Kustom Duett

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja H-V, 18.9.2020.

  1. H-V

    H-V 2nd gear

    Ameriikan autojen ohella vanhat volvot ovat olleet sydäntä lähellä. Muistelisin, että noin 7 vuotta olisin haaveillut Duett volvon rakentamisesta ja eritoten Kustom / Rod tyyliin. Tilanne eskaloituikin noin kuukausi sitten, kun olin naapuripitäjässä etsimässä 240 volvoa pilattavaksi. Huomasin myyjän laanilla pressun, jonka alla oli puhuttelevia muotoja, kysäisin, että onko tuo Duetti, kyllä se on. Samassa 240 metsästys muuttui Duetin ympärillä pyörimiseen ja renkaiden potkimiseen ja niin vain kaupat sovittiin.

    [​IMG]

    Kyseinen yksilö näytti pelleiltä hyväkuntoiselta, ja auton sisältä löytyneen hiekan määrästä päätellen joskus hiekkapuhallettu. Tekniikkana b18 ja m40 laatikko. Auto ollut alunperin pakettiauto, josta puhkottu takalaseille reiät.

    [​IMG]

    Kerroin myyjälle alustavia rakenteluaikeitani, ja sovittiin, että Duetin oman perän ja upouuden pakoputkiston palautan takaisin ja vastineeksi saisin 240 volvon perän + muita osia.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tallille saavuttua aloin sitten irrottelemaan orkkiskeulaa pois. Haastetta toi se, että keulasta oli tehty yksi kokonaisuus, eli lokasuojat oli hitsattu kiinni keulapalaan, ja lokasuojat kiinni koriin. No ei kun varovaisesti rälläköimään.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Suunnitelmissa tulee siis olemaan, että keulaksi tulee -38 Studebakerin keula, jonka kävin Haminasta ostattelemassa. Taakse koriin tulee Pv Volvon takalokasuojat. Tekniikaksi Volvon B200/B230F riippuen edistyykö tuo Trafin moottorinmuutoshärdelli.
     
    Rusty, Pande_K, Gary Grand ja 17 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    :cool::) Hienoa touhua ku muitakin ku usa autoja muokataan oman mielikuvituksen voimin.
     
    Gary Grand, H-V, malvasto ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. H-V

    H-V 2nd gear

    Kieltämättä on terapeuttista toteuttaa itseään ja rakentaa jotain erilaista :D
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  4. puna niska

    puna niska 3rd gear

    Toi Studen keula vaati sulattelua, lähinnä että ovat ehkä eri aikakautta mutta eikun tulta päin odotan mielenkiinnolla lopputulosta.
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Tiedän tunteen ;) vaikka noi mun rojektit ole olleet oikein radikaaleja mutta mutta juttua piisaa kun parkkeeraat jonnekkin :cool: Yleens on tullu jopa positiivista palautetta.
     
  6. H-V

    H-V 2nd gear

    Keulaksi valikoitui tosiaan 38 Studebakerista. Makustelin eri vaihtoehtojen välillä, mutta valinta kohdistui tähän koska:
    1. Kokonaisuus, ei tarvitse metsästää eri osia kissojen ja koirien kanssa, kun kaikki sai samalla reissulla matkaan.
    2. Hinta oli omasta mielestä erittäin kohdallaan, kun mukaan tuli paljon kaikkea ylimääräistä (tosin suurin osa sellaista mitä en itse tarvitse.
    3. Erikoisuus. En muista olisinko itse koskaan nähnyt Studebakeria livenä, ja kyllähän tämmöinen voi ihmisiä kummastuttaa.

    [​IMG]

    Alustavaa sommittelua. Duetin maksimileveys on 160cm, ja nykysäädöksillä saa ilmeisesti koria leventää yht. 20cm. Muistaakseni noin 5cm per puoli joutuu lokareita kaventamaan, jotta päästään sallittuihin lukemiin. Studen osien mukana tuli myös pari kappaleita konepeltejä, mutta pohdiskelen vielä, että pääsenkö helpoimmalla jos käytän duetin omaa konepeltiä ja jatkan sitä Studen konepellillä, vai kavennanko suosiolla Studen konepellin sopimaan Duetin koriin.

