Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. always bb

    always bb Gearhead

    [​IMG]

    Takanoja ok
     
    esmi ja Inlinee tykkäävät tästä.
  2. SS-454, kerkko ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. Stratos

    Stratos 2nd gear

  4. Eri medioissa Mikkola -juttuja.

    IS:ssä on hyvä kuvakavaldi. Tässä siitä:

    [​IMG]
    Mikkola käskyttämässä Audiaan Keski-Suomen sorarännissä 1982.KUVA: MARKO MÄKINEN

    [​IMG]
    Mikkolan (oik.) kartanlukijana toimi pitkään ruotsalainen Arne Hertz (vas.). Kuva maailmanmestaruusvuodelta 1983.KUVA: ESKO SALA

    [​IMG]
    Mikkola Suomen MM-rallissa 1985 legendaarisella B-ryhmän Audi S1 Quattro -supertykillä.KUVA: MARKO MÄKINEN

    [​IMG]
    Mikkola Montessa 1986.KUVA: ARI OJALA / LEHTIKUVA
     
  5. IS:ssä on juttu myös Lontoo-Meksiko-rallista, jonka Hannu Mikkola voitti 1970:

    [​IMG]
    SE ALKOI Lontoosta, jatkui muualla Euroopassa, kulki halki Etelä-Amerikan ja päättyi Meksikoon – ja sen voitti suomalaiskuljettaja Hannu Mikkola.

    Vuoden 1970 Lontoo-Meksiko-ralli oli uskomaton ja vaarallinen kilpailu. Sellaista ei pystytä järjestämään enää koskaan.

    – Yli 25 000 kilometriä ajettiin. Reitti meni 26 maan kautta. Olihan se todella kova urakka, Floridasta tavoitettu Mikkola muistelee.

    Kilpailua mainostettiin kaikkien aikojen kovimpana rallina, ja sellainen siitä myös tuli. Varsinkin Ford ja British Leyland lähtivät suurella panostuksella taistelemaan siitä, että omaa automerkkiä voitaisiin mainostaa rallin voittajana. Peräti 25750 kilometrin pituista kilpailua pidettiin erinomaisena markkinointimahdollisuutena.

    Ford rakensi ensimmäisen korimallin Escortistaan 1850 GT -version.

    – Koria oli vahvistettu samalla tavalla kuin ennen Safari-rallia. Autossa oli työntötankokone, jossa ei ollut kuin 135 hevosvoimaa. Siihen päädyttiin, koska Twin Camin moottoriin olisi ollut vaikeampaa tehdä remonttia, Mikkola kertoo.

    British Leylandin talleista Triumph käytti 2.5 PI -mallia ja Austin kilpaili kolmella erilaisella autolla. Ranskalaisvalmistajista mukaan lähti Citroën.

    Neuvostoliitosta saapui Moskvitshin tehdastalli. Viidestä ”Mossesta” kolme pääsi maaliin. Kisan järjestäjät olisivat halunneet, että rallin reitti olisi käväissyt myös Neuvostoliitossa, mutta se ei toteutunut.

    Triumphit olivat tehokkaampia kuin Ford Escortit, mutta painavampia. Autoissa sai olla kolmen hengen miehistö, ja kahdessa Triumphissa sellainen oli, mutta ei Fordeissa.
     
    hantta ja kerkko tykkäävät tästä.
  6. Hesarin jutussa Rauno Aaltonen, Ari Vatanen ja Simo Lampinen muistelee Mikkolaa:

    ”MAAILMASSA on paljon nopeita ralliajajia, muttei yhtään samanlaista persoonallisuutta kuin Hannu. Hän on ehkä maailman kaikkien aikojen paras kuljettaja ranskalaisen Sébastien Loebin ohella, vaikka aikakausia ei voikaan verrata keskenään”, Rauno Aaltonen kuvaa edesmennyttä kilpakumppaniaan ja ralliautoilun maailmanmestaria Hannu Mikkolaa.

    [​IMG]
    Lentävät suomalaiset Timo Mäkinen (toinen vasemmalta) ja Rauno Aaltonen (vas.) Jyväskylän Suurajoissa. Mäkinen voitti ja Aaltonen ajoi kolmanneksi. Oikealla Aaltosen kartanlukija Väinö Nurmimaa ja hänen vierellään Mäkisen kartturi Pekka Keskitalo.KUVA: PENTTI KOSKINEN / HS
     
  7. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Imperiumin vastaisku. Luottivat vapaasti hengittävään moottoriin.

