Kysymys koskien ilmastoinnin kompressuuria.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Kuitsu, 30.8.2017.

  1. Kuitsu

    Kuitsu 1st gear

    Olen näinä yksinäisiä pimeinä iltoina pohtinut kulkuvälineeni ilmastoinnin kompressorin toimintaa. Se on lakannut pyörimästä. Keväällä vielä kun oli kylmiä aamuja, töihin lähtöä tehdessäni kytkin ilmastointi paneelin kytkimen DEF-asentoon. Kompressori pyörähti aina hetken pitäen sen jälkeen tauon jatkaen edellä mainittua toimintaansa jälleen. Vähäisten, helteisten kesäpäivien koittaessa yritin nauttia autoni ilmastointiominaisuuksista ensimmäistä kertaa; luulin elämäni kultaisimpien aikojen koittaneen. Kompressori ei kuitenkaan käynyt enää laisin. Pohja elämältäni romahti... Ajauduin taloudelliseen vajetilaan, velkakierteeseen ja huonoon seuraan.

    Siispä kysynkin, jos ilmastoinnista ovat nesteet haihtuneet, pitäisikö sen pyöriä tuulilasin huurunpoisto-ominaisuudenkaan ollessa päällä? Niin olen käsittänyt, ettei kompressori pyöri jos ei ainesta. Edellinen omistaja vaihtanut uuden kompressorin.
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei, olet oikeassa, ei pyöri millään asennolla. Kompuran vaihdon yhteydessä on hyvä huolehtia myös oikeasta ja kaasulle sopivasta öljystä ja öljymäärästä.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    varmaan kuivainkin kannattaa vaihtaa/vaihdattaa, eikö se vanhemmissa ihan puhtaasti ole huolto-osa?
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Syylärin edessä oleva lauhdutin on yleisin vuotopaikka. Jos edellisen omistajan kompuravaihdosta on jo aikaa, niin eiköhän sinne öljyt laitettu...
    Mutta joo, jos aineet on karussa, systeemin matalapainekytkin ei anna kompuralle käyntilupaa. Ei missään asennossa.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kompura myös yleinen falskaaja.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei ehkä tässä tapauksessa, jos se kerran oli jo uusittu.
     
  7. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    tai ihan matala/korkeapainekytkin rikki/johdotus. Sulakkeet ja releet ehjät? Kompurakin voi olla rikki, sen magneettikytkin rikki/johdotus.
     
  8. Kuitsu

    Kuitsu 1st gear

    Missä on sulake sijaitseva?
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Yleensä sulakerasiassa. Sen tunnistaa siitä, että siellä on useita sulakkeita.
    Pehmennyksenä voidaan mainita, että joskus sulakkeita on piiloteltu muuallekin kyllä. Mutta harvemmin särkyviä. Ja ne vaan pitää mallikohtaisesti opetella.
     
    palontie ja Mikkis tykkäävät tästä.
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Se koitettava on, järjestelmässä oleva onko paine.
    Saatava korkki järjestelmän täyttöaukosta on saatava ja sitä ruuvimeisselillä esimerkiksi painettava on.
    Paineen sillä nopeasti selvitettävän pystyy.

    Iso suhaus, hyvä asia.
    Pieni suhaus, ammattilaiseen käännyttävä puoleen.
     
    Pertti K ja sdfsd tykkäävät tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    T: Yoda
     
    janiluo tykkää tästä.
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Itseasiassa ei ole, vaikka niin voisi kuvitella. Ja saattaisin itsekin olla sitä mieltä. Mutta esim. aika moni ihan GM oma korjausmanuska sanoo, että kuivain vaihdetaan vain jos se on rikki. Ja se sitte vaatii vaihdossa desin verran öljyä... Ettei unehu.
     
  13. jutikka

    jutikka 1st gear

    Itsellä aloitettu vapaapyöränlaakerin vaihto. Heti ihmettelyä, mutteri loisti poissaolollaan. No ei mitään, ulosvetäjä paikoilleen ja kiristämään. Ei kauheasti tapahtunut mitään, jumissa koko paska. Teenkö nyt jotain totaalisesti väärin? Auto on Firebird 95.
     
  14. Kuitsu

    Kuitsu 1st gear

    Vastauksistanne kiitollinen kovasti olen.
     
    DX tykkää tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei niissä aina näytä mutteria olevan, ihan puristussovite. Ja pitkään ollut ensin kyllä piukassa.
     
  16. jutikka

    jutikka 1st gear

    Sitkeätä yrittämistä sitten vaan...
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sellanen harmi siitä mutterin puutteesta seuraa, että takasin asennus hankaloituu. Se mutteri ei nimittäin yleensä ole ihan helposti löytyvää kokoa ja nousua.
     
  18. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Mutteria ei tarvitse takaisinlaittaessakaan, mutterin tarkoitus on ainoastaa tuossa mallissa estää MG-kytkimen päätylaipan karkaamasta ja siten välyksen kasvavan liian suureksi.
    Oikeanlainen ulosvetäjä kun on kyseessä niin kyllä se päätylaippa pois tulee...
    Takaisin hyvän holkin ja vasaran kans lyömällä.

    Kuitsun auto ALAN pajalle vianhakuun, eli typpikoeistus/vuodon haku ja siitä se selviää.
    Ei kannata omin päin vain vaihdella osia turhaan...
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Melkeen uskallan sanoa, ettei ole ihan paras menetelmä.
     
  20. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Zsaatana Oldsin kompura sanoi ittesä irti, viimekesänä vaihdettiin magneettikytkin ja nyt jumahti koko hoito lähes kiinni. :confused:
    Ameriikoista sain naapurin avulla tilattua uuden kompuran 300€ koko hoito... ;)
    Seurantanumeron mukaan on jo matkalla, saas nähdä....:cool:
     

Kerro tästä muillekin!