Kylmäaineen vaihto R12 -> R134A

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tlento, 18.6.2007.

  1. ktech

    ktech 3rd gear

    itse tilasin noi retrofit adapterit nippeli-tepolta yht. 14e :)
     
  2. karra

    karra Double Gearhead

    Tuli se punainenkin retrofit-adapteri. Tai se oli ollutkin hyllyssä mutta uusi myyjä ei tiennyt sitä, kertoi vain mitä tukkuri lähetti. Hinta parille oli 21 euroa.

    Toimii edelleenkin, 10 pv mennyt. Laitettiin mersun konehuoneeseen tarra että R134a 1000 g. Tietää sitten joku muukin :lol:
     
  3. ktech

    ktech 3rd gear

    täälläkin pelaa R134 konversio toistaiseksi hyvin ja kylmää tulee. vaihdettiin kuivain, orifice tube ja o-renkaat uusiin. vanhoja öljyjä ei huuhdeltu pois, sopivasti vaan uutta joukkoon (PAO-öljyä, pelaa mineraalien kans yhteen). öljyä on nyt varmaan hieman liikaa mutta mitään haittaa ei siitä näytä olevan ja kompurasta aiemmin kuulunut pieni sivuäänikin vaimeni samalla.
     
  4. ktech

    ktech 3rd gear

    ja toimii edelleen, ei näy öljyläiskiä/vuotoja missään ja kylmää tulee. mistähän se juttu on oikein tempaistu että R134:t ei muka pysy R12 letkujen sisällä?
     
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Täällä sama, kyllä on hyvä asia kun on vielä niin kosteaakin!
     
  6. jallu81

    jallu81 3rd gear

    ei sitä juttua noiden eroista ole tempaistu mistään. se vuotohomma perustuu siihen että niissä on eri paineet järjestelmissä. tai siis se aine toimii eri paineella. r134 aine r12 järjestelmässä kehittää kovemman paineen kuin r12 aine. lisäksi niissä käytettävät öljyt ei sovi keskenään.
    itse teetin viime kesän alussa omaan nissaniin ilmastointhuollon turkulaisessa alan firmassa, ei ne tehny muuta kuin poistivat vanhat r12 aineen jämät ja öljyt ja pumppasivat r134:set tilalle. ja nyt toista kesää auto ajossa. sen tuolla r134:lla huomaa että kompura ottaa aika paljon voimaa koneelta verrattuna alkuperäisiin r12 aineisiin. ja autosta e ole mitään o-renkaita tai letkuja vaihdeltu
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Minä taas olen antanut itselleni kertoa, että R134a on pienimolekyylisempää kuin R12 ja sen takia pujottelisi letkun molekyylien välistä ulos. Omaan en kuitenkaan vaihtanut letkuja enkä O-renkaita muita kuin ne, jotka olivat olleet auki ja hyvin on aine pysynyt sisällä jo vuosia.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mites ilmastointisysteemin saa kotioloissa kätevästi tyhjennettyä?

    Kyseessä -89 subu, alunperin R-12. Nyt osissa (kuivaimessa) lukee että sopii yhteen R-134a kanssa, mutta ei ole tietoa mitä aineita siellä lopulta on.

    Tilalle ajattelin Red Tek "R-12a" tuotosta, on täällä yleisesti saatavilla. Vai olisko niin että tuota vois kylmästi lisätä sekaan, mitä siellä sit onkaan, ja olettaa että pelaa?

    http://redtek.com/English/product.asp?ID=18

    Ilmastointi toimii vielä, mutta teho on hiipunut vaatimattomaksi parin viime vuoden aikana. Niinkin hiljan kuin 2007 muistan toimineen vielä tehokkaasti.
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  10. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Yleensä noi ei kuitenkaan ole suositeltavia keskenään sekoittaa.
    Eli ainakin vanhat pitää saada pois ja vakumoitua järjestelmä ennen täyttöö.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hmjoo. Olenhan mä katsellut juutuupin viteoita, mutta vieläkin epäselvää miten öljyt saa ulos. Kylmäaineet haihtuu ymmärrettävästi vakuumiin.

    Jossain videossa oli halvan oloinen muovipänikkä mikä veti yhteen nippaan vakuumin kun kompressorilla paino ilmaa toiseen nippaan, eli perustui kaasareista tuttuun virtaus-imuun vai mikä se ilmiö nyt onkaan.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Olisko se systeemin huuhtelu toimiva ja oikea tapa poistaa vanha öljy? Niitä huuhtelusysteemejähän siellä jenkeissä myydään ihan kohtuuhintaan.
    Eilen täytettiin '73 Buickin systeemi R12 korvaavalla aineella jonka pitäisi olla yhteensopivaa sen alkuperäisen mineraaliöljyn kanssa. Lisäsin mineraaliöljyä parikymmentä millilitraa kompuraan, enempää sinne ei saanut menemään ja systeemi alkoi toimimaan hyvin ja äänettömästi.
    Tänään sitten parinsadan kilometrin jälkeen hihna aloin ulisemaan ja kompura tökkäsi vastaan. Jäähdyttyään kyllä pyörii ja antaa kylmää, mutta on jäykkä pyöritellä, eli vituiks' män.
    Eli olisi pitänyt se vanha öljy poistaa ja lisätä uutta öljyä tehtaan suosittelema kokonaismäärä.
     
