Laadukaat nykyajan katkojan kärjet->hinaukseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja challenger-70, 10.4.2014.

  1. SamiL

    SamiL Gearhead

    Niiden pitää vain sitten olla nimenomaan NOS-tavaraa. Muuten itse merkki ei merkitse nykyisin enää mitään. Itse ostin uuden AC Delco-virtalukon (Made in China) ja se oli laatikossa jo valmiiksi osina. Seuraava oli sitten ehjä. Sama suuntaus on muillakin merkkitavaroilla: Fram, Anco, Levi's, Dickies.... :(
     
  2. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Paras vaihtoehto ois tietty sellanen "tyristoriboxi" jota joskus on laitettu kärkien kaveriks.

    Edelleen sulla on ne mekaaniset kuluvat osat, ja lisäks vielä se elektroniikka siinä rinnalla... Upea laite!

    Asiaa sivuten: Kaverilla oli joku accelin kakskärkijakaja. Auto sitte puutu tielle, kun toisten kärkien piuhan eristeet oli hävinny johonkin, ja maadoittu jakajan runkoon... Toiset kärjet pois ja matka jatkuu... Mikähän oli se mahtava ajatus tossa jakajassa??
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kaksikärkijakajalla saadaan kasikoneissa pidempi dwell aika, kasikoneen jakajan nokkapyörä on kohtalaisen rajoittunut mekaanisesti niin että tuota voitaisiin muuttaa yksikärkijakajissa kärkien aukioloajalla paljoakaan. Olen ymmärtänyt myös niin että jos dwell aikaa muutetaan, pitää puolankin olla käämitykseltään sopiva ko. dwell ajalle.

    Elektroninen jakaja sellaisella aivoboksilla jossa dwell muuttuu koneen kierrosten mukaan sille sopivalla puolalla antaa hyvän kipinän startilla, tyhjäkäynnissä ja isoilla kierroksilla. Mutta josain vaiheessa siinäkin kompromissin rajat tule vastaan isoilla kierroksilla, ja sitten tarttee hakea erilaisia puola/aivoboksiyhdsitelmiä (esim. MSD Super HEI -module)
     
  4. 3964

    3964 3rd gear

    Tossa hisse kilpurissa kun toiset kärjet kuolee ni mosse toimii ihan normaalisti n.5500rpm asti ja lyö sitten ihan kuin ois kierrosrajoittaja,molemmat kärjet toimiessaan vetää ainakin sinne 7000rpm mitä olen kattona pitäny
     
  5. starcraft

    starcraft Gearhead

    Mun cadillac sai vuonna 2003 uudet kärjet ja kondensaattorin kun rekisteröin auton ajoon. Niillä tuli päästeltyä Suomea ristiin rastiin ja vähän Ruotsissakin käytyä aina vuoteen 2013 saakka, jolloin päätin että voisi laittaa cranen kärjettömän alkuperäiseen jakajaan. Tätä kärjettömällä sytytyksellä varustettua autoa ajelin 2 kk jonka jälkeen eräänä aamuna crane kuoli. Nyt taas vanhat antiikkiset kärjet joilla päästellään taas jokunen vuosi tai kunnes rupeaa piiputtamaan. Vara kärjet löytyy pakista, jos tulee tien päällä stoppi.

    Toki tiedän että toiset ajelee kärjettömillä vuosikaudet ilman ongelmia, mutta tuo mun auto päätti niitä hyljeksiä, joten vanhassa vara parempi.
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Täällä vähän sama homma, kun ostin ton Cadillacin 1998 niin oli alipainesäätäjä ja tulpanjohdot entiset niin samalla vaihdoin kärjet vaikka vanhat näytti ihan ehjiltä.
    Ei tullut laitettua muistiin mitä oli silloin mittarissa, mut eipä tolla hirveitä tule ajettua kun on museorerkisterissä, mutta ne samat vuonna 1998 laitetut kärjet on edelleen paikoillaan ja kerran vuodessa vaan dwell mittarilla tarkistaa onko kosketuskulma ok ja säätää tarvittaessa, ne vanhat kärjet on myös pakissa mukana.

    Myös toisessa kesäautossa on kärjet ja käyttöautossa on sitten HEI jakaja ja se on kerran jättänyt tielle kun moduli hajos, et en mäkään näe mitään syytä miksi kärkiä pitäisi vieroksua, tää on vähän sama homma kuin seossuhde mittarit kun nykyään väitetään täälläkin ettei kapeakaistaisella tee yhtään mitään et pitää olla laajakaista, mut kummasti sillä kapeakaistasella säädettiin koneita ennen laajakaista aikaa ja oltiin varmasti todella tyytyväisiä, nyt kun on tullut laajakaista niin kapeakaista ei muka toimi enään ollenkaan on se ihmeellistä.
     
  7. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    minäkin muutamia ignitor valitteluja olen lukennut netin syövereistä, se käy igniittorin päälle jos ei saa tarpeeksi virtaa, eli etuvastus on poistettava. Myös parhaiten varmaan toimii pertronixin oma flamethrower puola, jos vakiopuolalla ajelisi pertronixin kanssa, niin kai "väärä ohmisena " se myös ajan kanssa hajoittaisi ignitorin ?
     
  8. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Jos ihan oikeasti ajaa paljon,esim. kymmeniä tuhansia kilsoja vuodessa, arvostaa auton helppoa vian etsintää ja siksipä olen noilla kärkivehkeillä ajellu.On tosiaan toimivia kärjettömiäkin esim. Moparin orkkis systeemi,mutta jossain vaiheessa tulee kuitenkin vikaa myös kärjettömään ja jos ei ole palikoita (tai vanhaa kärkijakajaa) mukana niin saa ruveta hinuria soittelemaan.30 vuotta ja n. 1000 000 km takana kärkiautoilla eikä ikinä ole matkan teko katkennut kipinän puutteeseen.Varakärjet, varakonkka ja varapuola ei tilaa juuri vie.Ja matka jatkuu....
     
