kusettiko rengas kauppias

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja ministeri, 21.1.2009.

  1. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Tähän asiaan on mielestäni ihan järkeenkäypä selityskin.miks ei 2000-luvun rengas ei kestä enää vuosia niinkuin 80-90 luvun renkaat,kyllä ne nykyset taitaa pääsääntösesti tulla kierrätys-kumista valmistettuna,kun vanhat "hyvät" kumipuusta :eek: :eek: ja tosiaan autoissa alla olleet jopa 80-luvulta hyvällä pinnalla,on vielä todella kelvolliset(just sedälle järjestetyn täks talveks micran alla,ja pitää edelleen hyvin),ja omaa kokemusta on nykyajan talvirenkaasta,2-vuoden varastoinnin jälkeen ja toisen ajokauden jälkeen renkaissa oli pintaa jäljellä tasaisesti n.6mm ja kolmesta renkaassa oli jo runkovaurio.
     
  2. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Ja kummatkin oli hinnaltaan kovia laaturenkaita eikös juu? Ei kai kukaan muuten niitä keskenään vertais?
     
  3. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    ei tainnu mennä sulle ihan jakeluun,kyllä molemmat mielestäni laaturenkaita,noi 80-lukulaiset nokian nastat(olikohan joku hkpl 1?) ja noi mun ajokissa olleet continentalin nastat,siis 4-vuotta vanhana ja suunnilleen samalla pintamäärällä,kun noi 80-lukulaiset,niin rungot jo paskana.

    mut voihan se olla etten mä näistä mitään tiedä,kun olen vasta 26 vuotta työskennelly autoalalla,ja vast karvan yli 20 vuotta varaosamyynnissä.

    hyvä et joku tietää kuitenkin enemmän asiasta,kiitos siitä
     
  4. JPN73

    JPN73 1st gear

    ...Rahamiehii 8)

    -niin ja ehkä parhaat koskaan tehdyt nastapyörät oli joskus -90 luvun alkupuolella tehdyt Gislavedin nord frostit

    -ja huonoimmat oli varmaankin jotain Lapponia merkkisiä joista päksähti parhaista rungot kieroiksi jo parinsadan kilometrin ajon jälkeen, ja kyllä sitä asiaa puitiin kauppiaan kanssa pitkään ja hartaasti :poff:
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear

    Parhaita renkaita ei oikein tule mieleen, melkein kaikki ne on silleen toimineet kuin olisi odottanutkin. Yleensä en ole ostanut halvinta, mutta en myöskään kalleinta, semmosia kompromisseja. No, pinnattuja henkilöauton pyöriä olen koittanut välttää ja kumma juttu, miten noi jenkkikumit on yllättävän kestäviä verrattuna euroihin.

    Mutta hupaisin tapaus, mitä olen sivusta seurannut oli henkilöauton pinnatut talvirenkaat. Meno muuttui uusilla renkailla muutaman kymmenen kilsan matkalla melkoiseksi pompotukseksi ja lähemmin tarkastellessa ilmeni, että vanhasta rungosta oli vaan karhuttu vanha pinta pois ja poltettu tai liimattu siihen kiinni semmosia n. 3 x 3 cm irtopaloja, joissa oli kuviota ja nastoja... raapan jäljetkin näkyi noiden kuviopalojen välissä, kun auringonpaisteessa katseli, mutta pimeessä varastossa ne näytti kyllä ihan hyviltä.

    Muutenhan toi olis varmaan ollut loistoidea, mutta kun ne palat irtosi ajaessa ja jonkun matkan päästä renkaassa kaljuja laikkuja, joten syy tärinään löytyi helposti... Vissiin kahdeksan rengasta meni vaihtoon takuulla parin viikon aikana ja sitten oli kuulemma pakko ostaa uudet kummit, kun ei ollut aikaa joka päivä käydä rengasta vaihtamassa :rotfl:
     
  6. voittol

    voittol 2nd gear

    Taas voin rehvastella ameriikan hakkapeliitoilla, viime talvella oli alla muistaakseni 96-valmistetut joissa pintaa 4-5mm ja muutama nasta siellä täällä, pito oli ikään ja kuntoon nähden yllättävän tyydyttävää , nyt on tämä talvi luisteltu samanlaisilla mutta vuotta vanhemmilla , ja kunto oli syksyllä ehkä parituhatta ajetut. pito on kuntoon nähden yllättävän heikkoa , eli kyllä se vuosi rankaan iässä merkkaa paljon :rotfl:
     
