Kuvia Amerikan autotapahtumista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja ata, 6.10.2013.

  1. 1320

    1320 Gearhead

    Seuraavana tiistaiaamuna oli vuorossa Justice Brothers Racing Museum Californian Duartessa. Paikka ei ole yleisölle samalla lailla auki kuin "normaali" museo, kyseessä on oikeastaan Justice Brothersin yksityinen kokoelma. Kokoelma sijaitsee heidän toimistollaan, jossa autoja on itse toimistorakennuksessa sekä parkkipaikan toisella puolella olevassa rakennuksessa. Sisään pääsee kun soittaa ovikelloa ja kertoo halukkuudestaan tutustua museoon, mitään pääsymaksua ei ole ja laitteita saa tutkia rauhassa ja lähietäisyydeltä.

    Näytillä on lähinnä vanhoja Midget kilpureita 1930-'40 luvun taitteesta aina nykypäivään asti, tosin pääpaino on selkeästi vanhoissa kilpureissa. Noissa laitteissa on useasti erikoista tekniikkaa pellin alla ja turvallisuusjuttuihin ei aikanaan ole hirveästi kiinnitetty huomiota. Lisäksi kuskeilla on ollut ajon aikana ohjelmaa riittävästi, kun itse ajamisen lisäksi bensanpainetta on tarvinnut pumpata vähän väliä käsivoimin jotta kisa jatkuu.

    Lisäksi näytillä on muutamia alkuperäiskuntoon entisöityjä laitteita ja muutama kiihdytyskilpurikin ja paljon rekvisiittaa. Jos jotain parannettavaa täytyisi keksiä, niin infolappuja ei hirveästi ole, joten monen laitteen kohdalla erikoisuus saattaa mennä vähän ohitse. Tällä kertaa sattui kuitenkin hyvä tuuri, koska paikalla oli vanhempi herra, "Carburetor Carl", joka käy pari kertaa viikossa ylläpitämässä kalustoa eli täyttämässä renkaita ja kiillottamassa/vahaamassa autoja. Kaverilla oli käsittämätön määrä tietoa kaikista näytillä olleista laitteista, historiaa, tietoa tekniikasta ja muutenkin juttua riitti siihen malliin että onneksi meillä ei ollut kiire. Moni laite avautui ihan uudessa valossa kun sai kuulla asioita jotka olisi muuten jääneet itselle ihan kysymysmerkeiksi.

    Eli jos on menossa paikalle ja vanhempi herra on huoltamassa kalustoa, niin rohkeasti vaan jutulle! Muutenkin voin suositella menemistä paikanpäälle jos Los Angelesin seudulla liikkuu.

    https://tapahtumakuvia.kuvat.fi/kuv...others+Racing+Museum,+Duarte,+CA,+22.10.2019/

    [​IMG]
    [​IMG]
    Tässä oli mun mielestä yksi kokoelman helmistä, eli Romeo Paladimesin 1958 rakentama Dragster joka kulki ruiskutetun Early Hemin voimin. Auto voitti Best Competition Car palkinnon Oakland Roadster Showssa 1958.
    [​IMG]
    Ja sarjassa erikoisia tekniikkavalintoja, tässä Midgetissä pellin alta löytyi Evinruden 60 hp kakstahtimoottori, joita käytettiin muutamissa Midgeteissä niiden halvan hinnan takia. Motilla pystyikin pistämään kampoihin huomattavasti kalliimpia Offenhauser-koneisia Midgettejä vastaan, ja siitä eivät kaikki "rahamiehet" olleet kovin tyytyväisiä... Tämä kyseinen kilpuri on yksi ensimmäisiä Midgettejä, koska kromattu runko todettiin nopeasti huonoksi vaihtoehdoksi koska se oli herkkä murtumaan. Tästä syystä vain muutamat ensimmäiset Midgetit oli kromatulla rungolla.
    [​IMG]
     
    Kalu ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  2. 1320

    1320 Gearhead

    Hyvissä ajoin ennen tätä reissua eräs kaveri kutsui meidät käymään heidän pajallansa, joten Justice Brothersin jälkeen ajoimme muutaman korttelin päähän, jossa tämä kyseinen Dennis pyörittää faijansa kanssa firmaa nimeltä Early V8 Garage, jossa keskitytään perinteisiin Rodeihin. Katseltiin paikalla ollutta autokalustoa joka olikin varsin hienoa ja tehtiin kierros pajan ympäri. Muutama tunti vierähti nopeasti muutenkin kuulumisia vaihtaessa, kannatti käydä. Paljon kaikkea mielenkiintoista tuolla oli, tässä kuitenkin ainoa kuva jonka huomasin ottaa... Dennisin työmatkakulkine, '32 Ford Pickup.
    [​IMG]

