Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. Täällä lisää Hollikka-juttua sieltä pari kuvaa:

    [​IMG]
    The legendary Smokey Yunick is credited with slapdashing-together the first 850cfm Holley carb.

    [​IMG]
    Ford fielded a stellar factory team in 1969 with drivers (clockwise) David Pearson, Cale Yarborough, Richard Petty, LeeRoy Yarbrough and Donnie Allison. Pearson's #17 Holman-Moody Ford was used for this publicity shot.

    [​IMG]
    Strides in superior carburetion were found on the big track - particularly with Lee Roy Yarbrough and his Cobra Jet Torinos - against the might winged Mopars.
     
    faffeli, esmi ja malvasto tykkäävät tästä.
  2. Toi ensimmäinen kuva lienee ollut tästä autosta:

    [​IMG]
    Fireball Roberts and his Pontiac were the class of the field at Daytona in 1962, propelled by the skills of crew chief Smokey Yunick. Watch them crush the field in this original 1962 newsreel.

    ja tässä muutama kuva pienoismalleista:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    malvasto, faffeli ja esmi tykkäävät tästä.
  3. Stratos

    Stratos 2nd gear

    [​IMG]
     
    always bb ja fennia tykkäävät tästä.
  4. RcT

    RcT Gearhead

    Muutamia kuvia kun faija oli joskus euroopassa tommosessa porukassa...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Löyty tommonen kirjekin kun oli tuonut autoa maahan joskus 1973...

    [​IMG]
     
    always bb, Dataviilaaja, Car nut ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Kauppalehdessä on juttu, jossa kerrotaan, kuinka Mitsubishi EVO VI Tommi Mäkinen-sarjaan lukeutuva auto numero 6 rikkoi kaikki aiemmat myyntiennätykset.

    [​IMG]
    Mestarin nimeen. Mitsubishin huutokaupassa Britanniassa suurimman huomion keräsi Lancer Evolution VI Tommi Mäkinen-tuotantosarjan auto, joka myytiin 100 100 punnalla eli 115 115 eurolla.KUVA: MITSUBISHI

    [​IMG]
    Mestari ja Mitsu. Tommi Mäkisen tyylinäyte vuodelta 2001. KUVA: LOUISA GOULIAMAKI

    Huomasin, että aloin yht`äkkiä ihastelemaan tuota punaista väriä. Aikani googlasin, niin se löytyi:

    [​IMG]
     
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Elokuvasta Winning vuodelta 1969. Ohjaamossa Paul Newman, ajoneuvo on varmaankin jokin.

    [​IMG]
     
  7. Ilmeisesti tämä?

    [​IMG]
    The Rislone Racing's Eagle-Offy; Bobby Unser won the 1968 Indianapolis 500 with the car. From Indianapolis Motor Speedway Hall of Fame Museum.
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eagle / Offenhauser
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tää väri on helppo. Volvon normaali ( ei metalli) punanen ekan kesän jälkeen.
     
  10. Kokemusta asiasta? :D
     
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kato punasia Volvon kuorma-autoja.
     
  12. SSS:n jutun kuva:

    [​IMG]
    Markku Alén ajoi vuonna 1995 DTM-vakioautosarjaa Alfa Romeolla. (Kuva: TS-arkisto/Jonny Holmén)
     
    fennia ja isalmela tykkäävät tästä.
  13. fennia

    fennia Gearhead

    Olen vallan unohtanut Alenin DTM visiitin. Keken kilpailuja muistan kyllä seuranneeni.
     
  14. Moottorissa on tänään juttu myynnissä olevasta Alfa Romeo 155 V6 TI ITC:stä:

    FIA:n vakioautot elivät kulta-aikaansa 80- ja 90-luvuilla. Alfa Romeo 155 V6 TI ITC edustaa kautensa kiistatonta kärkipäätä.

    Vuodesta 1992 aina vuoteen 1996 saakka Alfa Romeon 155 edusti merkkiä vakioautosarjojen eliittiä vastaan maailman kovimmilla kilparadoilla. Kansainvälisen autoliiton vakioautojen ykkösluokkaan (FIA Class 1 Touring Car) luokitettu Alfa onnistui napsimaan voittoja käytännössä jokaisessa sarjassa johon sillä osallistuttiin. Alfa Romeo 155 V6 TI ITC edustaa tuon kehityksen kärkeä.

    Jokainen 155 kilpa-auto rakennettiin putkirungon ja hiilikuituisen turvarakenteen ympärille ohuesta pellistä. Näkyvä pinta toimi vain kosmeettisena kuorena tuolle jykevälle kolarirakenteelle.

    Viimeiseksi jäänyt 155 V6 TI ITC nautti monista edeltäjiensä ominaisuuksista. Jousitusratkaisu on täysin eriävä katuautosta ja valtavat jäähdytetyt jarrut napattiin sellaisenaan kauden 1995 autosta.

    Sen sijaan Xtrac kehitti viimeiselle vuodelle uuden kuusipykäläisen lavoilla varustetun sekventiaalivaihteiston. Vaatimuksina olivat myös lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautusjärjestelmä ja neliveto.