    [​IMG]


    GROUP B METRO 6R4 Engine: 2991cc, 24 valves Clinders: 6 Power: 390bhp Gearbox: 5-speed Brakes: ventilated discs all round Weight: 1040kg Body: 2-door steel, aluminium and plastic shell, fabricated front and rear chassis frames Suspension: front and rear McPherson struts, independent wishbone suspension with anti-roll bar Aerodynamics: substantial front and rear wings, flared wheel arches.



    WRC CAREER 1985 RAC Rally, 3rd Tony Pond 1985 RAC Rally, DNF Malcolm Wilson 1986 Monte Carlo Rally, DNF Tony Pond, Malcolm Wilson 1986 Swedish Rally, DNF Malcolm Wilson 1986 Portugal Rally, Withdrawn Tony Pond, Malcolm Wilson 1986 1000 Lakes Rally, 7th Per Eklund 1986 1000 Lakes Rally, 8th Harri Toivonen 1986 1000 Lakes Rally, 10th Malcolm Wilson 1986 Sanremo Rally, 4th Malcolm Wilson 1986 RAC Rally, 6th Tony Pond 1986 RAC Rally, 7th Per Eklund 1986 RAC Rally, 8th Jimmy McRae 1986 RAC Rally, 9th David Llewellin

    OTHER MAJOR RESULTS 1986 Circuit of Ireland, 3rd Tony Pond 1986 Hunsruck Rally, 1st Marc Duez 1986 Ulster Rally, 1st Jimmy McRae 1986 Manx Rally, 1st Tony Pond 1986 Antibes Rally, 1st Didier Auriol 1986 French Championship, 1st Didier Auriol • Originally published in Australian Rallysport News, 2004
     
  8. IS:n jutussa kerrotaan Niki Laudan mukaan nimetystä uudesta superautosta, jossa on imurimaaefekti. Jutussa myös hieno vanha kuva:

    [​IMG]
    Alfa Romeon kuuluisa ”tuuletinauto”, kuljettajana Niki Lauda, näyttämönä Ruotsin Anderstorp vuonna 1978. Auto kiellettiin sääntöjenvastaisena heti ensimmäisen kilpailunsa jälkeen.KUVA: SUTTON MOTORSPORTS / MVPHOTOS / ZUMA
     
    kerkko tykkää tästä.
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tehdas mietti Escortin erikoismallin nimeksi Mikkola, mutta päätyi pitkän kädenväännön jälkeen mallimerkintään Mexico ;)
     
  10. Tuota en tiennyt. Enkä muuten tiennyt tätäkään siinä samassa rallissa Mikkola oli myös nyrkkitappelussa:

    Hannu Mikkola oli herrasmies, mutta veti kerran toista kuskia turpaan – dokumentti paljastaa joukkotappeluksi asti yltyneen koston

    Jutussa myös sopiva kuva tänne:

    [​IMG]
    Hannu Mikkola voitti Lontoo-Meksiko-juhlarallin 1995. Se ei tosin ollut alkuperäisen kilpailun veroinen urakka.KUVA: PETER VAN DEN BERG
     
  11. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Auto on kylläkin Brabham jossa oli mootorina Alfa Romeo.
     
  12. Hiukan Pettyä:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    malvasto ja esmi tykkäävät tästä.
  13. Netistä bongattua:

    [​IMG]
     
    isalmela, 930BiT ja hmr66 tykkäävät tästä.
  14. IS:ssä juttu thaimaalaisesta Birabongse Bhanutej Bhanubandhista, joka radoilla tunnettiin nimellä prinssi B. Bira.

    [​IMG]
    Prinssi Bira ajoi formula ykkösissä sarjan ensimmäisinä vuosina.KUVA: DAVID PHIPPS/SUTTON MOTORSPORTS/ZUMA PRESS

    [​IMG]
    Prinssi Bira Oscan ratissa. Osca eli Officine Specializzate Costruzione Automobili oli italialainen kilpa-autojen valmistaja, jonka Maseratin veljekset perustivat 1947.KUVA: PA IMAGES / GETTY IMAGES


    [​IMG]
    KUVA: PA IMAGES ARCHIVE

    [​IMG]
    Prince Bira autossaan numero 22. Kuva on otettu heinäkuussa 1947 Ranskan Reimsissä.KUVA: GAMMA-KEYSTONE / GETTY IMAGES

