laahurinokka ja öljyjen luokitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KiRu, 27.2.2007.

  1. HT

    HT Gearhead

    Mitenkäs nuo esteripohjaiset öljyt (red line ja motul ainakin) riittääkös niillä ominaisuudet laahurinokalle?
     
  2. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Niistä öljyn lisäaineistahan se ominaisuus riippuu, eikä itse perusöljystä.
     
  3. rrauta

    rrauta 3rd gear

    kannattaisko kuitenkin jo vaihtaa? :rotfl: :rotfl:
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Lähes samat lätinät tosiaan Mobililtakin ja lisäksi oli juttua, että jos kone hajoaa heidän öljyihinsä, niin he maksavat sen korjauksen.

    Tuossa aiemmin oli tarinaa, että "yksi patti pyöreäksi 50km ajolla", niin herää kysymys, että miksi vain yksi, jos kaikkia voidellaan samalla öljyllä...?
     
  5. BDF

    BDF 1st gear

    kannattaa ottaa kirjallisena tuo juttu että öljyn valmistaja maksaa remotin jos hajoo heidän öljyllä kone.on kaveripiirissä nähty mitä tarkoittaa nuo puheeet"myö korjataan" imatralla on hajonnut cadillacin kone bensan takia kun piti olla venttiilin suoja-aineet bensassa kävi jopa käräjillä asti kyseinen tapaus ja niihän hävis bensayhtiölle että kolahti.et se niistä korjaus puheista ja cranen nokissa on näitä nenän häviämisiä tapahtunu aika monella et taitaa olla materiaali ongelma
     
  6. roku65

    roku65 Gearhead

    Amerikan foorumeilla nokkien kulumisongelmia ruoditaan suht laajasti.
    Jopa nokkavalmistajat ovat suositelleet nokkien huolellisen sisäänajon ym valmistelujen lisäksi dieselmoottoriöljyjä tai sitten race öljyjä joita ei koske samat ympäristömääräykset, jolloin ZDDP lisäaineistus voidaan tehdä tuhdimmaksi.
    Yllättävää kyllä erään suositun käyttöautomerkin huollossa olen tänä talvena
    tavannut ja vaihtanut useita kuluneita nokka-akseleita ja seuraajia. Kyseessä on nimenomaan laahurinokkainen versio. Aikaisemmin kulumaa oli hyvin harvoin.Rulla tai paininkuppiversiossa ei mitään ongelmia ole ollut. En tiedä onko kyseessä vain öljyn laadun heikkeneminen pitkän vaihtovälin vuoksi vai pakkaskauden seurauksia.
    Tiettyä linjaa on ollut havaittavissa öljymerkin suhteen. Täytynee odotella valmistajan kommentointia asiasta.
     
  7. RacingUSA

    RacingUSA 1st gear

    Niin, mitenköhän on tuon materiaaliongelman kanssa ? USA:ssahan ei taida olla kuin yksi tehdas, josta nuo kaikki nokka-akselit on lähtöisin.
    Vaikuttaakohan se eri firmojen tapa sitten jälkikäsitellä näitä nokkia oman koneistuksensa jälkeen siihen materiaalin ennenaikaiseen kulumiseen jotenkin ?
    Tekeekö Crane jotain erilailla, kuin esimerkiksi Comp Cams, tai Lunati ?
     
  8. Anssi

    Anssi Gearhead

    Tätä olen miettinut minäkin... Onhan se niin, että niihin nostajiin kohdistuu rasitukset hiukan eri tavoin, sijoittelun ja nostajareikien kulmiin liittyvien toleranssien jne takia. Sitten kun se ensimmäinen kosahtaa, niin ongelma havaitaan heti naputuksena. Se kulumiskäyrä on varmasti melko progressiivinen käyttöajan suhteen. Siksi tulee vaikutelma, että vain yksi tai pari hajoaa.. Useampi muu nostaja tulisi varmaan tiensä päähän, jos vaan ehtisi ennen kuin harrastaja on jo korjaamassa tilannetta :) Tämä siis vain yksi hahmotelma, jos siis - siis JOS oljyillä olisi tekemistä asiassa.
     
