Kysymys tietäjille.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja ransu68, 31.7.2009.

  1. ransu68

    ransu68 1st gear

    Sattuisko kenelläkään olemaan tietoa mitenkä ajat ovat kehittyneet näillä katuautoilla? Esimerkiksi kuka ja koska ajettiin ensimmäinen kymmenen sekunnia alitus. Ihan uteliaisuuttani utelen......
     
  2. Käkö

    Käkö Gearhead

    En tiedä onko eka kympin aika mut Juha Kajo ajo '87 motoparkissa 10.98 camarollaan ja Ridberg tais nepata caminollaan myöhemmin saman vuonna kympin puolelle?

    Joka tapauksessa kovaa ovat menneet...
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Varhaisimmat listat löytyy jostain varhaisesta veekasimagazinesta. Ennen varsinaisten katuautokisojen alkamista nopein katukunnossa ajettu aika tais olla Ahti Virtasen corveten 12.69. Hangon katukisat tais olla ekaa kertaa 1982 ja siellä nopein aika tais olla Hakkaraisen Joken 12.58. Jo siitä lähtien oli vääntöä siitä mikä on katuauto ja mikä ei, Hakkarainenhan ajoi Roadrunnerilla myös Standard ryhmässä. Katusliksien tulo sitten aiheutti ripeästi tulostason parannusta. Eka 12:n alitus oli Markku Teikarin Challengerilla 11.7, tosin jo samassa kisassa Koskisen Ripa ajoi vieläkin kovempaa 11.6. Eka kymppi tais myös olla Koskisen Ripan ajama. Tossa vaiheessa vielä oli ilokaasut sallittu. Sääntömuutoksia on myös tullut jonkinverran, joten noi ajetut ajat ei oo ihan yhteismitallisia. Matalaa kymppiä ajoi useempikin laite ilokaasujen ollessa vielä sallittuja. Eka ysin aika ei tuu ihan ekana mieleen, kuka, koska ja missä? Kilpailu oli aika tasaista ja siinä aika monikin ajoi, '97 tais olla, ysin puolelle tai aivan sen pintaan. Heitetään kuitenkin villi veikkaus, että se olis ollut Vellamon Jarmo Belair farkullaan? Tai saattopa Elorannan Mika ennättää Celicalla ensin? Ekasta kasin ajastakaan en oo ihan varma, mutta laittaisin sen Vellamon Jarmon ja Novan piikkiin ja vuodeks 1998. Ellei sitten taas Eloranta. Samana vuonna mun mielestä Forsströmin Jussi ajoi C:ssä 9.2. Ton kauden jälkeen on muistaakseni tullut viimisin merkittävä sääntömuutos kun C:n ja D:n minimipainoja nostettiin ja C:n suurin salllittu moottoritilavuus putos 509:stä 478:n, suorituskyky taantu siinä samalla heitolla. Tän hetken nopein streettiaika on käsittääkseni 8.11/275, mut en nyt muista kenen ajamana ja millä autolla. :rotfl: Samalla autolla on ajettu streettikunnossa myös 8.04/279.5 ja veikkaan, että on mahdollisuuksia, että tän kesän aikana vielä nähdään eka streettiseiska. Kuka sen ajaa, millä ja missä luokassa, se onkin jo toinen juttu, mutta tuloillaan se on.
     
  4. Käkö

    Käkö Gearhead

    Mä muistan :eek: , se on se sininen MoPar johon on laitettu kauppakassiteline takaluukun ulkopuolelle, kuskin nimi on kyl hakusessa mut ehkä se vielä tulee mieleen :rotfl: :rotfl:

    Hei, nyt muistin kuskin nimen, etunimi oli SPET mut sukunimi ei tuu miäleen :rotfl:
     
  5. Kesäpoika

    Kesäpoika 1st gear

    -97 hankas tosiaan aika moni ysejä street-deessä. Wellamo, Hult ja Kiviniemi kanssa taisi olla ysin kerhossa. Ja Haukka myös. Ettei Soraskin ollut alta kympin menopelillä. Mutta oisko kuitenkin ekan ysi ajanut Teuvo Pönni? Pääskö Teukka myös kasille, sitä en muista.

    Hultin Camaro meni Forströmille kauden -97 jälkeen ja Jussi ajoi sillä 9.2 v-98 pikkulohkolla. Wellamon edellinen kone meni Luomalle joka pääsi sitten -98 myös ysille.

    -98 sitten deessä Wellamolla ja Hultilla oli kummallakin Novat ja keulalla viissatanen ex-pro moottori ja ajat oli parhaimmillaan 8.4sek. Muu sakki sitten olikin kaukana takana...

