Kysymys keskipako ennakosta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rottelo1984, 9.8.2015.

  1. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Terve!

    Tuli mietittyä voiko lerpahtaneet ennakonjouset aiheuttaa huonotunutta tyhjäkäyntiä vaihdepäällä. Vapaalla pyörii hyvin vajaata tonnia, mutta kun pistää pykälän päälle niin kiekat tippuu sinne 600 rpm ja alkaa käydä rynkyttämällä. Koneena vakio 318 mopar
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    No kato nyt aluks ajoituslampulla seilaako se ennakko ja että onko muutenkin niinkuin pitää.
     
  3. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Tarttee lähtee käymään lamppukaupassa. tekeekö noilla motonetin lampuilla mitään?
     
  4. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos on ihan perus/vakio sytkäkamat nii pitäis sellasella pärjätä, ittellänikin on.

    Tuosta ongelmasta sen verran, että tuskin se ainakaan yksistään johtuu noista jakajan jousista. Jokatapauksessa se ennakko kuntoon, tsekkaa kaasarin perussäädöt ja tarkista ettei oo imuvuotoja. Tommoseen ongelmaan on miljoona eri vaihtoehtoa, joten siks kannattaa lähtee perusasioista liikkeelle.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä ne kuolleet jouset ihan hyvin voi aiheuttaa sitä huonoa käyntiä vaihde päällä. Jos jo vapaalla mennään keskipakosäätäjän säätöalueella niin kun kierrokset tippuvat vaihteen päälle laiton takia niin ennakotkin tippuvat tietysti kierrosten mukana -> käynti vielä lisää huononee.
    Ajoituslamppu kouraan ja kaveri laitteleen vaihdetta päälle tyhjäkäynnillä, jos kovasti laskee ennakot kun vahteen laittaa päälle niin säätimen jouset todennäköisesti kuolleet. Itse käyntihäiriö voi silti olla melekin mikä vaan näillä tiedoilla, mutta ainakin jousia voit arvioida edellämainituilla.
     
  6. ViLU

    ViLU Gearhead

    Löysät jouset kyllä lisää sitä ennakkoa eikä vähennä. Eli käynnin pitäisi kyllä parantua.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ennakko menee siis tilanteessa vaihde päällä liian pieneksi jos se on säädetty tyhjäkäynnillä oikeaksi ja keskipakosäätäjän jouset on kuolleet. Jos vaikka tyhjäkäynnillä säädetty 8-asteeseen ja osa keskipakosäätäjän säätöalueesta on jo käytössä, siitä kun kierrokset tippuu pari sataa niin ennakkoa onkin enää vaikka 2-astettta -> käy huonosti. On ihan yleinen homma kun jouset on vanhat.

    Sama ongelma kuolleista jousista tulee myös siinä että kaasu pohjassa ajaessa ei ole niin paljoa ennakkoa kuin pitäisi, osa keskipakosäätäjän alueesta kun on jo käytössä siellä tyhjäkäynnillä niiden kuolleitten jousien takia.

    Kysyjän vika voi olla mikä vaan mutta tosi monta tapausta tulee mieleen vuosien varrelta jossa kuolleet/liian hennot jouset aiheuttaa huonon käynnin vaihde päällä, ja niitä on korjattu just keskipakosäätäjän jousia vaihtamalla. Perus ennakkoa onkin yhtäkkiä tarvinnut lisätä vaikka 6-astetta, kun keskipakosäätäjä ei olekaan enää antanut ennakkoa tyhjäkäynnille.
    Vaikea selittää mutta kyllä toi väärä keskipakosäätäjän toiminta löytyy laitteen vierellä kun pikkusen pähkii...
     
  8. ViLU

    ViLU Gearhead

    Niin eli jos on ennakot jo valmiiksi säädetty vituilleen niin sitten toimii (ehkä) niin miten kerrot.

    Jos on jouset kunnossa, kokonaisennakko säädetty oikeaksi niin tässä tapauksessa löysät jouset tai jouset kokonaan pois tekee vain sen, että keskipakoennakko on käytössä jo tyhjäkäynniltä lähtien. Moottori käy tässä tapauksessa hyvin tyhjäkäyntiä, mutta muuten ennakkoa voi olla liikaa ja kone on voimaton... :poff:
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Yritän nyt vielä kerran: Jos jouset on kuolleet niin säädettäessä tyhjäkäyntiennakkoa osa keskipakosäätäjän toiminta-alueesta on jo käytössä. Jos kierrokset tippuu tälläsessä tapauksessa sen muutama sata rpm:ää vaihteen päälle laiton takia niin ennakko vähenee liki nollaan -> huono käynti.
     
