Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Upea kombo, tuo MB Rennabteilung & kilpuri.
     
    Muokattu: 25.8.2024
  2. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

  3. Seurassa on juttu suomalaisen rallin historiasta. Siitä muutama kuva:

    [​IMG]
    Timo Mäkinen teki tuttavuutta BMC-tallin uuden Morris Cooper S -ajokin kanssa jo vuoden 1964 puolella. Vuotta myöhemmin hän oli valmis voittamaan sillä ensimmäisenä suomalaisena Monte Carlon rallin. © Lehtikuva / Hannu Lindroos

    [​IMG]
    Timo Mäkisen riemukas kädenheilautus rankan vuoden 1965 Monte Carlo -rallin päätteeksi, jonka aikana hän joutui vaihtamaan rengasta 48 kertaa. © Lehtikuva

    [​IMG]
    Rauno Aaltonen ajoi vuonna 1967 kolmantena suomalaisena Monte Carlo -rallin voittajaksi. © Lehtikuva

    [​IMG]
    Vuoden 1966 Monte Carlon -rallin voitto yllätti Pauli Toivosen, sillä varsin sekavissa tunnelmissa kilpailun järjestäjät hylkäsivät häntä paremmin ajaneiden Timo Mäkisen ja Rauno Aaltosen suoritukset. © Getty Images

    [​IMG]
    Pauli Toivonen kaasutteli Citroën DS 21 -autollaan (numero 195) vuoden 1966 Monte Carlon rallin voittajaksi. Kartanlukijan tehtäviä hoiteli lumisilla ja mutkaisilla alppiteillä Ensio Mikander. © Lehtikuva / UPI
     
    kerkko tykkää tästä.
  4. Moottorissa on Škoda 200 RS:n esittelyä:

    Projektin perustana toimi Škoda 110 R Coupé, jonka kattoa madallettiin 7,5 senttimetriä. Katto ja konepelti tehtiin 0,7-millimetrin vahvuisesta alumiinista keveyden nimissä. Lopulta autoon päätyi kaksilitrainen moottori ja Weber 45 DCOE -tuplakaasuttimet. Tämä yhdistelmä tuotti parhaillaan 122 kilowatin (163 hevosvoiman) tehon. Voima välitettiin takapyörille viisivaihteisen Porschen vaihteiston kautta. Koko auto painoi ainoastaan hieman yli 800 kilogrammaa.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kerkko ja TopyCa tykkäävät tästä.
  5. Lisää sweduraaseria:

     
  6. Laitoin tuonne auton nimikkoketjuun tämän VM/TM -jutun, mutta laitetaan tännekin, kun on niitä aiempia jo:

    Romuttamolta löytyneestä Ford Cortinasta tuli varttimailin sinivalkoinen klassikko – Esittelyssä Beaver Rocker Cortina vm. 1965

    Beaver Rocker valmistui Keimolassa heinäkuun 27. päivä 1976 ajettuun kauden toiseen osakilpailuun, jossa auto ei ollut vielä täydessä vireessä, ja siksi sillä ajettiin kisaa varsinaisen kisatapahtuman ulkopuolella. Varta vasten lajin kilpailutoimintaa rakennettu auto loi kuitenkin uskoa suomalaisen drag racingin tulevaisuuteen.

    Rockerin voimanlähteeksi Wilander valitsi hänen oman Ford Thunderbird siviiliauton moottorin. Cortinan nokalle istutettiin 428-kuutiotuumainen V8, joka rakennettiin moottoritilaan ja osin ohjaamon puolelle niin taakse, kun vain säännöt sen sallivat. Moottori on millilleen sääntöjen sallimalla paikalla eli moottorin ensimmäinen tulppa on 15 senttiä auton etuiskunvaimentajan keskikohdan takana. Moottorin jatkeena oli Fordin C6-automaattivaihteisto sekä 9-tuumainen 100 prosenttisesti lukittu perä.

    Kun isosta moottorista puolet työntyy ohjaamoon sisälle niin Cortinaa ajetaan kaukaa lähes takapenkiltä käsin. Wilander kilpaili autollaan pari kautta ahkerasti, kunnes auton koko tekniikka, moottori sekä vaihteisto siirtyivät Eki Tuomisen Funny Car-luokkaan rakentamaansa Saab Sonetiin.


    [​IMG]
    Kuljettaja, auto ja sen irrotettavat peltiosat. Jokke Wilander ja Beaver Rocker Cortina Keimolan varikolla.

    [​IMG]
    Beaver Rocker Cortinan entisöintityöt valmistuivat vuonna 2020.

