Laakeriliuskan kaventaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Dataviilaaja, 17.2.2015.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Haalimistani laakereista saisi toimivan setin, kunhan yhtä liuskaparia kaventaisi 12mm (6mm puoleltaan, 35mm leveät liuskat 23mm:ksi.) Mikähän tuohon olisi järkevä menetelmä? Kuumentua ei ainakaan juuri saa, jos haluaa laakerimetallin pysyvän paikallaan ja liuskat muodossaan. Tuskin kuitenkaan tekemätön paikka? Sorvia ei valitettavasti löydy.

    Kyse on samaan koneeseen eri pukkiin tarkoitetusta laakerista, eli pesän koko ja kohdistusnökö osuu kohdalleen juuri kuten pitääkin.
     
  2. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Dremeliin saa paperinohuita katkasulaikkoja jolla vois varovasti yrittää. Puree yllättävän hyvin. Onhan tuo kyllä vähän ranetusta :)
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ehkä paras ratkaisu olisi ne viedä koneistajalle joka saa 4-leuka pakkaan ne kiinni.
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ite haalin halvan valu kiertokangen mihin laakerit sopi, pistin kangen poikki (yläpäällä kun ei käyttöä) ja sorvissa ajettiin leveys sopivaks. Sitte vaan kasas laakerit kavennettuun "jigiin" ja hio nauhahiomakoneessa laakerit sopivaks. Puukolla vedin viisteen reunaan. hyvin on pyöriny jo useamman vuoden.
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ok, pitääpä testata nauhakonetta. Tuossa kun on useampi milli poistettavana, niin voi vähän testatakin. Ei kai tuossa muuta huomioitavaa ole, kuin että laakerin muoto säilyy (ei työstetä vinoksi, siis toista päätä toista leveämmäksi), laakerimetallia ei revitä tai sulateta irti rungosta, ja että reuna kalvataa tai hiotaan?
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Sopivasta putken pätkästä jigi. Rautasahalla ja lopputarkennus nauhahiomalla
     
  7. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Mites ois jos sorvais hieman laakerin nimellismittaa suuremman tangon ja siitä laakeria kapeempi kiekko ja se puoliksi. Sitten jyrsimeen kiinni vielä sillein peri jotta lastua otetaan aina apupalaan päin..
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jonkunlaisen jigin valmistaisin ja sitten koneistamalla kavennus. Reunapyöristys/leveys tarkasti kopioiden kapeasta laakerista.
     
  9. -TH-

    -TH- Gearhead

    ....tai sopiva akselinpätkä johon liuskat käy päälle, klemmarilla liuskat akselille ja sorvilla liika materiaali pois. Selkäpuolelle viiva merkiksi. Loput vaikka hiomalla jos siltä tuntuu.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tolleen olen itekkin sorvannu rallilaakereita kapeemmax. 6.2 dieselin räjähtäneestä lohkosta saa jigin aika monen geeämmän runkolaakereitten kavennukseen.
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    No niin, viimeistelyjä vaille valmiit. Ensimmäiset millit lähti köyhän miehen sorvilla, eli kuppiterän ympärille kerros teippiä, laakerit klemmarilla kiinni ja penkkiporakoneeseen pyörimään. Rautasahanterällä siivu pois. Nauhahiomakoneella loput, ja viimeistely lasilevyn päällä hiomapaperilla. Ensin toinen kylki, sitten toinen, ja ahkeraan mittailua, että pysyivät muodossa.

    Seuraavan tekisin toisella tavalla, nyt pääsi tuo rautasahan terä hyppäämään kummallakin puolella ja jäi jäljet selkäpuolelle. Eihän niillä siellä ole kuin kosmeettista merkitystä, mutta kuitenkin. Ei ole kunnollista nauhakonetta, niin piti yrittää oikoa.
     

Kerro tästä muillekin!