    [​IMG]
    Maseratilla ajetty F1-debyytti päättyi keskeytykseen.KUVA: GP LIBRARY / UNIVERSAL IMAGES GROUP / GETTY IMAGES


    [​IMG]
    Prince Bira ajaa maaliin Lontoon Crystal Palacessa järjestetyissä kisoissa.KUVA: PA IMAGES ARCHIVE
     
    isalmela ja Dataviilaaja tykkäävät tästä.
  15. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Ferrari saavutti ensimmäisen ulkomailla ajetun voittonsa Skarpnäckin kentällä Tukholmassa 1948 kun Prinssi Bira hylättiin avunannon takia. KAK:n puheenjohtaja oli nimittäin rynnännyt työntämään Biran lähtöruudukkoon sammunutta autoa käyntiin ja tuomaristo totesi lausunnossaan, että työntäminen on kiellettyä vaikka kuljettaja olisi prinssi ja perässä olisi toinen prinssi työntämässä. Se puheenjohtaja oli tietysti prinssi Bertil...

    (FIA peruutti myöhemmin tuomion korottaen Biran jaetulle ensimmäiselle sijalle ja velvoittaen ruotsalaiset toimittamaan voittajalle kuuluvan rahapalkinnon myös Biralle).
     
    Muokattu: 11.4.2021
    C5_Z06 tykkää tästä.
  16. Maikkarilla on juttu ralli-Ladasta:

    Helmikuussa 2015 ajettu Vaakuna Ralli Mikkelissä oli Frimanille ensimmäinen kuljettajana ja Seppäselle kartanlukijana. Lada oli ollut viivalla ennenkin.

    – Sehän on kilpa-auto. Vuoden 1993 AKK:n katsastuskortti siihen on leimattu.

    – Jos ajatellaan AKK:n kilpailuluokituksia, niin se on F-ryhmän kilpailuauto. Siinä on 1600-moottori tällä hetkellä, tai vähän allekin, ja se on sylinterikantta lukuun ottamatta hyvin pitkälti minun tekemäni. Sitten siinä on viisivaihteinen suorakytkentävaihteisto moottorin jatkeena. Hyvä taka-akseli, lukkoperällinen Ladan oma taka-akseli. Siinäpä se on pääpiirteissään se tekniikka. Ei se mitään rakettitiedettä ole, mutta kuitenkin kaikki osat on suunniteltu rallikäyttöä varten. Pitää olla vahvoja osia, ja koetamme aina saada vahvistettua sen, mitä tarvitsee, Seppänen kertoo.

    Tehoja moottorista irtoaa 151 hevosvoiman verran, mutta uusi, tehokkaampi mylly on jo työn alla.

    – Siinä on tällä hetkellä Evo 2 -moottori paikallaan, ja sen tilalle on tulossa Evo 3. Siinä on varmaan, toivottavasti ainakin, vähän enemmän tehoa. Tavoitteena on, että se tehokkaampi moottori saadaan kesäkilpailuihin paikalleen. Lauantaina se oli ensimmäisen kerran käynnissä.

    – Se on melko erikoinen moottori, ja sekin on hyvin pitkälti meikäläisen käsialaa. En tiedä, onko kukaan rakennellut samanlaista. Siinä on 1950 kuutiota, eli se on melkein 2-litrainen kone, ja siihen on sekoitettu vähän BMW:n ja Opelin osia. Se on sellainen sekasikiöpaketti. Katsotaan nyt sitten, miten se pelaa.


    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Seevu ja Larry tykkäävät tästä.
  17. Larry

    Larry Double Gearhead

  18. IL:ssä on juttu Talbot Horizoneista. Yhtenä kuvana on tämmöinen:

    [​IMG]
    Talbot Horizon 1.1 4d HTH-426. Design ja teippaukset Mikko Suomelan kädenjälkeä. Vuosimallin 1984 auto ei ole myynnissä. [MARKO NIKKANEN]

    Auto on selvästi tehty tehtaan ralliauton näköiseksi, mutta Horizonilla ei taittu ajaa tehtaan toimesta rallia. Vai olisko sittenkin, kun tämmöinen kuva löytyi netistä:

    [​IMG]
     
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Auto Union, ilmeisesti Type C. Wikipedian mukaan kyseinen vehjes oli varsin vikuri ajettava.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 24.4.2021

Kerro tästä muillekin!