laahurinokka ja öljyjen luokitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KiRu, 27.2.2007.

  1. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Mä annan oman mielipiteeni asiasta,enkä siis vastaa itse asiassa täydellisesti
    alkuperäiseen kysymykseen?
    Tossa luettuani kysymyksen sekä kannanottoja, tuli mieleeni vain omakohtainen ajatukseni asiasta.
    JOS omistaa laahaavalla nokalla
    olevan motin ja on uhrannut siihen kasan fyrkkaa, niin ei kai kukaan rupea
    enää öljyissä "säästämään" maksoivat sitten litrahinnaltaan mitä hyvänsä?
    Se on kuitenkin joutavan pieni menoerä ostaa TAKUULLA laadukkaat/kalliit
    öljyt ko. kombinaatioon, kun on saattanut maksaa moottoristaan esim.
    15000e?
    Yleensä noilla päästään kuitenkin ajamaan sitten koko ajokausi huoletta
    läpi?
    Paljonkohan 100e:n öljyt tuntuu ton 15000e:n vieressä lompakossa???
    Sitte AINAKIN tuntuu kun oot ajanut nokan huonoon kuntoon "säästö-öljyillä"?
     
  2. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    pizzamake on aivan oikeassa, mutta veikkaisin, että murto-osa tämänkään ketjun lukijoista on laittanut 15 000 siihen laahurinokkaiseen koneeseen...ja varmaan käyttää mieluummin kohtuuhintaista dieselmoottoriöljyä jos jostain voi päätellä sen olevan riittävän hyvää.

    Sillä rahalla, jolla vaihtaa pari kertaa ne satasen superlaadukkaat ralliöljyt saa jo uuden nokkakepin johonkin vähän tavanomaisempaan koneeseen :lol:
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No eikös tämä ole just se syy, että ei voi käyttää synteettisiä öljyjä vanhassa koneessa niiden pesevien ominaisuuksien takia. Tulee konerikko kun irronnut skeida tukkii kanavat. :D
     
  4. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Kyllä kyllä,ainahan mennään tapaus/persoonakohtaisesti!
    Jokainen luokitelkoon mottinsa ja öljynsä keskenään sopiviksi jne?
    Mulla olikin ajatuksena OMAkohtainen juttu,miksei tietty jokaisen kohdalle
    myöskin sopiva mittapuu mikäli on peruskunnostettu juurikin toimivaksi
    moottori ja halutaan välttyä uudelta "turhalta" koneen avaamiselta?
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    :rotfl: Synteettistähän ei saanut laittaa rullanostajilla olevaan koneeseen, kun oli liian liukasta, josta seuraa se, että rullat ei pyöri.

    -Eikä myöskään laahurinokkaiseen koneeseen, koska ei voitele riittävästi.

    -4.3l/5,7 koneessa sitä ei saanut käyttää, koska oli liian paksua kanaville, sekä liian ohutta öljynpaineita ajatellen, josta oli tehtaan todistuskin olemassa.

    - ja niin kuin tuolla edellä mainittiin, niin se ei sovellu myöskään vanhaan koneeseen, koska se pitäisi sen puhtaana, joka olisi ymmärrettävästi vahingollista koneelle (määritystä vanhalle koneelle ei ole vielä tarkemmin annettu).



    :wc: :rotfl:
     
  6. BDF

    BDF 1st gear

    jos kyseessä on jenkeistä tuotu auto jolla on ajettu miljoonakilometrii ni on ihan sama mitä öljyy täällä pohjolassa kaadat koneeseen kojahtaa varmasti.jos taas kyseesssä on uudestaan kasattu kone on asia jo aivan eri uskoisin että kone pestään ennen kasausta jonka jälkeen pesevällä öljyllä ei tätä karstaa pääse syntymään.itse olen käyttänyt omissa koneissa kahta öljyä valvolain 20-50 racing ja näissä tallin parhaista osista kasatuisssa koneissa disel öljyä eikä ole vielään yhtään nokkaa menny paskaks.
     
