Kuorma-auton paikkaluku 1.1.1995 jälkeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Subbe99, 14.9.2011.

  1. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Tässä pieni ohje/vinkki asian kanssa painiville.

    Jos KA on otettu käyttöön 1.1.1995 jälkeen, niin auton omamassan lasketaan kuuluvaksi MYÖS kuljettaja. Loppu henkilömäärä saadaan kun kokonaispainosta vähennetään auton omamassa ja jaetaana saatu tulos kahdella.

    Esimerkki:
    Auton kokonaispaino 3901kg
    Auton omamassa 2920kg (pitää sisällään kuljettajan)
    Erotus 981kg
    Jaettuna kahdella 490,5kg

    Saatu luku jaetaan matkustajan painolla 68kg
    Henkilömäärä 7,2
    Tähän lisätään omamassaan sisältynyt kuljettaja, jolloin paikkamääräksi eli henkilöluvuksi tulee 8.

    Sain tänään omaan Subbeen oikaistua tuon lukumäärän 7:stä 8:aan pelkällä soitolla konttorille.

    Asiaa tietysti auttoi Trafin tarkastajalta saatu sähköposti aiheesta. :)
    Tulipahan parin päivän sisään luettua aika monta uutta sekä vanhaa asetusta ja lakia.

    Ps. Ennen vuotta 1995 koskevat sitten eri määräykset.
    Ps2. Pickupin lavallekkin voi rekata niitä istumapaikkoja kantavuuden rajoissa.
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Koskahan keksivät alkaa laittamaan rekisteriotteeseen merkinnän "Kunkin matkustajan suurin sallittu paino 68 kg".... :rotfl: :odroll:
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mites kun pitäs jäädä "tavaran" kantavuutta enemmän kuin henkilölukuun menee.

    Ei voi koko KAn kantavuutta laskea henkilölukuun. Silloin siitä tulee lain silmissä HA.

    Tästä on väännetty kättä konttorilla monesti ja aina kompastuttu em. asiaan.
     
  4. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Niinhän tuosta laskelmasta jääkin tavaralle enemmän kantavuutta, eli se +1kg. ;)

    En tiedä kuka neropatti on keksinyt että tavaralle pitäisi varata kantavuudesta yli 50%, kun onhan armeijallakin rekattu kuorkkeja 28 paikkaisiksi.

    Samoin ennen 1995 vuotta kuorkin paikkaluku saa olla kantavuuden rajoissa ja mitään kuormaa ei tarvitse laskea mukaan. Kuormaa se on ihmisetkin. :)
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tuolla laskukaavalla mun renault kuorkkiin (entinen armeijan auto) sais 43 matkustajaa joten kyllä 28 matkustajankin jälkeen jää liki joka kuormuriin enemmän kantavuutta.
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    No armeija on armeija.
    Ja 8hlö jälkeen siitä tulee linja-auto oli se vaikka lavetin vetäjä kunnon kantavuudella.
     
  7. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Eikö vasta 1+8:n eli 9:n jälkeen. ;)

    Meinasin josko rekkais ton Fordin 5 hytissä- ja 4 lavalla paikkaiseksi. :)
     
  8. rkr

    rkr 3rd gear

    Oliko tuo muuten punnittu omamassa vai auton tolpasta?
     
  9. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Punnittu. Oven pielessähän ei ole omamassaa, kun se riippuu auton varusteista.
    Oven pielessä on suurin sallittu kokonaispaino ja akselimassat.

    Ps. Just tulin konttorilta ja ei tarvinnut edes sitä jälkitarkastusmaksua maksaa, vaan tulostivat uuden otteen jossa paikkaluku nyt sitten 8. :D
     
  10. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Tyhmä kysymys: Saakos sitte 00.00.1995 päiväyksellä rekatun suburbanin sitte 1+7? Eli kuuluuko kyseisessä autossa kuski siihen omamassaan?
     
  11. mke77

    mke77 3rd gear

    en tiiä mut meitin subbes(01 bensa takatuupari) on 1+6...en oll edes kattonu muuten mitä jää kantavuudeks?

    mut aiheesta sivute kaverill o 91 avovette...ja omamassan ja kok.massan erotukseks jää 150kg....ja kaveri ite o 190cm ja about 120kg :rotfl: jotew muja kyyris olis ain ylikuormaa :rotfl: hyvä syy ajella yksi :wink:

    ...juh ja kaveri osti pari vuot aikaa simmose mitsu signumi 4wd-v6-farmari ni siitä meinas tulla väkisin 2+1 paikkane kun oli kuulemma painava..ni hää raapis takaluukust ja konehuoneest kaiken mikä irti lähti...ni joha tuli kaks paikkaa isää...konttori setä oli vaan nauranu"tuskimpa jätät tommoseks :rotfl: :rotfl: mut ei ollu kirjottanu otteeseen"vaakattu riisuttunu...verhoil puuttuu...yms"
     
  12. Antti P

    Antti P 3rd gear

    Subbarissa ei pakollista katsatukseen, toinen akku, vararengas, astinlaudat, karjapuskuri, lisävalot, ja tunkki + rengasavaimet. Voi keventää myös tyhjentämällä auton kaikesta ylimääräisestä mitä ainakin mulla tahtoo mukana kulkee työkalupakin lisäks..
     
  13. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Kuuluu, mutta sun pitää laskea sen kokonaispainon ja omapainon erotus, että saatko 8 paikkaiseksi.
     
  14. HV

    HV Gearhead

    Ja lisäksi vielä tankki tyhjäksi ja anturi irti ja nippusiteellä näyttämään täyttä.

    Johan saa paikkoja autoon... :-?
     

Kerro tästä muillekin!