  9. 3964

    3964 3rd gear


    Siihen kärjettömäänkin voi ottaa varaosat mukaan :D
    Mutta aika harva kuljettaa vara tekniikkaa mukanaan.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead


    Tuo voisi olla oikea selitys. Mutta se esivastuksen poistaminen taas on puolan kannalta huono juttu, esivastuspuola on käämitty toimimaan jossain 10-11,5v. jännittealueella parhaiten, käyttöjännite ilman esivastusta kuumentaa sitä.
    Eli silloin pitäisi vaihtaa myös puola sellaiseen joka on tarkoitettu käytettäväksi ilman esivastusta ja hyväksyä se että silloin startin aikainen kipinä on heikompi kuin esivastusmallissa.
     
  11. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Tosta jo kovin kehutusta moparin kärjettömästä... Ei taida nekään oranssit boksit enää olla kuten ennen, aika monta niitäkin on sipannu kaveriporukalla... Ne oem vermeet kesti sen 30 vuotta, ja nää uudet sen 3 vuotta?

    Hassua on se että mun käytettynä ostettu "legendaarinen" mallory unilite, joka kuulemma kärähtää jos naapuriläänissä on ukkosta, on toiminu jo vuosia ilman ongelmia... Saman valmistajan yhtä "legendaarinen" 6AL-boksi ei toiminu ikinä, kävi sen noin 10 minuuttia, kipinä katos... Puolen tunnin päästä kävi taas sen kymmenen minuuttia. Se on kai ihan tuurissaan mitä nykyään sattuu saamaan...

    Jos johonkin voi luottaa, niin kaasuttimeen ja katkojan kärkiin... :D
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Minulta meni luottamus katkojankärkiin 70-luvun alun Buickin kanssa, samoin puolisolta ja jälkikasvulta. Se oli viimeinen pisara kun yrittivät nilkuttaa kondensaattorivammaisella Buickin isolohkolla kotiin eläinpuistoreissulta ja pakoputki räjähti. Takapenkillä tuli kuulemma hiljaista.
    Vaihdoin siihen sitten HEI-jakajan, ja äänevaimentimen :odroll: . Ei ole sen koommin tarvinnut asiaa pohtia, polttoainekulutus väheni ja käyntiin lähtee aina kuin palmun alta.

    No, joo voihan noi kärkisysteemit toimia hyvinkin, mutta tossa ei toiminut, oli jokakeväistä tappelua kärkien kanssa, kondensaattorin vaihdon jälkeenkin.
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joskus kun olin vielä nuori -80 luvulla niin tuli vaihdettua yhteen opeliin 12v akku 6v tilalle niin puolaan en vaihtanut, siitä huolimatta kärjet kesti ja puolakin vaikka vähän lämpeni, mut oli kipinäkin valtava kun irtotulpalla kokeilin.

    Ihme ettei saksalaiset olleet keksineet tätä nerokasta systeemiä säätä kärjet koneen käydessä dwell mittarilla, se rakotulkilla puljaaminen oli ikävää ja sit kun dwell mittarilla tarkisti niin lopulta se alkoi osumaan kohdalleen.
     
  14. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Noh,nyt kun tämä näyttää taas menevän siihen että mikä on "pomminvarmaa"ettei jää välille,tarvi korjata tai toiset varaosat mukana peräkontissa+ jota kaverit,sisko,urbaani legenda tai joku julkaisu tms ylistänyt, kysymys kumminkin ihmisten tekemistä laitteista massatuotantoon eikä tuohon positiivisesti vaikuta että nämä harrastevehkeet ovat tarkoitettu romutettavaksi jo sukupolvi(-ia)sitten ja hyvin yksilöllistä tuo kunto+omistajakantakin,"korjaajia" kaikenmoisia ym, niin kertonette koko teknisen koostumuksen mikä on hyvä,ei mene rikki ja toimii ikuisesti eikä siis niin että hyvin toimii kun välillä korjaa-säätää tai vaihtaa uuden.
    Sellaista laitetta olekkaan joka ei toimisi jos korjaa+säätelee välillä....
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    Saakos muuten joka myllyyn hyvää hei-jakajaa? Oldsiin itsekin laitoin kun loppui kärsivällisyys myös kärkiin, väittäisin että hei-jakaja luotettavampi on kun kärjet. Siinä mielessä ne jakajan sisälle asennettavat elektroniset kärkien korvaajat vähän niitänäitä...
     
  16. ViLU

    ViLU Gearhead

    Kolmatta kesää toi mun Impala jo puksuttaa kärjillä, tosin pari kesää noilla uusilla missä on konkka siinä samassa paketissa (Standard DR3575CT). Lähtee aina käyntiin kuin palmun alta, kelillä ei ole mitään merkitystä. Kärjet on niin halpoja rokkiautossa, että vaikka joka kesä vaihtais uudet. Tällähetkellä en nää mitään syytä siirtyä kärjistä kärjettömään :)
     
  17. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jaa,en minä nyt ihan varmuutena pidä sitä että ostaa varaosia hanskalokeroon tai peräkonttiin... :D
     
  18. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

     
  19. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Selevä,näin sovitaan :D
     
  20. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    On tuo cocco billy melkoinen ruuneperi... oliko noissa joissain esim ignitor 2:ssa ettei kärsi virtoja pitää kauaa päällä jos ei auto käynnissä? Hajoaa yksikkö?
     

Kerro tästä muillekin!