La-puhelimet autoissanne

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Kesämies!, 26.12.2009.

  1. SamiL

    SamiL Gearhead

    Niillä on tarkoitus saada aikaan suuntavaikutusta tien suunnassa, mutta....:
    jotta ne toimisivat parhaalla tavalla, niiden välin tulisi olla tasan 1/4 aallonpituutta eli vähän yli 2.7 m ja niihin menevien johtimien myös tämän mitan kerrannaisia. Muuten ne eivät ole harmoniassa keskenään ja vaikutus on huonompi tai jopa huono. Myöskin niiden antennien pituus (niihin sisältyvine pidennyskeloineen) pitää olla 1/4 aallonpituutta. Pidennyskela on joko antennin juuressa, varressa tai latvassa. Joskus myös spiraalina pitkin antennin vartta.
    Pyri ainakin laittamaan ne n. 2,75 m päähän toisistaan, jos sinulla on oikea kuorma-auto tai sitten ainakin mahdollisimman kauas toisistaan jos härveli on kapeampi.
     
  2. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Antennit on ehkä n. 2,6 - 2,7m leveydellä, ja johto on se alkuperäinen joka tuli mukana sarjassa (lue ihan pirun pitkä). Noissa antenneissa on juuri tuo mainitsemasi kuparilanka puhottu antennin kuoren sisään, siten että keskikohdalla se on tiheämmässä ja harvenee alas- ja ylöspäin.

    Tässä vielä kuva sijoituksesta autossa.
    [​IMG]
     
  3. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Mitäkä tämä suuntavaikutus tekeepi? Nykyään jenkit näkyy käyttävän pirun pitkiä ja isoja teräsantenneja, Wilson merkkisiä ja väittäävät niitten olevan sika hyviä, tiedä sitten?
     
  4. Scottsdale1980

    Scottsdale1980 1st gear

    Suuntavaikutus tekee sen että pitäs kuulua paremmin esim tiensuuntasesti eli pidemmälle kun yhdellä antennilla. Toisaalta taitaa usein nuo tupla antennit olla myös ulkonäkösyistä,onhan ne komeet! 8) Ainakin näin CB/La harrastajan mielestä! Eikös se pitäs Kenworthin hankkia kunnon krominaamanen CB konekkin!? esim tällänen:
    http://www.cbradiosplus.com/shop/pc/vie ... oduct=1053

    Itellä on kokemusta tupla antenneista (juur tollasista lasikuitusista Firestick merkkisistä) oli dodge ram pickupissa kokeilussa ja kuuntelu oli tehokkaampi 2 antennilla kuin 1:llä.

    Nyt dodgessa wilson 1000 katolla ja koneena Cobra 29LTD Black Chrome edition. Tulossa jenkeistä General Lee radio.. http://www.radioactiveradios.com/assets ... erate2.jpg
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ihanteellinen antennin pituus olisi myös tuo 1/4 aallonpituutta, mutta korkealle asennettuna se ottaisi kiinni vähän sinne sun tänne. Siksi osa antennista yleensä kääritään spiraalin muotoiseksi pidennyskelaksi.
    Suuntavaikutus saa aikaan sen, että vastaavasti muista suunnista kuuluvuus heikkenee. Kaikkein tasaisin suuntakuvio saadaan asentamalla antenni keskelle kattoa.
    Cobran ja muitakin LA-puhelimia tuli tuotua enemmänkin maahan 70-80-luvulla . Ihan ensimmäiset meidän tyypittämämme mallit olivat Cobra 29 ja Cobra 19. Jos jollain on tämmöisiä nurkissa, niin saattaisin ehkä ostaa takaisin, yhtään kun ei tullut jätettyä itselle. Alkeellinen 19 oli silloin olevinaan kova sana ja 1300 markan hintaan huokeakin, koska siinä oli peräti 22 kanavaa. :D
    LA-puhelinten mallit muuttuivat siihen aikaan tiuhaan tahtiin ja yleensä juuri kun oli saanut jonkin mallin tyyppitarkastetuksi PLH:n laboratoriossa, tuli tilalle uusi malli, joka piti taas tyypittää, vaikka sisuskalut olivat samat ja ero vain mallimerkinnässä ja naamataulussa.
    Esim. Cobra 29 -> Cobra 29XLR -> Cobra 29GTL...
    Siihen aikaan haittasi vielä sekin, että monet koneet olivat Taiwanissa valmistettuja ja sieltä tuotava (ja moni muukin) tavara vaati tuontilisenssin, jonka sai, jos valtion tuontikiintiössä oli vielä varaa.
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Sitten vielä:Jos antennijohto on pitkä, ylimääräistä osaa ei pitäisi kääriä tiukalle vyyhdelle, koska tämä vyyhti saattaa toimia kuristimena ja vaimentaa signaalia. Valmiiksi mitoitetun johdon pituutta ei myöskään pidä umpimähkään muuttaa.
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Siihen seikkaan tuli aikoinaan törmättyä, että kaikkien koneiden mikkipistokkeen johtojen järjestys ei ole sama. Useimmissa taisi olla, mutta poikkeuksiakin löytyi.
     
