kylmäkone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Anonymous, 25.4.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Terve!
    Oletteko itse asentaneet ilmastointilaitteita Vaneihinne.
    Jos ootte, niin mitä laitteita vaatii ja onko asennetavissa freoneita lukuunottamatta itse.Käsittääkseni ei ole hirvittävän monimutkainen viritelmä.
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Entisenä ilmastointifirman pomona sanoisin, että unohda!

    Periaate selkeä, mutta käytäntö eri. Vaatii huolellisuutta ja oikeat aineet ja työkalut.
    Väärin tekemällä pilaat koko hoidon. Kuivain menee pilalle 2h jälkeen jos on ollut tulppaamattomana yms.
    O-renkaat pitää uusia kaikki ja voidella oikein.
    Letkujen tyypin pitää olla oikea käytettävää kylmäainetta silmällä pitäen.
    Järjestelmän öljyn määrä tulee tietää ja myös sen määrä.
    Öljykin on niin hydroskooppista, että jos se saa ilmasta kosteutta pitää öljytkin vaihtaa.
    Ja tarvii laittaa oikeaa öljyä, joko mineraalia (ei mitään moottoriöljyä), esteriä yms. ja tietysti oikea määrä.
    Jos kompura on ollut pitkään auki ilman että se on tulpattu tyhjiöimun jälkeen on päätystefa mitä varmimmin kaput. Ja niitähän ei juuri kannata vaihtaa vaan ostaa uusi kompura. yms.

    Höyrystimelle ja lauhduttimelle pitää löytää sit oikeat paikat ja ohjain paneelin olla sopiva (toki voi tehdä erilliselle on/off kytkimelle)

    Ja jos tiedät mikä on faasi ja mitä tarkoittaa hydroskooppisuus, niin sit voit ehkä ajatella tekeväsi; ja jos olet näppärä käsistäsi ja tekniikka on tuttua. Mutta jos et noita kahta mainitsemaani termiä tunne, niin olet ilmastoinista pihalla kuin lumiukko.

    Ja freonia (R12) ei enää käytetä, vaan R134A:ta tai R12:sta korvaavia miksauksia (pohjautuvat R22:een)

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-05-09 01:56 ]</font>
     
  3. makke

    makke 1st gear

    Niin ja toisaalta. Mistä teet Vaniin ilmastoinnin muuta kuin jostain irtirevittynä. Jos sellaisen ostaa saa varautua siihen, että tulee kallista jos toimivaksi haluaa saada.
    Pelkkä täyttö on about 100-200 eur + öljyt, O-renkaat, mahdolliset letkut ja putket, mahdollisesti uusi orifice tube ja vähintään nyt 100-150 eur kuivain.

    Ja parhaassa tapauksessa se kompuran hiiloistefa on paskana jos ollut käyttämättömänä kauan. Ja niitä mikään ilmastointilafka ei vaihda mielellään, tai ei ainakaan anna takuuta, koska yleensä aina ne vuotaa silti. Uus kompura maksaa sit maltaita, tehdaskorjattunakin ihan riittäväsi, aina yli 100-150 eur.
    Harrisonhan siellä muistaakseni on?

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-05-09 01:54 ]</font>
     
  4. jirka

    jirka 1st gear

    Oon kerran laittanu yhteen vaniin ilmastoinnin. Teetin kompuran telineen, letkut, lauhduttimen ja kennon mutta kaveri joka sen tilas oli kyllä tyytyväinen. Se sarja oli jotain tonnin(€) luokkaa ja täyttö 300 euroa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taidan suosiolla jättää homman te(eettä)kemättä ja hikoilla autossani koko kuuman kesän, mut kiitti nyt kuitenkin.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, kyllä oikein muakin rupesi kymäämään noi Makken puheet...
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Niin, koittaahan aina voi, varsinkin jos saa sen ilmastointipaketin puoli-ilmaiseksi.
    Mutta jos sitä alkaa tekemään, niin kannattaa sit selvittää asioita, ettei mee kaikki hukkaan ja tuhoa kenties toimivaa pakettia.
    Ja sit tulee ostaa läjä O-renkaita ja öljyä ennen asennuksen aloittamista. ja varautua siihen, että hintaa kertyy aina väkisinkin vaikka kuinka halvalla saisi hilut.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    NO eihän se nyt noin vaikeeta ole.
    Minä oon rakentanu itelleni edelliseen autoon ilmastoinnin paskoista ja se toimii tänäänkin ihan moitteettomasti!

    Se näkyy olevan niin , että mitä enemmän tietää sen vaikeempaa se on rakentaa ja sen enemmän tulee päähän ongelmia jotka on kuitenkin ratkaistavissa ihan yksinkertasesti.

    Mitenkähän ne on ihmiset ennen pärjänny kun ei tiedetty paljoo asioista mutta systeemit vaan pelas ja jääkaappikin toimi kuten pitää.

    Eikun vaan rakentamaan ja ilman ennakkoluuloja. makke teki tietäjänä asiasta heti niin vaikean että kaikki heitti työkalut nurkkaan.