    Street beessä sitten Eloranta paiskoi tosiaan ihan hurjana jo 97/98 mutta olisko eka ysi beessä mennyt Lehtimäelle?
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tosiaan, saatto hyvinkin olla myös Pönni, kuinkahan katuautojen kruunaamaton kuningas pääs unohtumaan? Ja se oli jo reilusti aiemmin, '91, 92 tai '93, Panuma samoihin aikoihin myös ysin puolelle. Teuvon paras oli 9.1, se tosin 10.5" slikseillä. Tohon ysiläisten listaan samalta vuodelta ,97 tia '98 myös Hinkkanen, ja toi Kiviniemi tais olla Kivirinta? Soras ajo ysin vasta seuraavana vuonna.
     
  7. Kesäpoika

    Kesäpoika 1st gear

    Joo Kivirinnan Jaria elis Joulupukkia hain. Hinkkanen tosiaan pääsi kertaalleen ysille alastarolla, 9.75/225kmh ja vuosi oli -97.

    Eikös vanhoja tuloksia ole enää missään? 10v sitten ei tietotekniikka vissiin ollut sillä tasolla että tulokset olisi saanut jemmaan johonkin serverin uumeniin ;)
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    FNRA:n sivuillakin on vain varsinaiset kisaluokat vuoteen 1990 asti. Vaatimme vanhoja streetiakoja esille! :rotfl:
     
  9. -31

    -31 Gearhead

    Eikös Kivimäet (Stonehill) menny Chevy kakkosella ysejä?
     
    MadMike tykkää tästä.
  10. Slow66

    Slow66 1st gear

    Kauppilan Jukka Jalasjärveltä ajoi muistaakseni ysejä '67-68 Camarolla joskus jo 90-luvun taitteessa? Jossain välissä autolla toki kilpailtiin "X-ryhmässä" jossa taisi olla alla ihan kisaslicksit?
     
    MadMike tykkää tästä.
  11. mikko68

    mikko68 1st gear

    J Pulkkinen ajoi myös 9 puolelle 97 tai 98 chevellellä
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mut se kannattaa tosiaan myös muistaa näissä vertailuissa että taannoin vielä 90-luvulla autoissa sai olla selkeesti isommat ja sitä myötä rajummat padat joskus jopa ilosilla kaasuilla ja minimipainotkin oli alhasemmat kuin nykysin :wink:

    Ja siihen nähden esim. viime vuosina vapareilla Street D:ssä Kalliomäen Hapen ajama 8.66 ja Skinnarsin 8.75 on oikeesti todella hurjia aikoja :eek:
     
  13. mikko68

    mikko68 1st gear

    Pulkkisen autossa oli 482 rautamoottori ja painoa autossa 1600kg
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, olihan noita tosiaan Pulkkinenkin '97. Kuinka "virallisia" sitten nuo painot lienee, mutta ryhmän kevyimmät vehkeet olo selkeesti alle sittemmin voimaan tulleen 1400 kilon minimin. Ja Kivimäet tosiaan meni ysejä kanssa ensimmäisten joukossa.
     
  15. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Oliskohan ollu ekan ysin ajanut kuski Lehtimäen Timo Opel kadetilla 80-luvun loppupuolella auton ollessa täysin kadulle leimattu ja samalla nopein katuauto suomessa ja pohjoismaissa
     
  16. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Mun veikkaus menee Kauppilan Jukalle ekasta ysistä.
    Muistaakseni meni ysin puolelle 89-91 aikana.
    Motoparkis ja Seinäjoella meni matalaa kymppiä mutta paremmilla radoilla 9sek aikoja.
    Eka kymppi veikkaus Koskisen avo chevelle.

    Mutta oliko eka 12sek Koskisella 55 Chevalla vai Kajo Camarolla?

    Toi Kivimäkien Chevy II oli kyllä raaka laite.Muistan kun ei meinannut uskoa silmiään kun 9.72 ajasta luin V8-magasta.
    Aiheutti jonninverran keskustelua "laillisuudestaan" :rotfl: :rotfl:
    Lähinnä kai kyse oli siitä että kisoissa oli eri varusteet kuin konttorilla.
     
  17. human62

    human62 1st gear

    Amerikassa ajettiin amerikkalaisella autolla 10 sek. alitus todennäköisesti jo 50 vuotta sitten.
     
  18. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Sori muistin väärin kadetin paras aika oli -87 tai -88 ajettu 10,17 kymppi rikottiin katu-autolla vuonna -90
     
  19. SG 448

    SG 448 Gearhead

    85 Street/Race lehdessä oli et Kajo oli eka 12 alittaja ajalla 11.99 kaasuilla ja katuslikseillä. Koskinen myöhemmin samana vuonna 11.66.
    Kauppila ajo kaasuilla 89 vuonna veekasin mukaan 9.789 katuslikseillä ja 9.467 slikseillä.
    Salon Chevy II ajo 91 vuonna testipäivillä katuslikseillä ilman kaasuja 9.72.
     
  20. ransu68

    ransu68 1st gear

    Kiitoksia kauheasti kaikille joka viitsi kaivella muistilokeroita ja autto tietämätöntä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
     

Kerro tästä muillekin!