvethän olis diisselissä aika pakolliset ettei tartte järettömiä veroja maksaa.
    Kertokaa kokemuksia ja vinkkejä !
     
  2. TiGGer

    TiGGer 1st gear

    Meillä oli pihassa välillä 6-7 juuri tuon ajan kuorma-autoja rivissä, mutta aika ei yksin kertaisesti riittänyt niille. Tällä hetkellä vain yksi neliveto Volvo josta ei hennottu luopua, kun aikaa löytyisi..
     
  3. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Tätä tuli itselläkin mietittyä viime syksynä. Löydettiin kaverin kans tuolta maakunnasta -65 Mersun kuormuri (semmonen millä rättipäät ajelee 200 ihmistä kyydissä miljoonia kilometrejä). Toiminut maito-autona vuoteen -70 jolloin omistajilla (2) mennyt suksi ristiin ja auto jäänyt seisomaan. Autolla on ajettu karvan alle 300 tkm . Ikkunat on tietenkin rikottu ja lumi painanut katon notkolle mutta periaatteessa teknisesti lähes uudenveroinen laite. Jollekin joka tällaista etsiskelee entisöintikohteeksi tämä ois verraton vaihtoehto.
     
  4. WTF

    WTF Gearhead

  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuorma-auton entisöinti harrasteena?

    Ainakin Vetkussa (Veteraanikuorma-autojen seura ry - www.vetku.fi ) näyttää porukka hyvin viihtyvän vanhojen kuorma-autojensa kanssa, ilmoittivat vuodenvaihteessa aktiivisten jäsentensä lukumääräksi yli 450. Siellähän on myös kotimaisiin erikoistunut vanhojen Sisujen ja Vanajien merkkikerho. Tapahtumakalenterista lunttasin, että niillä on oikein kokoontuminenkin Kuopiossa loppukesällä. Terveisin k-a Oplisti.
     
  6. TiGGer

    TiGGer 1st gear

    Elikkäs eikun jatkamaan VIN K osoittamassa topikissa,:)
     
  7. Mano

    Mano 1st gear

    Kyllähän tuolla toisessa topikissa oli juttua, mutta tuntui pyörivän vain parin merkin ympärillä ja niiden saatavuus taitaa olla vähän niin ja näin..... :wink:

    Tarkotin lähinnä mobiilikuormuria, niitä kun on täällä suomessakin kohtuuhintaisina.
    Toi veroesimerkki oli aika raaka, sen takia se pitäiski olla museoitavissa !
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Perinteisesti diesel-veroa on kierretty siten, että kuorma-auto poistetaan rekisteristä ajokauden päätteeksi. Näin tekee monetkin maalaiset nauriskuskit, joilla kuorma-auto on traktorin kaverina.

    Seuraavana keväänä taas rekisteröimään... Vaivaahan siitä on, mutta tulee kyllä pitemmän päälle halvemmaksi, eikä ilmaista ole museoautotasoinen entsöintikään. Kuorma-auton kanssa konttorilla ollaan usein aika joustavia, vaikka siellä ravaisikin vuosittain samoissa asioissa.

    Mitä muuten tulee kuorma-autoon harrastepelinä, niin onhan noita tullut mietittyä.

    Ensimmäinen probleema on kuitenkin osien saatavuus ja saatavissa olevien osien hinta. 30 vuotta vanhan kuorma-auton osat alkaa olla kortilla ja siksi arvokkaita, vaikka ainahan ammattikalun osat on olleet ihan omissa hinnoissaan.

    Toinen probleemi on tila. Minne sen saa mahtumaan esim. talveksi, niin ettei naapurit ala itkemään? Mihin talliin sen mahtuu purkamaan kunnostuksen aikana? Mitäs jos tulee vielä häätö kesken rojektin...

    Kolmaskin onkelma on ja se seuraa myös koosta, nimittäin osat on h-vatan painavia, pelkkä pyöräkin painaa helposti sata kiloa. Esmes. vaihdelaatikkorempassakin kysytään muskeleita ihan tosissaan, eikä vaihto-osaakaan saa kulkeen ihan Fiiatin takakontissa.

    Tällä kohtaa on sitten jäänyt silleen koko homma. Tosin joku Scania-Vabis L-malli silloin tällöin tulee mieleen Keltasta pörssiä lukiessa, mutku ja sitku.

    Joku 50-60 luvun bensakuormuri olisi tähän vaivaan aika kiva ratkaisu, mutta niitä ei vaan tahdo Suomessa olla saatavilla, tai ne on jo vimpan päälle laitettu ja hintakin sen mukainen.
     
  9. Mr.Hellion

    Mr.Hellion Gearhead

  10. Ventura389

    Ventura389 1st gear

    Fordson Thames (-57 ?) kuorkkia entistetään naapuritontilla... eihän se niin kovin pieni ole... kuorkiksi tietenkin, kun nykyisiin vertaa. Osiakin näkyy saavan kohtuullisella etsinnällä ja mitä ei löydy, se tehdään.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    hiukkasen off toppiikkina... Tampereen seudulla olevat varmaan tietävät tämän ns. "kuorma-autojen hautausmaan" siinä Rantatiellä, nyt sitä aluetta ollaan tyhjentämässä :cry: siellä on kaivinkoneella nosteltu niitä autoja ja irroiteltu akseleita yms. paremmin kuljetettavaan muotoon :odroll: aikas paljon on parin viikon aikana tavaraa lähtenyt siltä tontilta paalattuna sulatukseen :odroll: pikkuisen pahaa tekee kun ohitse kulkee ja sen toiminnan näkee, ei voi mittään :odroll: R.I.P = Rust In Peace
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miksei olis, mutta vähän on kaukana. Eikä just tuo malli varsinaisesti ole mikään automaailman kaunotar, noin niinku naaman puolesta. Makuasia tietysti, mutta samankokonen Ford näyttää paremmalta.

