"Laatu"tunkki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja amis, 17.3.2005.

  1. amis

    amis 1st gear

    Tänään kävin tunkin vaihtamassa. Ei ongelmaa vaihdossa, mutta kun avattiin uusi tunkki paketista (liikkeessä, myyjän luvalla) niin huomattiin että sekin keikkui aivan samalla tavalla :mad: Nooh, ei siinä mitään, hetken tutkailtuamme näytteillä ollutta tunkkia havaittiin sen olevan kunnossa, siispä siitä sain uuden tunkin... Ei kovin kummoinen esitys tunkin valmistajalta... Uuden tunkin saumat eivät olleet ihan niin hirveitä, vaikkeei niissäkään kehumista ollut...

    Kun noista pukeista tuli puhe, niin mun verstaan pukit:

    http://kotisivu.dnainternet.net/jansuo/tunkki/pukki1.jpg
    http://kotisivu.dnainternet.net/jansuo/tunkki/pukki2.jpg
     

  2. Kuin myös.. Aina lisukkeeksi pöllit/ sopiva pino tiiliä, ladottuna siten , etteivät sorru kallistuksessa..

    Ei kiva, jos 2200 kg rautaa valahtaa niskaan.. Voi eka kerta olla viimeinen. :(


    Tosin "Darwin awards"-sivuilla oli dokumentoitu tarina jonkun tehtaan turvallisuusvastaavana toimineesta hemmosta, joka oli käyttänyt pukin sijasta vanhaa auton akkua, ängennyt autonsa alle > akku sanonut painon alla poks > kundi auton alle puristuksiin akkuhappolätäkön valuessa syövyttämään nahkaa > lopulta nirri veks hitaasti tukehtumalla happolätäkössä.. Ei kiva tapa päättää päivänsä :-?
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    ei tiiliä

    Ei tiiliä! Ne voivat paukahtaa halki varoittamatta ja vauhti vaan kiihtyy kun ylimmäinen on hajonnut.
     
  4. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear


    Juu saa meikäläinenkin vetää mahan sisään jos auto tipahtaa alas. Massaa on vähemmän mutta esim pakosarjojen alla on maavaraa vain 8 senttiä eikä etupalkin alla juurikaan enempää.

    Yksi keino mitä kanssa käytän on pyörien alle betoniharkot. Saa autoa selvästi ylös mutta siltikin pitää homma varmistaa pölkyllä/pölkyillä ja/tai kaupan pukeilla.
     
  5. amis

    amis 1st gear

    Kyllä itellä on aina pukit+tunkki, tuplavarmistus... En usko, että siitä enää tippuu... Ja ainahan voi heittää esim. vanteen+2x4 sopivaan paikkaan, ettei ainakaan maahan asti tule...
     
  6. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Itellä on aina tossa muutamia rengasvanne yhdistelmiä lojumassa, joita käytän pukkina auton alla. Pihamaa on sen verran epätasainen/alaspäin viistävä, että pukit pääsee luistamaan auton alta, vaikka muuten kestäisivätkin. Noi renkaat ei kyllä luista mihinkään, eikä painu pinta-alansa takia ruostuneistakaan palkeista läpi :odroll:
     
  7. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ostettu 15 vuotta sitten "ammattireiska" malli Hedengreniltä.Maksoi silloin jotain 1500-2000 mummoo. Nostaa 2,5t ja suht korkealle,silti rakenne matala joten pääsee mukavasti matalan auton alle .Rakenne tukeva ja vahva:Koskaan en ole huoltanut ja edelleen toimii kuin uusi.

    Silloin oli sika kallis,nyt kun peilaa satasen motonet paskoihin ei ole paljoa maksanut suhteessa moitteetomiin vuosiin.
     
  8. amis

    amis 1st gear

    Köyhän ei kannata paskaa ostaa vaan köyhän on pakko ostaa paskaa...
     
  9. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Bilteman 3 tn pukit on kestäny ihan hyvin. Mutta ei 16,50 e/kpl hintanakaan ole halpa..

    [​IMG]
     
  10. amis

    amis 1st gear

    Niitäkin on joku täällä haukkunut :odroll: Taitaa olla käyttäjästä kiinni :wink:
     
  11. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Noi kuvan bilteman pukit on muuten parhaat mitä oon koskaan nähnyt. Harva pukki nostaa noin korkealle turvallisesti. 6 kpl taitaa löytyä nurkista.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    kunnon tunkki on hyvä ostos. mulla on joku AC tai jotain.