    Tekniikkaa
    Aihio: Ford Cortina
    Mallivuosi: 1965
    Kori: Kaksiovinen teräskori; turvakaaret
    Moottori: Kahdeksansylinterinen vesijäähdytetty V8-moottori; kaksi nelikurkkuista Edelbrock– kaasutinta
    Moottorin tilavuus: 390-kuutiotuumaa (6.4-litraa)
    Sylinterin halkaisija, iskun pituus (mm): 102.9 x 96.1
    Puristussuhde: 10.5:1
    Teho kW (hv) r/min): 243 (330) /4 800
    Vääntö (Nm/r/min): 250/4 600
    Huippunopeus (km/h): 180
    Voimansiirto: Takaveto; Fordin C6-automaattivaihteisto; Fordin 9-tuumainen perä, 100 % lukko; perävälitys 4:111, teräsvetoakselit
    Ohjaus: hammastanko-ohjaus
    Jousitus: edessä Toyota Corolla DX:n erillisjousitus, McPherson-joustintuet, poikittaiset alatukivarret, pitkittäistuet, kierrejouset ja nesteiskunvaimentajat; takana nelilinkkijousitus, nesteiskunvaimentajat ja kierrejouset
    Jarrut: Edessä levyjarrut, takana rumpujarrut
    Vannekoko: 15-tuumaa
    Rengaskoko: Edessä 185 x 15, takana 31 tuumaa korkeus, 13 tuumaa leveys x 15
    Polttoainesäiliö (l): 20
    Paino (kg): 1 170
     
    eeko ja kerkko tykkäävät tästä.
  7. Ruotsistakin on päivitystä:

     
  8. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Edelbrock kaasarit tuli '80 luvun lopussa tai '90 luvun alussa. En muista tarkkaan mutta ei ollut '76 olemassa.

    KORJAUS, Koko 1976 vuoden paras aika, ei tainnut olla Keimolassa?

    FHRAn sivulta;
    Tähän vielä vuoden -76 kovimmat noteeraukset

    Street Altered Jouko Wilander Ford Cortina 428 cid 15.86

    - ei ollut iskussa silloin, vakiot meni kovempaa...
     
    Muokattu: 2.10.2024
  9. Noi speksit on nykyisestä koneesta. Se on 390 ja alkuperäinen on 428. Shining Whit osaa kertoa enemmän, kun se ollut sitä autoa entisöimässä.
     
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Okey....

    Mutta mitä järkeä on noin mietoa tehdä - ja V8lla? Vai onko vain Show auto?

    "Teho kW (hv) r/min): 243 (330) /4 800"

    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    Wilander kilpaili autollaan pari kautta ahkerasti, kunnes auton koko tekniikka, moottori sekä vaihteisto siirtyivät Eki Tuomisen Funny Car-luokkaan rakentamaansa Saab Sonetiin.

    Tuokaan ei kuullosta oikealta. Muistelen muuta ja jopa tein autoon pikku hommaa kun oli Tukholmassa Kormun Timon pajalla. Liekö ollut sama auto? Joku "Nuutinen" ajoi myös.
    Keimola 1978;
    Sonett 427 Aika 11,45. luokkana B/CA (Competition Altered)
     
    Muokattu: 2.10.2024
  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Googlailin historiaa Sonett'eista ja löysin tämän. Onko tuo Tuomisen auton kori?
    Korilla ei ole mitään tekemintä oikean "Funny Car'in" kanssa...

    http://saabisti.fi/saab-sonett-funny-car-body-sale-finland/

    Kyselin myös Kormun yhtiökumppanilta, Matilta, huonon muistini tueksi Funny Car Sonett'ista heidän pajallaan.

    Se oli Olavi Knuutinen, liikemies Ruiotsissa, joka aikoi tehdä Saab Sonett'ista Funny Car'in.
    Sitä koria minäkin hioin.
    Auton lopulta rakensi Dennis Priddle Keith Black'in koneen ympärille. Kori tuli Jenkeistä ja muuttui Monza'ksi. Sonett'in kori oli liian ahdas ja muutenkin epäsopiva full race kamoille?

    "Keith Black hemi in Olavi Knuutinen's funny car. Driven by Dennis Priddle. Mantorp Park May 15, 1977."

    http://www.tugboatlars.se/Mantorp5.htm
    https://www.flickr.com/photos/arkland_swe/16445627686/in/photostream/

    Dennis Priddle/Olavi Knuutinen Monza med Keith Black 470
     
    Muokattu: 4.10.2024
  12. f-85

    f-85 Gearhead

  13. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Funny Car on kuin Top Fuel tekniikaltaan PLUS kori päällä.

    Koneet perustuu HEMI'in. Ja n 10 000hp enemmän kuin CA.....
    Polttaa Nitro metanoolia. Ei vaihdelaatikkoa. Jne jne jne

    https://www.enginebuildermag.com/2023/03/top-fuel-and-funny-car-engines/
    https://www.dodgegarage.com/racing-hq/understanding-nhra-classes/pro

    Drag race -kisoja käydään muun muassa seuraavissa ryhmissä (suluissa tyypillinen kyseisen ryhmän nopea aika tai aikahaarukka):

    Autoryhmiä:

    • Top Fuel (TF) – kuninkuusryhmä, autot ovat dragstereita ja polttoaineena nitrometaani. (4,5 s).
    • Funny Car (FC) – Top Fuelia vastaava "flippikoristen" autojen luokka. (4,7 s).
    PUTTE kertoo Suomen Funny Car Historiaa ODllä. Mainitsee "Ruotsista ostetun" Sonett'in korin. Voi olla Tuomisen (ei oikea) tai sitten se Kormun pajalla ollut oikea Knutsin kori joka ei sopinut tekniikaan?