    [​IMG]

    Koko keulakokonaisuutta pitäisi tuoda reilusti taaksepäin, jotta Studen lokareiden pyöränaukot natsaisivat etunapojen kanssa yhteen. Ehdolla olisi myös rungon jatkaminen, mutta sitten pitäisi ohjaus jne miettiä uusiksi, ja toivoa ettei inssi huomaa:rolleyes:

    Kävin palauttamassa Duetin perän takaisin myyjälle, ja samalla reissulla kävin irrottamassa yhdestä hänen 240 volvosta perän matkaan. Mukaan sain myös amazonin etunavat jarrulevyineen ja Pv volvon takalokarit.

    [​IMG]

    Tallilla ei koskaan ole riittävästi laskutilaa ja lattialla perän tukivarsien tuentoja ym rälläköidessä selkävaivaisena mietin että ratkaisu tähän on oltava. Katselin netistä kuvia saksi/nostopöydistä ja päätin rakentaa sellaisen kun aika hintavia näytti olevan valmiina.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Paikalliselta teräksen toimittajalta vähän kulmarautaa ja lattaa ja pyöröterästä, töistä hain trapetsikierretankoa ja mutterin ja laakereita ja eikun pähkäilemään mitä niistä syntyy. Käyttää voi pulttipyssyllä tai räikällä, mutta turvallisinta lienee räikän käyttö. Hyvin jaksaa perän nostaa ilmaan.

    [​IMG]

    Katselin uspartsin kautta perän kannakkeita lehtijousille, mutta ei ollut kuin 3" akseliputkelle, niin tein sitten itse neliöputkesta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sopiva leveys on perässä, kaaria joutuu toki hieman muokkaamaan, ettei joustoissa renkaat hankaudu rikki.

    [​IMG]

    Tappikoneen rykäisin irti, kun kaupat oli sovittu ja ostaja nouti pois.

    Tänään putsailin Duetin etuakselistoa sentin kerroksesta massaa, hiekkaa jne. Mukavampi sovitella vinokonetta paikalleen kun paikat on puhtaana.

    [​IMG]
     
    12345678910, Make500, Lemmu ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. H-V

    H-V 2nd gear

    Voi kyllä äkkiseltään kuulostaa hämmentävältä ympätä 30 ja 60 luku toisiinsa, tosin uskon kyllä että kun takalokaritkin on paikallaan, niin kokonaisilmekin muuttuu radikaalisti.
     
    puna niska tykkää tästä.
  8. Kalu

    Kalu Gearhead

    Duett

    [​IMG]
     
    Rusty, Hupeli ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  9. H-V

    H-V 2nd gear

    Tää on kyllä hieno, eikös tää ole se Hytösen Esan rakennelma?
     
  10. H-V

    H-V 2nd gear

    [​IMG]

    Olen koittanut etsiä kuvia maailmalla rakennetuista dueteista, mutta harmillisen vähän on näistä erikoisempia rakennelmia väsätty.
     
    Hupeli tykkää tästä.
  11. LPV

    LPV 3rd gear

    Tuo Duettihan perustuu 444 / 445 -malliin joka on suunniteltu 40-luvun alussa ja muistuttaa vielä kovasti Volvon 30-luvun malleja muuten paitsi keulaltaan... https://www.volvocars.com/fi/tietoa-volvosta/yrityksemme/historia/klassikkomallit
    Ja keulahan tässä muuttuu... ;)
     
    H-V ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  12. Hupeli

    Hupeli 1st gear

    Tänne J.seudelle vois vaikka perustaa lisää talli jengejä. Luulen kylläkin tuttu porukoita löytyvän enemmänkin.
    Munkin mestassa voi tulla pyörähtää ja muuten vain törisee...
    Itse kun on noviisi näissä jutuissa niin kaikki näkemykset tervetulleita.
    Tämä Esa hitsaa parhaillaan c10 70 ohjaamoa mulle.
     