    Pieni korjaus. Ostatte mitä vain kaupasta, mistä tahansa: takuu ei ole maahantuojan, vaan liikkeen. Liikkeen tehtävä on hankkia uus tunkki tai korjata vanha. Mut jos ne selittää että ne lähettää maahantuojall, niin sen kuin vain lähettävät minne vain. Ei tarvitse kiinnostaa ostajaa.

    Osta kunnon tunkki.
     
  13. VRC

    VRC 1st gear

    Vielä näistä lecasoraharkoista ja betoniharkoista, mitä näissä kuvissakin näkee taustalla, kajahtavat helposti halki jos kuorma on terävä (kuten helmapokkaus), suosittelen minäkin näitä varomaan.

    Näiden haurauden oppi kun muurasi yhden perustuksen, lecaharkko katkeaa jopa yhdellä kirveeniskulla.

    Vanteita on hyvä heitellä helmojen alle kaikenvaralle, kestävät eivätkä painu pehmeäänkään alustaan.
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Itse olen käyttänyt lankkua/kakkosen pätkää tiilipinon päällä.. Ihan siksi, että ei hakaise tiiliä, eikä riko massausta/maalia pohjasta.
     
  15. amis

    amis 1st gear

    :) Kyllä oikein hymyilyttää. PRKL uusi tunkki laskee itsekseen.:mad: Huomasin asian kun escortiin vaihdettiin iskareita: jouduin nostamaan tunkkia että sain pyörän paikoilleen, eikä iskarin vaihdossa menny puoltakaan tuntia, silti tunkki oli laskenut huomattavasti... Sitten tein vielä testin: nostin ritmosta takakulman ylös ja katsoin hetken päästä kun se oli jo melkein maassa :mad: Missähän vika? Takuuseen en viitsisi viedä, sieltä saa kieron paskan tilalle. Ite korjaamalla vois saada paremman... :odroll:
     
  16. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Tunkkien ja pukkien kanssa touhutessa ei kannata unohtaa myöskään pyöräkiiloja, jotka estävät auton siirtymisen maassa olevien pyörien varassa kaltevalla alustalla.

    Ilmainen vinkki: kätevät tuollaiset saa romiksilta jokaisesta Bemarista. Bemarissa on tunkin yhteydessä rautainen pyöräkiila. Noin 10cm sivuiltaan, yhdellä kyljellään seisova kolmio. Yksi sivu on hiukan pidempi ja menee renkaan alle sitoen palikan paikoilleen. Yhdessä kulmassa on hammastus, jonka myös osaltaan estää lipsahtamasta paikoiltaan.

    Löytyy tunkin alta takaluukun jommalta kummalta sivulta, mustaksi maalattuna.
     
  17. osilpi

    osilpi Gearhead

    Mullakin hajos eräs vastaava 2t hallitunkki (20e...). Ei oikeestaan koskaan toiminut hyvin ja nyt petti sylinterin tiiviste.

    Uutta samanlaista en osta, vaan tilalle tulee omegan 2,25 tai 3 t korjaamotunkki ovh 250-300e. Noita on pari tuolla firman varastolla kerran kokeilukäytössä olleita, ni saan sopuhintaan...

    On rakenteessa "pieni" ero:

    omegan 2,25t on fyysisesti 3 kertaa isompi, painaa 5 kertaa enemmän (eli vajaa 50kg...) ja nostovarsi on n 1,5 m pitkä (vrt halpis 0,5m)


    Kyl luulis kestävän...
     
  18. amis

    amis 1st gear

    Kyllä, jos vaan suinkin on rahaa, niin ostakaa ihmiset merkkitunkkeja. Bilteman tunkeista ei ole kokemusta, paitsi sellasesta 2t pikkusesta, jo on toiminut moitteetta, taitaa olla aika ikuisia jollei pahempia valmistevirheitä... Se mun iso tunkki vuotaa ilmeisesti jostakin sylinterin juurestakin, mitä olen sitä tarkkaillut. Olen miettinyt että käytän sen loppuun, ja jos siihen halvalla sais stefoja yms. vaihdettua niin sitten korjaan, mutta toista samanlaista EN osta...
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    No varmasti on rakenteissa eroa jos vertaat 20€ tunkkia 250-300€ tunkkiin? Ei taas mitään järkeä :odroll:
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    AC-Tunkki parhaimmasta päästä Koivunen tuo maahan mut maksaa aika paljon 250-350eur väliin tuollainen 2 tonnin ja pikanostokin on ihan kätevä ja noita sinisiä AC tunkkeja näkee vanhoilla korjaamoilla jotka ovat olleet melkein 30v käytössä ja minulla meni 100er paskoilla hermot ja ostin pikanostolla olevan AC ja köyhdyin 360eur
     

Kerro tästä muillekin!