Kysymys jarrupääsylinterin toiminnasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Catrik, 17.5.2021.

  1. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Auto on Chevy K10 1986. Taakse on vaihdettu levyt rumpujen tilalle, pääsylinteri alkuperäinen.

    Ja se kysymys on sellainen, että jos pääsylinteri olisi hieman liian pieni (koska tarkoitettu levy/rumpu jarruille, nyt levy/levy), niin pitäisikö kuitenkin sama jarrupaine mennä etu- ja takajarruille, eli jarruteho pysyy hyvänä ja poljin vain menee enemmän pohjaan ennenkuin jarrut ottaa kiinni?

    vai

    onko pääsylinterissä etu- ja takapiiri erillinen sillä tavalla että edessä jarruteho pysyy hyvänä ja vain takajarrujen teho huononee?

    Eli jos takajarruissa on heikko teho niin alemmassa tapauksessa pääsylinterin vaihto saattaisi auttaa, ylemmässä tapauksessa vikaa olisi etsittävä muualta.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pääsylinterin molemmat männät ovat samansuuruisessa porauksessa ja tuottavat yhtä suuren paineen. Levyjarrullisessa säiliö on usein isompi, mutta se liittyy siihen, että jarrupalat kuluessaan siirtävät satulan mäntää, joka on kompensoitava nesteellä.

    Rumpujarrujen pääsylinterissä on pienet venttiilit lähdössä jättämässä jarrupiiriin pienen pohjapaineen. Liittyy tiivisteiden toimintaan rumpujarrujen sylintereissä. Jos tämmöiseen pääsylinteriin liittää levyjarrut, ne todennäköisesti jäävät kevyesti makaamaan päälle. Se ei ole hyväksi niille.
     
  3. fmila

    fmila Gearhead

    Kun autossasi on ollut alkujaan levy/rumpu-yhdistelmä, niin siellä on takajarrujen piirissä paineenrajoitusventtiili. Sen tehtävänä on rajoittaa takajarrujen maksimi painetta, jotta takajarrut eivät lukkiutuisi ennen etujarruja. Jos nyt tuntuu takajarrut tehottomilta, niin tuo rajoitusventtiili(propo valve) lienee liian "tiukka". Sen poistaminen johtaa tod.näk. liian takapainoisiin jarruihin??? Sen voisi korvata säädettävällä vastaavalla ja hakea testaamalla turvallisessa ympäristössä (ei siis liikenteen seassa) jarrujen tasapaino sopivaksi.

    Jos jarrujen teho tuntuu nyt riittämättömälle, pääsylinterin läpimitan pienentäminen kasvattaa jarruvoimaa, mutta samalla polkimen liikevara kasvaa. Sen vuoksi pitää olla tarkkana, että polkimessa riittää myös "turvavaraa", niin ettei poljin mene lattiaan ennen aikojaan tai pääsylinteri pohjaa kesken jarrutuksen.

    t. AM
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Joskus on myös ollut ongelmaa, että pääsylinteri painaa liikaa painetta satulaan ja satula joustaa ja siksi jarrut eivät toimi kuten pitäisi. Mutta se taitaa olla enemmän noiden aftermarket isojen alumiinisatuloiden ongelma.
     
  5. JKF

    JKF Gearhead

  6. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Erillinen proportioning valve on jo ja muistelisin kyllä että poistin orkkis PV:n ja metering valven combination valvesta, eli sinne jäi vain se varoitusvalon kytkin.

    Voikohan olla että muistan väärin ja sitä orkkis PV:tä ei voinut poistaa tms, en keksi mitään muutakaan mikä voisi olla ongelma, jos se ei ole pääsylinteri eikä piirissä ole ilmaa.
     

Kerro tästä muillekin!