    "Sonet oli ensimmäinen funny car Suomessa, mutta kyllä sekin ostettiin Ruotsista korina ja runkona. Ei ole taidettu koskaan tehdä Suomessa funny caria, lienevät kaikki ulkoa ostettuja."
    Nimimerkki BBC oli kai mukana noissa?
    Näyttää, että alkuaikoina kaikkia SA/CA autoja kutsuttiin väärällä Funny Car nimellä ;-)

    http://www.overdrive.fi/forum/threads/vanhat-kilpurit.12976/page-28
     
    Muokattu: 4.10.2024
  14. Maikkarin uutinen tähän väliin:

    Kalle Rovanperä ikonisen 80-luvun Toyotan rattiin

    Kalle Rovanperä suuntaan rallin MM-sarjan päätöksen jälkeen kilpailemaan Irlantiin. Suomalaiskuski osallistuu perinteikkääseen Killarneyn Historic-ralliin.

    Rovanperä kisasi viimeksi Irlannissa vuonna 2022 driftingkisassa Mondello Parkin radalla. Nyt hän saa kartturinsa Jonne Halttusen kanssa käyttöönsä brittikuski Jason Blackin 2,5-litraisen Toyota Starletin. Blackin käyttämät mallit ovat 1980-luvun alkuvuosilta.


    [​IMG]
    Kalle Rovanperä saa käyttöönsä Jason Blackin Toyota Starletin. All Over Press
     
    TopyCa tykkää tästä.
  15. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    SA-autot oli doorslammereita. CA pysty olemaan jo flippikoppa eli Funny Car kori. Ja oikeilla termeillä olen ainakin itse oppinut tuntemaan jo 70-luvun puolelta. Top Alcohol Funnyt on Funnyja vaikka mäskimotilla kuin myös muutkin flippikopat. Ja Beavers Sonet on Tuomisen koppa.
     
    TopyCa tykkää tästä.
  16. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa on rallituloksia:

    Timo Mäkinen voitti ylivoimaisesti tämän vuoden viimeisen rallin SM-osakilpailun Kuopiossa.

    Suomen mestaruuteen ei Mäkisen voitto silti riittänyt. Ulosajon jälkeen raivoisan takaa-ajon aloittanut Hannu Mikkola pystyi kipuamaan Kalakukkorallissa viidenneksi. Tämä toi kolme edellistä osakilpailua voittaneelle Mikkolalle mestaruuden.


    [​IMG]
    Timo Mäkinen jätti muut kauas taakseen Kalakukkorallissa. Kuva: Pentti Koskinen / HS

    [​IMG]
    Hannu Mikkolan vauhti ulosajon jälkeen toi viidennen sijan ja Suomen mestaruuden. Kuva: Sanoman arkisto
     
  17. TopyCa

    TopyCa Gearhead



    Hyvin ajaa omistaja ja laulaa Starlet!

    380 hv Starlet.... ja oikealta ohjattava - voi alkuun olla vaihtaminen pikku ongelma?

    Mikä lie tuo 2,5 moottori? En ole netistä löytänyt specsejä. Ehkä Duratec FORD?
     
  18. Täältä löytyy jotain:

    https://www.facebook.com/billynolanrallying/?locale=fi_FI

    Black has claimed modified victories in his Starlet on well-known Irish Tarmac Rally Championship events like the Circuit of Ireland and the Ulster Rally since upgrading to a 2.5-litre Millington Diamond engine at the start of 2023. Now it is up to Rovanpera to see if he can add the Killarney Historic Rally to its achievements list.

    Siitä pääsee tänne:

    https://www.millingtonengines.co.uk/new-engines/

    2.5L (2499cc)
    Maximum BHP: 324-364 (depending on rolling road and installation)
    Maximum Torque: 248-262 LB-FTs (depending on rolling road and installation)
    Weight: 83KGs (undressed)


    Perustuuko tuo johonkin tuotantomoottoriin? Enpä tiedä..

    Wikipedia kertoo näin:

    The Millington Diamond engine family is a series of four-stroke 2.0–2.8 L (120–170 cu in) DOHC 16-valve straight-four cylinder racing engines, designed, developed and built by Millington Racing Engines since 1990.[3][4]
     
  19. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kiitos!
    Tuolta alhaalta sitä infoa löytyi:
    https://www.millingtonengines.co.uk/millington-history/

    Mm Colin McCrae oli testaajana ja tilaajana uusille kisakoneille.
    Alussa oli Fordi YB perustana, sitten "puhtaalta pöydältä" design.

    Oliskohan tuossa rattivaihteet? Nopeasti tuntuu vaihtavan.
     

Kerro tästä muillekin!