  9. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Tässä tätä topiccia lukiessani olen miettinyt moniko chevyn pikkulohkon omistaja on tietoinen 7 ja 8 pytyn nokkien herkästä kulumisesta? Huhu kertoo et nostajat jumittaa reiässään ja saa näin nokan kulumaan nopeammin :eek: Eli käytännössä pieni hoonaus jokaiseen nostajan reikään ni ainakin tämä ongelma poistuu :odroll:

    Noista kireämmistä nokistahan nokka-akselin valmistaja suosittelee sisäänajon ajaksi poistamaan esim. toisen kahdesta venttiilinjousesta/venttiili.. Ja sisään ajon jälkeen pistämään takaisin paikoilleen 8)

    Ja onhan tuolla Öljylläkin merkityksensä sisään ajossa.. Eli dieselkoneen öljytkö käyttöön mekaaniselle nostajalle? Entäs hydrauliselle nostajalle?
     
  10. montego

    montego 1st gear

    Vaivaako tämä nokkien pilallekuluminen lähinnä Chevyn pikkulohkoja,jos näin on niin johtuuko se kenties rakenteesta,öljyjen muuttuminen olis ehkä korostanut tilannetta.
    En ole kuullut euromoottoreissa olevan samaa ongelmaa,ainakaan mainittavammin.
    Eivät tienneet paikallisessa moottorikoneistamossa mistään nokka ongelmasta nykyisten öljyjen suhteen :eek:
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käsittääkseni käyteyillä jousipaineilla sekä mahdollisella väärällä jousien shimmauksella on myös aika merkittävä osuus nokkien kulumisessa. Seuraava heikko lenkki jutussa on väärä asennus.

    Otetaan esimerkkinä 60-70 luvun pikkulohko letukat, joissa jousipaine oli tehtaalta lähtiessä 80-85lbs avautumispaineena. Nokkien rampit olivat hyvin pitkiä ja loivia. Nokat olivat made in USA -tavaraa.

    Tämän päivän virinokat asennetaan jousipaineella 110-140lbs avautumiselle. Rampit ovat jyrkempiä näissä ja nokat ovat hehco en mexico tai joissain kaukana idässä valmistettuja. Tallaisen nokan kun shimmaa sopivasti pieleen jolloin jousipaine venan ollessa auki on suurimillaan....

    Muutama huomio asiasta:
    -Kulahtaneet nokat ovat pääasiassa Cranea ja Comppia?
    -Onko kenelläkään Crowerin nokka kulunut ?
    -Jos ongelma olisi VAIN öljyistä riippuvainen, näitä hajonneita nokkia olisi paljon enemmän.
    -Jos venajouset shimmaa pieleen, on helpompi syyttää mielummin materiaalivikaa ja öljyjä kuin asentajaa :poff:

    Summa Summarum: En pidä tätä juttua ihan yksinään öljyjen ongelmana, vaan näissä on yleensä useampi tekijä mukana.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jarit puhuu asiaa, uusien nokkien design+jousipaineet on ainakin osittain aiheuttanut ton poissorvautumisen. Lisäisin vielä yhden tekijän joka varmaankin vaikuttaa nokan kulumiseen -> venttiilikoneiston geometria. Jos siellä asiat pielessä niin ei silloin kestä mikään kärsä. Lohkoissakin voi olla eroa eli jos nostajan reijät ei ole osunu ihan just niin varmaankin lisää nokan kulumista? Mutta silti, ei kai toi muuttunut öljyn lisäainestus ole mikään tuulestatemmattu juttu? Moottorit muuttuu ja niin muuttuu voiteen lisäaineistustarvekkin. Kuitenkin käyttäisin bensakoneessa niihin tarkoitettua öljyä, vaikka se muutaman euron kalliimaksi tuliskin dieselöljyyn verrattuna? Onhan niitä "amerikan"mineraaliöljyjä saatavilla varaosakaupoista(Kendall, Penzzoil, Valvoline ym.) joista luulis löytyvän riittävät lisäaineet laahurikoneellekin(tai on ainakin mulla nokat kestäneet) . Ainakin mobilin delvac dieselöljy ei oikein vakuuttanut noin diisselissä, vaatii n. 3tkm ennekuin otti edes väriä eli siihen asti pysyi kirkkaana. Sitten kun ajoi toiset 3tkm niin hieman oli ottanut jo väriä mutta öljyrenkaat jo jumissa ja öljynkulutus tasoa 3 litraa/1tkm. Forte käsittelyllä taas toimiin. Nesteen ja Teboilin öljyllä selvästi parempi pesevyys -> muuttuu nopeasti mustaksi ö-vaihdon jälkeen.
    Jaaritus öljystä on kyllä vahvasti mielipiteeseen perustuvaa hommaa, kaikki tietää niistä kaiken ja ovat täysin varmoja mielipiteestään :rotfl:
    Niin minäkin
    :rotfl:
     
  13. mopster

    mopster Gearhead

    Tottakai sen nokan voi ryssiä monella tavalla, mutta nyt on kysymys siitä että vaikka tekee kaiken oikein niin se menee silti. Tämä on lähinnä 2000-luvulla ilmennyt ongelma joka on paisunut suuremmaksi kokoajan, ja niitä nokkia on tosiaan menny PALJON sileeks. ZDDP:tä on 2000-luvulla vähennetty öljyistä kokoajan enemmän ja enemmän, ja sitä tullaan edelleen vähentämään, myös dieselöljyistä. Tämä vaikuttaa suoraan laahurinokkien kulumiseen, ja sitä enemmän mitä rajumpi nokka ja jousipaineet. Tämä ongelma on tajuttu ja tunnustettu maailmalla jo kauan sitten, herätkää nyt viimisetkin epäilijät jo todellisuuteen.

    Tässä vähän tietoa öljyjen ZDDP sisällöstä, joka on siis noin puoliks sinkkiä ja puoliks fosforia.

    [​IMG]

    60 - 80 luvulla kun noita laahurinokka koneita tehtiin, ölyissä oli noin .150 sinkkiä ja .140 fosforia. Mä ainakin haluun tästä lähtien omaan viritettyyn ja uusilla osilla tehtyyn koneeseen vähintään ton verran noita aineita sisältävää öljyä, mielummin varman päälle vähän enemmän, makso mitä makso. Viime kesänä kun meni nokka sileeks niin makso vähän enemmän, kun piti nokan lisäks vielä ruvelle menny öljypumppu ja tietty tiivisteet vaihtaa. Ja vitutti tietysti kesken kesän ruveta konetta purkamaan.

    Diesel öljyistä löytyy toistaseks joku .130/.120 pitosuus, varmaan riittää johonkin vakioon paljon ajettuun koneeseen, mutta omaani en laita. Tietyistä race oljyistä löytyy riittävästi, mutta niitäkään ei tosta kaupan hyllystä löydy, ovat aika kalliita, ja syy miksi mä en niitä mielellään haluais käyttää on kun ne on aina jotain 20w50:stä, ja minä käyttäsin mielummin jotain vähän notkeempaa.

    Oon kattonu ittelleni sopivimmaks vaihtoehdoksi ostaa lisäaineet erikseen. Cranelta ja compilta ainakin löytyy sisäänajoon tarkotettua ainetta jotka sisältää just noi kaikki tarvittavat anti-wear aineet. Comp suosittelee samaa ainetta jatkuvaan käyttöön, eli pullollinen joka öljynvaihdon yhteydessä.

