Kysymyksiä Chevy Astro 4WD '92

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja _Dexi, 19.6.2008.

  1. _Dexi

    _Dexi 1st gear

    Hei!

    Ostin tuollaisen Chevrolet Astro Starcraft varustetun minibussin (7henk. korotettu) kesän festaribussiksi pienelle kaveriporukallemme.

    Auto on sillä 4.3L V6 ruiskukoneella ja Neliveto, onneksi helmoista ja ovien reunoista ruosteeton yksilö.

    Autossa paljon uutta osaa ym. kuten yli 40 000markan edestä uusittu uusi vaihtomoottori, startit, vetarien stefoja, akku, verhoilua, ym. noin 80tkm takaperin jossain Chevy pajalla suomessa. (Kuitit tuli auton mukana)

    MUTTA, 400tkm ajosuoritteen jäljiltä on myös muutamia kysymyksiä - olisi tärkeää tietää näistä vähän tarkemmin että uskaltaa jopa 600km pituisia festarireissuja nyt taittaa tässä kesäkuukausina? Osaisiko joku auttaa? :oops:


    - Ensinnäkin, etupäässä kuuluu "rohahduksia" ja muuta ylimääräistä + tuntuu jotain kolahtelua kun ajaa siten että painaa kaasua yhtään, ja renkaat on käännetty yhtään enemmän. Kevyesti jää "kanittamaan" myös jos ihan tappiin kääntää renkaat ja yrittää hiljalleen lirua vaikka taaksepäin. Tämä viittaisi omasta mielestä siihen että vetarien nivelet on kuluneet liiaksi, onko näin? Entinen omistaja sanoi että "kuuluu nelivetoon" mutta ei kai sentään, vai onko tuo etuperä jokin erikoinen perä että sen kuuluisikin noin tehdä?

    Jos tuo on vetarit, niin onkohan millainen homma vaihtaa ja mistähän uusia/käytettyjä saisi ja mihin hintaan? Kaikki neuvot tervetulleet.

    Jättääköhän tuollainen vika helposti tien päälle?


    - Toiseksi, perä pitää ulinaa ja jurinaa maantiellä, eteen sitä ei juurikaan kuule mutta takana istuessa sen kuulee selvästi. Onko tämä jo ihan anteeksiannettavaa näillä kilsoilla vai kyse viasta joka voisi jättää tielle? Perän öljyt ajateltiin vaihtaa vielä ennen pisimpiä ajoreissuja...


    - Maantiellä ajellessa säännöllisin väliajoin surahtaa jokin pumppu tai muu käyntiin joka kuulostaa tulevan kojelaudan takaa siitä kuskin edestä, käy jonkun 10-20sek ja sitten taas sammuu, kohta taas surahtaa. Mikähän tuo on? Vaikka ilmastointivipu olisi ylhäällä "Vent" asennossa niin silti tuo surahtaa eli ei se kai ilmastointikaan ole.



    - Mittariston taustavalo pimenee sekä radion taustavalo kun ajovalot laittaa päälle, kun ne sammuttaa niin taas taustavalot syttyy. Eli se on joko tai :D Joku perusvika kenties, voiko jollain tapaa korjata?

    Sieltä kuuluu naksaus jostain releestä aina kun valot laittaa päälle ja sillä sekunnilla mittaristosta sammuu valot ja radiosta. Radio jää kuitenkin soimaan?




    Kiitokset jo etukäteen neuvoista. :)

    P.S. Kunhan nuo festarireissut on heitetty, on auto sen jälkeen myyntiin tulossa elokuun aikana joten jos joku näkee tarpeelliseksi moisen vaunun niin ei muuta kun yhteyttä... ;)

    Muutamia kuvia kärrystä löytyy:
    http://dexi.kuvat.fi/kuvat/Autot/Rymyvaunu-Astro/
     
  2. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Ensin täytyy sanoa, että Astro ei ole tuttu =)

    1.
    Onkos Astrossa silleen, että on jatkuva neliveto.
    Jos nyt koitin oikolukea tuota oikein niin jos kääntäessä kuuluu rusahtelua, niin epäilisin vetoakselin niveliä.
    En kyllä tiedä kummoiset ne Astrossa on.

    2.
    Jos ulinaa kuuluu jatkuvasti, niin silloin se on laakerivika
    ja jos vain veto päällä niin silloin se on ratasvika.
    Kun vaihdat öljyt katso tarkkaan minkälaista sakkaa siellä on.
    Onko magneettiin tarttunut esim. hammas.
    Jos pyörän nostaa ylös niin liikkuu kai samalla lailla kuin fullsize vanissa millin ulos ja sisään, mutta poikittais välystä ei saisi olla.
    Tuntuuko pyöritettäessä jotain.

