laahurinokka ja öljyjen luokitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KiRu, 27.2.2007.

  1. SK

    SK Gearhead

    Nostetaanpas vanha mutta ajankohtainen aihe takaisin pinnalle.

    Pikasilmäyksellä em. 4 sivulla on päädytty seuraavaan:

    - Laahurinokka vaatii riittävästi ZDDP:tä. Mitä tuimempi nokka ja kovemmat jousipaineet, sitä tärkeämpi on riittävä ZDDP-määrä
    - Katalysaattori ei ZDDp:stä pidä vaan menee rikki
    - ZDDP:tä löytyy joko Racing-öljyistä, diesel-öljyistä tai lisäaineena pullosta.

    Mutta mikä on kompromissi koneelle, jossa on sekä laahurinokka että katalysaattori? Tällaisiahan ovat ainakin 80-90-luvun taitteen Chevyn 305 ja 350 TBI koneet. Ylla taidettiin mainita tuimemman nokan vaativan n. 0.20 sinkkipitoisuuksia, mutta pärjääkö tavallinen laahuri SJ/SL-luokituksen 0.11 pitoisuudella? Ei viitsisi talvella oikein 20w-50 öljyillä ajella, eikä katalysaattorinkaan rikkominen ole tavoitteena.

    Esim. Mobilin perus halpahalliöljyssä Super S10w-40 näkyy olevan tältä osin sama SJ / Sl-luokitus kuin Synt S 5w-40 öljyssäkin. Tämän logiikan mukaan jälkimmäinenkin olisi siis kelpo kamaa 350:lle vakionokalla, vai?
     
  2. xtremer

    xtremer 1st gear

    http://www.neste.fi/tuotteet_tuotelista ... 99%3b2701#

    Tuolta voi jokainen kattoo miten sinkkiä on esim. Nesteen kurissa
    (cas # 68649-42-3) Sinkki C1-C14 alkyyliditiofosfaatti.

    Dieselöljyissä sitän keskimäärin enempi (< 2 %) varsinkin jos on turbokäyttöön ja synteettinen.
    myös yhdessä SM luokituksessa olevassa öljyssä sitä on ihan mukavasti.

    mitä Nesteen ja Teboilin kuria tutkin (mobililta ja shelliltä tietoa ei löydy vaikka se pitäs olla 'lain puitteissa saatavilla')
    niin API luokitus ei juurikaan vaikuta tohon sinkin määrään. Yleensä synteettisessä sitä on enempi ainakin Nesteen kohdalla.

    Teboililla näytti olevan kaikissa melko sama määrä < 1.5 %. En saanut esiin kaikkia käyttöturvallisuustiedotteita teboilta.
     
  3. xtremer

    xtremer 1st gear

  4. mopster

    mopster Gearhead

    Joo noi käyttöturvatiedotteet ei kerro yhtään mitään todellisesta sinkin määrästä, se kertoo vain että se on alle 1,5%. Oikeesti sitä on ehkä kahdeskymmenesosa tosta.
     
  5. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Mitä sinä höpiset? Nuo koneet ovat juuri rollerikoneita. 80-luvun puolivälistä > ei laahurinokkia ole noihin tehtaalla asenneltu.
     
  6. xtremer

    xtremer 1st gear

    Jaa mun mielestä kertoo ihan tarpeeksi, jos jossakin papreissa lukee alle 1 % ja toisessa alle 2 % tai vaikka 1-5 %. Näissä ainaetta edes on.
    Sitten vielä kun on papereita, jossa sinkkiä ei mainita ollenkaan niin tästä voi päätellä, että siellä on sinkkiä todella pienimäärä, jota ei tarvitse ilmoittaa (kuten ehkä mobilin ja shellin öljyt) = en osta k.o kusta autooni.
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Öljyissä ei oo ikinä ollu sinkkiä prosenttia tai kahta. Niissä on nykyään luokkaa 0.08% ja joskus vanhoina hyvinä aikoina jotain 0,15%. Käyttöturvatiedote on sitä varten että jos sä vaikka nielet sitä öljyä niin lääkäri voi kattoa että jaahas siinä on sinkkiä mutta ei enempää kun 1,5%.
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eihän kukaan höpisekään...