  8. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Joo, kyllä olis tarkotus KW:n joku asiallinen LA hommata, kun rahnaa on irrottaa tai sopiva sattuu kohdalle. Eniten kiinnostais sellanen aito retro LA-joka ois alkujaankin voinut olla tollasessa '70-luvun lopulla tai '80-luvun alussa. Et jos jollakin nurkissa pyörii vanha "jenkki" LA nii ilmotusta vaan tännepäin :D .

    Nuo minun antennit pitäis olla ihan ok tasoa, kun ostin KW:n liikkeestä ja en ottanu kaikista halvimpia, ovat ihan Kenworth merkkikamaa logolla. Piuhat ja jalat on alkuperäistä KW-osaa myös samasta liikkeestä, ja ylitsy piuhat on hattuhyllyllä irtaallaan aika loivilla mutkilla. Tosin tuo vanha LA taitaa olla aika susi :odroll: .
     
  9. Scottsdale1980

    Scottsdale1980 1st gear

  10. M

    M Gearhead

  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Onpas tuo Superstar kovasti tyypillinen Unidenin valmistama kone. Kuinkahan monella merkillä noita on vuosien mittaan myytykään? Samannäköisiä ne olivat jo 80-luvulla. Harmi, että silloin noita SSB-koneita ei saanut edes tullin läpi muuta kuin tuurilla. Kantomatka olisi ollut paljon pitempi kuin tavallisella AM:llä.
     
  12. perkele

    perkele Gearhead

  13. audiq

    audiq Gearhead

    Vieläkö on Järvenpäässä La-porukkaa kanavilla? Olikohan se Studio-kerho, jota viimeksi olen kuullut kanavilla. Meni vaan niin pelleilyksi se niiden homma, niin revin antennit alas. Kone löytyisi kyllä vielä. :-?
     
  14. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Tää on nyt varmasti tyhmin kysymys ikinä, mutta oliko näin et jenkki koneet on pääasiassa AM vempeleitä, ja pitääkö Suomessa olla AM/FM välttämättä?
     
  15. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    Suomessa käytetään pääasiassa FM:ää, poislukien rekkaliikenne, rahtarit lie edelleenkin AM:n puolella. Modulaatiolajilla ei ole sillain väliä tai mitään maakohtaista suositusta/sääntöä, pääasia että molemmat keskustelijat ovat samalla "modella".
    http://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=LA-Puhelin
     
  16. Mutku

    Mutku Gearhead

  17. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Vilkasin noita mun antennien paketteja ja niissä luki jotain et pretuned for CB 3/4 wave and can be tuned up to 10m, mitähän toi vois tarkottaa? Sit siinä oli säätö ohje SVR:ää varten. Voix SVR:ä säätää muuta kun sillä mittarilla ja onko se säädettävä aina jos kone vaihtuu? Varmaan ihan idiootti kysymyksiä, mutta kun ei tiedä niin ei tiedä :odroll: .
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ei sitä oikein ilman mittaria saa säädettyä. Siinä kepissä lienee jonkunlainen korkeussäätö ja sen kanssa sitä voi viilata niin, että swr on mahdollisimman pieni.
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Harrastajista en tiedä missä häröilevät, mutta ammattiliikenne käyttää tien päällä kyllä AM-puolta...kanavalla 19 ollaan, tervetuloa mukaan 8)

    Uudempia AM/FM koneita on käytössä varmaan yhtä paljon kun vanhempia AM-koneita...kuuluu nuo jossain määrin ristiinkin, mutta ei kauhean hyvin...

    Jenkki vempeleissä lähetystehot on käsittääkseni paljon kovemmat ja siksi enempi vähempi laittomia suomessa...täällä AM 1W ja FM 4W max.

    SWR-mittari tarvitaan jos halutaan säätää antenni juuri kohdilleen...kannattaa tehdä.

    LA löytyy tällä hetkellä käyttiksestä ja duuniautosta...erilaisia autokoneita hyllyssä kai jotain 5 - 6 kpl ja lisäksi kolme käsikonetta, jotka käteviä ottaa mukaan kun tarvii.
    Ei ole mulle silti mikään harrastus, lähinnä vain välttämättömiä duunissa ja verraton apuväline muutenkin aina tiellä liikuttaessa.
     
  20. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Joo, channel 1-9 on aina päällä :D . Muistan ku noita SVR:ä kavereitten autoista säädeltiin '80-luvun lopulla, mut niissä antenneissa oli silloin ihan irto tikku jota nostettiin ja laskettiin vai lyhennettiinkö sitä. Noissa omissa antenneissa on ohjeen mukaan säätö lyhentämällä sivareilla sitä sisään punottua lankaa. Vieläköhän täältä meijän kyliltä löytyis SVR-mittari joltakin :odroll: .

    Oisko sulla sellasta edullista, hyvin jenkkirekkaan sopivaa kaupan?
     

Kerro tästä muillekin!