  10. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ymmärrän kyllä eli kone säädetään vituilleen kuolleilla jousilla.

    Jos nyt kuitenkin ennakot on säädetty oikein vielä, kun jouset oli kuosissaan niin tämän jälkeen jousien kuoleentuminen ei pahemmin huononna tyhjäkäyntiä. Kaikkea muuta oiretta kyllä tulee...Ymmärsitkö?
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead



    Erikoinen tilanne, säädöt tehty silloin kun jouset oli kunnossa mutta ne ei nyt ole ja se ei vaikuta tyhjäkäyntiin? Kyse siis siitä että keskipakosäätäjä antaa liian aikaisin ennakkoa JOS jouset on kuolleet.

    No antaa olla, kaikki säätelee siten kun parhaakas näkee :D
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tällaisessa tapauksessa se tyhjäkäynti voi pikkuhiljaa "parantua" eli nousta liikaakin ja kun se tietenkin on korjattu säätämällä tyhjäkäynti takaisin kohdalleen, niin se käyttäytyy vaihde päällä juuri 4d sedanin kuvailemella tavalla koska ennakko vaeltaa liikaa kierroksien muuttuessa.
     
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    Sanoin, että ei pahemmin huononna tyhjäkäyntiä. Jos taas mennään niinkuin itse sanoit ja mennään muuttamaan ajoitusta, kun jouset on kuolleet niin soppa on valmis ja tyhjäkäynti on taatusti huono...
     
  14. ViLU

    ViLU Gearhead

    Joo niin tekee. 4d sedan puhui ajoituksen muuttamisesta, kun jouset on kuolleet eli eri asia mistä itse puhuin...
     
  15. F-body

    F-body Gearhead

    Jos jakajassa on Moparin virijouset, niin ennakot tippuu kun laittaa vaihteen päälle. Keskipako nousee jo 600 kiekalla. Toimii just niin kuin alussa kuvattu. Moparin jakajoihin oon monia ennakkokäyrämuutoksia tehnyt, et jotain tietoakin on kertynyt.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  17. KajS

    KajS Gearhead

    Edellä tuli paljon alan tietoa Alan Miehiltä. Tavisvinkki on ne ainaiset imuvuodot. Mulla oli slanttivani (säädetty just niin v***ralleen korvakuulolta...) just tuollainen; N:llä kohtuu tyhjäkäynti, vaihde päällä stumppas.. Syyllisiä oli kaksi: lauennut PCV-venttiili, joka ei osannut pistää hanttiin hyvällä vakuumilla ja jakajan alipainesäädin, jonka kalvo oli rikki. Nuo kun vaihtoi, niin alkoi lämppäristäkin tulla lämmintä. Siis alipaineet katos jopa siltä värkiltä, joka ohjaa lämmityksen läppiä.
     
  18. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ei imuvuoto ole mikään tavis vinkki. Tuollaisessa käyntiongelmissa ehdottomasti on katsottava että ne perusasiat on kunnossa. Ilman sitä vian etsinnästä ei tule sitäkään vähää mitä täällä arvailemalla.

    Ja nii kuin edellä mainittu, jos sytkä on alunperin oikein säädetty ja sen jälkeen jouset kuoleentuu, pitäis tyhjäkäynnin nousta vakio osilla.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Samaa mieltä. Perusasiat kuntoon ja sitten vasta ettimään vaikeemmista paikoista. Jos perusasiat on viturallaan, ei autolla ole edellytyksiäkään käydä oikein.

    Jos mopar jakajassa on ne jouset ja puntit siinä pyörijän alla, ota ne pois kokonaan ja vertaa tyhjäkäyntiennakkoa siihen mitä se oli säädin paikallaan. Jos ennakko muuttui pienemmäksi on jouset löysät.

    Motonetin peruslampun ainoa iso vika on se, ettei se ole säädettävä, eli yli sen peltiläpyskän menevät ennakot pitää arvata. Itse satsaisin säädettävään malliin. Jos kärkijakajaa käyttää noista peruslampuista puuttuu myös dwell- mittaus mikä olisi hyvä olla kärjellisten kanssa.
     
  20. Ana67

    Ana67 Gearhead

    EI ole Moparin jakajassa jouset/puntit pyörijän alla. Joutuu purkuhommiin että saa esille.

    Juuri ostin Motonetista säädettävän lampun, oisko jotain reilu 40e ollut lähipostiin toimitettuna.

    Ja Moparissa, ainakin, jos sammuu pykälää silmään laittaessa on useimmiten perusenakko persiillään tahi tyhjäkäynti liian isolla (keskipako jo mukana). Olettaen että niitä imuvuotoja ei ole.
     

Kerro tästä muillekin!