    H-V tykkää tästä.
  13. H-V

    H-V 2nd gear

    Meillä on oma tiivis jengi Seppälänkankaalla, saa tulla taivastelemaan meidän tekemisiä ja tulla juttusille muuten vaan :D
    Ei oo itse tullut käytyä vielä ettimässä paikallisia tallipoppoita, mutta silloin tällöin joku tulee katselee meidän meininkiä. Pitäis kyllä iteki jalkautua katselemaan muiden touhuja. Esa on kyllä ässä peltihommissa, innolla aina ootan hänen uusia luomuksia.
     
  14. H-V

    H-V 2nd gear

    Duetista on tullu avarrettua kardaanitunnelia. Sovittelin jo vähän b230 lohkoa ja m47 lootaa. Reilusti pidempi on tuo m47 verrattuna tappikoneen m40, sen takia käsijarrukahvaa joutuu siirtämään taaksepäin, jotta mahtuu veivaamaan keppiä.

    Tässä välissä on tullut rakennettua 52 Fordia, joka on minun ja parin tallikaverin kimppaprojekti, joka käytännössä pelastettiin/ pilattiin paalaukselta. Tästä puuttui lattiat kokonaan, sekä peltiosissa on osapuutteita, joista tärkein puutos on apukuskin puoleinen etuovi. Tämän kanssa periaate on, että rakennetaan niillä osilla, mitä sattuu löytymään, kunhan saadaan laite liikenteeseen.

    [​IMG]

    Fordin mukana tuli kätevä jigi, jossa koppa ja runko olivat kiinni siten, että rungon ja kopan välissä on ruhtinaallisesti tilaa. Maltillinen channelointi on tähän tehty, ja etulattiat on valmiina, sekä takakontin pohja on tehty.

    [​IMG]

    Runko tässä on erittäin hyvässä kunnossa, putsattiin vain irtoruosteet, ja kiskaistiin epoksit pintaan.

    [​IMG]

    Tänään hommat eskaloitui siihen pisteeseen, notta nostettiin runko kiinni koppaan ja pultattiin kiinni. Kuvassa takavaloaihio pösöstä.

    [​IMG] [​IMG]

    Tekniikaksi tulee chevyn suora kutonen ja muistaakseni th350.
     
    Make500, Desoto57, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Hienoa!
    Foortista oma projektitopic?
     
  16. H-V

    H-V 2nd gear

    Tästäkin tullee jossain vaihessa oma topiccinsa, täytyy vain kaivella vanhemmat valokuvat kätköistä. Oikeastaan vasta nyt ollaan päästy tämän vehkeen kanssa vauhtiin, niin päiviteltävääkin voisi alkaa tulemaan.
     
    Gary Grand, Desoto57 ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  17. Hupeli

    Hupeli 1st gear

    Pitää tulla pyörähtämään. Kiinnostaa paljonkin toisten luomukset varsinkin kun pajoilla missä tapahtuu niin mukaansa saa uusia ajatuksia.
    Minulla nyt tuskin mitään, ainakaan uutta ole esiteltävänä kunhan lunttaan toisia. Harrastus ei ole vielä (tai ollenkaan) siinä mallilla että voisi ruveta vapaasti luomaan uutta.
    Onko teitä montakin seppälässä kun olette paikan hankkineet keskeisesti jopa hiukan arvokkaalta alueelta.
    Onkohan vielä Lokakuussa kokoontumis ajoja?
     