  13. jallu81

    jallu81 3rd gear

    kuka edes harkitsee kotona järjestelmän tyhjennystä,kun ei se liikkeessäkään montaa kymppiä maksa:D. Mulla maksoi tuohon skylineen tyhjennys, paineistus, vuotojen etsintä ja täyttö visiin 80e, kun reilu tunnin vielä etsivät vikaa miksei kompura käynnisty.. ja sieltähän se öljy pois lähtee kun ne vakuumilla järjestelmän tyhjentää :)
     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vanhoja öljyjä ei saa kokonaan pois kuin huuhtelemalla / pesemällä järjestelmä, niihin löytyy laitteet alan liikkeestä. Ei se tosin ilmaista ole mutta tuleehan tehtyä oikein.
     
  15. jallu81

    jallu81 3rd gear

    Löysin tuon kuitin viime kesän ilmastointihuollosta. oli ne järjestelmänkin huuhdellut. ja 150e se maksoikin :D
     
  16. konty

    konty 3rd gear

    Pitäs saada Mustangin ilmastointi pelaamaan, kuka tekee Lappeenranta-Kotka alueella tai mitä paikkaa suosittelette?
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No niin, viime vuonna pähkäilin ja nyt yksi kunnon roadtrippi 40 asteen helteessä kannusti kokeilemaan täyttöä. Laitoin kylmästi tuota Red Tek 12a ainetta systeemiin sekaan, ja alkoi pelaamaan hyvin. Saa nähdä miten jatkossa. Retrofit sarjassa tuli adapteri millä sai R12 mallisen nipan muutettua R134a malliseksi. Sarjassa tullut painemittari näytti että paineet imupuolella (=paluupuolella) putos alle 30 psi muutaman sekunnin välein, milloinka kompura aina sammui, eikä sisälle tullut juurikasn kylmää. Lisäilin ainetta niin että paineet nousi 38 psi tienoille kompura käynnissä. Pidin täytön kohtuullisena, paluuputket (etu ja taka ilmastointi) on vain hiukka viileät, riippuen puhaltimen asennosta, mutta sisään tulee hyvin galsaa. Toistaiseksi kustannukset $54 CAD, noin 40e. Paketissa tuli adapteri-nippeli, täyttöletku mittarilla, kaksi purkkia ainetta joista meni yksi ja risat, sekä pieni järjestelmän kosteusanalyysikapseli. En tiiä onko sillä mitään virkaa, mutta ei osoittanut että olis kosteutta.

    Ainakin brosyyreissä sanotaan että tuo R12a sopii yhteen kaikkien kylmästöintiaineiden ja öljyjen kanssa, aika näyttänee totuuden. Öljyä en lisännyt kun ei sitä ole uloskaan tullut mun mielestäni.
     
  18. spad

    spad Gearhead

    Eli muistinystyröiden virkistämiseksi kysymys oli sivulla 8 GM:n R12 kadonneen kylmäaineen metsästyksestä, jolle etsittiin oikeauskoisia korjausmenetelmiä.

    Järjestelmään meni myöhään syksyllä 2012 PAO 68 öljyt ja RS24 seoskaasu 80 % täytöllä. Järjestelmästä vaihtui kuivain, paisuntaventtiili/kuristin, kaikki helposti vaihdettavat tiivisteet ja öljystä noin 70-75 %.

    Keväällä 2013 järjestelmä ei toiminut. Purin hammasta ja vitutti. Minua ei juuri silloin jaksanut kiinnostaa tehdä asialla juuri mitään, koska järjestelmä ei päässyt kuitenkaan ottamaan kosteutta sisäänsä.

    Talven 2013-2014 välissä käytin tekniikan irti kehtoineen ja ilmastointi tuhahti selvästi putkia irroittaessa. No, jollain tavalla tiiviiksihän minä sen kuvittelinkin, vaikka iso osa paineista oli talven aikana kadonnut...

    Keväällä 2014 tekniikka oli jälleen läjässä. Kompressorista oli taas vaihdettu öljyt PAO 68:iin. Kuivaimen vaihdon kera mineraaliöljymäärästä pitäisi olla alle 10 % jäljellä. Tällä kertaa kaasuksi tuli puhdas R134A tutulla 80 % täytöllä. Se helpottaa huoltoa jatkossa.

    Kotiin huollosta ajaessa ilmastointi lakkasi (taas) toimimasta. Voi pientä hammasta taas, kun puristi. Pihassa kurkkasin sähkökaavion ja sen perusteella oikosuljin kuivaimen paineventtiilin. Miksi kompressorin kytkin ei tarraa? Tovin koputtelulla 30 vuotta vanha rele heräsi henkiin.

    Ehkäpä silloin kesällä 2013 kyse oli tästä samasta releestä. En tiedä. Nyt tuosta on 2 ajokautta ja 4000 mailia aikaa. Ilmastointi toimii hienosti ja äänettömästi. Tai no, ei tuo cycling switch -systeemi koskaan äänetön ole. Kompressori kytkeytyy hieman R12 nopeammalla tahdilla.

    Tarinassa on muutama opetus. PAO 68 ja R143A vaikuttaa toimivalle kombinaatiolle. Suosittelen käyttämään kompressorin irti ja huuhtelemaan siitä mahdollisimman paljon mineraaliöljyä pois. Vaihda kaikki helpossa paikassa olevat tiivisteet. Viimeinen on ehkä tärkein: älä oleta tietäväsi vikojen syytä. Tutki tai konsultoi viisaampaa.

    Lisää tilanneraporttia seuraa taas parin vuoden päästä.
     
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Noi uudetkin aineet kuulemma pysyy kohtuu hyvin vanhassa järjestelmässä, useamman vuoden.
     
  20. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Eli eka typpikoiestus vanhalle järjestelmälle ja tutkitaan/korjataan ne vuodot ennen täyttöö. Sen jälkeen pysyy kyllä kaikki aineet sisällä sen 3-5 vuotta vähintään.
     

Kerro tästä muillekin!