    Niin sanottiin minullekin mutta sitten oltiin hiljaa kun rassasin piruiluista huolimatta parit esimerkit ja vanhoista osista. hintaa ei tullu juuri mitään ja täyttö oli tasan 40ekua per systeemi.

    sillä lailla.. unohtakaa ne liian tärkeet kravattiporukat jokta on istunu ikänsä pomona jossain ja jotka ei tiedä asioista muuta kun A4 paperilla. siellähän ne on erilaisia aina.

    palkkaa ne kyllä osaa nostaa ja piruilla mutta en muusta menis takuuseen...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    no käyppäs vaikka tuolla "makken" sivuilla....kyllä tuo kaveri osaa autoja laitella,
     
  10. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Nimettömälle:
    Kaikkein helpointa on tulla jauhamaan shittiä internetin keskustelupalstalle nimettömänä. Makke jaksaa käyttää aikaa ja ajatusta kirjottaessaan tänne. Monta asiaa voidaan tehdä kahdella tavalla, väärin ja päin vi**ua. Se, että sä sait kasaan toimivan ilmastoinnin ei tarkota sitä, että se on a) oikein tehty b) tehokas c) pitkäikäinen. Voi se olla näitä kaikkia, muttei se tarkota että sun kokemuksen perusteella jokainen harrastaja vois tehdä saman, tai odottaa samanlaista lopputulosta.
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ja vielä noista kravattiporukoista, ilmeisesti et itse kuulu niihin kun sanot tollasta. Firman pomoksi pääse joko perustamalla oman, tai pitkällä panostuksella ja kärsivällisyydellä. Tottakai monissa yrityksissä on jengiä, jonka pitäis pitemminkin siivota käytäviä kun johtaa yritystä, muttei yleistetä sitäkään.

    nimim.
    "duunari"
     
  12. makke

    makke 1st gear

    Jos mua henkilkökohtaisesti tarkoitat, niin kokemukseni ilmastoinnista ei rajoitu pelkkään pöydän takana istumiseen.
    itse opiskelin asian tyhjästä itsekseni, sittemmin kävin kursseilla ulkomailla ja lopulta aloin kouluttamaan väkeä täällä Suomessa eri yrityksille.
    Loppu kädessä itse viimeistelin ja huolsin ne kalliimmat autot kuten Ferrarit, Rolssit ja isot Meset.

    Olen siis auliisit antanut vian paikallistamisneuvoja. Korjaus neuvojakin voin antaa, mutta henkilökohtaisesti ja mieluusti puhelimitse. En jaksa näpytellä niitä tänne kun joka systeemi on kuiteskin aina omansa lainen.
    En ota sitä riskiä, että joku noviisi ei ymmärrä täysin antamiani ohjeita ja posauttaa autostaan ehjän kompuran paskaksi ja seurauksena tulee useamman sadan ekun lasku.

    Kyse ei ole asian vaikeaksi tekemisestä tai salailusta, vaan puhtaasta realiteetista sekä kysyjän edun tarkastelusta.
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Siis ilmastointihan ei ole mikään ihmesysteemi joka on mahdoton tehdä kotikonstein.
    Ongelmana on vaan oikeat liittimet, öljyt, letkut, O-renkaat yms.
    Noita osia ei nyt joka paikasta saa ja siksi kotikorjaajan homma saattaa tyssätä tyystin. Ehkä joku jossain isossa kaupungissa pystyy homman hoitamaan jos on paikka josta osia saa, mutta kuinkas on jossain maaseudulla? OK, saa niitä osia tilatuksi, lähettelin mäkin Turusta niitä ties minne.
    Mutta kun ensin hiukan perehtyy aiheeseen, ymmärtää ilmastoinnin toimintaperiaatteen ja kasauksessa/korjauksessa tarvittavan normaalia suuremman huolellisuuden. Lisäksi saa tarvittavat osat, niin ei kun duunamaan.
    Kokonaisuus pitää vaan olla hallussa jotta ei tule turhia ylläreitä jälkikäteen.
    Nuo määrätytyt jutut kuten letkut, liittimet ja O-renkaat on oleellisia tietää mikä on oikea ja mikä ei. Liiaksikin usein on nähty vuotavia hydrauliliittimiä, hydrauliletkua tai R124A:lla R12 letkua tai mistä lie aineesta tehtyjä O-renkaita.

    Nimetön nyt sit voisi neuvoa systeemin salat ja erikoisvaatimukset juurta jaksaen jos vaan viitsii ja osaa.
     
  14. -riku-

    -riku- 1st gear

    Mulla on Oldsissa toiminut ilmastointi kuukauden päivät. Autossa ei ollut paikallaan muuta kuin kompressori, joka oli oli oout siinä tulppaamattomana ties kuinka kauan, eikä sisällä ollut pisaraakaan öljyä. Muut hilppeet, siis putket, letkut, kuivain ja lauhdutin on eräästä Capricesta ja ne on irrotettu jo vuosia sitten. Ennen paikalleen laittoa ne makasi ulkokatoksessa sellaisenaan noin kuukauden. Osat maksoi 50€. Kasailin itse releet paikoilleen, ja sen jälkeen täyttö 50€. Joten aivan ehdotonta niiden toimimattomuus ei ole vaikka lähtökohta olis miten huono. Toivottavasti toimii kauemmin kuin tämän kesän.
     

Kerro tästä muillekin!