Kylmäaineen vaihto R12 -> R134A

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tlento, 18.6.2007.

  1. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Nytten loppui kylmä -80 Buickista. Noin 10 vuotta sitten laitettu R-134a sekä öljyä ihan ilman muita toimenpiteitä ja vissihin tuurilla on toiminut.
    Arveluttaa vuan kun vien tuossa kun ehin auton täyttöön naapuriin ja tyrkyttävät väkisin sitä Isceon 49-ainetta mutta R-134a:lla toiminut 10 vuotta täyttämäti ja semmosen ainehen öljyt järjestelmässä (sekä vanhat R-12 öljynjämät).
    Tilasin kuivaimenkin siihen kun oli niin halapa. Siinä lukoo jotta "for use with R-134a & R-12". Minkä takia?
    Varsinainen kyse olisi että mitenkä näien "korvaavien" ainehien öljy sopii R-134a:n kanssa käytettävän öljyn kanssa yksiin?
    No ei varmaan huonommin kun R-12 öljy R-134a:n öljyn kanssa mutta kuitenkin.
    Teettäisin täytön jossain erikoisasiantuntemusta omaavassa paikassa mutta nyt ei repeä Tampereelle eikä juuri mihinkään muuallekkaan muuta kuin myöhään illalla/yöllä tai sunnuntaisin.
     
  2. sibe70

    sibe70 Gearhead

    yleensä kaikki uudet kuivaimet sopii kaikille kylmäaineille autoissa.
    Kun ei ole vielä kyllästyny millään aineella.
    Toi että lukee R12 niin tarkottaa,että sopii myös vanhoihin freonijärjestelmiin.(korvaaville)
    Ainakin noi PAO öljyt on yhteensopivia sekä uusien ja vanhojen aineiden öljyjen kans.
    Jos typpiponnistaa,niin kattokaapa letkut. suotaa läpi ?
    Tampereen autokylmä auttaa :lol:
     
  3. juniku

    juniku 1st gear

    Karua faktaa.

    ISCEON49 (R413a) joka on seuraaavien aineiden seos.
    R134a / R218 / R600a
    88% 9% 3%

    Ja tuossa R218(propaani) ja R600a(isobutaani) ovat ne aineet jotka huoehtivat öljynkierrosta. (heh heh, propaania + butaania saa teboilita, kaasugrillin nestekaasupullona)

    RS-24 (R426) joka on seuraavien aineiden seos:
    R125 / R134a / R600a / R601a
    5,1% / 93% / 1,3% / 0,6%

    http://www.skll.fi/yhdistys/www/att.php?type=2&id=37
    Tästähän voidaan päätellä vaikka mitä. ISCEON49:ssä tuo 600a (butaani) on öljykiertoa auttavaa, kuten myös R218(oktafluori-propaani)). Ja miksi se R134a nyt kuitenkin pysyy sisällä? Tuskin öljykiertoa parantavien aineiden takia?!?

    Aikoinaan yks kylmäjobbari imaisi mun Cedricin R12 laitteiston tyhjäksi ja pukkasi kylmänviileästi pelkästään R134a ainetta tilalle ja se pelasi 2 vuotta kesineen kunnes auton leima loppui ja ajot kanssa.
     
  4. sibe70

    sibe70 Gearhead

    ehkäpä kokemus puhuu puolestaan. :lol:
     
  5. arskazone

    arskazone Gearhead

    Isceon 49

    Onko Turun alueella "49" käyttävää Ilmastointi huoltoa? R134 kyllä
    näyttää löytyvän...mutta tätä vanhempiin soveltuvaa 49:ä ei!
     
  6. marvi

    marvi 3rd gear

    Isceon 49 Turun alueella

    Isceon 49 tayton saa Turun alueella esimerkiksi PR-varustelusta 02-4354301. Paikka on ohikulkutien varressa Ikean lahella, 'kulmittain' tien vastakkaisella puolella (US Power Shopin talossa).

    Otin tayton R12 tilalle. Kokemuksista ei oikein voi viela puhua kun aikaa on kulunut vasta viikko...
     
  7. arskazone

    arskazone Gearhead

    Re: Isceon 49 Turun alueella

    ----------------------------------


    -no onkos R12 pysynyt kitusissa??
    Löysin Turkkusesta Isceon49 täyttäjän mutta onneksi systeemi tsekattiin
    ja näyttää Motorcraftin häntäpää vuotavan.Onkohan Suomessa kellään
    Motorcraftin kompuraan tiivisteitä? YV reply ok!
     
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    vois kenties löytyä työmaan kautta,en tosin varma.
    Soita.
    tampereen autokylmä auttaa. :lol:
     
  9. refrielectric

    refrielectric 1st gear

    R12 öljyt eivät tahdo sumuna kiertää 134a:lla täytetyssä systeemissä. Ajoittain ex-venttiilin taakse jää öljyä ja kompressori kun jäähtyy ainoastaan imukaasulla se saattaa kuumentua vähän enemmän kun vähän. Noin 125C öljy sitten palaa kompurassa ja muodostuu happoja. Kuolemisen vaara on ilmeinen ja työmäärä sekä kustannukset melkoiset.

