Kuorma-auton rakentelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Buickustom, 10.9.2011.

  1. Buickustom

    Buickustom Gearhead

    Tuli hommattua -96 G30 vani josta 6,5D rikki. Nyt pyörii erilaisia hajatelmia päässä mitä sillä vois tehdä. Yksi olis että myis osina, sais toiseen autoon lukkoperän ja loikkari laatikon. Se on vaan ehkä turhan hyvä yksilö pilkkoa eli vois alkaa rakentelemaan 8)
    Eikö kuorma-autoilla ole väljemmät pykälät muutoksia ajatellen?
    Avo-vani olis kiva, mut saako tehdä ja joutuuko paljon jäykisteitä laittaa kun ei ole erillisrunkoa? Tai voishan sen chopata, sektionoida ja tontittaa :lol:
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kuorma-auton moottori vaihto oli ainakin ennen malliin tehon oltava riittävä :D
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei pidä paikkaansa. Ei kuorma-autoonkaan saa mitä tahansa savukonetta pistää. Tehon pitää olla toki riittävä, mutta samoin pitää myös täyttyä muutkin koneen vaihdolle asetetut ehdot.
     
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    osaako joku sanoa mistä noita kuorma-auton moottorinvaihtosäädöksiä löytyisi? meneekö päästöluokan mukaan vai katsastuksessa tehtävän savukokeen mukaan? päästöluokkaanhan vaikuttavat kuitenkin muutkin kuin hiukkaspäästöt

    Tuolla taulukoita:
    http://www.autowiki.fi/index.php/P%C3%A ... uokitukset
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No itsellä kun oli (lähes) vastaava -94 josta kone paskana, ja käytössä olleesta G20 Vanista(6,2 dieseli+ TH700) loota poiki, niin kysyin loota-korjaajalta onko mahdolista vaihtaa noi lootat keskenään, niin sanoi että toi aski on helppo laittaa paikoilleen , mutta ei kovin helppoa saada toimimaan (tietokone ohjaa lähes kaikkea lootan toimintaa, joten koko sähkösysteemistökin pitäisi muuttaa).

    Ei ton 6,5 vaparin korjaus ole sen kalliimpaa kuin muittenkaan dieseleitten. Itsekin olisin päässyt sen koneen korjauksessa halvemmalla jos olisin ajoissa korjannut, mutta seisoi auki talven ja kesän, joten koneistaa piti kaikki... (= hintaa tuli enemmän kuin tarpeeksi).
     
  6. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    Mites noiden kuorma-autojen akselistot? jos niitä vaihtelee?

    esim. 30-luvun kuorma-autoon chevrolet astron kelkka? leveys+ohjaus vermeet suht järkevät kaposeen koriin+ilmapussit sais helposti asennettua.

    taka-akseli/akselit jostain paripyörä kevyt kuorkista mersut etc.?


    Korin vaihto?

    esim. Kuormaauton "vanhentaminen" onkos tuossa jotain pykälää tms.?
     
  7. Rod&Kustom

    Rod&Kustom 2nd gear

    Tietääkseni joitakin lavarodeja on leimattu kuorma-autoina "riittävän suurella" koneella. Voi tietysti olla legendaakin, mut usealta eri taholta olen moista kuullut.
     
  8. Andde

    Andde 3rd gear

    Mites tuo k-a:n tankin vaihtopykälät noin tosiasiassa?
    Fleetside on itellä k2500, -93, 6.5td.
    Venäjällä pääasiassa tankkaan ja sottasin että eikös periaatteessa ainakin sais laittaa sinne 399 litraisen? Jos vaan sattus sopimaan..
     
  9. Täällä kun aikansa huutelette niin jää miunkin tuleva rojekti leimaamatta :rotfl:

    Ollaan kuitenkin kade-in-vinlandiassa ,muistakaa se ja menkää talleihinne rakentamaan niitä autoja mieleisiksi, myötämielisen katsurin kanssa kannattaa tietysti käydä jutustelemassa jos laitteen kilpiin haluaa
    mutta jos täällä kaikki "porsaanreijät"käydään läpi niin villi veikkaukseni on että niitä joku yli-innokas pikku virkamieshitleri alkaa tukkimaan tajuttuaan että joku kykenevämpi voi oikeastikkin tehdä vielä jotain rakentavaa tässä maassa....

    :odroll:

    Aihioksi kannattaa valita riittävän vanha yksilö ,jolloin välttyy monelta murheelta , tosin esim korinvaihdoissa jos tekniikka säilyy vakiona ei pitäisi isompia ongelmia olla lukuunottamatta ohjaamon kolariturvallisuuden todistelua.

    Ei kun tallliin...
     
  10. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Ei mitään, tankki vaihtoon vaan.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mun tallin pihassa kävi monta kertaa pick-upiksi muutettu Chevy vani :rotfl: .
    Omistaja oli silloin las pargasista, missähän se mahtaa nykyään pörrätä?

    Joskus oli suunnitteilla laittaa pikku unimokkiin 500cid cad moottori. Katsoukko sanoi että mitään laillista estettä sen hyväksymiseen ei ole muuuttta onko siinä mitään jne :rotfl: .
     
  12. uazmies

    uazmies Gearhead

    Eikös vanissa ole runko? :odroll:

    8)
     
  13. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Vanhakoppaisessa on itsekantava kori, express vanit on rungollisia.
     
  14. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    Herätellääns vähän tätäkin!

    Mistäs kandeis katella etu/ taka-akseleita? Osien saatavuus ja kantavuus etusijoilla. Millasia virityksiä esim. ilmapusseja varten tehty? Akseleiden leveys renkaineen esim. 50-60 luvun kuorma-autoon sopivat...

    F 350 Fordin akseleitahan nuo jenkeissä käyttää, mutta niiden kantavuus ja tietty mistä niitä nyt Suomesta sais??

    Kuorma-auton tontittaminen pussukoilla. Millasia virityksiä tehty ja myös laitteita leimattu? Ja toki toki voi kysyä katsastus paikoilta, mutta ne kokemukset on ollu luokkaa "ei oteta kantaa" laita muutos paperit hakuun..
     
  15. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    Täältä löytyy G30 -77 vanin täyd etuakselisto ohjaussimpukkaa lukuunottamatta, bolt on. (8-bolt navat)

    Outroadrebels/Jouni
     
  16. xp

    xp Gearhead

    Laki vaatii kuorma-autoon riittävän tehon. Ja se tehovaatimus on 5 kw / kokonaispainon tonni. Eli joku vajaan neljän tonnin Suburban vaatii sitten lähes 20 kilowattia eli melkein 40 hevosvoimaa.
     
  17. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ja mustaa valkoisella tuosta löytyy mistä?
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 27:FI:HTML

    Xp:n laskelmassa on Suburbanilta vaadittavan tehon kohdalla pieni virhe, alle 30 hevosvoimaa riittää. Käytännössä 60 tonnin yhdistelmää vedellään ehkä noin keskimäärin 600 hevosvoimalla, samalla teho/painosuhteella 4 tonnin Suburbanilla pitäisi pärjäillä 40 hevosvoimalla. :D
     
  19. xp

    xp Gearhead

    No niinhän tuo meni pieleen päässälaskuna.
    3.9 t x 5 kw/t x 1.36 = 26.5 hevosvoimaa.
     

Kerro tästä muillekin!