Kuorma-auton tuonti USA:sta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja uffew, 2.2.2009.

  1. Mopar Suomi

    Mopar Suomi 1st gear

    Ihan köpa en veg tyyppimen kommentti.
    Samat säännöt koskee "virallisia" maahantuojia. Erona ehkä se ettei mitään pilaveteläisiä tai katsastus virityksiä voi tehdä.
    Kyllä niitä muuten tuotaisiin....
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Toi 10% tulli tarkoitaa ensisijaisesti henkilönkuljetukseen tarkoitettua autoa joka on kuulemma sellainen jossa lavan pituus on alle puolet akselivälistä ja pitkä hytti takapenkillä. Ensisijaisesti tavarankuljetukseen tarkoitetussa isokoneisessa on sitten tulli 22%.

    Toi leimaaminenhan onnistuu yksityiseltä kun laittaa jotkut peräkärrivalot tai kaverilta lainatut e-valot kiinni ja leiman jälkeen vaihtaa jenkkivalot takaisin, Y-tunnuksella kun touhuaa niin saattaa joku kuluttaja-asiamies kohta kysellä kun ei menekkään ehkä seuraavasta leimasta läpi.
     
  3. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Uusi tai lähes uusi 2011 Dodge Ram 2500 Mega Cab USA:sta, täällä leimalle ja sitä ennen...

    - Ajovalot vaihtoon?

    - Nopeudenrajoitin?

    - Mitä muuta?
     
  4. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Lisäksi takavalot vaihtoon, takasumari, peruutusvalot, sivuvilkut, vastaavuustodistus, runkoon stanssaus, noi niikun alkuun.

    Suosittelen leimaamisen kanssa venytystä tonne maaliskuun vaihteeseen, kun tuo valoasia pitäisi muuttua. ;)
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Valoasia helpottuu mut mikä muu vaikeutuu....?
     
  6. juhamann

    juhamann 3rd gear

    ...voitko valaista vähän lisää? Näistä asioistahan tietty aina huhumylly pyörii hyvissä ajoin ennen varsinaisia pykälämuutoksia.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    karmeita huhuja on kuulunut vastaavuustodistuksien kelpaamattomuudesta
     
  8. Näistä tulevista säännöistä olisi ihan "kiva"olla etukäteistietoa ennen niiden voimaanastumista , jos esim ostat auton ja lait muuttuu silläaikaa kun auto seilaa merillä niin vot , sanoo jo suomalainenkin..... Taitavat joskus tulla takautuvastikin voimaan eikä ainakaan mitään sopeutumisaikaa anneta kansalaisille jos laki kiristyy ,mutta jos siitä tulee olemaan etua jollekulle yksityiselle ,niin sitten kyllä on kaikenmaailman viivytykset ja poikkeusluvat olevinaan viivyttää lain voimaantuloa prkl.
     
  9. johan78

    johan78 3rd gear

    Terve. Uusi käyttäjä täällä. Piti rekisteröityä koska täällä varmaankin on tietoa Amerikan tuonneista ja itse tuomisesta. Kiinnostaisi vähän tuollainen kevyt kuorma-autoksi rekisteröity Avalanche. Rupesin pohtimaan vaihtoehtoa omatoimiselle amerikan tuonnille tai jonkun firman kautta sieltä tilaamiselle. Onko siis Avalanche 2500 8.1 vm. 2002 mahdollista laivata ja saada kilpiin omatoimisesti? Onko näissä tulli se 10% sitten vielä alvit varmaan, mutta ei autoveroa kun kuorma-auto? Mutta kannattaako, eli onko muutostyöt niin kalliita teettää, ettei järkeä?
     
  10. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    en tiedä oliko näissä cadillakeissa , että ei saa enää rekisteröityä kuorma-autoksi, näin muistelisin, joku voi täsmentää.

    ja jokuhan ne muutostyöt aina itse tekee, myös siellä maahantuojalla, tai muussa yrityksessä....
     
  11. kojo

    kojo Gearhead

    avalanche on chevrolet

    Osu ja uppos, ei ne niin ihmeellisisä ole...
     
  12. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    :rotfl: no niinhän se on, mistä lie tuo ajatuskatkos, eli sen ilmeisesti saa kuorkiksi....??
     
  13. kojo

    kojo Gearhead

    No se kuorkin tekeminen liian kevyestä autosta ei sit enää ookkaan niin helppoa...
     
  14. johan78

    johan78 3rd gear

    Ei kai se paino tuollaisessa 2500:sessa ongelma ole? Eikös niissä ole jo kokonaispaino joku 4000kg. 1500:sissa se on mun ymmärtääkseni ongelma.