    Koska pikavisiitti pajalle venähti usean tunnin mittaiseksi, niin sieltä lähdettiinkin suoraan Westminsteriin, jossa joka tiistai-ilta on "Classics At Carl's" Cruising paikallisen Carl's Jr hampurilaisbaarin pihalla. Eli siis sama tapahtuma, jossa käytiin ekana iltana vasta pimeän tultua, nyt oltiin onneksi hieman aikaisemmin liikenteessä. Paljon hienoa kalustoa olikin paikanpäällä.
    https://tapahtumakuvia.kuvat.fi/kuv...ssics+At+Carl's,+Westminster,+CA,+22.10.2019/
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    tinareki, esmi ja Kalu tykkäävät tästä.
  3. 1320

    1320 Gearhead

    ...Seuraavana päivänä mentiin aamulla kohti Chinon lentokenttää, jonka ympäristössä on kaksikin hienoa ilmailumuseota. Toinen niistä käytiin viime reissulla, joten nyt oli vuorossa Planes Of Fame Air Museum. No, autoaiheinen paikkahan tämä ei varsinaisesti ollutkaan vaikka muutamia autojakin sieltä löytyi, mutta vanhat lentokoneetkin tuntuu kuitenkin kiinnostavan monia autoharrastajia...

    Hieno museo oli tämäkin, muutama isompi halli oli täynnä koneita ja lisäksi takapihalla oli muutamia koneita sekä pieni "Boneyard", jossa vanhoja koneenraatoja oli esillä, ja osa ilmeisesti odottelemassa pääsyä työn alle, koska museo myös entisöi koneita. Lisäksi parkkiksen puolella oli vakuuttavan kokoinen Boeing B-17G Flying Fortress.:odcool: Meille tosin osui kohdalle sellainen päivä, että ulkona ei ollut ihan mukavin olla, kun lämpömittari huiteli +35 asteessa, eikä tuolla pahemmin varjoja ollut...

    Eli jos vanhat lentokoneet kiinnostaa, niin voin suositella vierailua Chinon kentän liepeillä. Kentän toisella puolella oleva Yanks Air Museum on kanssa käymisen arvoinen paikka, jos yhdestä museosta ei vielä saanut päivän lentokonekiintiötä täyteen.:odwink:
    https://tapahtumakuvia.kuvat.fi/kuv...es+Of+Fame+Air+Museum,+Chino,+CA,+23.10.2019/

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    superbird ja tinareki tykkäävät tästä.
  4. 1320

    1320 Gearhead

    ...Samana iltana ajeltiin Downeyn Bob's Big Boy hampurilaisbaarille, jossa pihalla joka keskiviikko on Cruising. Jostain syystä tällä kertaa paikalla ei kuitenkaan ollut ketään. Hetki ihmeteltiin parkkista, jossa vaan muutamien asiakkaiden kinnerit parkissa, mutta päätettiin sitten lähteä pienen matkan päähän Lakewoodiin, jossa "Chariots SoCal Cruise Night".

    Siellä olikin ihan hyvin porukkaa paikalla ja kaluston taso oli jälleen melko korkealla. Katseltiin parkkis läpi ja lähdettiin syömään ja hotellille kohtuu aikaisin, koska seuraavana aamuna (torstai) oli taas aikainen herätys...
    https://tapahtumakuvia.kuvat.fi/kuv...SoCal+Cruise+Night,+Lakewood,+CA,+23.10.2019/
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    PetteriT ja esmi tykkäävät tästä.
  5. 1320

    1320 Gearhead

    Seuraava päivä oli torstai, joka tarkoitti, että aamulla oli lähdettävä ajelemaan kohti Bakersfieldiä perjantaina alkavaa reissun pääkohdetta eli California Hot Rod Reunionia silmällä pitäen.

    Ajelureitiksi ei valittu suoraa moottoritietä, vaan ajateltiin mennä rannassa kulkevaa Pacific Coast Highwayta pitkin. Matkalla olikin paljon enemmän katseltavaa kuin motarin penkka, ja reitille osuikin muun muassa Santa Monican End Of Route 66, hieno Malibu Beach ja myös hienoja maisemia. Lämpömittari näytti taas reipasta 35 astetta lämpöä, joten kylmä ei päässyt tulemaan...

