Kysymys sytytystulpista (SBC)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tapio, 21.8.2009.

  1. tapio

    tapio Gearhead

    Törmäsin mielenkiintoiseen haasteeseen:

    Ihkauudessa SBC327:ssani on tulppaongelma, nimittäin tulpan elektrodi ottaa kiinni pattipäämännän lakeen. Kolme tulppaa oli pimeänä, siksi käynti oli hiukan ontuvaa. Normitulppa ei siis käy sellaisenaan koneeseeni, vaan pitää hakea toisenlaisella elektrodilla varustettua tulppaa.

    Normitulpalla tarkoitan AC Delcon 41-629 tulppaa, http://www.ecklers.com/product.asp?dept ... f_id=A3436

    Moottorin konstruktio:

    - SBC327
    - Edelbrock Performer RPM -kannet 64 cc palotiloilla
    - KB:n 10.5:1 hypermännät http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Keith-Bl ... 0007r37072
    - FelPron 0.015 tuuman paksuinen peltitiivari
    - palje-etäisyys noin 0.035 tuumaa

    Kysymys:

    - mistä löytäisin varaosakaupan, jossa asiantuntevia myyjiä JA tarvittavia tulppia? Vinkkinä mainitsen, että US Parts ei ole oikea vastaus ;-)
    - löytyykö ehdotusta tulpalle, jossa elektrodi on matalampi eikä osu mäntään?

    Toistaiseksi hoidan ongelman kupariprikoilla tulppien ja kannen välissä, mutta pitkällä aikavälillä haluan oikeaoppisen ratkaisun.

    Asiallisista vastauksista etukäteen kiittäen.
     
  2. Capri26i

    Capri26i 1st gear

  3. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Täällä Jämsässä on yks kunnon varaosakauppias, Sieväsen Simo. Jämsäläinen sanontaki kuuluu: "Jos ei Sieväseltä löydy, niin ei keneltäkään Jämsästä". Mut yks huono puoli tossa on ku meinaa olla noi osat melko hinnakkaita, enkä ole sytytystulppia sieltä ostanut.

    Ja turhan paljon on matkaa tulla pelkkiä tulppia kahtoon, kun ei ole kaupalla sivuja(Sieväsellä ikää joku 70-75).

    Jos jostain löytäsit mallin(jonku valmistajan tuotenumeron/ jonkun mallin, niin voisi käydä tiedustelemassa kyseisestä puljusta.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ac:n valikoimasta en tiedä mutta esmes ngk:lta löytyy sellasia tulppia jotka eivät ole tullasella ulkonevalla elektrodilla. Mallimerkintänä esimerkkinä jotka vois olla sulle sopivat B6ES, vastaavasti BP6ES on tuollasella ulkonevalla ektrodilla ja siten muistuttavat noita Delcoja.
    Oikee ratkaisu olis mun mielestä vinguttaa männänlaesta senverran pois että oikee tulppa mahtuu elämään.
    Sekin vaihtoehto on tietty että merkkaat niihin tulppiin elektrodin asento ulkopuolelle, ja valkkaa sopivan tulpan joka mukille koska kaikki tulpat ei ole osunu niin lienee kyse tulpan asennosta(elektrodin asennosta niissä kolmessa mukissa jotka pimeni) :wink:
     
  5. tapio

    tapio Gearhead

    Varmaan kävisi. Tulpassa pitää olla 14 mm kierre ja 3/4 tuuman ulottuvuus eli ihan normikamaa.
     
  6. tapio

    tapio Gearhead

    Roger that. Tulppien indeksointi on tietty yksi keino hoitaa ongelma pois. En viitsisi repiä konetta auki, kun ei ole edes sisäänajoa kunnolla takana.
     
  7. tapio

    tapio Gearhead

    Do diin.

    Tänään sain koneen käymään, kuten pitääkin. Indeksoin vanhat tulpat siten, että elektrodi ei tule männän domen kohdalle. Tämä vaati vähän duunia ja pientä kikkailua kupariprikkojen kera.

    Kun olin indeksoinut tulpat, väänsin virta-avaimesta ja meinas hermo mennä, kun kone pärski ja yski. Sitten tajusin, että kyllä se käy kaikilla pytyillä, nokka on vaan niin julmettu, että tyhjäkäynti kylmänä on mitä on ;-) Lämpöisenä ja kaasutin sekä ajoitus säädettynä se käy ihan nätisti.