    Kuten Sibe tuossa sanoi on Iceon 49 eli R413A (uusi R437A eli 49Plus) parasta kamaa hommaan. Muistaa laittaa vaan 5-10% vähemmän kun "virallinen" täytös olisi R12. Nesteytymislämpötilasta ja imuputkessa olevan kaman höyrystymisestä saa aika hyvän vinkin oikeasta toiminnasta, tämä tietysti yhdistettynä lauhtumislämpötilaan ko. tapauksessa. Enthalpiakäyrästähän nämä tietty selviää eksaktisti jos tavoittelee oikein hyvin tehtyä työtä. Ja muistaa katsoa painekytkimien toiminnan ja yleensä koko systeemin oikean toiminnan.
    R12 systeemiä en missään tapauksessa lähtisi muuttamaan 134a:lle ellei olisi rajattomasti rahaa käytössä ja pakonomainen tarve saada 134a-tarra konehuoneeseen.

    Paikassa missä on ns. automaattitäyttölaite ja häärätään vain 134a:n kanssa ei yleensä kannata teettää mitään. Jos systeemissä sattuu olemaan vikaa niin sanotaan että "nyt kuule sun täytyy viedä tää jonnekin korjattavaksi". Kuitenkin veloitetaan turhasta täytöstä. Ihan vastuuntunnotonta hommaa vaikka puhutaan ilmastointilaitteen huollosta.
    Aika harvassa pajassa osataan oikeasti korjata autojen kylmävehkeitä. Tampereella tiedän pari paikkaa ja "Suur-Helsingissä" neljä.
     
  10. rane58

    rane58 Gearhead

    Mitkä neljä "Suur-Helsingissä"? :eek:
     
  11. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Mitkä kaksi Tampereella?
     
  12. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    itse vois ainaskin kehua KT-huoltoa itähelsingissä...hoitanut kylmäkoneet toimimaan uudemmissa ja vanhemmissa peleissä.
     
  13. refrielectric

    refrielectric 1st gear

    Vaikka info olisi varmasti kaikkien etujen mukainen ajattelen etten mainosta. Aina on mahdollista että joukkoon kuuluisi joku uusi josta en ole kuullut ja joka kuitenkin haldaa kylmäalan ja vehkeiden toiminnan ja oikeasti huoltavat ja tarkistavat sekä korjaavat laitteiston eikä vaan "täytä laitetta" mikä kuullostaa absurdilta komiikalta.

    Tuohon aikaisempaan purkaukseeni olisin vielä lisännyt että R12 systeemissä olevat nitriilikumitiivisteetkin kestävät hienosti 134a:n mutteivät tuon tarvitsemaa POE tai PAG öljyä jotka tarvitsevat vähintään neopreenikumitiivisteet. Siksikin Isceon 49 on hyvä aine.
    Josta tuli mieleen että kun sällit "täyttävät 134a systeemin" ja "lisäävät öljyä" niin katsovatko he onko systeemissä POE vai PAG öljyä? Nuo kun eivät keskenään oikein pelaa sekaisin. Harmillinen asia on se että laitteisto pelaa jonkun aikaa mutta sitten tulee väistämätön. Kukahan mahtaa maksaa?
     
  14. rane58

    rane58 Gearhead

    -Pistä YV-nä, ettei kukaan loukkaannu. Olis tosi tarvis... :oops:
     
  15. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 2nd gear

    tietääkös kukaan halpaa ilmastoinnintäyttöä helsingin läheltä

    eli hyvä ja halpa tai pelkästään halpakin käy
     
  16. rane58

    rane58 Gearhead

    -Konalan Shell, ei halpa. Ainut kellä oli "käypästä myrkkyä". Ainakin viime syksynä oli...
    -Malminkartanon autohuolto.? :wink:
     
  17. 528

    528 Gearhead

    Tietääkö kukaan olisiko Oulun/Kokkolan suunnalla jotain sellaista firmaa joka osaisi katsoa vanhan järjestelmän päälle?
     
  18. kane

    kane 1st gear

    Malminkartanossa Uudenmaan Autovarustelu, käyttävät r134 PAO-öljy jos vanhaa korvataan.

    Motonetin (Vantaa) pihassa se tuulilasikorjaamo mainosti ilmastoinnintäyttö 89e eilen...
     
  19. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 2nd gear

    yritin numerotiedustelusta kysellä numeroa mutta ei löytyny
    joku pikku firmahan se on

    on tullu ajettua ohinkin monasti mutta ei oo numero tullu muistiin

    tietääkös kukaan ton tuulilasikorjaamon numeroa numeroa ?
     
  20. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 2nd gear

    KT-huollossa kävin suosittelen :D

    ainakin tuolla kaverit tietää jenkkiautojen ilmastoinneista
     

Kerro tästä muillekin!