Kysymys ford econoline 6.9D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ++++++, 20.5.2012.

  1. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Voisko joku vähän valaista millanen toi 6.9 kone tommosessa fordissa on? Millai kestää? Miten saa osia? Onko mitään tyyppi vikoja?
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hyviähän nuo ovat olleet kestämään. Kone on siis Internationalin Fordille tekemä hiilikautinen esikammiodiisseli. Erittäin yksinkertainen laitos. Alakertaa ei tunnu saavan ajamalla loppuun, eikä itse asiassa yläkertaakaan. Nokasta tosin saattaa nimimerkki SamiL tulla kertomaan jotain kokemuksia.

    Ruiskupumppu pitää rempata aina joskus, meniskö ne 200tkm? Pumppu on sama stanadyne DB2 kuin gm 6.2 koneessa mutta hieman eri konfiguraatiolla, mutta yleinen ja (suhteellisen) halpa pumppu.

    Hehkusysteemiä releineen ja tulppineen pitää hiplata ja hieroa että se pysyy iskussa, mutta kun sen opettelee niin ei se ole ongelma. Halpa ja yksinkertainen sekin on.

    Väärällä starttipilotin käytöllä nuo saa helpoiten rikki.

    Nimim Vee8 on ollut laittamassa moista 6.9 IDIä henkilöautoon, ja minullakin on yksi varastossa odottamassa harrastamista.
     
  3. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Kiitoksia tiedoista!
    Tänään tuli tommonen fortti ostettua.
    300km laskettiin tuleen kotio ja hyvin pelasi.
    Nyt alkaa pieni fiksaus ja takasi ajoon!
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    No kerrotaan nyt, kun asia tuli puheeksi. Minulla katkesi yksi rullanostaja rullan akselin kohdalta ja se sitten, muututtuaan laahanostajaksi, söi nokka-akselin nokan pilalle. Vaihdoin tilalle käytetyn nokka-akselin ja uudet nostajat, ja sen jälkeen ei ole ongelmia ollutkaan.
    Mainittakoon, että tässä Fordin McCormick-Farmall-moottorissa on täsmälleen samat rullanostajat kuin GM:n 6.2-dieselissä ja Oldsmobilen 307:ssä, ja kuulemma niissäkin käy joskus samoin, mutta se ei ole mitenkään ilman muuta odotettavissa oleva vika. Säännölliset ja tarpeeksi usein tehdyt öljynvaihdot ovat tärkeitä. Kun katselin muita koneen nostajia, oli niissäkin havaittavissa rullien jumittumisen oireita.
    Yksi hyvä puoli näissä 6.9/7.3-koneissa on ratasvetoinen jakopää, joka ei ikinä hyppää paikaltaan väljän ketjusysteemin tapaan. Ja pumpun ajoituskin pysyy samana.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No niin, ja jos kiinnostaa lukea, niin myöskin tuolla "Ford F-250 7.3D" topikissa on käsitelty 6.9IDIä (1982-1987) koskevaa asiaa, se on liki sama kone kuin 7.3IDI (1988-1994). Eroa on hehkusysteemin toteutuksessa. Täytyy vaan pitää muistissa että 7.3 Power Stroke (1994-->) on erilainen moottori.
     

Kerro tästä muillekin!