    Noista nokista piti vilä sanoa että ne ei ole mitään hecho en mechico kamaa, vaan tehdään kyllä jenkeissä. Kaikki aihiot tulee periaatteessa samalta tehtaalta, joten materiaaleissa ei merkkien välillä eroa ole. Koneistuksissa voi tietysti eroa olla, mutta toisaalta nokkia on kyllä menny sileeks ihan merkistä riippumatta. Jousipaineita on myös ihan turha syyttää, vai meinaako jarit että koneita on vasta hiljattain ruvettu virittämään?
     
  14. Pahapää

    Pahapää Gearhead

    Tarkoititko Mopster tätä Comp Cams:n ainetta näyttäis olevan Keravalaisen vauhtikaupan hinnastossa 21€ pullo
     
  15. mopster

    mopster Gearhead

    Jep. Cranen aine (99003-1) maksaa samassa putkassa 13€, tosin pienempi pullo. En oo saanu selvyyttä minkälainen pitosuus noissa on mitäkin ainetta, mutta kun niitä sisäänajoa varten kaupitellaan niin luulis riittävän.
     
  16. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Summitilla 8,50$/8oz
     
  17. juhe72

    juhe72 1st gear

    juuri näin, mopsteri puhuu asiaa
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei toki. Mun näkemykseni on tiivistettynä siinä viimeisessä lauseessani:Uskon että kysymys on useimmissa tapauksissa monen tekijän summasta eikä vain ja ainoastaan yhdestä tekijästä eli öljystä.

    Jos kyse olisi vain ja ainostaan öljystä, vakio &blueprintattuja nokkia alkaisi myös menemään samaan tahtiin kuin hieman enemmän & vähemmän viritettyjä. Onko kenelläkään tietoja että näin olisi käynyt ?
     
  19. HT

    HT Gearhead

    Tässäpä jenkkiläiseltä keskustelupalstalta leikattu juttu, mihin kaveri on kerännyt eri öljyjen sinkkipitoisuuksia:

    "BOTTOM LINE: Running an old engine without zinc in the oil is bad news-- especially when breaking in a fresh build. Ask around and you'll hear about high rates of camshafts going flat. Avoid the problem by choosing the right oil-- that has a zinc content of at least .11%. If you're running zero zinc content oil in an old engine, I believe you're asking for trouble.

    I've done some research. Here is the zinc content of todays oils:

    20W-50
    AMSOIL (old) none
    AMSOIL (new) none
    Castrol GTX .12
    Exxon High Performance .11
    Havoline Formula 3 none
    Kendall GT-1 .16
    Pennzoil GT Perf. none
    Quaker State Dlx. none
    Red Line none
    Shell Truck Guard .15
    Spectro Golden 4 .15
    Spectro Golden M.G. .13
    Unocal .12
    Valvoline All Climate .11
    Valvoline Turbo .13
    Valvoline Race .20
    Valvoline Synthetic .12

    20W-40
    AMSOIL none
    Castrol Multi-Grade .12
    Quaker State none

    15W-50
    Chevron .11
    Mobil 1 none
    Mystic JT8 .15
    Red Line none

    5W-50
    Castrol Syntec .10
    Quaker State Synquest none
    Pennzoil Performax none

    5W-40
    Havoline none

    15W-40
    AMSOIL (old) none
    AMSOIL (new) none
    Castrol .14
    Chevron Delo 400 none
    Exxon XD3 .14
    Exxon XD3 Extra .13
    Kendall GT-1 .16
    Mystic JT8 .15
    Red Line none
    Shell Rotella w/XLA .13
    Valvoline All Fleet .15
    Valvoline Turbo .13

    10W-30
    AMSOIL (old) none
    AMSOIL (new) none
    Castrol GTX .12
    Chevron Supreme .11
    Exxon Superflo Hi Perf 135 .11
    Exxon Superflo Supreme 133 .13
    Havoline Formula 3 none
    Kendall GT-1 .16
    Mobil 1 none
    Pennzoil PLZ Turbo none
    Quaker State none
    Red Line none
    Shell Fire and Ice .12
    Shell Super 2000 .13
    Shell Truck Guard .15
    Spectro Golden M.G. none
    Unocal Super .12
    Valvoline All Climate .11
    Valvoline Turbo .13
    Valvoline Race .20
    Valvoline Synthetic .12

