Kuvia Thorleifs ja Quick Silver Corvette:sta

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja TimeMachine69, 30.10.2020.

  1. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Kiitoksia, tuli lisää kuvia emailiin. Pistä ne varmaankin huomenna tänne.
     
  2. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Sain lisäpaketin kuvia emailiin. Kiitoksia taas! Nostalgia kuvat, Peter Norstöm Corvette C2, pikkulohko?
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    cdv70 tykkää tästä.
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Noi SA kilpurit oli molemmat pikkulohkoja. Quick SIlver auto ei ollut kumpikaan noista SA kilpureista, ja oli isolohkolla, muistaakseni 427 ja MS ryhmässä
    .
     
  4. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Selvittelin Peter Nordstömin historiaa hieman ja täydennän tähän hieman tietoja.

    Edit 8.11.2020, Quick Silver ensiesiintymisestä Suomessa löytyy hieman ristiriitaista tietoa samoin kuin siitä kuinka se mahdollisesti toimi innoittajana Beawer Rockerille. Alla eräs teoria.

    Peter tosiaan oli Hankolaissyntyinen ja ajoi erityisesti Ruotsissa Drag Racingiä ja ajokkina aina Corvette (62, 65, 66 ja 67). Vaimona Agneta "Fia" Nordstrom joka oli rasvanäppi itsekin - vaalehiuksinen kaunotar. Häitä juhlistettiin Mantorpissa 1969 ja ilmeisesti vihittiin siellä kenttäpastorin voimin.

    Peter oli jostakin saanut kuulla, että Keimolassa ajetaan kisaa vuonna 75 ja saapui paikalle Quick Silver Corvettella. Siellähän sitten parhaat Suomalaiset ajoi 15s aikoja (mm. Pekka Leino Polarallaan oli kärjessä) ja Peter oli 10s kilpa-Corvettellaan (ostettu Belgiasta) ihan omissa sfääreissään. Majoitteeksi Keimolaan Peter oli varannut teltan. Sivukommenttina, että telttailen niitä Räyskälänkin kisoja seurattiin. No, tuo Corvette sitten teki valtavan vaikutukseen early harrastajiin ja niinpä vuonna 76 viivalle asettui myös Beaver Rocker Cortina V8 moottorilla. Linkissä aivan mainio video jossa muistellaan genren alkuaikoja. Videolta näkee, että Quick Sileverin meno on näköjään ihan oikeaa Drag Racingiä. Meidän tiimin mielestä videon muistelijoilla vuosiluvut eivät aivan täsmää - aikojen saatossa joku on muistanut väärtin jonkun vuosiluvun ja sitten kun se on kerran painettu esim. lehteen niin vuoden heitto on valmis: FHRA History 1972-2002 Part 1.

    Löysin vanhan V8 lehtijutun jossa Quick Silver mainitaan 67:na mutta taitaa olla paremminkin 65 tai 66. Minusta tuntuu, että voin julkaista täällä netistä löytämäni version tuosta jutusta koska se vaikutti olevan V8 Magazinen nettiin laittama tribuutti Peter Norströmille. Kas tässä:
    [​IMG]


    Hango Street Rods muistelo tässä (käännöskone):
    ”Tänään saimme Ruotsilta surusanoman. Pitkäaikainen ystävämme ja Heger-jäsenemme Peter Nordström kuoli äkillisessä tautikohtauksessa 73-vuotiaana. Hän vietti kanssamme hetkiä 70-luvun alusta lähtien ja on ollut aktiivinen yhdistyksessämme vuoden 1977 alusta lähtien. Hän kilpaili ensimmäistä kertaa Suomessa vuonna 1976 Qvick Silver Corvetten kanssa. Vuonna 1982 hän muutti vaimonsa Agnetan (Fia) kanssa Yhdysvaltoihin, josta hän lähetti auton osia Ruotsiin ja Suomeen. Vuonna 1985 hän perusti yrityksen C.A.R.S Nummelaan, josta hän myi osia ja autoja Suomeen. Se oli tuolloin puomi, jossa oli korikorvauksia, joten hän myi paljon ohjaamon ja coupe-runkoja. Vuonna 1992 hän myi yrityksen Pargaksen Kalle Nyströmille ja muutti itse Yhdysvaltoihin. Hän palasi Ruotsiin vuonna 2005 ja työskenteli muutaman vuoden Södertäljen autoyrityksessä ennen kokopäiväisen eläkkeelle siirtymistä.”

    Kuten jo aikaisemmin ilmaisin, on Quick Silver Corvette ollut suurena innoittajana ja vaikuttajana siihen, että me ajamme nyt Time Machine Corvettea. Tiimistämme Masa haluaa teroittaa, että oli jo 76 Keimolassa ja Pete valittaa katkerana kun ei päässyt mukaan kun oli määrätty vanhempien mandaatilla muihin aktiviteetteihin. Meikäläinen sitten vasta ekoissa Räyskälän kisoissa, oliko ne 78 vai 79.
     
    Muokattu: 8.11.2020
    chevy thunder tykkää tästä.
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ite kans Keimolas '76. Vetten tunnel ram teki suuren vaikutuksen, kaasarit kauheen korkeella.Ja kulku oli aivan eri planeetalta kuin muilla osallistujilla. Pudotuskisassa ei kuitenkaan pärjännyt vaan putos muistaakseni Aholan Eskon farmarille, toinen laite joka jätti syvän vaikutuksen, kotikylän "poikain" lisäksi.
     
    TimeMachine69 tykkää tästä.
  6. kerkko

    kerkko 1st gear

    Muistaako kukaan, minkälaisia tuloksia Beaver-Cortinalla ajettiin?
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Alkuun se ei oikeen ottanut toimiakseen, mut parhaat ajat Beaver Rockerina tais olla korkee 11 aika. Seuraavaks Kimmo Rutila laitto siihen miedon 440 motin MS cudasta, ja muistaakseni parhaat ajat oli 10.5 luokkaa. Rutilalta auto siirty Eriksson/Sipiläinen tiimille ja siihen oli tarkotus laittaa Sarlinin Mustangin peruja oleva potentiaalinen Cleveland ja manuaali, mut projekti jäi toteutumatta ja en jälkeen auto on vain seissyt. Se on nykyään FHRA:n omistuksessa jolle Eriksson sen lahjoitti, ulkoisesti entisöitynä. On varsin todennäköistä että Beaver Rocker nähdään ens kesänä radalla nostalgiakisoissa, mottina Ford 390.
     
    dart -66 ja kerkko tykkäävät tästä.
  8. hla

    hla Gearhead

    Jan "Juan" Johanssonin (Thorleifs-Corvette) yritys: https://www.slagstaglass.com/

    Takavuosina oli Power Magazinessa usein juttuja herran harrasteautoista.
     
    TimeMachine69 tykkää tästä.
  9. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Beawer Rocker on hyvin merkittävä osa Suomalaista DR-historiaa. Mahtavaa jos suuri yleisö pääsee vielä näkemään sen radalla.

    Kiitokia lisätiedoista. Kävin web-sivuilla valitsemassa on herkun, se on: "Aivohalvausjäätelö, kolme valinnaista luotia, suklaakastike, sprinkles, keksit ja kerma". Jos vain vielä satun Ruotsissa suhailemaan Eskilstunan nurkilla niin käydään kokeilemassa kioskilla tuota.

    P.S. Edelleen jos sattuu löytymään valokuvia ja/tai tarinoita niin jakakaa ihmeessä.
     

Kerro tästä muillekin!