  7. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Vittuile vaan, nimittäin nyt vasta kerroit noi renkaiden merkit. *itustako mä voin ajatuksia lukee! On nimittäin aika yleistä täällä od:lla että leppäkylkimiehet ostaa tietenkin sen halvimman nykyrenkaan ja sit suvereenisti mielessään vertaa johonkin 80 luvun huippurenkaaseen. :soosoo:
     
  8. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Mulla oli joskus 90-luvun lopulla Volvon alla Goodyear merkkiset talvirenkaat. Ekana talvena ne piti hyvin, mut seuraavaksi talveksi ne oli kovettuneet ja oli tosi liukkaat vaikka kaikki nastat oli tallella. Varastointi tapahtui ulkovarastossa, jossa ei ollut lämmitystä. Varmaan silläkin ollut vaikutusta.
     
  9. ministeri

    ministeri 3rd gear

    pari päivää sitten meni kolmas rengas! mut huvitavinta oli ku joku ukko tuli liikkeeseen yariksen renkaan kanssa josta oli ilmat hävinny samanlailla kun mulla.

    tuumasin vaan rengas äjälle et ne on noi vanhat vanteet ja tiukka sovitus!

    Rupeaa epäilyttämään äijän ammattitaito!!!!!
     
  10. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    rokollaan kun ostin renkaita niin rengasliikkkeen miäs kysy otatko kiinan hkpl 2:t vai suomen hkpl 2:t , no suomen tietysti kun maksaa enenmän :wink:
    no nyt syksyllä laitoin alle (alkoi 3 talvi näillä renkailla) niin tossa pari viikkoa sit huomasin marketin parkkiksessa et on vähän tyhjän näköset
    renkaat edessä joten tarkastamaan paineita. 2.5 pitäs olla niin oli 1.4 .
    pitäs olla sitä typpeä renkaissa niin kestäis paineet kohdallaan :wink:
    pakkanen kun tahtoo tyhjentää renkaat.
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Faijalla on tallessa Minin jääratarenkaat vuodelta 1964. Saattaa olla "parasta ennen" päiväys mennyt umpeen?

    "Ukko 72v. haaveilee vielä entisöivänsä Morris Cooperin S version, ja palaavansa ladulle." :odroll:
     
  12. ministeri

    ministeri 3rd gear

    aika nopeesti saapi pakkanen kiristyä et parissa tunissa rengas on ihan tyhjä ei ole ilmaa baarin baaria!!
     
  13. CVY-55

    CVY-55 1st gear

    Naapurin kaveri oli "Tampereelta länteen seuraavassa kaupungissa" eräällä rengasvalmistajalla 12 v töissä. Länsimaisessa tubelless-renkaassa on kuulemma suurin hyväksyttävä ilmankarkaaminen 0.1 - 0.15 bar kuukaudessa. Jäähtyneenä ilmanpaine minimissään puoli tuntia ajon jälkeen mitattuna.

    Itellä on käyttöautossa -98 Nissanissa talvipyörinä 2001 tehdyt ja ostetut Hakkapeliitta 2-sarjan renkaat alla. Rouva kun ei suostunut talvella ajamaan auton alkuperäisillä kitkarenkailla. Tarkastan kaikkien pyörien kunnon keväin syksyin. Niin kauan kun on kulutuspintaa ja nastoja + runkorakenne silmin katottuna OK niin hyväksyn käyttöön. Ja kuskaan autolla aina välillä oman jälkikasvun lisäksi myös em rengastehtaan ex kunnossapitoteknikon tytärtä (kummityttöämme) tällä samaisella autolla. Kesäpyöriä on menossa alkuperäisten jälkeen toinen sarja.

    Rouvani oma käyttöautokin on -05 vuosimallinen. Ylempänä viestiketjussa kerrotulla matematiikalla senkin auton talvipyörät tarttis nyt vaihtaa (nyt alla -05 paistetut Hakkapeliitta 4). Uudet kesäpyörät siihen farmariin hain just männä viikolla (ostin Misukat) kun originaalit oli pinnoiltaan siinä 2mm rajoilla.

    Harrastepelissä USA 50-lukuisessa on alla -07 paistetut -08 asennetut teräsvyöt 2 3/8" valkosivuilla alkuperäisellä profiililla.