    Ehkä mielenkiintoisimpana seikkana V6 TI ITC sai uuden moottorin kevennetyllä lohkolla, 90-asteen sylinterikulmalla ja pneumaattisella venttiilinohjauksella. Tämä viimeisen kehitysaskeleen 690RC-moottori lauloi käyntinopeudella 11 900 kierrosta minuutissa tarjoten ilmoitetut 490 hevosvoimaa. Auto kulki yli 300 kilometriä tunnissa, josta ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutettiin 2,5 sekunnissa.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  15. IS:ssä on mielenkiintoinen juttu Kaliforniassa asuvasta Simo Veharanta on rikastunut autojen myynnillä ja entisöinnillä. Jutussa on pari tähän ketjuun sopivaa kuvaa:

    [​IMG]
    Simo Veharanta on rakentanut kopion Porsche 911 RSR:stä, joka voitti Targa Florio -kestävyyskilpailun 1973. Kopion pohjana oli vuosimallin 1979 Porsche 911 3.0 SC. Se on varustettu nykyaikaisella tekniikalla. KUVA: MIKKO MARTTINEN / IS

    [​IMG]
    Simo Veharanta entisöi autoja pajallaan, joka sijaitsee hänen kotonaan Kalifornian La Vernessä. KUVA: MIKKO MARTTINEN
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. VM/TM esitttelee tällä kertaa T-FORD BOATTAIL SPEEDSTER VM. 1927 replican:

    Mitä vanhempi auto, sitä parempi. Näin toteaa vuosimallin 1927 upean T-Ford Boattail Speedsterin rakentanut Michael Fagerberg, jonka innostus aidon 1920-luvun kilpa-auton rakentamiseen syntyi 1990-luvulla. Fagerberg oli rakentanut veljenpojalleen vastaavaa kilpa-autoa edustaneen parimetrisen mäkiauton ja siitä ajatus jäi kytemään.

    Vuonna 2014 Fagerberg sai tiedon, että Tampereen lähettyvillä olisi T-Fordin ”raato” myytävänä.
    ”Kävin katsomassa auton. Se ei ollut huono, mutta sitä oli vedetty ketjun perässä traktorilla niin, että kori oli saanut aika hyvin kyytiä. Korin säästämisessä ei ollut järkeä. Halusin auton rungon ja tiesin heti, mitä siitä teen.”

    Fordin kori on moottorin alumiinisesta tulipellistä taaksepäin valmistettu käsityönä puusta.

    ”En käyttänyt jalopuuta, vaan kotimaista mäntyä ja vaneria. Kun sain korin tehtyä ja olin hionut sen valmiiksi, asensin sen päälle roving-kudosmaton ja viimeistelin pinnan epoksilla. Matto sulautuu epoksiin niin, että sitä ei päältä huomaa. Matto suojaa puuta ja jäykentää sen rakennetta merkittävästi.”


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    T-Ford Boattail
    Mallivuosi: 1927
    Kori: Itse rakennettu puukori; mäntyä ja vaneria
    Moottori: Nelisylinterinen rivimoottori edessä pitkittäin; sivuventtiilirakenne; ei öljypumppua eikä vesipumppua; kaksi NH-alaimukaasutinta
    Kuutiotilavuus (cm3): 2 878
    Sylinterin mitat (mm): 95.0 x 101.5
    Teho kW (hv): 18 (25)
    Huippunopeus (km/h): Vakiona 72, nyt noin 100
    Voimansiirto: Kaksivaihteinen planeettavaihdelaatikko ilman perinteistä kytkintä; takaveto
    Ohjaus: 1950-luvun Ramblerista
    Jousitus: Poikittainen lehtijousi edessä sekä takana
    Jarrut: Takana alkeelliset rumpujarrut, pääjarruna vaihdelaatikossa pantajarru
    Akseliväli (mm): Vakiona 2 667, nyt 2 654
    Raideleveys edessä/takana (mm): 1 473
    Paino (kg): Vakiona 700, nyt 500-550
     
    isalmela ja kerkko tykkäävät tästä.
  17. Jutussa oli jostain syystä myös tämä kuva:

    [​IMG]
    Kylmää kyytiä. Fred Geitel Senior istuu yhdysvaltalaisvalmisteisessa Hupmobile-kilpurissa Helsingin Laajalahden jäällä joulukuussa 1927. Geitel ajoi 1 km matkan jäällä lentävällä lähdöllä aikaan 27,2 sekuntia, joka merkitsi hurjaa 132 km/h keskinopeutta.
     
    isalmela ja kerkko tykkäävät tästä.
  18. hmr66

    hmr66 Gearhead

    Historic race Jurvan Botniaringillä 3-4.7.

    Hyvä tilaisuus saada uusia kuvia vanhoista kilpa-autoista.

    Pääsyliput 10€.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. andreas.

    andreas. 3rd gear

Kerro tästä muillekin!