Kysymyksiä Hiacen lukkoperästä!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja taksu, 26.8.2005.

  1. rallye

    rallye 1st gear

    hiacen perä

    300000 ajettu hiacen lukko on todella helppo kiriä euron osalla. Laitetaan 5-6mm paksu rikka keskella lukkoa olevan jousen alle. Kokemusta on monesta perästä enkä ole koskaan uusinut osia. Helppo purkaa kun hammaskosketus ei muutu kun pientä veto pyörää ei tarvitse purkaa ainoastaan kasatessa laittaa hammasvälyksen kohalleen. Itse käytän f-ryhmän ralliautossa kyseisiä periä ja ei ole ollut ongelmia. Ja lukko pitää asfaltillakin todella hyvin. Tuolla säädöllä tulee yli 20 kiloinen momentti.
     
  2. taksu

    taksu 1st gear

    Moi Rallye!

    Mulla olis muutama kyssäri.
    Eihän sulla olis kuvia tarjolla aiheeseen liittyen?
    Oot vissiin joutunu kaventaa tota Hiacen perää F-ryhmäläiseesi vai?
    Niin kysyisin, että jyrsitkö vaan lisää booria orig. vetareihin ja lyhensit sit niitä sorvissa?
    Pitikö vetari sen jälkee lämpökäsitellä jotenkin, et boori olis tarpeeks kova?
    Vai teetitkö kenties Karpiolan vetarit?
    Paljonko Hiacen perä painaa?
    Kiitos jo etukäteen vastauksista!
     
  3. rallye

    rallye 1st gear

    hiacen perä

    Ikävä kylla kuvia ei ole. Akselia kavensia escorttiin kolme senttiä mutta riitti kun lyhensin vain vetareita,pooria oli tarpeeksi.(70 luvun besa hiacen akseli) 80 luvun hiacessa on levein perä, 70 luvun hiacessa vähän kapeampi ja keveämpi, neliveto pickupissa on kapea perä,vuosimalleja en aivan muista,mutta kaikissa sama perämuju, paitsi vanhoissa ei lukkoa. Välitys vaihtelee. Perän painoa en muista mutta kerran verrattiin volvon perään jota käytetään rallitouhussa tosi paljon niin olivat samanpainoisia. Starletissa käytän hiacen perämurikkaa ja escortin vetareita. Tehtiin perään väliholkki ja holkkiin enkkuvetarin poori. nimittäin hiacen omat vetarit turhan järeät kevyeen autoon. Jos haluat jatkaa vetareiden pooritusta niin pitäisi karkaista uudestaan mutta itse en ole niin tehnyt.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: hiacen perä

    Onko tuo kyseinen rikka minkäkokoinen halkaisijaltaan? Jostain foorumilta oon lukenut että 0,5mm rikkakin riittäis lukon kiristämiseen??
     
  5. rallye

    rallye 1st gear

    perä

    kun purat perän niin näät minkä kokoinen se pitää olla. Joissain perissä varmaan riittää noin ohut mutta tähän perään suosittelen kyseisen paksuisia rikkoja. Voi myös laittaa ohuempia mutta lukko jää löysemmäksi. Muistat vaan laittaa tarkasti poskilaakereiden paikan ylös purkaessasi että saat laakereiden kireyden entiselleen.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Anteeksi että kajoan vanhaan aiheeseen, mutta on pakko kommentoida:
    Hiacen(hiluksin)lukoissa on jotain eroa, en muista prosentteja enkä vuosimalleja mutta lukon prosentit vaihtelee jotain arviolta 35-65% välillä, kertokoon joka tietää!
    Perän kestävyys on vallan suurenmoinen varsinkin kun kyseessä on alunperin n.66-90 hv autot! Offroadissa periä ei (yleensä) saa rikki ilman metrisiä renkaita ja mekaanista lukkoa (autot yleensä n.1500-1900 kg). vetoakselin vahvuus on suurempi kuin dana 44 (60?)(danan vetari menee hiasen poskipyörään, mutta ei päin vastoin) ja tasauspyörästö vaurioita ei suuremmin ole.
    Jos haluat saada lujan perän niin:
    a) merkkaa oikea ja vasen vetari ettei pääse sekomaan!
    b) tarkista pinjonin/lautaspyörän kosketuskulma ja kaikki laakerit
    c) Lukon säätö: kasaa lukko ilman keskijousta (antaa alkujäykkyyden) ja lisää erikseen molempien kitkalevypakkojen taakse niin paljon chimmejä että alkaa ahistaa ja poista pikkuisen (arvaus 0,20mm)
    d) kun molemmat pakat on säädetty niin sitten pistetään keskijousen alle
    rikkoja niin paljon kun tuntuu tarpeelta ja sopii.
    Tosimiehet heittää keskijousen kierrätykseen ja rakentaa tilalle lautasjousipakan sorvatulla keskitapilla/holkilla.
    e) jos joku on aiemmin käyttänyt perässä normaalia hypoidiöljyä perä vaatii nimenomaan ns.lsd? öjlyä), niin vaatii paljon aikaa että lukko toimii normaalisti.
    En tiedä paljonko perä kestää, mutta käytetään tosi tehokkaissa katuautoissa ja ei aina viitsitä mainostaa että taka-akseli on 600tkm ajetusta 66 heppasesta toyotasta....
    ja varaosat eivät ole erityisen halpoja, mutta niitä saa tosi hyvin ja usein seuraavalle päivälle ilman Lontoon kieltä ja luottokortteja?

    Ja jos tuntuu että perän tasauspyörästö/lukko on heppoinen niin landcruisereista löytyy vielä isompi perä ja vaihtoehtona on 100% kytkettävä lukko.

    Öitä!
     
