Kytkin yhtä puuta - miten auki?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ValiantMan, 6.4.2009.

  1. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Harmittavan noloa ja pelkkää saamattomuutta, mutta...
    Valiantin kytkinlevy on hapettunut kiinni vauhtipyörään. Jouduin ajamaan kostealla kelillä loppusyksystä säilytyspaikkaan (ei ollut edes viime syksy :oops: ). Nyt kytkin on yhtä puuta, eikä mokoma aukea. Mitenkä tätä lähtisi helpoiten korjaamaan? Jos vaihteisto pitää pudottaa taas syliin, vaihtuu se kyllä tällä kertaa tomaattilootaan. :mad:
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Käytät ensin vaikka lämpimäks. Sitten starttaat vaihde päällä(ykkönen), painat kykimen pohjaan ja painat reilusti kaasua edelleen se kytkin pohjassa. Jos ei vieläkään aukee niin sitten reiluilla kierroksilla kytkin pohjassa painat myös jarrua, eiköhän tokene. Rahisee jonkun aikaa aukeemisen jälkeen liiratessa :rotfl:
     
  3. pihkaperän paja

    pihkaperän paja 1st gear

    Ei amerikan harraste härveleistä olen kytkimen saanut irtoamaan, kylmästi ajamalla. Kytkin pohjaan ja koheltanut niin kauan kun on irronnut.
     
  4. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Kai sitä pitäisi sitten koittaa ajamalla auki. Ajatus vain hirvittää, kun on ahtaat ajobahnat tallin lähellä.
     
  5. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Takapää ylös pukkien varaan, ei tarvi temppuilla.
     
  6. NymiS

    NymiS Gearhead

    Takapää ylos, vehkeet käymään ja iso vaihde silmään... sit vaan laskee perän alas kytkin pohjassa. Kumma on jos ei irtoo.
    Kaasun käyttö ei ole suositeltavaa tässä tavassa :)
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Laitoin kerran Arska-Fordin (A0509 kuorma-auto) myyntiin ja kytkin oli sopivasti jämähtänyt jumiin viikon seisonnan jälkeen juuri, kun ostajaehdokas tuli sitä katsomaan. Eihän se siinä sitten irroittanut ja kauppa hyytyi siihen. Myöhemmin sitten starttasin auton ykkönen päällä, painoin kytkimen pohjaan ja ajoin pihalla rinkiä kytkin pohjassa nyittämällä autoa kaasua nostaen ja laskien. Kytkin irtosi melkein heti.
     
  8. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Ihmeellisesti ruostunut, kiinni. Kyllähän moottorissa/pakoputkissa sen verran on lämpöä vaikka kuinka ulkona olis satanut vettä että voimansiirto kuivuu samantien kun ajaa sisätiloihin. Ellei sitten ajomatka ole 10 metriä ja siinäkin välillä ajetaan täysiä johonkin 30cm syvään vesilammikkoon?
    Minulle kuulostaakin siltä että itse säilytyspaikka on ollut märkä, esim jokin pressutalli.
     
  9. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Säilytyspaikka on asiallinen kuiva ja kylmä talli ja siirtomatkakin sinne toistakymmentä kilometriä. Levy oli Ebaysta huudettu NOS-osa, karvat pintaruosteessa. Ennen talvisäilöön ajoa ehdin ajella vain joitakin satoja km, joten hapettumat eivät ilmeisesti kuluneet pois. Olisi pitänyt luistattaa. :rotfl:
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Noin se irtoaa pienimmällä vaivalla
     
  11. Fargo

    Fargo Gearhead

    Se ei paljoa tartte jumia niin tekee tuon. Vanha konsti hankalaan levynkeskitykseen on se että liimataan levy vauhtipyörään. Ja ihan tosiaan pari tippaa hetipitiliimaa riittää. No, pistipä tuossa harjoittelija meillä aikoinaan neljä pisaraa pajeron kytkimeen ja saatana sentään että teetti työtä. Kytkin pohjassa pomputtelin autoa kaasulla kakkosvaihteella niin että keulan joustovarat meni laidasta laitaan ennenku irtos. Uskomattoman kovassa :mad:

    Kerran taas ikuvanha vuosia seissy linjapiili teki sen tempun että levy oli ruostunu akselin pooreihin kiinni. Irrotti muttei kokonaan, oli hankalahko vaihdella mut kesän aikana se irtos kun paljon ajettiin ja wd40ä ruiskittiin sinne akselille vähän väliä.
     

Kerro tästä muillekin!