    Elämä on täynnä sattumia. Itse nukun yöni mm rengasasioiden kanssa ihan rauhallisesti. Ja kun nyt sanon näin niin huomenna tietenkin posahtaa Almerasta talvipyörä.
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Niin kauan kuin on haaveita on myös halua elää ja eiköhän noi haaveet taida pitää mielenkin virkeempänä kuin semmoisella, joka vain odottaa seuraavaa TV ohjelmaa.
     
  15. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jepulis, varmaan monella, kuten mullakin, harrasteautossa on parhaat renkaat, kun ne tulee ostettua enemmän tunteella kuin laskutikun kanssa ja kun autolla ei ihmeemmin ajeta, ei renkaatkaan kummemmin pääse kulumaan.
     
  16. WTF

    WTF Gearhead

    Kaverin isällä osti joskus uutena Lada Nivan ja siinä oli alla jotkin silloisen Neuvostoliiton aikaiset kesärenkaat, ei niitä renkaita saanut ajamalla kulutettua loppuun.

    Kuului jo maantiellä pitkän aikaa että Niva tulee kohta ennenkuin autoa näkyi vähään aikaan :lol:
    Voooooooooouuuuuuuuu....

    Kesärenkailla oli kulutuskin enemmän kuin talvirenkailla talvikelissä.
     
  17. mie

    mie Gearhead

    Olisikohan olleet kesäpainokset noista :)

    http://www.jouniheikkila.fi/mainokset/sovgum.html
     
  18. transport01

    transport01 3rd gear

    Meneehän noista ominaisuuksista osa iän mukana, mutta heikentääkö se todella käytännön turvallisuutta onkin jo toinen juttu. Pitää muistaa, että suurin turvatekijä on kuitenkin ratin ja penkin välissä. Jos ajaa kelin ja renkaiden mukaan, niin ei se onnettomuusriski merkittävästi huonoilla renkailla kasva. Tai jos kasvaisi, niin rekat ja bussit jyräisi tuolla liikenteessä kaiken alleen. Kyllähän raskas kalusto talvirenkailla on paljon vaikeampi hallittava, kuin henkilöauto 10V vanhoilla talvirenkailla, joissa on pintaa ja nastatat tallella, vai uskaltaako joku lähteä kokeilemaan?

    Lähdetään ajelemaan vaikka jäistä ja mutkaista pikkutietä. Ei tarvitse ottaa aikaa, sääntönä on, että pisimmälle päässyt on voittaja. Uskallan väittää, että tie jonka selvittää henkilöautolla helposti perille 10V vanhoilla renkailla on tekemätön paikka ilman ketjuja ajavalle raskaalle liikenteelle.

    Syksyllä, kun ensilumi satoi liukkaana ja olin vielä kesärenkailla liikkeellä, niin ohitin työmatkalla puolenkymmentä paikalleenjuuttunutta tai ojaanmennyttä raskaan kalustun ajoneuvoa. Itsellä ei ollut mitään ongelmia, vaikka alla oli 2V vanhat kesäkumit, 3mm pintaa. Nuo kun vaihtoi 10 vuotta vanhoihin talvikumeihin, joissa hiukan enemmän pintaa, niin pito parani huimasti.

    Jostain muistan lukeneeni, että tilastollisesti vaarallisimmat renkaat on uudet nastarenkaat, koska niillä sattuu eniten ulosajoja...

    No vanha sanontahan sanoo, että valhe, emävalhe, tilastot. :rotfl:
     
  19. kassinen

    kassinen 1st gear

    juuri näin nyt on 3 talvi kun ajan välikelin renkailla eli kesäkumit missä sattuu lukee m+s
    en ole raaskinu laittaa mun uusia siis 3 vuotta vanhoja nastarenkaita alle ne on varmaan pilalla :rotfl: niin joo auto oli chevy van
     
  20. kassinen

    kassinen 1st gear

    jos ihmiset ajelisiva paskoilla autoilla paskoilla renkailla että ymmartas tuolla on liukasta,lunta jäätä eikä vaan luoteta siihen "mulla on abs luistonesto ja uudet renkaat" ja ajetaa tuhatta ja sataa kehätiellä
    sitten ihmetellää ku on se ihan uusi volvo kehätien välissä kaiteiden päällä
    todetaan vaan hups miten kävi näin ku mulla on maailman turvallisin auto
     

Kerro tästä muillekin!