Kysymys harrastajille:Onko verottaja lihottanut autoasi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Siirtokarjalainen, 5.5.2010.

  1. Tuossa eilen naksahti postilaatikkoon vm.-60 Impalani autovero, lappuun oli osalle merkitty tätä uutta päästöihin perustuvaa veroa.
    Huoamsin, että verottajan rattaissa pyöriessään autoni oli lihonut 700 kg. Onko kenelle muulle käynyt näin? Olenko nyt verottajan armoilla talven aikana läskiksi muuttuneen Impalani kanssa? :mad:
    Hupaisinta on, että auton omassa rekisteriotteessa lukee kokonaispainon kohdalla 1700 kg. Autossa on alkuperäinen 283 kasi ja valurauta-PG. Tarkistin asiaa eilen illalla vanhoista kotimaisista esitteistä ja parista amerikkalaisista autokirjoista ja tulos oli tyly 1700 tai 1710 kg. :cry:
    Kuinka toimisin, poistanko vasta 50 vuotta liikenteessä olleen autoni?
    No en varmasti :soosoo:

    Kertokaapas rakkaat lajitoverit, onko teille käynyt samoin :odroll: :odroll:
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No ei kai sen Impalan omapaino alun perinkään 1000kg ole ollut? Noissa on suunnilleen ~1700kg luokkaa omapaino ja sen päälle sitten kantavuus. Miten paljon siihen verolappuun on sitten merkitty auton kokonaispainoksi?

    Sulla on kyllä otteessa ollut väärä kokonaispaino, jos se noin matala (1700kg) on ollut. Verottajalla on ilmeisesti paremmat tiedot. :odroll:
     
  3. Verolapun mukaan 2400 kg.
     
  4. stw307

    stw307 1st gear

    Eiköhän verottaja ole tässä hommassa oikeassa. Verotus menee kokonaispainon mukaan, ja Impalan omapaino lienee juurikin 1700kg.

    Eli vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, sanoisin että joku tumpelo on joskus sotkenut nämä 2 painoa keskenään = Katsastuskonttori on takavuosina laihduttanut autoasi :eek:
     
  5. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Oli kummin vaan halpaa se silti on! Lukekaapas power magazine 3/10 pääkirjoitus ja miettikää sitten miten hyvin meillä suomessa suhtaudutaan vanhojen autojen käyttöverotukseen (omistamiseen)
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ..jaahas, jännä nähdä millaisen verolapun se karhu mulle lähettää:
    61 4d sedan Impala 283+valu pg ja rekisteriotteeseen merkattu omamassa 1760 kg (kokonaismassaa en muista mutta: 1760kg + 6 x 70kg= 2180 kg.)

    Entäs jos verolapussa onkin isompi paino merkittynä, kenelle valitan?

    Liekö verottajan painotiedot peräisin akelta (?) vai jostain satunnaislukugeneraattorista....????
     
  7. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Vieläköhän muuten henkilöauton kantavuus riippuu siitä monelle hengelle se on rekisteröity kerrottuna 75 kg:llä. Katselin huvikseni Suomen henkilöautot 1990-kirjaa, ja siinä oli juuri niin. 600-sarjan Mersuun sai ottaa saman verran lastia kuin Nissan Micraan. Tuossahan olisikin poliisille uusi rahankeräystapa: pysäyteltäisiin vain autoja joissa on täysi poka päällä hyvinsyöneitä ihmisiä, ja vaa'an kautta maksupalveluun.
     
  8. gremlin

    gremlin Gearhead

    Eikos ton 75kg;n paalle tule viela pari-kolmesataa kiloa kantavuutta tavaroille?
    Usein on 6 henkilon autossa ~700kg kantavuutta, kuten topikin aloittajan Impalassa.
     
  9. MH

    MH 3rd gear

    Juu saatana ja kahden hengen -39 Fordissa on 700kg kantavutta myös. :mad:
    Saa pistää takaluukun melko täyteen ennenkuin painot ylittyy.

    Mutta eihän tästä vissiin kannata enempää urputtaa. Ollaan hiljaa vaan kun vielä saa sentään ajella.
     
  10. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Mutta modernissa Aygossa on mahtavat 260kg tms. Miten tuollainen vehje voi olla neljälle rekisteröity?
     
  11. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Noh ku kuski on uusissa mukan ajoneuvon omassa massassa.
     
  12. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Mitäs sitten, kun uusi auto joutuu trailerille ja ratsiassa ilmoitetaan, että kärryn massa menee 70 kg yli, nyt tuli sakot ja yhdistelmä jää tähän. Normi 75 kg kuskihan istuu vetoauton repsikan paikalla juomassa vitutuskaljaa, kun jakohihna meni poikki. Luetaanko lakia vai otetaanko vaaka esiin????
     
  13. transport01

    transport01 3rd gear

    Ei tuossa varmaan mitään epäselvää ole. Vaaka esiin. Ei kai ylipainosta voi sakotta mitenkään muuten kuin punnitsemalla, koska aisapainokin vaikuttaa sihen onko ylikuormaa vai ei. Kärryn painohan punnitaan kärryn renkaiden alta.
     
  14. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    meille tupsahti verolappu, 2440kg ja 115€. On Se Halpa.
     
  15. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Tässä ketjussa mä vähän pohtisin asiaa

    Ja mitä olen tutkinut niin tuon ei kyllä pitäis olla noin kantava, vaan muistaakseni kuuluu siihen 1/2 ton luokkaa. Kuhan mulla ois jossain mun vanhojen caminoiden rekkarit niin niistä mä näkisin mitä niissä on silloin 90-luvulla ollut, jolloin ei tiedetty tuon taivaallista päästöistä...
     

Kerro tästä muillekin!