    3.
    Voisko olla joku ilmaiskari systeemi....

    4.
    En ole nähnyt Astron katkaisijaa, mutta isovanissa katkaisijan vipua kun kääntää niin mittarivalot säätyy. Lopulta syttyy myös sisävalo.

    Suosittelen hankkimaan korjauskäsikirjan esim. alfamer.fi
    Kannattaa myös tsekkailla vtcf.fi keskustelut.

    Mika
     
  3. _Dexi

    _Dexi 1st gear

    Kiitos tiedoista. :)

    1 Jatkuva neliveto on joo käsittääkseni, ja tosiaan luulisi että se vetoakseli sitten on? Löysin viime katsastukselta (marraskuu 2007) huomautuksen että korjauskehotus "Vetoakselin kiinnitys, väljää"

    En tiedä mitä tuo "kiinnitys" tarkoittaa, kurkkailin auton alle ja en näe mitään muuta paikkaa missä voisi löysää olla kuin ne nivelet vetarien molemmissa päissä, jotka varmaan sen rutinan aiheuttaa.

    Jostain pitäisi siis metsästää varmaan uudet vetarit.... :-?



    2 Täytyy pyytää joku kuuntelemaan taakse uliseeko se koko ajan vai myös sillon kun päästää kaasun pois. Tasakaasulla ainakin jurnaa ja ulajaa. Eli jos koko ajan jurnaa niin pyöränlaakeri, tai varmaan siellä murikassakin jokin laakeri löytyy vetarin toisesta päästä?

    Onkos näille pk-seudun lähellä tai salo/turku suunnalla mitään pajaa joka tykkäisi näitä jenkkikikottimia huoltaa jos tarvii laakeria tai koko perää vaihtaa?


    3 Ei ainakaan alla näkynyt mitään ilmaiskareita tms., kuulostaa pienen pieneltä kompurapumpulta tai joltain mikä siellä alkaa surrata, mieleen tulee hieman ABSien moottori? Voisikohan ne sekoilla jotain...


    5
    Lisäksi, löysin hassun homman. Tankkasin tankin täyteen (jumankauta se veti paljon tuota kullankallista eliksiiriä sisäänsä :D ) ja huomasin että alkoi tiputtaa jostain alle bensatippoja. Kurkkasin, ja tankin etuseinältä n. 5cm tankin yläosasta alaspäin, lähtee jokin letku auton keulaa kohden. Tuosta liitoksesta tiputti.

    Sitten katsoin tarkemmin, tuo letku on vain 10cm pitkä, ilmeisesti joskus mennyt poikki tai jotain, ja ripustettu sinne runkoon nipparilla.

    Mikähän letku se on _ollut_ joskus, veikkaus jokin huohotus tms. letku kun toimii kerran ilmankin?

    Täytyy tulpata paremmin tai pitää tankki tyhjempänä siis... :odroll:
     
  4. _Dexi

    _Dexi 1st gear

    Hih, löytyi syy niihin mittarivaloihin. Niihin oli erillinen säätörulla ja ne oli vain säädetty niin himmeälle ettei niitä näkynyt! :D
     
  5. TmG

    TmG 1st gear

    Tuohon peräjuttuun sen verran että kokeile onko kardaanilaipan mutteri kiinni..muutama vollottaja selvinny sen kirimisellä
     
  6. _Dexi

    _Dexi 1st gear

    Niin siis pikkumutterit jotka pitää kardaania kiinni?
     
  7. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Jos tankilta lähtee joku epämääräinen letku niin voisi olla webasto
    ja se surina olis kun se yrittää lähteä käyntiin,
    mutta ei lähde kun ei saa bensaa.
    On vissiin sähkösyöppö tuo webasto...
    Sulake pois ensiavuksi...
    Mika
     
  8. TmG

    TmG 1st gear

    se joka on pienenvetopyöränakselin päässä.oliko n. 36mm halk. kardaani irti ja sit kiriä se..momenttia en muista, enkä omista astro aiheista kirjallisuutta. toistaiseksi..
     
  9. _Dexi

    _Dexi 1st gear

    Tuo putki on kyllä ihan kiinteästi tankissa koska se lähtee metallisena siitä tankista ja on tehtaan tekoisen näköinen, sitten muuttuu 5cm jälkeen kumiletkuksi, 10cm jälkeen taas vaihtuu metalliksi ja siitä kohti se on poikki.

    Autossa on tosiaan ollut Webasto, mutta paneelit ym. on tässä vaiheessa elinkaarta hävinnyt eli on tainnut entinen omistaja repiä irti moiset laitteet kuten on ottanut hälyttimetkin.
     
  10. _Dexi

    _Dexi 1st gear

    Olisko kellään tietoa tosta perän mutterin momentista, huomenna jos kaverin kanssa nostettais auto ja tsekataan tuon kireys...?
     
