Laatikon irroittaminen itse?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Temppu, 9.6.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Tuli laatikkoremppa vastaan.
    Remppa tehdään pajalla; kysymys kuuluu: yritänkö itse irroittaa ja asentaa laatikon?

    Lähtökohta on tämä:
    - 67 dart, -78 360 cid + TF904
    - ei tallia, ei nosturia
    - pihalla auton saisi tunkilla nostettua pukeille
    (tarvittaessa ostetaan sopiva nosturi + pukit)
    - hommaa en ole koskaan ennen edes nähnyt tehtävän
    - käsissä on originaali -67 huolto-ohjekirja (semmonen 4 cm paksu opus) + Haynes
    - tavalliset käsityökalut löytyy, jopa tuumakokoisina
    - momenttiavainta ei ole (vielä)

    - onnistuuko homma harjoittelijalta konetta/laatikoa/käsiä/selkää rikkomatta?
    - maksaako vaivaa? (tarttee ehkä ostaa tunkki ja pukkeja. momenttiavain?)
    - tekemisen riemu on tietysti plussaa, mutta ketutus on rajaton, jos menee puihin.

    - kuinka korkeelle auto pitää saada nostettua?
    - voisiko laatikon hivuttaa alas pois, takas ja ylös hallitunkin päällä?
    (Legendat kyllä kertoo, miten se laatikko on kierähtänyt siitä hallitunkin päältä betonille.... Millä sen sais siinä pysyy? Tai site tarttee rakentaa vielä joku rullakko sille lootalle.)

    - kuis muuten kardaani? irroitetaanko ennen vai jälkeen laatikon laskun?


    Temppu


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-06-09 12:20 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-06-09 12:21 ]</font>
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos aikomuksesi on jatkaa autoharrastusta tuon laatikkorempan jälkeenkin ,suosittelisin että teet tuon itse,kunnon tunkki ja pukit tarvitset muutenkin jos aiot jatkaa harrastusta,eli ei ole hukkainvestointi,vaihdelaatikon irroitus/asennuksessa ei tarvitse kummoisia työkaluja,
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei oo paha homma kunhan muistaa ensin irrottaa torbiinin ja vetolevyn väliset pultit ettei riko turbiinin kaulaa. ja tietty öljyt pois askista ja sit aski iri ja tunkilla alas. pakoputket ja startti kannattaa irrottaa ni saa lisää tilaa hommalle. kyl se siitä...
     
  4. lake ender

    lake ender Gearhead

    Ite on vastaava homma tehty nurmikolla.
    Auton alle paperikoneen viira, jota pitkin laatikko oli kiva liu'uttaa alta pois.
    kahdella hallitunkilla onnistu nosto ja lasku yksinäänkin.
    Tuli vielä tehtyä kahteen kertaan, kun ensimmäisellä kerralla loota ei toiminut.
    Auto vaan kunnon pukeille ja niin ylös, että loota mahtuu alta, keulan kun saa ylös niin pitäs riittää.
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Helppo homma. Ota kardaani irti, öljyt pois (muuten valuu sieltä hännästä, kun tunkkaat auton etupäätä). Otat konehuoneen puolelta ylimmät kehän pultit irti. Tunkkaat auton keulan niin ylös, että voit vetää laatikon hallitunkin päällä pois auton alta n. 0.5m.
    Irrotat vetolevyn pultit, poikkipalkin, mittarin vaijerin, kick-down vivut, vaihteen siirtovivut, öljy putket, startin (ota akun miinus kaapeli ensin irti). Hallitunkki lootan öljypohjan alle ja irroitat viimeiset kehän pultit. Nostat varovasti tunkilla ja tönäiset lootaa taaksepäin niin lootan pitäisi irrota. Sitten lasket sen tunkin varassa alas ja vedät tunkin avulla sen pois auton alta.
     

Kerro tästä muillekin!