  7. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mulla on tommonen pera. Sen pitas olla Hiluxista. Oikeen vetotapin paassa on semmonen klunssi jossa on kaannettava ''latka'', vahan samallainen kuin jeepin etu-akselin napalukko. :odroll: Kummi sauhuu kylla molemmilla pyorilla. 8) Mikahan tommonen vempele mahtaa olla? Ymmartaako kukaan mua?
     
  8. Fireball

    Fireball Gearhead

    Tohon voin sanoo 10 v kokemuksella että EI VARMASTI :rotfl:
     
  9. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Gremlinia on joskus hieman vaikea ymmartaa vaikka se mita sanoisi... :D

    Voisko joku kertoa vähän haisun/ muiden toyotien perien ulko mittoja?

    Mitähän kaikkea pitäs mahdollisesti muutella jos meinaan korvata A-Bodyn 7 3/4 perän esim haisun lukko perällä?

    Pulttijakohan on vissiinkin melkein sama, eli vanteet saatta käydä jos on tuuria, mutta mitenkäs kardaanin pituuden kanssa on? Entäs akselin leveys?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tämmöinen hiacen perämurikka tuli laitettua omaan takaveto hiluxiin, vetareita piti lyhentää 5mm jotta sai paikoilleen.
    Perämurikka
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    No nyt en kylla ymmarra :odroll: Hiaksissa on karpaasin takapaa laipalla kiinni. Hommaa semmosen karpaasi etta saat siita takapaan ja sorvari saveltaa sen moppen karpaasiin. Paasee kaikista helpommalla.
    Mittaa en muista mutta se on aika liki moppen putki kokoa.
    Peran jousitallat tarttee hommata/tehda. Niita saa moparilta valmiina mut onkohan kellaan semmosia hyllyssa?
    Kannattaa samalla pistaa uudet pultit lehtipakkoisiin, ne on yleensa aika huonossa hapessa.
    Noissa on vaan aika tiheet valitykset, taitaa se 4.3 olla harvin mita suomi peleissa on ollut. Ymmarsikko? :rotfl:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Löytyykö netistä minkäänlaisia räjäytyskuvia tuosta Hiacen lukkomurikasta/osista??
    Itsellä ei oo sattunut silmiin semmoista....toisenlaisia räjäytyskuvia varmasti löytyy(perä hajonnut) :lol:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest


    Meillä on sellaiset jousitallat ylimääräisenä,kun ei niitä tarttenutkaan rodiin laittaa.

    -Joni
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    No oliskos kellään toimivaan 4X4 hiaseen -88 5.13 takaperää. Pitää niin mahdotonta ulinaa tuo nykyinen eikä raski uutta ostaa...
     
  15. lake ender

    lake ender Gearhead

    Kymysys tietäjille...laiska kun olen itse etsimään vastausta.
    Voikos sen etupään stefan vaihtaa ihan avaamalla mutterin ja vetämällä akselin ulos. Siis ei vetarin vaan kardaanin päin tulevan akselin (oikosulku mikä sen nimi taas on...) Jossainhan sitä mutteria ei vaan tosta voi mennä avaamaan vaan sit tarvii välykset yms. mittailla uudelleen.
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä sen pitäis voida mainiosti vaihtaa vaan joukki ja stefa irrottamalla. En mä olis käytetyssä perässä tosta lainkaan huolissani, uudessa ehkä vois olla jotain vaikutusta jos pinion akselin laakerien preloadi säädetään crush sleevellä. Kyllä mä oon ainakin noita joukkeja vaihdellut tollasissa perissä mielin määrin mitään sen kummemmin muutelematta.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eipä sitä pinionin akselia voi sitä kautta pois ottaa, mutta stefa kyllä lähtee, eli voi vaihtaa. Ainakin Hiace -88 4X4 onnistuu.Se vaan pitää laittaa mutteri oikeaan kireyteen, eli samaan missä oli tai sitten osata muuten säätää....
    Vaihdoin äskettäin kun oli öljyt karanneet. Ei vaan enää auttanut kun oli käynyt kuivana ja nyt ulisee, siis tartteis uudet sisuskalut. On vaan hankala välitys eikä meinaa löytyä, uudet sikakalliita. Jos jollain tietoo 5.13 välityksistä niin säköpostia suoraan viljis@dnaintenet.net
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko tuo hiacen lukkomurikka sisältä samanlainen kuin tämä HJ61 perä, josta on kuvia täällä: http://perso.wanadoo.fr/adherence.4x4/pont_HJ61.htm

    Eli tuota pikkupyörien välissä olevaa jousta jäykentämällä/pidentämällä saa lukon pitävämmäksi?
     
  19. lake ender

    lake ender Gearhead

    Tattis mopeman. Täytyy merkata se mutteri ja tiukata sit uudelleen samaan kohtaan...luulis tulevan momentinkin tarpeeksi lähelle oikeaa.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itsellä on parasta aikaa menossa hiacen lukon kiristäminen ja olisinkin kysynyt seuraavaa: Kannattaako niitten levypakkojen alle laittaa shimmilevyjä, kun näyttää olevan aikalailla välystä niissä kitkalevyissä, kun lukon kokeilee kasata ilman jousta? Rakotulkilla mitattuna oli jopa 0,8mm välystä ilman jousta, eli kitkalevyt oli aivan löysästi paikoillaan.
    Vai laittaako reilusti prikkoja jousen alle että saa lukon tiukaksi?
    Tuleekohan lukosta liian tiukka jos shimmaa kitkalevyt tiukemmalle ja sitten laittaa 5-6mm prikan vielä jousen alle.
    Pitää tässä samalla napata muutama kuva lukon sisuskaluista.

    Hilux TD.
     

Kerro tästä muillekin!