    Sitten pientä avautumista vauhtikauppojen henkilökunnan osaamisesta. Kun haeskelin oikeita tulppia, US Partsin myyjä ei edes ymmärtänyt kysymystäni, vaan toljotti tyhmänä ja kysyi osanumeroa. V-tustako minä osanumeron tiedän, minulla on ongelma, johon haluan ratkaisun! Varsinaisia asiantuntijoita! Missä ovat vanhat osaajat, jotka tietävät kaikesta kaiken?

    Vinkkinä mainittakoon, että Motonetistä saa kupariprikkoja 50 sentin kappalehintaan. Siellä palvelu pelasi ja kaksi nättiä tyttöä ratkaisi ongelmani reilussa vartissa ;-)
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    [quote="tapio" Missä ovat vanhat osaajat, jotka tietävät kaikesta kaiken?
    [/quote]

    Ne on Turun US-partsilla töissä :wink: :rotfl:
     
  9. hara64

    hara64 1st gear

    us-partsin puhelin myynnissä,soita sinne ja pyydä vaikka Södis puhelimeen,siinä on pitkän linjan osaaja. on tehny noita hommia varmaan 20v.
     
  10. vanha herra

    vanha herra 1st gear

    B9ES (siis sama mutta eri lämpöarvolla) mitattu tönärillä Tapiolle, mutta tuo menee siinä ja rajalla toimisiko.

    Tuo indeksointi on hyvä idea ja hyvä että toimii. Ilmeisesti Delcon tulpissa kierre alkaa ihan miten sattuu ja siten tuolla on merkitys.
    NGK:t joita olen käyttänyt, (B9ES B9EV, B8EV, B10EV, B9EVX) eivät hyödy ideksoinnista, sillä niiden kierre suhteessa elektrodiin on aina samanlainen. Yleisesti tälläistä tilannetta kutsutaan valmistus laaduksi ;-)
     
  11. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

    Itse sain hyviä neuvoja ja ostin samasta paikasta tulpat->Lysimox Mäntsälässä/Sulopuisto
     
  12. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Miten, käsin vai? Aika kauan kestit, vielä ottaen huomioon että niitä oli kaks.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Melkosen kylmiä tulppia olet käyttänyt :eek:
     
  14. vanha herra

    vanha herra 1st gear

    2T kone kartingiin.
    Tuli testattua joka tulppa kun sen ostin että elektrodi menee oikein päin, siten että kansi oli irtonaisena kädessä. Jokainen meni testistä läpi. Jos olisi mennyt elektrodi väärinpäin tai vinottain=> tulppa olisi mennyt roskikseen. 15300rpm suoran päässä....kampiakselin laakerointi kuluu ja joustaa joten isku on vähän pidempi muutaman ajotunnin jälkeen.

    SBC 350:n tulpat pitäisi myös vaihtaa, ajattelin hakea jotain NGK lämpöarvo 6:sia.
     
  15. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mahtaako noissa ameriikan kansissa lähteä kierre samasta kohtaa joka lävessä?
     
  16. rometake

    rometake 1st gear

    Jep, ehkä vähän vielä epäolennaista ku männätkään vielä ole tullu (KB793), mutta mitenkähän erillai nuo tulpat asettuu eri valmistajan alukäikäleissä, esim RPMissä.

    Noi mukit jokka tulee niin on pattia vähän enempi kait ku KB157 ? Kannethan on TFS.

    Tossa vähän kuvaa palotiloista:
    http://kuvablogi.com/nayta/2245729/
    http://kuvablogi.com/nayta/2245728/
    http://kuvablogi.com/nayta/2245727/
    http://kuvablogi.com/nayta/2245726/
    http://kuvablogi.com/nayta/2245725/

    Joo ja pannuhan on 327.
     
  17. tapio

    tapio Gearhead

    Ehdotan mäntien koesovittamista kansiin niiden ollessa irtonaisena. Kuvassa 1 elektrodi on pahimmassa asennossa, kohti mäntää. Minulla tuo aiheutti kontaktin männän domen kanssa.

    Nätit kannet. Ovatko ne 175 cc vai 195 cc imukanavalla?
     
  18. rometake

    rometake 1st gear

    195, isot ehkä pienelle koneelle mutta yrityshän on tehdä tunnistettava 327.
     

Kerro tästä muillekin!