Laadukaat nykyajan katkojan kärjet->hinaukseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja challenger-70, 10.4.2014.

  1. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Aivan loistavaa kamaa.Kävin oulusta varaosaliikkeestä hakemassa uudet kärjet meiningillä että kaippa ne yhden kesän menee vaikka arvelluttikin.

    Pääsin n.100km ja päädyin tieposkeen/hinausautuon (180€) kyytiin.
    Kärjistä irtosi toinen kosketuspinta ja siihen loppui meno.Vanhat ei tullut mukaan vielä otettua.

    Hintakin oli vaivaiset 26,50€ verrattuna vajaaseen 10 jenkkilän dollariin.
    (ei tinkivaraa)

    Tällaiset: Standard Blue streak:

    http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... dKq-ug.jpg

    Näppärä paketti missä on konkka samassa köntässä..mahdonta tarkastaa liuskamitall kärkiväli kun konkka on tiellä.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Eli nyt sattui maanantaikappale?

    Itselle moiset laitoin ja ihan hyvin on toimineet.
     
  3. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    kaveri myös omistaa korjaamon ja haukkui nyky kondensaarrotit, eivät kuulemma varaukset ole enää kohdillaan. Pertronix ignitor lopettaa pelleilyt kärkien ja kondensaattorien kanssa.
     
  4. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    ne tekee varmaan nykyään tahallaan paskaa et porukka siirtyis vaan nykyisen "digi-ajan" laitteisiin
     
  5. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    No jaa, kosketuspinta taitaa alkuperäisissä olla niittaamalla tuossa varmaa oli liimattu tai jotain.

    Selvää on varmasti ettei noita uskaltaisi enää autoon laittaa.

    Tlasin Nos delco kärjet.

    Kärjetön sytytys on vielä mietinnän alla koska kun googlettaa niin on paljon kokemuksia ignitorin ja cranen kärjettömien pimenemisistä.Ja minä varmaan oisin tuurillani sellainen...Mutta varmaan tulee laitettua jossain välissä.

    Tarkoitus oli että vanhoilla kärjillä auto vielä yleensä liikkuu vaikka olisikin ongelmia.Mutta ei...
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Noissa tosiaan se kärkiväli säädetään kosketuskulmamittarilla ja jakajan kannessa on luukku kuusiokoloavaimelle niin että voi säätää koneen käydessä. Ihan mielenkiinnosta, oliko ylikuumenemisjälkiä?
    Itse suosin orkkismallisia kärjettömiä jakajia, niissä kosketuskulma (dwell) muuttuu koneen kierroksien mukaan ja puola on myös tälle toiminnalle sopiva.
    Eli se High Energy Ignition tai vastaava.
     
  7. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Ei ollut ylikuumenemisjälkiä...ihan kun ois vain tippunut pois kosketuspinta.

    ei mahtunut kärkivälimitta väliin kun konkka sivulla tiellä ja yläpuolella ne keskipakojutut....vai mitkä ne oli.

    Säädin silmämääräisesti ja toimi ihan normaalisti.
     
  8. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Kyllä tuota sontaa löytyy samalla tapaa euroautoihinkin.

    Tarvikeliikkeen kärjet vanhaan volkkariin kesti ajaa varmaan 500 kilsaa, sit piti putsata ja säätää kun alko pätkimään. Eipä noilla kyl sentään tielle jääny...

    Vanhaa varastoa oem boschit kesti sen about 5000 kilsaa ilman säätöä (samalla konkalla, eli ei vikaa siinä.)
     
  9. Naketti

    Naketti 3rd gear

    MSD:n virranjakohässäkät paikalleen, niin loppuu ongelmat.
     
  10. renttu81

    renttu81 Gearhead

    ^Ei välttämättä.
     
  11. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Mikä vehe ?
     
  12. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Nää on "vaikeita" nämä kärkiasiat,mulla on varastossa näitä vanhanliiton kärkiä eri autotyyppeihin,tosin ko.GM kärki on loppu.
    Rompetorilla meinaa olla vaikeaa näistä puhua ja vakuutella eroa näiden vanhojen ja nykyuustuotteiden eroista,onneksi suurin osa harrastajista tajuaa asian mutta sitten on myös paljon näitä"asiantuntijoita".
    Näiden tietäjien mielestä pyyntihintani on täysin pielessä,harvinaisuudesta riippuen 2-5€ kpl on pyynnit niin aina pitäisi vielä puolet siitä tinkiä :D
     
  13. Porvoonlankku

    Porvoonlankku 3rd gear

    Rompetorillahan osat pitää lahjoittaa ostajalle tai mieluummin vielä antaa joku kylkiäinen kaupan päälle.
    Jollain myyjällä oli aikoinaan tinkivasara jolla se naputteli pahimpien kerjääjien kitistessä osia hajalle ja sanoi, että nyt se on tarjotun hinnan arvoinen. :lol:

    Törmäsin asiaa sivuten kärkiongelmaan euroauton tasavirtasysteemin lataussäätimen kanssa, kun yksi (Taiwan) säädin kesti noin 500 km jonka jälkeen kärjet oli palaneet pilalle ja pari seuraavaa ei toimineet ollenkaan.
    Orkkis Bosch kesti n. 50 vuotta...
     
