kuorma-autoon lisää penkkejä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja weard_racing, 21.6.2006.

  1. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Eli siis mites paljon juotuu vääntämään kättä katsastuksessa jos 3hengen kuorkki vanin leimaa esim 8 tai 9 hengelle?

    Mites penkkien laita on? Pitääkö olla olla tehdas penkit vai kelpaako ite rakennetut jos ne on tehty kunnolla (raudasta) ja siinä on kunnon terveys siteet?
     
  2. rocker79

    rocker79 Gearhead

    Tjaa... Kannattais varmaan soittaa paikalliselle katsastuskonttorille ja kysyä niitten mielipidettä asiaan. :-?

    Vai onkohan kuorkeissakin se että kantavuuden vähentämisellä vois "ostaa" lisä paikkoja? :odroll:
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    ?

    Kantavuuden vähentäminen ei ainakaan lisää paikkoja. Kokonaismassa-omamassa=kantavuus ja siitä pitää jäädä yli puolet tavaroille.

    Penkkien rakenne ja vöiden kiinnitysten tapa riippuu vähän vuosimallista. Enpä vaan nyt muista miten ne meni.
     
  4. Gemssu -91

    Gemssu -91 1st gear

    mun gemssu oli kaksipaikkanen niin siirsin väliseinän takalokasuojien puoleenväliin ja istutin välimaastoon kolme kapteenin jakkaraa ja sohvan ei mitään ongelmaa katsastuksessa. Jakkaroissa on lantiovyöt ja sohvassa ei mitään.
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Mahtaako olla väliseinä pakollinen?
    Kuitenkin tavaran kuljetus tärkein tehtävä minun käytössäni.
     
  6. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    ei kai se pakollinen ole kaverilla on kuorma-autoksi rekisteröity vanha ruumisauto jossa on edessä 1+2 ja takana 3+3 naamat vastakkain ja nämä saisi olla pehmeätkin nämä penkit eikä siinä ainakaan ole väliseinää.
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kanerva (ei kuitenkaan täällä vaikuttava Karva) ainakin vaatii väliseinän penkkien taakse.
     
  8. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Mitäs kanerva ei vaadi jos kyseessä on amerikan auto? :mad:
     
  9. chevystw

    chevystw 1st gear

    Mulla on takana pari kolmenistuttavaa vastakkain eikä tietoakaan väliseinästä. Ei ole ikinä ollutkaan eikä tunnu katsastussetiä haittaavan.
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    kyl väliseinä täytyy olla mut, matkustamon ja tavaratilan välissä!! kuormatilassahan ei saa matkusta!!!!

    oliskos ollu 98eteeen päin kun täytyy olla k-autoissa myös "direktiivin-mukaiset" tai "e-hyväksytyt" penkkien kiinnitys paikat?? en mee vannomaan....... erikois korit erikseen (esim.paloautot poikkeus luvalla ja orkesteri autot erikseen)

    ainakin tiedän yhen orkesteri-auton(mb 609) missä on 9+kuljettaja istumapaikkoi ja "naama-menosuuntaan" matkustavilla on vaan vyöt! rekisteröity orkesteriautoksi 2003
     
  11. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ei minulla ainakaan ole väliseinää matkustamon (rek 1+1 edessä) ja tavaratilan välissä... Mutta vaikeaa onkin tietä missä tavarankuljetukseen tarkoitettu tila loppuu. Tai no tähän asti se on edessä ollut tuulilasi :D
     
  12. 251265

    251265 1st gear

    just nkävin kats.konttorilla ja mulle sanottiin että pakettiautossa EI
    ole väliseinäpakkoa
    (kuskin takana)..
    :eek:
     
  13. JPA

    JPA 3rd gear

    mulla oli econolinessä(K-A) kuskin ja vänkärin penkkientakana väliseinät, mutta väli oli auki. konttorilla inssi vain vaati että pitää
    laittaa noin 10cm, kynnys tähän aukkoon jotta mitään ei pääse pyöriin
    tavaratilasta polikien alle. Ja nimen omaan sillon vaativat että kuskin
    penkin takana pitää olla seinä umpi tai verkko.
     
  14. Pasi

    Pasi 1st gear

    Mulla Econolinessä (k-a, -95) vaadittiin penkkien (etupenkit + 2 kapteenijakkaraa ja sohva) taakse väliseinä, kävin tarjoamassa ilman seinää; ei kelvannut. Tuo seinä piti olla kattoon asti ja sellanen, että se kestää 500kg tasaista kuormaa, en tiiä miten tuo olisi pitänyt mitata, konttorilla sitä vaa hetki ihmeteltiin ja todettiin, että kai tuo kestää. Hitsailin tuon seinän kehikon muistaakseni 30x30x3 putkesta ja vanerit molemmin puolin seinää. Läpipulteilla kiinni rungossa ja lattiassa.
    Tuon seinän olisi katsastajan mielestä saanut laittaa mihin kohtaan autoa tahansa(?) jotenki munmielestä kummallista jos vaik sen seinän olisi laittanut siihe keskimmäisten kapteeninpenkkien taakse, jolloin sohva olisi jäänyt sinne seinän takapuolelle :) Lisäksi piti laittaa kuormansidontalenkit tavaratilaan. En nyt tähän hätään muista oliko tossa pakko olla turvavöitä, muistaakseni ei. Tossa kuitenki noi nyt on ollu uudesta asti, jotenka ne sai olla siinä jatkossakin.
     
  15. J.O.T

    J.O.T 1st gear

    Muutos onnistui

    Kolme päivää sitten muutoskatsastin -91 kuorma-auto vanin 8 henkilölle.
    Halkolaatikko jolla auto oli rekisteröity 2 + 3 henkilölle lensi kaaressa kankaalle ja uudet vw trasporterin penkit pikakiinnityksillä tilalle.
    Väliseinän asensin takalokasuojien puoleen väliin. Kiinnitykset pulteilla paikallisen korjaamon pitäjän ohjeiden mukaan ja häneltä myös sain lausunnon että seinä kestää sen 500 kg kuormaa. Penkeissä olevat turvavyöt piti iroittaa, koska muuten olisi pitänyt todistella vielä niidenkin täyttävän EU-normit.
    Konttorilla inssi totesi että penkit on ok ja väliseinästä paperit. Homma selvä.

    Pykäliä tutkiessani törmäsin tietoon että 20.10.2006 alkaen istuinten ja niiden kiinnityspisteiden lujuudesta vaaditaan testiraportti samoin kuin turvavöiden. Eli meinaako tuo sitä että tila-autojen rakentelu vanhoista kuorma-autoista loppuu ellei ole varaa rutata paria kolaritesteissä vtt:llä ?
     
  16. Reetu

    Reetu 1st gear

    Re: Muutos onnistui

    Todistukset voi kirjoittaa myös itse, niin ainakin minä tein ja hyvin kelpasi.

    Todistusten takana lienee se, että vastuu siirretään pois katsastuksen tehneeltä taholta? Katsuri ainakin sanoi että todistusten avulla saavat pestyä kätensä, jos jotain sattuu ja rakenteet eivät olekkaan olleet vaatimusten mukaiset.
     
  17. gold

    gold 1st gear

    Re: Muutos onnistui

    Onko tämä ihan faktaa, että itse voi "todistaa" että väliseinä kestää sen 500kg? Ei huvittaisi kenelleekkään rueta maksamaan siitä että vilkasee peräluukkuun ja sanoo ok..
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Et voi, itse et saa todistaa omaan autoosi. Mut kaverisi voi.
     

Kerro tästä muillekin!