    5W-30
    AMSOIL (old) none
    AMSOIL (new) none
    Castrol GTX .12
    Chevron Supreme .11
    Chevron Supreme Synt. .12
    Exxon Superflow HP .11
    Havoline Formula 3 none
    Mobil 1 none
    Mystic JT8 .1
    Quaker State none
    Red Line none
    Shell Fire and Ice .12
    Unocal .12
    Valvoline All Climate .11
    Valvoline Turbo .13
    Valvoline Synthetic .12
     
  20. mopster

    mopster Gearhead

    Toi lista ei tunnu ihan pitävän paikkaansa, ja valmistajienkaan ilmottamat pitosuudet ei aina pidä paikkaansa. Tuolta löytyy lista jossa puolueeton taho on listannut testaamiensa öljyjen sinkki ja fosfori pitosuuksia http://www.lnengineering.com/oil.html
    Tommoset listat ei vaan ole kauheen hyödyllisiä koska valmistajat muuttavat nyt kovaa vauhtia öljyjensä lisäaineistuksia, ja jos nyt valitsee jonkun öljyn missä on hyvät pitosuudet, niin ens kerralla kun haet saman purkin niin voi olla että se on jo muuttunut.

    Pitää muistaa että öljyllä on muitakin tärkeitä ominaisuuksia kun se sinkki/fosfori pitosuus, esimerkiks pintapaineen kesto on oltava hyvä kun käytetään virinokkia ja isompia jousipaineita. Eli jos laittaa pullon lisäainetta jonkun surkeen kuran joukkoon niin se ei tee siitä hyvää öljyä.

    Ei kannata myöskään mennä liiallisuuksiin lisäaineen käytössä, liikaa käytettynä palotiloihin voi ruveta kertymään palamis jäämiä, tulpat ja lambdat voi tukkeentua ja katalysaattoreille se on tietysti erityisen haitallista. Sisään ajossa voi ja kannattaa käyttää reilua lisäaineistusta, mutta kun koneella alkaa olla muutama tuhat kilometri takana, kannattaa vähän funtsia sitä lisäaineen löträystä. Jos käyttää öljyä jossa on jo valmiiksi melkein riittävä määrä sinkkiä, sitä voi buustata laitamalla vaikka vain osan purkkia lisäainetta. Tulpista voi välillä tsekata ettei rupee kertymään mitään ylimäärästä.

    ZDDP on semmosta ainetta joka vähenee öljystä käytössä kokoajan. Jos öljyssä on sitä yli tarvittavan määrän, se ei tarkota että se suojaa paremmin moottoria kulumiselta, mutta se se suojaa pitempään ennen kuin pitosuus tippuu liian alas. Normaalisti aine kuluu esim. siellä nokan ja nostajan välissä jossa se muuntuu jotenkin ja hupenee pikkuhiljaa, mutta liiasta kuumuudesta aine ei myöskään tykkää, ja moottorin ylikuumentuessa se voi muuntua ja huveta itsekseen. ZDDP:täkin on erilaista eri öljyissä, ja esim. raceöljyissä ne yleensä kestää lämpöä paremmin. Toinen asia mistä ZDDP ei tykkää on vesi, joutuessaan kosketukseen veden kanssa se muuntuu kemiallisesti ja hupenee taas itsekseen.

    Uusien tietojen valossa huomaan nyt että mulla oli viime kesänä aivan loistavat olosuhteet sen nokan silottamiseen. Sen lisäks että öljy oli jo valmiiks liian vähäsinkkistä, mulla oli myös lämpöongelmia ja kone keitti lievästi pari kertaa. Lisäks mulla oli lievä kansipahvivuoto, vettä joutu välillä lisäämään ja venakoppien sisäpinnoissa oli aina hevosenräkää. Ei tullu sitä heti korjattua vaan tuli vaihdettua kansipahvit vasta sitte samalla nokan kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!