  18. H-V

    H-V 2nd gear

    Tervetuloa! Meillä saa jenkkien lisäksi myös muut autot kyytiä, jotta saataisiin niitä mielekkäämmiksi. Meidän pajalla on tällä hetkellä 5 aktiivi jenkkiautoharrastajaa ja vuoden lopussa saadaan yksi kustom-ukko kelkkaan mukaan, lisäksi ollaan otettu ns. heittopaikkalaisia joilla saadaan vuokrataso inhimilliseksi. Täällä jyväskylässä tallit, eritoten vähänkään isommat olemaan hinnakkaita ja harvassa. Meilläkin kaksi eri talliporukkaa löi aikanaan puupäät yhteen, kun nykyiseen paikkaan muutettiin.

    Tänä vuonna ei olla juurikaan miittingeissä päästy käymään, ehkä kaksi autoa on tällä hetkellä ajossa.
     
  19. H-V

    H-V 2nd gear

    Silviissiin, tänään tuli väkerrettyä koneen korvakkeet tuota vinokonetta varten. Asensin tuon vinokoneen vinoon kulmaan, niin kuin se on suunniteltukin. Yksi vaihtoehto olisi ollut asentaa se pystyyn, mutta sitten olisi pitänyt naittaa tappikoneen öljypohjaa yms. ja halkaista ja kääntää kaaveli, jotta laatikon olisi saanut suoraan. Ei nyt varmaan ihan täysin 100% keskellä ole tuo kone, mutta kelvannee.

    [​IMG]

    Tappikoneen orkkiskumit oli aika löysät ja matalat limput joten mietiskelin muita kumeja. Kuinka ollakaan, vinokoneen toinen orkkiskannatinkumi on "epäkeskeinen, joten sain duetin omia kiinnityspisteitä hyödynnettyä, ja samalla kiinnityspulttia kauemmaksi lohkosta.

    Apparin puolelle, jolle tuo kone on kallellaan, hankin D24 tukikumin, koska se on samanmallinen kuin bensavehkeissä, mutta ilmeisesti hieman jäykempi.

    [​IMG]

    Kuskin puoleinen korvake vielä viimeistelemättä. Materiaalina käytin 5mm lattaa näissä.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Olin jo henkisesti varautunut, että kaiken kanssa tulee tiukkaa, mutta itseasiassa hyvin näyttäisi tilaa olevan jarrutehostinta ym varten. Jopa orkkis pakosarjakin sopii hyvin paikallaan, putken lähtö väistää hyvin korin ja rungon.

    [​IMG]

    Laittelin vaihdekepin ja kuskin penkin paikalleen, jotta tiedän miten hyvin keppi mahtuu heilumaan. No, eipä mahdu ainakaan näillä penkeillä. Eniveis, tuota vaihdekeppiä pitää kyllä siirtää eteenpäin joka tapauksessa, kun melko suuri liikerata tossa on.

    [​IMG]

    Simppeli homma ainakin teoriassa on tuo kepin siirto eteenpäin, lyhentää nuo tukikepit haluttuun mittaan, ja sen mukaan sitten tuon vaihteensiirtäjän tangon.

    [​IMG]

    Kätköistä löyty 140 volvon maskista tuo volvon vinoripa, ja mietin sopisko tähän maskiin. Ainakin ihmetystä varmaan aiheuttaisi entisestään.
     
    12345678910, Make500, tooke ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. linkomies

    linkomies 1st gear

    Moro.
    Mukava nähdä ennakkoluulotonta puurtamista. Tuli aikanaan Savossa 80- luvulla laitettua Granadan V6, oma tekele kytkinkoppa, M40- laatikko ja Chevy 2:n perä Duettiin. Hieman ahdasta mutta katsastusten välillä jopa Fordin pikkukasia tuli käytettyä. Raideleveyshän hieman entisestään sekosi tuolla perällä mutta vanteita kääntelemällä/ muokkaamalla sekin onnistui "tasata". Kesät/ talvet silti mentiin. Vieläkin on jossain, ilm. susirajalla olemassa. Täytyypä yrittää paikallistaa tuo rakentelu- paikkanne kun Jkl: ssä asustelen. Harrastus muutti aktiivikäytöksi ja muinoin mutta joku päivä vielä oikea harraste taas hommataan...
     
    H-V tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!