  7. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Jaahas, se on taas se aika vuodesta kun öljyt tulee puheeksi.


    Nesteen tekninen asiakastuki auttaa mielellään, ja sieltä saa sitä ihan oikeaa faktaa.
    Itsekin olen sinne joskus soitellut, aiheena ATF ohjaustehostimessa sekä uusien synteettisten moottoriöljyjen soveltuvuus vanhoihin (jenkki)koneisiin.
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    No, mitäs siellä sanottiin?
    Mobililla sanoivat, että käy synt ja ATF kävi ainakin Audin vihreänkullan tilalle.
     
  9. BDF

    BDF 1st gear

    täällä meidän kylällä yks audi harrastaja kaato vihreänkullan sekaan ATF:ää ei maksanu kun 1370 euroo hammastangon korjaus tuumas kahvipöydäs et tuli halvaks ku säästi 20 euroo :rotfl:
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Onhan noita juttuja kuulunut, sen takia asiaa lähdinkin Mobililta kyselemään.
    Ostin Audin, jossa oli valmiina ATF:ää hydrauliikassa ja koska sanottiin sen siellä toimivan, niin ajattelin, että vahinko olisi kuitenkin jo tapahtunut, joten jätin ATF:ät pyörimään.
    Nyt ne liemet ovat olleet siellä viisi vuotta, eikä vieläkään mitään ongelmia ole ilmennyt.
    Itseasiassa on ainut meidän Audeista, joka ei ole koskaan vuotanut pisaraakaan.
    Koska hintaero on kuitenkin mitätön, niin kun viime vkl:na tein hammastanko-remontin toiseen Audiin, jossa oli aiemmin käytetty vihreääkultaa, niin täytin järjestelmän Febin S-6161:llä, josta löytyy tuo sama Audin G002000-luokitus.

    Ja vaikka vaihdoin nuo "erikoiset" tiivisteet sinne hammastankoon, niin olen edelleen sitä mieltä, että ATF ei sitä järjestelmää riko.

    Toki aina kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää sitä oikeaa lientä, mutta niin kuin minullakin oli jo "väärää" lisätty, olisi ATF:n ja G002000-öljyn sekoittaminen ollut todennäköisesti huonompi vaihtoehto.

    Hammastangon hajoamiseen ATF:n lisäämisen johdosta sanoisin vielä, ettei ehjään järjestelmään tarvitse lisätä mitään nestettä, joten tuskin se on ollut ainoa syy hammastangon korjaukseen.
     
  11. juhe72

    juhe72 1st gear

    no ompa vaikeata, ostaa sen vitosen maksavan lisäainepurkin(saa joka vauhtiputkasta) ja heittää sekaan vaihdon yhteydessä, helppoa, ja se juttu että sinkin puute uusissa öljyissä tappaa laahurinokat ei ole aivan tuulesta temmattu, vaan totista totta, mutta kukin tyylillään
     
  12. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Eikö ooki VAIKEA asia meidän Suomipoikien kesken esittää asioita, vaikka olisivat sitten kuinka testattuja tuloksia jne?
    Kyllä pidetään kiinni siitä mitä ITSE ollaan nähty hyväksi, siitä sitten ei taivuta
    vaikka kirveellä/nagant:lla niskaan päästettäis???
    PÄÄASIA että oma periaate pysyy?
    Antaa mennä vaan riisseliöljyt laahaaville nokille,paskaaks se mulle kuuluu! :lol:
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    Ei auta vaikka nitojalla vetäis ottaan faktaa kiinni. Jästipäitä koko poppoo. :lol:

    Ja audiqin yhteenveto on aika tehokas, synteettinen kattiöljy tuhoaa koneen kuin koneen. :rotfl:
     
  14. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    ATF vs PS -öljy, lisäaineistuksessa on eroa vaikka itse perusölkkä onkin sama. PS:ään lisätty mm. vaahtoutumista estäviä aineita.
    Audin ihme-öljyistä en tiedä mitään, enkä sitä kysynytkään.

