Kusilaitu ja lasikuitu, muotin teko?

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja xarper, 8.10.2018.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Onko hirvee homma?

    Jos tekis tosta Belvederen flipistä muotin itelle kun niin helvetin hyvin toteutettu, sais Satelliteen tehä samanlaisen sit.

    Hyviä vinkkejä ja neuvoja kuunnellaan.
     
  2. rb

    rb Gearhead

    On.
     
    Gary Grand, MadMike, Jussi289 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    En usko, missä ovat empiiriset faktat?
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Monesti sellaset jotka tekee työkseen tota hommaa, on niin tehokkaita siinä että kannattaa miettiä sitäkin.
    Toisena se että tuollaisen flipin muotin teko ei ole kaiken yksinkertaisin työ, harjoittelisin ensin jollain muulla kappaleella, puskurit, takaluukun kansi yms.

    Itekin noita hommia tehnyt aikalaillakin, mutta nykyyän on tullut käytettyä ammattilaista hommassa, kun ei ole mun hommissa ihan top kolmosessa noi lasikuidtuhommat. Jotain säiliöö, ilmanputsarin koteloo yms pientä on tullut kappaleiden korjauksen lisäksi tehtyä nykyäänkin, kyllä ne nyt menee kun hommaa ei ihan päivätolkulla ole...

    Mutta ihan tehtävissä se on, selvittää hommaa etukäteen ja hankkii kunnon työkalut ja aineet niin onnistuminenkin on lähempänä:rolleyes:
     
    MadMike ja xarper tykkäävät tästä.
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Kuka lie missä lie joku moisia tekee? Varmasti tulis halvemmaks teettääkin tuo muotti jossain kun ostella valmiita osia jenkeistä kun en tähän hätään löytäny ainaskaan kokonaista keulaa mistään.
     
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Juu ja jos tukevan tekee osasta niin ei ihan ilmasta sekään
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    "Olkaa hyvät ja ottakaa yhteyttä alueenne lasikuitumaakareihin."

    Kyllä niitä tekijöitä monesti löytyy kun hieman tutkii. Vaikka sellanen paikka mistä vois saada ostettua tarvikkeita saattaa antaa vinkin mistä kysellä.
    Ite käytän yhtä ammattilaista ja yhtä puoliammatilaista, molemmat on kieltäneet jos nyt ei suoraan niin epäsuoraan mainostamasta:D

    Täällä Oodeellakin on muutama joka noita hommia tekee, varmaan tarjoutuvat hekin hommaan?
     
    MadMike tykkää tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ammattilainen ei taida paljon innostua yhden uloslyönnin muottiin, jos ei tarjoile lompsaa reilusti avattuna heti alkuun. Johtuen siitä, että taitaa saada tehtyä 1-2 raakalaminoitua urosta priimakuntoon vähemmällä duunilla kun kunnollisen muotin.
    Toki vaatimustasostahan se on kiinni. Jos valmiin kappaleen muoto saa olla mitä vaan sinnepäin, niin äkkiähän sellanen muotti syntyy.
     
    rb ja xarper tykkäävät tästä.
  9. josu

    josu Gearhead

    Alan ammattilainen ottaa noin 200-250e muotin teosta per puoli,eli jos halutaan ns orkkista vastaava myös sisäpuolelta niin helposti menee 400-500e muottiin rahaa.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Jos noin halvalla muotin saa aikaseks ni eipä tuo hirveä menoerä ole?
    Sisäpuolella kun ei mitään väliä oo tässä tapauksessa ainaskaan.

    Kovin halvalta kyllä kuulostaa ja ton flipin kulettule jonnekin utsjoelle on sit toinen juttu aina kans.
    Voi toki vinkata mistä kysyä moista asiaa.
     
  11. Chevette

    Chevette 2nd gear

    Sen verran tehneenä voin sanoa että tommosen B-koppaisen flippikeula muottia ei tehdä 500:lla eurolla priimaa.Se mistä muotti otetaan maslipinnan pitäisi olla mahdollisimman hyvä koska irtoaa paremmin ja seuraavassa parempi pinta
     
    MadMike tykkää tästä.
  12. 4d sedan

    4d sedan Gearhead


    No joo, varmaan riippuu tää homma sepästä mutta nää joiden kans ite ollut tekemisissä eivät suostu mihinkään ilman muottia, vaikka olis yksittäiskappale, niinkuin noi mun hommat useimmiten on olleet.
    Perustelevat lopputuotteen laadulla ja varsinkin korin osissa kappaleen koolla, tuppaa suoraan päältä tehtynä tulla "isoa", ei sovi muiden korin osien kanssa.

    Vain muottiin tekemällä saadaan riittävän tasainen gelcoat-kerros, ettei kappaleessa ajan kuluessa ala paistaa kuidut maalin alta, ja muuta luimuilua ilmene. Siis mun mielestä just sitä laatua toi, että kappale pysyykin suorana.
     
  13. rb

    rb Gearhead

    Muokattu: 9.10.2018
  14. hantta

    hantta Gearhead

    Jos tekee/ teettää, niin markkinoille vaan muutama keula, niin muotin hinta kuittaantuu ;)
     
    xarper tykkää tästä.
  15. hantta

    hantta Gearhead

    Ja lisäyksenä; samasta muotista saa periaatteessa lammattua pelkät lokasuojat, joille markkinoita pitäisi riittää ;)
     
  16. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Noin isoihin kappaleisiin pitää sitten olla se sisäpuolikin ja sille pitää olla oma muotti, muuten joutuu tekemään todella paksun, jos pelkän "pintapellin" tekee. Ja noin isot kappaleet pitää alipainesäkittää ja imeä alipaine muottiin, jotta siitä saa edes jonkunlaisen ja vinkkinä: 25€ ebayn alipainepumput ei oo kovin hyviä.

    Mutta jos innostusta on niin www.kevra.fi

    Ja muistakaa laminoida kankaasta ennemmin mitä matosta, tulee puolet lujempaa ainakin.
     
  17. sangi74

    sangi74 3rd gear

    Ite tein yhen flipin ihan suoraan pintamuottiin laitoin vaan vaneri siivuja tueksi tuli jämäkkä eikä tullu paksu n. 5mm ja ihan pinta kankaasta lämmäsin
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Kuulostaa aika turhalta hifistelyltä.

    @BB MOPAR tainnu leipoo ton mun Belvederen flipin, mimmonen homma lie ollu?
     
  19. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear


    Ei se ole turhaa hifistelyä ja jos kuitupelti on 5mm paksu, niin se on jo aikasta paksu, jos olisi sisäpeltikin, niin sen paksuudeksi riittäis 2.5mm ja sisäpellin voisi tehdä 1.5mm, ja olisi jäykkä.
     
  20. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Sisäosa omalla muotilla on ovi- yms hommaa. Kyllä konepellistä tulee ihan riittävän jäykkä ohuella ulkokuorella ja strategisiin paikkoihin esim vaahdon tai vaikka sähköputken yli laminoidulla jäykkääjillä.
     
    xarper tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!