    80 - 90 luvun taitteen TBI = laahurinokka ...vasta jotain -93 > rolleri.

    Saman ikänen TPI = rollerinokka

    Tuollasen TBI-koneen lohko tosin soveltuu myös rolleriksi ja sen voikin muuttaa sellaiseksi vaihtamalla sinne kyseiset osat...nokaksi sitten esim LT4:n vakio nokka...toimii kuulemma hyvin TBI koneessa. :wink:

    Comp Cams:lta ainakin saa kyseiset hilut...joskus täällä on ollut jopa luettelo osanumeroista.
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Ainakin -89 TBI:ssä on rulla...

    Ja dieselöljyt ei kuulu bensakoneeseen, vaikka kuinka Essolla suosittelisivat... :soosoo:
     
  10. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    onkos mitään perusteluita että miks diiseliöljyt ei käy bensakoneeseen?
     
  11. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Essolta en ole kysynyt, mutta Nesteen voitelupuolen teknisestä asiakastuesta olen. Dieselöljyä voi käyttää bensakoneessa.
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Mm. sen takia, että dieselin palamisjäämät ovat hyvin erilaiset ja lisäaineistus on suunniteltu dieselin palamisjäämiä varten, ei bensan.

    Ja jos diesel-moottoriöljy olisi erityisen sopivaa bensakoneelle, niin sitä varmaan myytäisiin toisessa purkissa.
     
  13. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    omien kokemusten perusteella diiseliöljy on vaan paremmin pesevää, tästä syystä liian "hyvää" (menee vähä niinkun hukkaan) bensakoneessa, ja yleensä kalliimpaakin noi diiseliöljyt.
     
  14. vemu

    vemu 1st gear

    Osa "dieselmoottoriöljyistä" sisältää myös vähemmän kitkaa vähenteäviä lisäaineita. Moni motoristi ajaa Delvaceilla ja vastaavilla koska kuivakytkimet toimivat hyvin noilla öljyillä.
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Meinaat, että pesevyys on pelkästään ylimääräinen ominaisuus, joka ei ole mistään toisesta ominaisuudesta pois?
    Eihän diesel-moottoriöljyn luokituksetkaan riitä bensakoneessa edes 80-luvulle, jolloin luokitus taisi olla tasoa SF ?
     
  16. SK

    SK Gearhead

    Ainakin -89 TBI:ssä on rulla...
    quote]

    Henkilömallissa vai van/pick-upin versiossa? Ainakin 88:ssa K-koodin (=210 hp truck-versio) koneessa on laahuri, ja pikasilmäyksen mukaan sellaista tarjotaan K-koodien koneeseen vuosille 87-95. Henkilömalleissa on toki rulla, mutta tässä maassa on henkilömallin 350 TBI koneita aika hintsusti tarjolla.
     
  17. audiq

    audiq Gearhead

    ^ -88 ja 89 (Z?) 4.3 TBI:ssä on rulla. On ainakin suhteellisen yleinen 80-90-luvun TBI kone.
     
  18. napa

    napa 3rd gear

    päivitetään nyt hieman sun tietoja nykyaikaisista diesel öljyistä :soosoo:

    delvac 1 5w-40

    mobil 1 5w-40
     
  19. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

    Mobilin teknisestä neuvonnasta kun kyselin näistä öljyistä yleensä,niin siinä yhteydessä kertoivat että Delvac Mx 15w/40 öljy sisältää eniten(Mobilin öljyt) kulumisenestoaineita.
     
  20. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    nojuu, kyllähän mäki parempiin (lue ehjiin eikä väljiin) käytän kunnon öljyjä, mutta esim noi vanhat voortin rotiskot (ohc) tuntuu olevan melko sama mitä sinne kaataa, peli on menetetty jo :) (kuhan vaihtaa tarpeeks usein)
     

Kerro tästä muillekin!