    Moottoriöljyistä, KAIKKI euroopassa ml suomi myytävät moottoriöljyt on olleet peseviä jo 80- luvun alusta asti.
    Bensa vs dieselöljy,dieselöljyihin on lisätty aineita jotka edistävät epäpuhtauksien (noki) tasaisempaa sekoittumista öljyyn.

    P.S.
    Nesteen ATF-G on F-tyypin öljy vaikka sitä ei kannussa suoraan
    sanotakaan.

    Mulla 400HP 302cid vaparissa 5W50 täysynteettinen Rally Formula jo toistakymmentä vuotta enkä ole ajatellut vaihtaa. Kone ollut varmaankin keskivertoa kovemmalla käytöllä. Edellinen omistaja ajoi rata-kilpaa+harrasteajot 10v putkeen, nyt ollut mulla pari vuotta.
    Eikä kuse öljyä, ei edes tihku mistään.
     
  15. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mitäs öljyä mun pitäis pistää sbc jossa on vielä öljynkeitin? (=turbo) :rotfl:
     
  16. buick8791

    buick8791 1st gear

    Just niin, on se kova juttu tuo nokkien kuluminen paskaksi uusien öljyjen takia. Ilmankos mullakin on niitä mennyt niitä kymmeniä....
     
  17. Anssi

    Anssi Gearhead

    Kai se on tähänkin topikkiin pakko ottaa osaa, kun on omakohtaista kokemusta. Olen kuluttanut kaksi kappaletta laahurinokkia chevyn pikkulohkossa viime vuosina. Auto on vain kesäkäytössä.

    Ensimmäisen nokan hajoamisen jälkeen kone avattiin ja puhdistettiin, laakeroitiin ja lyötiin uusi kärsä sisään. Sekin meni sileäksi seuraavana kesänä. Nokat samalta valmistajalta, asteet ja ramppien jyrkkyydet noin about melkein samat. Kummallakin kerralla olin käyttänyt Castrolin täyssynteettistä. Kumpikin nokka romua viimeistään parin tuhannen ajon jälkeen.

    No, viime kesäksi laitettiin taas uusi laahurinokka. Nokan valmistaja vaihtui cranesta compiksi ja asteet isommat ja rampit jyrkemmät. Laitettiin myös jäykemmät jouset! Öljyiksi tällä kertaa Gulfin perusmineraaliluisto. Ei mitään ongelmaa koko kesänä ja nokka on priimakunnossa. Näissä kolmessa setupissa on sisäänajot tehty täsmälleen nokan mukana tulleiden ohjeiden mukaan.

    Neuvottelin viime keväänä erään Helsingin Hernesaaressa toimivan (käsittääkseni hyvinkin arvostetun) kansipajan kanssa näistä nokkaongelmista. En edes ehtinyt kertoa, mitä öljyä käytin ongelmanokkien kanssa. Kaveri vaan kysyi sanatarkasti: "Et kai ole käyttänyt Castrolin täyssynteettistä?". Ajatustenlukija varmaankin? Tai sitten tässä on jotain perää..
     
  18. buick8791

    buick8791 1st gear

    Aha, miten lähestyit Castrolia tässä ongelmassa?
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Kaikenmoisia essonbaarin juttuja sitä näkee ja kuulee.

    Mutta itsekin onnistuin pyöristämään yhden uuden CompCams xe274h nokan vain 50km ajolla. Yks patti meni kohtalaisen pyöreäksi. Tällöin oli käytössä puolisynteettiset petro-canadat joita olen käyttänyt ennenkin käytetyissä moottoreissa.

    No, vaihdoin sitten uuden kepin ja nostajat. Täysin sama combinaatio, täysin samanlainen kasaus ja sisäänajo. Öljynä käytin nyt penzzoilin 20w/50 mineraalia. En tiedä sitten mitä aineita sisältää mutta sitten kesti. Koko kesän päästelin ilman ongelmia. Tämä siis viime kesänä.

    Eipä muuta.
     
  20. Anssi

    Anssi Gearhead

    En mitenkään. Ei ole tapana lähteä lähestymään pelkkien arvailujen perusteella. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!