Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Olikos tuossa Keke-keke-keken oriissa 460 mosana? Varmaan jossain määrin viritettynä?
     
  2. always bb

    always bb Gearhead

    Näyttää copra valtavankokoselta keken perseen alla
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Tuossa on tosiaan joku optinen harha,tai jotain muuta kummaa, mutta tuosta Keken Cobrasta tosiaan tulee vaikutelma että se on helvetin iso auto.
    Verratkaapa vaikka renkaita Kekeen.
    Hyvä outo kuva.
     
  4. 930BiT

    930BiT 3rd gear

  5. Stratos

    Stratos 2nd gear

  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tom Cruisen lapsuuden idoli?

    Taustalla muuten ei näy ainuttakaan neliovista. Ja olisikohan kaikki automaattivaihteisia? Keken auto ainakin oli. Varmaan mukavaa vaihtelua vaihteluun...
     
    Muokattu: 1.4.2022
  7. Villi veikkaus, että kyseessä Edelbrockin alkuperäinen Torker. Täällä kuvia siitä.
     
    Muokattu: 1.4.2022
  8. TM:n Bronco -jutun kuva:

    [​IMG]
    Vuoden 1969 Baja 1000 kisan voittaja-auto, jonka miehistönä olivat Larry Minor ja Rod Hall.
     
    isalmela ja kerkko tykkäävät tästä.
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Varmasti se legendaarisin Bronco on Parnelli Jones:n Baja-kilpuri "Big Oly", jolla voitti useammankin kerran Baja 1000:n ja MINT 400 ym. muita erämaakisoja.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Erään tarinan mukaan kone sammui kerran johtoasemassa jokea ylittäessä ja Jones kaatoi kannullisen bensaa koneen päälle ja tuikkasi tuleen...lämpö kuivatti koneen ja se käynnistyi (ilmanputsari on ohjaamossa), jonka jälkeen kiihdytti vauhdin nopeasti yli 130 mph joka sammutti tulen ja Jones voitti sen kisan.

    Alkuperänen myytiin äskettäin Mecum huutokaupassa 1.87 milj taalalla.
     
  10. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    On muuten Suomi-auto. Ja kyllä, kyljen aukot on erilaiset eri puolilla.[​IMG]
     
  11. Kaikkeen sitä törmää. Impin koneella varustettu dragster:

    The Imp dragster looks much bigger than it was. Those rear wheels are actually 10" Mini alloys. Measure them up against the Imp engine that sits between them if you don't believe me.
    And the front wheels are from a Moulton Mini bicycle. Their maximum speed is usually reckoned to be rated at 60mph....
    Perhaps it was just as well there were no front brakes.


    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela, hmr66, Scuderia Gungko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. 1320

    1320 Gearhead

    Noi vanhat kilpurit on siitä hienoja, että monet oli melkoisia takapihaviritelmiä, ja rakennettu niistä osista mitä sattui halvalla löytymään. :odcool: Eikä kovin tarkkoja sääntöjä ollut, vaan mielikuvitusta sai käyttää melko vapaasti.


    Siitä tulikin mieleen tämä rakennelma:
    Stan Lomelino rakensi talvella tällaisen 1956-1957 kahdella Lättiksellä olevan Dragsterin, ja ajeli sillä aktiivisesti '57-'58. Kuskin eteen asennettu motti oli 296 Cid Flathead koneen eteen asennetulla 4/71 remmiahtimella, ja kuskin takaa löytyi 286 Cid Flathead keskipakoahtimella. Molemmat koneet kävi bensalla.

    Taka-akseli oli itsetehty viritys, jossa lautaspyörää pyöritettiin kahdella pinionilla. Etummaisen moottorin perässä oli Lincolnin T85 manuaaliaski, takamoottorista oli sen sijaan suora veto taka-akselille, mutta hydraulisella kytkimellä saatiin takamoottorin veto katkaistua tarvittaessa.

    Auto olisi ollut paperilla varsin toimiva laite, mutta tosiasiassa se oli aivan liian hankala ajettava ja liian painava. Ajon aikana kuskin piti hallita takamoottorin vetoa ohjailevan hydrauliventtiilin käyttö, jonka lisäksi piti tietysti painaa kaasua, käyttää kytkintä, vaihtaa vaihteita ja vielä kaiken lisäksi bonuksena piti ajon aikana pumpata käsipelillä lisää bensanpainetta etummaisen koneen kaasareihin, jotka vaati jopa 15 psi painetta ettei kone mennyt laihalle. Näin ollen ajon aikana piti pumpata käsipelillä painetta bensatankkiin! Ei siis ihme, ettei konsepti oikein pelittänyt...

    Jos molemmat koneet olisi toimineet nitrolla ja tehoa olis ollut huomattavasti enemmän, että oltaisi voitu ajaa pelkästään isoimmalla vaihteella, niin auto olis varmaankin toiminut paremmin. Mutta tällaisenaan sen ajaminen osoittautui hieman turhan monimutkaiseksi.

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Kaksimoottorisista ihmeautoista tulee mieleen Lou Fageolin Porschet. Omaperäiset autot olivat erikoisia, hienosti vimeisteltyjä, ja toimivat ilmeisen hyvin sillä niillä ajettiin melko paljon kisaa SCCA:ssa. Sikäli konsepti oli tietysti aivan älytön, että kahden 1500/1600-kuutioisen koneen käyttäminen sijoitti auton CM- tai DM-luokkaan jossa vastassa oli ihan oikeita isomoottorisia urheiluautoja.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Oletko ystävällinen ja kerrot mikä tuo auto on niin pääsen jänistyksestä!
     
  15. dart -66

    dart -66 Gearhead

  16. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Muokattu: 5.4.2022
    jknR tykkää tästä.
  17. jknR

    jknR Gearhead

    Muokattu: 5.4.2022
  18. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Tämä on Scuderia Askolinin uutena ostama Ferrari 500 TRC.

    Ferrari 500 Testa Rossa oli 2-litraisella nelosella varustettu kilpaurheiluauto, ja Le Mansin 1955 onnettomuuden jälkeen FIA määräsi kaudelle 1957 autoihin sääntöjen C-liitteellä pakolliseksi mm. huippunopeutta alentavan täysleveän tuulilasin. Uuden C-liitteen mukaisesti rakennettua 500 Testa Rossaa kutsuttiinkin sitten TRC:ksi. Tuossa jknR:n postaamassa kuvassa nähdään Askolinin vanhempi 500 Testa Rossa, johon on siihenkin tehty sääntöjen mukainen tuulilasimuutos.

    Niin hurjaa kuin se onkin, niin Askolin omisti vielä kolmannenkin Testa Rossan eli suuremmalla 12-sylinterisellä moottorilla varustetun 250TR "Pontoon Fenderin", josta kuva alla.

    Mallimerkinnän numero on yhden sylinterin tilavuus joten 500 x 4 =2000cc ja 250 x 12 = 3000cc.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 5.4.2022
    leivonharri ja jknR tykkäävät tästä.
  19. jknR

    jknR Gearhead

    Tuo kun oli Classic Motorshowssa vierekkän sen TdF:n kanssa niin joutu siinä hetken ihmettelemään. Ei ole tuollaista kalustoa usein esillä suomessa.
     

Kerro tästä muillekin!