    [​IMG]

    Matkalla poikettiin Venturan kaupungissa, jossa silmiin osui vanha prätkäpaja, joka erikoistui Indianin tuotoksiin. Päätettiin pysähtyä pikaisesti ja kyllä kannatti. Hieno paikka, jossa ystävällinen henkilökunta. Sisältä löytyi parikin Inkkaria, 1916 Indian Power Plus ja hieman tuoreempi Inkkari, jolla oltiin kellotettu El Miragen aavikolla 225 km/h.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Autokuvia ei pahemmin tältä päivältä ole, tuossa kuitenkin linkki tuonne kuvagalleriaan, jos haluaa katsoa muutamaa maisemakuvaa tältä torstaipäivältä: https://tapahtumakuvia.kuvat.fi/kuv.../Driving+From+L.A.+To+Bakersfield+24.10.2019/

    Illalla saavuttiin Bakersfieldiin ja valmistauduttiin lähtöä perjantaina alkaviin kisoihin...Niistä seuraavalla kerralla...:odwink:
     
    esmi tykkää tästä.
  6. 1320

    1320 Gearhead

    Perjantaina alkoi siis meidän reissun pääkohteena ollut California Hot Rod Reunion Bakersfieldissä. Pitkään odotettu tapahtuma, jossa Nostalgiakilpureita riittää joka lähtöön, osalla ajetaan kilpaa, osa ei täytä enää turvallisuusvaatimuksia ja ovat vain näytösluontoisesti varikolla tai sitten lauantai-illan Cacklefestissä josta kuitenkin lisää myöhemmin... Lisäksi alueella oli oma pysäköintialueensa harrastekalustolle, jossa olikin todella hienoja laitteita ja melko iso swappialuekin, jossa paljon vanhaa vauhtiosaa myytävänä.

    Ajaminen alkoi aamulla 8:00, joten aikaisin piti olla liikkeellä. Jo aamulla selvisi, että lämmin päivä tulee olemaan, ja lämpöä todella riitti taas se sama +35 astetta ja tietenkin suora auringonpaiste katsomoon...Ehkä hieman viileämpikin keli olis riittänyt.:odwink:

    Radalla riitti kyllä katseltavaa kuten varikollakin. Kisaryhmiä oli monia, ja kalusto pääasiassa hyvinkin näyttävää. Tuossa linkki perjantain kuvakansioon: https://tapahtumakuvia.kuvat.fi/kuv...nion,+Bakersfield,+CA,+25.-27.10.2019/Friday/

    Alla jotain omasta mielestä mielenkiintoisimpia laitteita ja kisaryhmiä, jos vaikka tästäkin postauksesta joku sais vähän enemmänkin irti kun vaan kuvia selailemalla... (Tai sitten ei :rotfl:).

    Hot Rod luokka ajeli Brackettina, sääntöjä en tarkemmin tiedä, mutta osa autoista oli varmaan katukelpoisiakin. Varmaan isoin luokka, mukana paljon hienoa kalustoa.:odcool:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Luokat A, B, C ja D/Gas oli oviautoille tarkoitettuja ja ajoivat kiinteitä ryhmäindeksejä vastaan, lähtien D/Gas:n 10.60 indeksistä ja päättyen A/Gas:n 7.60 indeksiin. Hienoja pelejä oli viivalla, eikä autoissa ollut mitään throttle stoppeja sun muuta ajonautinnon pilaavia elektroniikkajuttuja.:odwink:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vastaavia luokkia oli Nostalgia Eliminator luokat, mutta ne oli tarkoitettu kaikille ei-oviautoille. Eli hyvin pitkälti Front Engine Dragster, Altered jne kalustoa oli viivalla.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Noiden lisäksi löytyi vielä Gas-luokkien kunkku, AA/Gas, joka oli ahdetuille oviautoille luokka, jossa sai ajaa täysiä. Laitteet oli käytännössä hieman Pro Modified tyyppisiä ja kulki matalaa kutosta.