  14. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Taitaa olla ihan sitä nykypäivää tämä sutta,paskaa,sekundaa meininki.Ite tuossa WLA Hurlikassa turvautunut Popedan kärkiin.Rompetoreilta ostellu niitä jemmaan halvimmillaan euron rasia.Ja hyvin pelittää.Samaa ei voi sanoa esim. Taiwanin poikain tekeleistä.Varmaan tärkeintä nykypäivänä on juurikin tuo voiton maksimointi,sillä ei juuri ole merkitystä onko tuote hyvä tai voiko se edes toimiakkaan.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    30e vai mitä motonetissä autokäyttöön sopiva yleismittari missä muunmuassa toi kosketuskulman mittaus, helvetin kätevä.

    Liuskamitan kanssa ja mittarilla huomas eron. Jakajan akselin heitotkin näkyy mittarilla hyvin.


    Yhet standardit itellä kans meni alta aikayksikön, rupes vaan rötäämään ei sentään tielle jättänyt.
     
  16. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Lopetat niiden antiikkisten kärkien kanssa rassailu ja siirtykää vaikka Pertronixin tuotteisiin jotka piiloutuvat sen orkkisjakajan kannen alle elikkäs katsella just kuin alkuperäinen ,toimii ja toimii muuten todella hienosti nykimättä+käynnistyvyys sekä käynti aivan eri tasoa,ei mene asennukseen max tuntia kauempaa huonommaltakaan asentajalta eikä hinnalla pilattuja,oisko noin satasen paukku tuo orkkismallin 1 versio.
    Löytyy myös "plug and play"jakajia eli vanha pois ja pudotat uuden tilalle,siinä kaikki eikä mitään boxeja rintapeltiin...
    Ei ne Amerikassakaan enää kärkijakajien kanssa pelleile,oli sitten miten hieno-harvinainen muskeli tms kyseessä.
    Tietysti jos autolla ei ajeta ikinä(tai tykkää ruuvata tien poskessa/tallilla) niin mikäs siinä jos haluaa 100%orkkiksen,toisaalta siinä vaiheessa täytyy koko autokin olla entistetty samaan tasoon eikä sillä luonnollisesti sitten ajetakkaan :lol:
     
  17. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Mutta loppupeleissä se on kärkimies joka ajaa kotiin :rotfl: .Nähny tänkin vuoden puolella jo monta hyytynyttä kärjetöntä rakkinetta.Ja vannoutunut kärkimieshän pitää aina varakärjet hanskaluusterissa.Joo,mutta tehkööt kukin itse miten hommat parhaimmaksi näkee.
     
  18. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Nimenomaan kun lukee tosiaan ignitoreista ja muista kommentteja niin aika paljon on noita tien poskessa olijoita.On mulla kokemusta ignitorista. -73 celica pelas kuin unelma niillä.Mutta tuurillanin olen juuri se jolla se mötikkä pimenee.

    Taitaa kuiteskin tässä tulevaisuudessa olla tulossa kärjetön + kärjet matkassa versio. Koitetaan jos tämä kesä menis niillä uusilla delcoilla.

    tuntuisi että kärjet ei ois niin hankala valmistaa että ne kestäisi mutta kun ei ole muuta tarkoitusta kun valmistaa mitä sattuu niin tässä ollaan nykypäivänä.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aika moneen moottoriin löytyy joku tuotantoauton kärjetön sytkä ja ainakin nää moparin sytkät, mitkä olen *heti* auton mulle päädyttyä asentanut (kärkisytkän tilalle), ovat olleet huolettomia ja vaivattomia. Ei ole tarvinnut säätää eikä huoltaa, mikä slantin jakajan sijainnin takia on aika olennainen juttu. Eli jos ei ole jäljellä luottoa kiinassa valmistettuihin viriosiin, niin miten olisi jonkun siltä ja väliltä olevan autotehtaan toimittaman sytkän rakentaminen kärkien tilalle? Tai tekee sen(kin) sytkän ihan itse. Eihän se nyt loppujen lopuksi ole mikään ihmetemppu rakentaa kärkien tilalle anturia jne.

    ...ja kaikki tämä ihan vaan siksi, ettei enää saa laadukkaita katkojan kärkiä...
     
  20. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    omassa galaxiessa on jo 15 vuotta ollut ignitor,
    mainiosti toimii, muutama vuosi sitten ihmettelin kun galaxie ei tallista startannut, otin virranjakajankannen irti, sisällä oli pyörijä kappaleina, messinkin färinen niitti oli irronnut, kiinan paskaa ilmeisesti sekin.
     

Kerro tästä muillekin!