Kutistin/Venytin

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja BBC, 20.9.2016.

  1. Roberto

    Roberto 1st gear

    Kyllä se hardoxi aikalailla veemäisempää on tai sitten meillä vaan on töissä huonot vehkeet. Mutta jokatapauksessa jotain perusrautaa on paremmin aina tarjolla...
     
  2. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

  3. lauri.v

    lauri.v 3rd gear

    kyllä hardoxi on aika helppoa työstettävää oikeilla terillä. Ainoastaa poraaminen pikateräksellä tuottaa välillä ongelmia.
    Ssab:n toolox 44 voisi myös toimia tässä tarkoituksessa se on esikarkaistua työkaluterästä jota on helppo työstää vain hinta saattaa olla ongelma n.10€/kilo
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos sitä saa sopivassa 4kanttisessa tangossa, niin ei ne leuatkaan ole mahdottoman isot vaikka tekisi sen kanttitangon kokoisesta pötköstä
     
  5. lauri.v

    lauri.v 3rd gear

    Sitä löytyy pyörö tankona ja levynä
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mitenhän lie muuten pyörtanko toimisi noissa leuoissa

    Pitääpä kokeilla ideaani, jos löytää tarvikkeet
     
  7. lauri.v

    lauri.v 3rd gear

    Kyllähän pyöreä aina kulmikkaaksi saadaan
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Noiden "pyöreänurkkaisten leukojen" rakennetta en tunne. Kiinnostaisi kyllä.
    Elikkä millä ne liikkuvat leuat pysyy matkassa mukana? (Nelikulmasissa on se sanka)
    Mikä pitää palat ohjauksessa? Onko joku sisäinen muoto-ohjaus? (Nelikulmasissa on se ulkopuolinen peltikehikko)
    Onko kiilakulma sama, kuin nelikulmasissa leuoissa?
    Milläs esim kutistusleuoissa on se liikkuvien leukojen palautus etäämmälle (Nelikulmasissa on kierrejousi, minulla lisäksi kumi)
    Pyällys kannattaa olla niin pieni, kuin mahdollista, ettei kutistetavaan peltiin tule liikaa syviä jälkiä.
    Onko pyöreänurkkaisissa kutistusleuoissa ura samalla kohtaa ylä-, ja alaleuassa. Leuka joutuu liukumaan, jos rako on eri kohdissa. Minulla nelikulmaisissa on rako samalla kohdalla, ja se välissä oleva kumi estää sen kutistuvan osuuden pullahtamisen. Toki ne voi asemoida niinkin, että urat on vähänlomittain.
    Kiinnitys runkoon?
     
  9. lauri.v

    lauri.v 3rd gear

    Kiinnostaisi kanssa mikäli löytyisi kuvia näille pyöreille niin voisin kokeilla tehdä kanssa yhdet
     
  10. viridia

    viridia Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuossa kävin ottamassa muutamat kuvat. Noiden pinnien välillä on jousia jotka pitää leuat kasassa, kutistin leuoissa sivusuunnassa jousi työntää tietenkin erilleen ja venytysleuoissa noiden ihan ylimpien pinnien välissä jousi joka vetää leukoja vastakkain ja pystyssä sitten jouset, jotka vetää alaspäin kasaan, jos tästä nyt joku ymmärtää.. Tuo kulma on suunnilleen 118 astetta. Nämä leuat on tuosta Auliksen myymästä koneesta, joka vaati "vähän" hiomista toimiakseen...
     
  11. lauri.v

    lauri.v 3rd gear

    Onko tuolla kutistusleukojen toispuoleisuudella muuta syytä kuin se ettei pelti nouse siihen väliin kun ne eivät ole linjassa keskenään?
     
  12. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Kutistavat 2 kohdasta kerta polkaisulla kun ovat toispuoleisesti.
     
  13. lauri.v

    lauri.v 3rd gear

    Kyllähän tuo perus rakenne näyttäisi aikast yksinkertaiselta tehdä lähinnä nyt mietityttää tuo hammastus että miten sen tekisi helpoimmin
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Näin se on, kun leuat ei luista pellissä.
     