    A/FX oli yksi mun mielestä kiinnostavimpia luokkia. Viivalla oli vanhoja Super Stock, Factory Experimental ja Match Race kilpureita joka lähtöön. Päivän keulat esitti alla olevassa kuvassa oleva AWB Dodge, joka keuli puskuriin asti kahdesti tämän saman lähdön aikana.:odbiggrin:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Lisäksi löytyi vielä Etumoottorisille Dragstereilla Junior Fuel ja A Fuel luokkia, jotka oli kanssa mielenkiintoista seurattavaa.
    Nostalgia Funny Car ja Nostalgia Top Fuel oli kanssa mielenkiintoisia, kun ahdetuilla nitrokäyttöisillä Nostalgiavehkeillä paineltiin vitosen aikoja.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuolla linkissä on siis iso kasa kuvia perjantailta, nähtävää tosiaan riitti radan ja varikon puolella niin että päivässä ei olisi tunnit riittänyt mitenkään kiertämään kaikkea. Onneksi kuitenkin vielä lauantai ja sunnuntai oli jäljellä.:odwink:
     
  7. 1320

    1320 Gearhead

    Tässä pari videota tuolta perjantailta ennenkuin voi siirtyä lauantain kisapäivän tunnelmiin...

    Pari SS/AH '68 Barracudaa (eli siis Hemi Barracuda) ajeli näytösluontoisesti Match Race lähtöjä toisiaan vastaan viikonlopun ajan. Tässä heidän eka yhteenotto perjantailta...


    A/FX luokka oli yksi omia suosikkeja, kun kalusto oli erittäin näyttävää. Tässä videolla toinen lajittelukierros perjantain alkuillasta.


    Ja vikana kovatasoisen Pro Modified ryhmän toinen lajittelukierros perjantai-illalta. Kovaa kyytiä kulkivat...


    Kisapäivän jälkeen suunnattiin illalla syömään Buck Owens' Crystal Palaceen, jossa käymistä suositeltiin ennen reissuun lähtöä. Eikä syyttä, hieno paikka! Joku paikallinen country-bändi soitti livenä ja ruoka oli erittäin hyvää, eikä todellakaan tarvinnut poistua paikalta nälkäisenä.:poff: Joten kiitokset suosituksesta chopatun DeSoton omistajalle jos satut tätä lukemaan, ja voin suositella muillekin jos Bakersfieldissä sattuu pyörimään.
     
    69 tykkää tästä.
  8. 1320

    1320 Gearhead

    Lauantaina ajaminen alkoi taas aikaisin Bakersfieldissä, joten taas oli oltava aikaisin liikkeellä. Päivästä tulikin yhtä kuuma kuin perjantaina lämpötilan huidellessa 35 asteen paremmalla puolella, eikä tietysti varjoa missään.

    Tuossa linkki lauantain kuviin: https://tapahtumakuvia.kuvat.fi/kuv...on,+Bakersfield,+CA,+25.-27.10.2019/Saturday/

    Kisaluokat oli samat kuin perjantainakin, tosin yksi ja ehkäpä koko kisan mielenkiintoisin luokka tuli lisää, eli AA/Fuel Altered jossa nimensä mukaisesti vanhoja ahdettuja nitrokäyttöisiä Altered kilpureita taisteli toisiaan vastaan kulkien parhaimmillaan matalia kutosen aikoja.:odcool: Ja kuten arvata saattaa, noin lyhyt akseliväli ja "riittävästi" tehoa, niin melko näyttävistä laitteista on kyse....

    [​IMG]
    [​IMG]
    Mukana oli tietysti myös ehkäpä yksi kuuluisimpia Drag Race laitteita kautta historian, eli alunperin "Wild Willie" Borschin kuskaama Winged Express. Nykyään kuskina toimii Mike Boyd, joka on hoitanut ajotehtäviä hienosti tämän erittäin paljon vikuroivan T-Ford pohjaisen rakennelman ratin takana. Laite on turvavarusteita lukuunottamatta samanlainen kuin aikanaan.
    En ihmettele miksi kyseinen laite on niin suuressa yleisön suosiossa. Ylivoimaisesti päivän pisimmät burnikset molemmissa lähdöissä ja valon vaihtuessa vihreäksi laite kulkee ihan mihin sattuu.:rotfl: Tällä kertaa molemmissa lähdöissä keskiviiva ylittyi kun oma kaista ei riittänyt, joten aikaa ei valitettavasti saatu.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Itse kisatapahtumien päätyttyä illan kruunasi erittäin suosittu jokavuotinen Cacklefest, jossa vanhoilla pääosin nitrokäyttöisillä Dragstereilla ja Alteredeilla ajetaan näytösluontoisesti paluutietä lähtöalueelle ja radalle parkkiin. Näyttävää toimintaa, kun autot on entisöity todella hienoiksi, putket lyö liekkiä tyhjäkäynnilläkin ja sitten kun kuskit vielä antaa välillä hieman enemmän happea noille koneille.:odcool: Cacklefestin jälkeen pääsi vielä tutkimaan autoja radalle tarkemmin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Fileeraus tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!