Kytkinautomaatti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Rubberduck, 6.3.2003.

  1. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Esson baarissa on joskus ollut puhetta automaattilaatikon toimivuudesta esim. rallicrossikäytössä. Eli onko arvon herroilla kokemusta manuaalikoneistolla varustetun automaattilaatikon ja jalkakytkimen yhdistelmästä? Kytkintä siis käytettäisiin lähdössä ja sitten kepistä revittäisiin ylös-alas pultti pohjassa...
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei oo käytännön kokemusta, vaikka kaverilla kyllä on sellanen TH400 loota nurkassa joka on muutettu kytkintoimiseksi. Noin äkkisältään herää kysymys, että miksi sellanen pitäis tehdä? Miks ei ihan normaali turbiinilla varustettu tomaatti ajais samaa asiaa paremin?
     
  3. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Jalkakytkin siksi, että sen käyttöön on tottunut. Turbiini taitaa myös hävittää normaalin moottorijarrutuksen jota soralla käytetään ihan ohjailutarkoituksessa.

    Patentti tulisi (jos tulisi) jonkin parilitraisen euromoottorin perään jonka teho todennäköisesti menisi turbiinin öljyjen lämmittämiseen... :grin:

    Mitenkä se kytkin livenä ympätään automaattiin kiinni? Itsellä kun ei ole mitään mielikuvaa siitä miten turbiini on askissa kiinni...
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Se laitetaan ihan kuten normaali kytkinkin, levy lootan pääakselille. Se vaatii kyllä muite pikku muutoksia, koskei siellä kytkinosastolla ole kai just tarkotus olla öljyä kuten turbiinissa, ja asetelmassa täytyy olla sydeemi jolla pyöritetään lootan öljypumppua. En oo kyseistä lootaa kyllä yhtään tutkinut, joten silkkaa arvailua tämä. Noita kyktinautomaattejahan käytettiin ennenkuin saatavilla oli sopivan stall speedin omaavia turbiineja. Yks asia joka kuitenkin kannattaa pitää mielessä, että se turbiini on muutakin kun vaan nestekytkin, siitä tää momentinmuunnin nimikin tulee. Eli se kasvattaa luistoalueella vääntömomenttia. Kytkinhän ei moista hommelia tee, mikä saattais vaikuttaa vaikka välitysten sopivuuteen jne.
     
  5. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Joo... Pitääpä perehtyä aiheeseen. Pitää pähkäillä mitä se turbiini vaikuttaisi systeemin toimintaan.
     
  6. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Räikkäshifterillä ralli on ihan kivaa. Ei kaipaa kytkintä, kun stall on kohdallaan, ja kone tehty sen mukaan. Sitten vaan vasemmalla jarrutellaan...tai sitten ei. Ja muuten: se alumiinitomaatti painaa vähemmän kuin se valurautainen manuaali (vaikkakin öljyä kymppilitra)
     
  7. 67

    67 1st gear

    miksi noin?normaali manuaalikoneisto automaattihan on parempi.
    ellei väkisin halua manuaalin tuntua?
     
  8. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Sitä manuaalin tuntuahan tässä juuri haettiin.

    Humpan juonena oli nimenomaan saadaa aikaan "köyhän miehen sekventiaali" eli säilyttää jalkakytkin mutta saada aikaan aski joka kärsii vetää isompaa "raakana". Kytkin säilyisi "pedaalisena" osittain lajin luonteen takia, osittain kustannussyistä. Sopivan stall speedin etsiminen voisi viedä himpan liikaa sekä rahaa että tupakkia. Sitten kun automaatin pyörityskoneistona olisi alle parisataaheppainen euromoottori...
     

Kerro tästä muillekin!