  15. Roberto

    Roberto 1st gear

    Pystyiskö vielä laittaan jotain karkeita ulkomittoja noista leuoista?
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Oletko kokeillu käytännössä kutistimella, luistaako pellissä, vai pitääkö ote?
    Venyttävissä se luisto saattaa olla hyödyksikin, jotta ei veny vain yhdestä kohdasta.
    Oletko kovuutta mitannu noista?
    Aika tihee näyttäs uritus olevan leuoissa. Minkä muotoinen uritus on (kuvasta en nähnyt)?
    Luulis, että on semmonen suht jyrkkä, ja tihee pulpettikaton tapanen?
    Kiinnitys leukarunkoon on parempi, kuin noissa nelikulmaleuoissa.
    Tuo kuppi tekee sen ohjauksen.
    Eihän noissa kovin suuri tekeminen olis. Yhtä ei juurikaan kannata.......
    Jos kovuudet, ja muut on kunnossa, niin pelkkiä leukoja kiinasta.
    Tuo kiilakulma, varsinkin kutistimessa, pitäisi tarkistaa toimivasta koneesta.
    Kun sitten runkoa tekee, niin pitäs päästä tarkistamaan poljinvoima, ja sen liikkeen pituus, jotta vois lyödä lukkoon vipusuhteet.
    Tein noita isokitasia muutaman itse, ja niissä onnistu voima, ja liike suht hyväksi. Ehkä poljinvoimaa vois liikkeen kustannuksella vähän lisätä, jos pakko on jotain muutosta tehdä. Elikkä siinä laitteessa vipusuhteet (ja voimat) on minulla tiedossa.
    Tommosia silläkin saa aikaseks, mutta nälkä kasvaa, kun kerrankin pääsi itseänsä toteuttamaan.......
    [​IMG]
     
  17. Kine

    Kine 3rd gear

    Oikein nuukahan nakertais nuo pitopinnat sopivista viiloista, hienohampainen ristiinhakattu luulis pitävän. Kiinnitys tietysti on pähkäiltävä jotenkin. Ehkä hitsaus kuumana ja työpinnan uudelleenkarkaisu veteen tai öljyyn? Onko nuo yhtä kappaletta tuo puolisuunnikas ja pala joka tulee peltiä vasten? Kiitos kuvista. Tor Afors taitaa kaupata noita pyöreitä leukoja noin 300 €:lla, loputhan kasailee jo melkein romuista... Näin ehkä itse tekisin.
     
  18. lauri.v

    lauri.v 3rd gear

    Edm kipinätyöstöhän tuhon hammastukseen olisi varmaan yksi vaihtoehto jos ei hinta ole ongelma
     
  19. viridia

    viridia Gearhead

    Tässä ois jotain mittoja, en ota vastuuta niiden oikeellisuudesta:poff:Piti vähän pyöristellä ja arvailla mitä kiinalaiset on yrittänyt tehdä, kun ei kahta samanlaista osata siellä tehdä:rotfl:Kuvat isonee klikkaamalla..
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Sain minä tällaisen kutistettua ja pulimaxilla silottelin:
    [​IMG]
    Pelkkä aloittelija olen, en huomannut sen kummempaa luistoa itse..

    En ole kovuutta mitannut, saattaisi tosin järjestyä, kaverilla lienee tekulla vehkeet semmoiseen.

    Voit olla oikeassa urituksen profiilista, en muotoa ole sen kummemmin katsonut, pitää huomenna katsoa, jos muistan.

    Tässä kiinan koneessa ei liikkeet oo ihan sattunut, piti molempien leukojen alle 2mm shimmit laittaa, että ylsivät edes peltiä muokkaamaan:poff:Vois ottaa toisen sivulevyn rungosta pois ja kuvata senkin tässä joku päivä kun lomalla olen ensi viikon..
    Jostain muistan lukeneeni, että oli viilasta tehnyt leuat..Yhtä kappaletta on tuo hammastettu osa ja kiilaosa, jos sitä tarkoitit. Juu itsekin ehkä ostaisin valmiit kiina leuat, jos nyt ei joku tee isompaa sarjaa näitä..
     
    J.J. Laakso tykkää tästä.
  20. Roberto

    Roberto 1st gear

    Kiitti kuvista! Kyllä noilla mitoilla pitäs onnistua, eihän tässä jääny itelle mitään muuta kun toi hammastus täytyy vielä pähkiä ja se lämpökäsittely.
     

Kerro tästä muillekin!