  11. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Tuolta löytyy korjausopas
    http://www.autozone.com/shopping/repairGuide.htm

    Tämmöisiä siellä lukee:
    Using an inch lbs. torque wrench, measure the force necessary to turn the pinion. This measurement equals the combined pinion bearing, seal, carrier bearing, axle bearing and seal pre-load. IT MUST BE MATCHED UPON INSTALLATION SO MEASURE CAREFULLY.

    Make accurate matchmarks among the pinion stem, pinion flange and pinion flange nut. Also, count the number of exposed threads on the pinion stem for reference. Again, this will be used to help assure that the proper pre-load is achieved upon installation.

    Install the washer and retaining nut, then tighten the nut as-close-as possible to the reference mark (with the same number of exposed shaft threads as noted during removal) WITHOUT going past the mark. Turn the nut a little at a time, turning the pinion flange several times after each tightening to set the rollers.

    Using an inch lbs. torque wrench, measure the pre-load (amount of effort necessary to turn the pinion) achieved by this setting. Continue to tighten the nut a little at a time, stopping to measure the pre-load again, until the pre-load measured during removal is matched.

    If the original pre-load measurement was below 3 inch lbs. (0.34 Nm), then set the pre-load to 3-5 inch lbs. (0.34-0.56 Nm) during installation.

    http://www.autozone.com/shopping/repair ... 52800a8351

    Eli jos nyt ymmärrän tuosta niin ensin pitää mitata millä voimalla akseli pyörii.
    Eli kun asennettaessa mutteria kiristää, niin akselin kiertoliike jäykistyy.

    Mika
     
  12. _Dexi

    _Dexi 1st gear

    Huh, taisi mennä sen verran vaikeaksi ettei onnistukkaan ihan noin vaan.
     
  13. Jonkko

    Jonkko 1st gear

    Päivää.
    Uus täällä ja heti ekas postaukses knyysin ja elvytän jonkun toisen aloittama topikkia .... :)

    Mutta mutta.
    Neliveto astro tulossa (-91) ja siihen on vaihdettu Blazerin etuperä et saa kytkettyä neli/takavetoiseksi paineilmalla.
    Ilmeisesti pelkästään ventiilillä tällä hetkellä?
    Minkä paineen se vaatii jos hankkis jonkun pienen kompuran ja kytkis et sais ratin takaa laitettua nelivedon pois/päälle?
    Ja olishan se ihan kiva jos sais jonkun merkkivalon tai painemittarin vaikka kans et näkee jos kytketty tai ei,kun kummiskin jossain vaihees unohdan.....

    Autoa en ole viel nähnyt/tutkinut paikan päällä kun työreissul,mutta kivaahan se on näitä suunitella samalla kun odottaa :)


    Kiitokset etukäteen.
     
  14. Karpov

    Karpov Gearhead

    Eli nytkö sitä ei saa ilman ulkoista paineilmaa vaihdettua 2wd/4wd?
     
  15. Jonkko

    Jonkko 1st gear

    Olettaisin niin puhelin keskustelun jälkeen?
    Omistaja kytkee talveks jos tarve,pääosin ajaa takavetoisena.

    Itse voisin useamminkin käyttää metsästys ja kalastus harrastuksen yhteydessä.

    Eikä mulla ole kokemuksia näistä paineilma lukoista ym yhtään ennestään,niin sen takia tiedustelin et minkänlaista painetta vaatii et kytkeytyy,niin tietää vähän mitä suunnittelee ja miten toteuttaa.

    Tuskin kovin suurta painetta vaadi,mut kun uus juttu meikäläiselle.
     
  16. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Eikö se kytkeydy alipaineella?

    S10 blazerissa se alipainekello on apparinpuolella lokarissa, astrosta en tiedä, mutta etuperästä lähtee vaijeri sinne. Tutkisin sen ja vaijerin eka, sekä sille tulevan letkun

    E: en tiedä, mutta tarkistaisin onko perissä sama välitys.

    Ee: Rockauto myy 91' astroon ja blazeriin samaa etuvälitystä
     
    Muokattu: 16.7.2019
  17. hantta

    hantta Gearhead

    Astrossa alumperin jatkuva neliveto, ei painetta eikä alipainetta ;)
     
  18. hantta

    hantta Gearhead

    Ja sitäpaitsi ei pitäisi liikkua ensinkään, jos etuveto ei ole päällä, keskustasauspyörästönä visko ;)
     
  19. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Totta, sehän on awd :rolleyes: mitenhän sitten on toteutettu?
     
  20. zuinula

    zuinula Gearhead

    Kait se on sama, kuin isoveikalla NP203. Tehdään viskosta yhtäpuuta ja pistetään napalukot eteen. Ihan arvaus ja sivusta huutelu
     

Kerro tästä muillekin!