    Juu ei noissa muutostöissä varmaan mitään ihmeellistä ole. Valot saa aina jotkut E-markatut kyhättyä, jos ei DOT vieläkään ake:lle kelpaa. Lasit jos joutuu vaihtamaan kaikki, niin kai sellaisetkin jostain saa. Mutta jossain aikaisemmassa viestissä oli jostain runkonumeron stanssaamisesta tai jotain, näitä en sitten ihan ymmärrä. Ja saako metrolta vastaavuustodistuksia vai joutuuko jotain tüv-papereita tilailemaan pakettiautopojilta tms?
     
  15. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Just äsken tuossa pihalla pakersin F350 paripyörän muutostöita.
    Takapää ja kyljet alkaa olla kunnossa.
    Takapäästä jarru ja vilkku pitää siis eriyttää jos eivät ole valmiiksi eri polttimoissa. Peruutusvalo pakertaa taakse, samoin sumari. Yli 6m kuorkkiin sivuvalot, ainakin 1 kpl keskikomannekseen. Sivuvilkut etulokasuojan kieppeille. Valojen asennukselle on yleensä minimi ja maksimikorkeus, eli kannattaa lukea ne Trafin ohjeet.
    Niin ja ne valot pitää olla E-leimattu.
    Ajovalot on ne kaikki p@skimmat tehdä, kun pitää olla korkeudensäätölaite. (ilmapussi taka-akselilla kelpaa tai todistus takapään jousituksesta että kulma täyskuormalla ei omuuta oleellisesti ajovalojen asentoa.
    Lavakaari on hankittu ja sekin pitäisi vielä pultata paikoilleen.
    Nopeudenrajoitinkin pitäisi vielä asennuttaa jossain vaiheessa.
    Stanssaus runkopalkkiin apukuskin puolelle etufillarin kohdalle. (tuo saa olla muuallakin ja siitä tuli ainakin viimeksi sijainnista merkintä otteesen).

    Ja askareet jatkuu.... :D
     
  16. gremlin

    gremlin Gearhead

    Eikos tuo ikkunashow ole jo mennyt ohitte? Eli niita nyt ei sentaan enaan tarttis vaihdella?

    GM tuotteissa kannattaa olla tarkkana noissa painoissa. On ollut 2500 sarjan 4wd peleja mikka onkin alle 3500kg ja 1500 sarjan peleja mikka onkin yli 3500kg. :eek:
    Myyjalta ku pyytaa valokuvan ovitolpassa olevasta vin latkasta niin siita nakee varmaksi painot.
     
  17. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Tuo on taattu ja hyvä konsti. ;)
     
  18. johan78

    johan78 3rd gear

    Hyvä jos ikkunahässäkän voi nykyään välttää. Tässä kun seuraillut näitä keskusteluita jenkki- ja japsituonneista niin menee noi jo vähän sekasin, että mitä vaaditaan minkä ikäiseltä autolta. Eikö ajovaloistakin ole joku vuosimalliraja mitä vanhemmista hyväksytään dot-valot? Vai onko se just toisin päin, että jotain uudemmasta sallitaan..?

    Selviääkö se paino pelkällä vin-koodilla vai lukeeko se siis selkokielellä siinä laatassa, eli mielummin kuva laatasta eikä vain vin-koodia? Tuolta Autotraderin sivulta kun sen vin:n näkee suoraan.

    Taidan laittaa vielä ake:lle postia ja tiedustella mikä on kanta näihin tai sitten käydä konttorilla kyselemässä.
     
  19. Subbe99

    Subbe99 3rd gear

    Selviää parhaiten sieltä Trafin ohjeista ja katsastajan käsikirjasta. ;)
    Jos laseista on vastaavuustodistus, niin ei tarvii vaihtaa.
    Henkilöautoissa raja on 1997, muistaakseni kesäkuu ja kuorkeissa 1995.

    Se lukee selkokielellä siinä tägissä eli tarrassa.

    Otat Trafin weppisivut auki ja lueskelet ne dokkarit. ;)

    Ps. Ministeriön hankerekisteristä löytyy viimeisin puuhamaa, joka pitäisi tulla voimaan helmikuun lopulla, koskien autojen maahantuontia, vastaavuuksia jne.
     
  20. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Katsastajan käsikirja :rotfl:
    Valitettavan usein ei käsikirja ole lain tasalla, toki jos sieltä lukee ja niin tekee niin leima heltiää kyllä :)
     

Kerro tästä muillekin!