Kuskin oven sulkeutumisen parantaminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja A/C, 31.12.2011.

  1. A/C

    A/C 1st gear

    Eli on tuosta Caprice'sta ruvennut tuo kuskinovi sulkeutumaan huonommin kuin muut. Apukuskin ja takaovia kun hieman vain tönäisee niin sulkeutuvat todella sulavasti. Jos taas saman tekee kuskin oven samalla tavalla tönäisee niin ei mene kokonaan kiinni vaan jää silleensä hieman auki (en nyt tiedä miten tuota paremmin voi kuvailla...).

    Voiko tuota kuskin ovea sitten jotenkin säätää jotta sulkeutuisi yhtä sulavasti kuin nuo muukin?
    Kulutuksestahan se varmaan on ruvennut tuota tekemään kun sitä yleensä käytetään.

    Muutenhan ovi istuu hyvin paikoillaan kun sen kerralla laittaa kiinni.
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    puhdista ja öljyä saranat ja lukot,yleensä alkaa toimii,seuraavaksi säätöjä jos ei auta.
     
  3. A/C

    A/C 1st gear

    Kesällä tuli tuo tehtyä kun alkoi ovi narisemaan. Lukko toimii paremmin muttei tainut itse oven sulkeutumiseen vaikuttaa mitenkään suuresti.
     
  4. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    saranatapit kuluneet, rupee roikkumaan eikä toimi kuin ennen.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sä vastaat tässä itsellesi jo syyn miksei se ovi toimi kunnolla.

    On ollut huonolla huollolla joten on kulumaa saranoissa, lukoissa ja stoppareissa.
    Uusi saranat niin rupeaa taas toimimaan.
    Voi ruveta säätämälläkin toimimaan, muttei se hyväksi tuu sillä.
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Näkee helposti kuluneisuuden kun laitat oven sen verran kiinni että jää cm rako ja tsiigat silmä kovana mitä tapahtuu.Yleensä kuluneessa ovi "kiipeää" jotta menee kiinni ja avatessa vastaavasti tippuu kun avaa. Uudet tapit/saranat on ainoa keino hyvään lopputulokseen.Vielä jos auto on 83-mallia niin on siitä ovesta joku kerta kuljettu... 8)
     
  7. Gerball

    Gerball Gearhead

    Tai ota kahvan päästä tukeva ote ja nostele ylösalas. Kuuluu klonk klonk ja oven päädyssä ylösalas liikettä pari-kolme senttiä.
    Korjaus sarja Tepolta about 20 eur.
     
  8. A/C

    A/C 1st gear

    Mietin, että näinköhän joutuu Rockautosta tilaamaan mutta jos kerran vain 20€ maksaa Suomessa niin samahan se on täältä ostaa. Kukas tämä Teppo on?

    Tarkemmin kun tutki niin kyllä siellä sitä liikettä on liikaakin. Halpa korjaus jos tuolla korjaantuu homma. Milläs noita kannattaa rasvailla jotta toimisivat mahd. pitkään? Jotain normi rasvaa/vaseliinia vai ?

    Onko siis tällainen sarja kysessä vai olenko täysin hakoteillä? : http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=1261329
     
  9. sakkoa

    sakkoa 2nd gear

    Juurikin tuolla kannattaa alkuun koittaa.Ei auta aina jos holkin reikä on käynyt väljäks.
     
  10. Gerball

    Gerball Gearhead

    http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... =1&p_id=60

    Tuolta kaivelemaan sopivaa pakettia. Putiikkia pyörittää em. Teppo. Tuttu kyllä suurimmalle osalle täällä pyörivistä.
    Itselle just tilasin molempiin oviin täys setin = yht. 4 tappia + 8 holkkia, lasku postikuluineen 21,75 eur.
     
  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kulunut sarana on ihan tyyppivika GM-laadussa. Itsekin vaihdoin joskus Camaroon tuon saranatapin korjaussarjan, vähän aikaa oli hyvä mutta sitten uusi holkki halkesi ja taas ovi klonasi. Jos hyvän teet niin kannattaa korjata ensin vanha reikä.
     
  12. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Uusi saranat ja -tapit, sitten säädät lukon ja vastakappaleet, niin kyllä toimii taas.
     
  13. A/C

    A/C 1st gear

    Mitenkäs tuo säätäminen käytännössä tapahtuu? Siinä lukon vastakappaleessa, eli se tappi mikä on B pilarissa niin on joku pyöreä holkki jopa pyörii aika vapaasti. Takaovissa ei sellaista pyörimistä ole ollenkaan. Apukuskinpuolella pyörii kanssa. Liekkö normaalia sitten?
     
  14. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    On normaalia ne pyörivät holkit. Ei kai niitä lukkoja tarvi säädellä, omassa -89 vastaavassa riitti ku vaihtoi vaan uudet tapit ja vakiokoon helat ylempiin saranoihin.
     
  15. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    2-ovinen cutlass, raskaat pitkät ovet. Teki ihan samaa ja siihen ei tarvittu saranatappia eikä teppojen sarjoja tai mitään.


    Tunkki ja sopiva hylsy/lenkki.

    Saranoista pulttia löysälle ja eikun säätämään. Mielikuvat nyt senverran heikkoja etten pysty tarkempaa neuvoa antamaan :oops: Mutta eiköhän ne joku anna!



    Tuota siis kannattaa kokeilla enstex
     
  17. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Tuo konstina on ensiapu eikä poista ongelmaa vaan siirtää sitä "edessä" olevaa. :lol: Muutaman euron tapit ei nyt luulis muodostuvan kovaksi ongelmaksi kellekkään täällä touhuavalle. :lol:
     
  18. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

  19. A/C

    A/C 1st gear

    Juu kiitos viesteistä ja vinkeistä. Kunhan päivät on pitempiä ja Chevy taas käytössä niin pitää tuo saranavaihto/huolto tehdä vuosihuollon yhteydessä jos kerran korjaantuu muutaman euron investoinnilla :)
     
  20. DD6

    DD6 Gearhead

    Tilasin juurikin samat setit Tepolta Buickiin. Katselin Rockauton sivuilta kuvat ja mitat, ja tilasin paria kokoa noita puslia.
    Vasta myöhemmin huomasin tämän topicin, mutta onneksi tuli oikeaa tavaraa.

    Saranat ovat sen verran kuluneet, että jää yläreunastaan irvistämään ja tuuli humisee mukavasti. Uutta tiivistettä kiinni heti, kun saranat toimivat.
     

Kerro tästä muillekin!