    Missäs muuten ne Tamperelaiset GMC:t on? Niitähän oli siellä joskus kaksi kappalta, valkoisia nokkamalleja ihan bisnesajossa? Olisko ollut Ritakorpi vai Kulmakorpi? Toisessa muistaakseni oli Volvon nostoteli, toinen ihan ameriikkaa telivetoineen kaikkineen.
     
  14. RiQ

    RiQ 1st gear

    Miksi seisoo...

    Rupes kiinnostamaan, jos joku sattuis tietää.
    Että mikä tarina on takana kun mielestäni noin parikymmentä tuliterää jenkki rekkaa seisoo sateessa käyttämättömänä???
    Ovat seisoneet jo ainakin 5 vuotta.Ovat kaikki kerman värisiä ja jostain -90 luvulta, mutta tosiaan sen näkösiä että oisivat seisseet siinä uudesta asti.

    Nämä rekat voi muistaakseni bongata kun ajelee helsingistä kotkaan.
    Ovat tien eteläpuolella, melkein kotkassa...

    Onko ne tuotu uutena maahan, mutta tullut laki,vero tai muu viidakko eteen????
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Noita jenkkirekkoja nyt lojuu vähän joka puolella kaakkois-suomea, ovat ryssille menossa.
     
  16. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Miksei tollanen voisi olla harrasteajoneuvona? Hauskoja kommentteja saa kyllä kuulla toisilta kuorma-autoilijoilta, kaikki on väärin ja eriskummallisesti tehty. Happamia? :eek:

    Jenkeistä tuonti voi olla kannattamatonta rahdin ja päästötodistusten vuoksi. Eikö noita löydy myös EU:n alueelta? Bensakoneinen ei ole mikään talousihme ja alkuperäiset dieselit on usein paljon ajettuja ja tekniikanosiltaan hintavia.

    Oman "kaunotar" löytyi ihan Suomesta. 5,7sbc vei ostettaessa yli 60 litraa satasella, uudella kaasarilla 30 litraa. Naftaa 6,5 D vie nykyään noin 20 l/100. Auton omapaino on 4200 kg ja kokonaispaino 7900kg. Umpikorin korkeus on noin 3,3 m maasta, kyllä sillä ilmaa saa tiellä sekoitettua. Ei ehkä järkevä, mutta sitäkin hauskempi auto. :rotfl:
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaipa harrasteajoneuvolle on tärkeintä, että se miellyttää omistajansa silmää, eli kuka nyt mistäkin tykkää, sillä ei aina tarvi olla naapurille kade, jos ei kaikesta naapurin pihassa olevasta pidä.

    Mulle kelpaisi ihan mainiosti 48-57 Chevyt ja Forditkin aina 30 luvun pornokeulasta 50 luvun luunokkaan saakka. Euroista nokkamalliset Ford Thames ja nk lehmänselkä Fargo olisi aika mielenkiintoisia, mutta Bedfordista sen sijaan ei olisi niin väliä, vaikka onhan sekin nokallisena ihan siistin näköinen pullabiili.

    Helpointa voisi silti olla löytää neuvostojenkki. 50 luvun jenkkikuorkkia muistuttavia Gazia ja Ziliä taitaa olla Virossakin vielä helposti saatavilla, eli ihan EU:n sisältä löytyy ja pullanokka ynnä bensaveekasi varmasti takaa ihan riittävän ajonautinnon 8)

    Svenskeistä 60-70 luvun L-sarjan Scaniat ja N-sarjan Volvot olisi ihan siistejä katsella, mutta ne alkaa olemaan jo aika isoja kooltaan.

    Ongelmaksi jääkin edelleen se suuri koko, eli mihin sen tunkisi fiksausvaiheessa, eikä ne osatkaan ihan ilmaisia ole. Pitänee vaan ajella henkilöpirssillä siihen saakka kun alkaa viimein rikastua...
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    mite ois noi intin krazit jne. ainaki ois 8 kone ja 6-pyöräveto+muut herkut.....xD
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kai autolla pitäis tielläkin päästä ajamaan, noiden SA-Int mallien kanssa voi tulla pieniä ongelmia muuallakin kuin bensa-assan kassalla...
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dodii kaikki kuorma-autoilijat, Nettiautossa on tällä viikolla Chevrolet 55 kipillinen ja puulavainen paripyöräkuormuri, jonka voisi kuulemma saada mobiiliksikin ja jos haluaa enempi ajo- kuin museopeliä, niin siellä on myös 80 luvun Dodge Ram, 4x4, vetolava ja paripyörät takana. Pentele, tällä viikolla pitää itekin ostaa muutama Lottorivi, jos vaikka alkaisi autokauppa käymään!
     

Kerro tästä muillekin!