Lada "se klassikko"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kasipata, 23.2.2007.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep se italialainen gorillalle suunniteltu "ergonomia". Sitä minäkin tarkoitin.
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Elikkä ISA, Italian Standard Ape :rotfl:
     
  3. DD6

    DD6 Gearhead


    ..josta saa nauttia hieman uudemmissa ja isommissakin saman maan kulkineissa. :D
    Kieltämättä tuo ratti on aika kaukana käyttiksessä.
     
  4. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jaa-a, kai toikin on makuasia. Esmes. mun HD-alustaisella harraste-Plymarilla pystyy kanttaamaan paljon rajummin kuin parikymmentävuotta nuoremmalla käyttöharraste-Chevyllä, vaikka siinäkin piti oleman jotain taxi-palikkaa pohjassa. Eipä niistä mun mielestäni kumpikaan ole erityisen huono ajaa, Letukalla vaan pitää muistaa, että mutkat ajetaan sen mukaan, mikä auto on alla. Mun ajotyylillä ominaisuudet kumminkin piisaa mainioisti kummassakin, enkä silti ole tientukko, muuta kuin tietenkin niiden maantien sankareiden mielestä, joille nopeusrajoitus on vaan vauhdin viitteellinen alaraja.

    Niilla Larpoillakin, joilla mä olen joutunut ajamaan, pysyi kyllä ihan hyvin tiellä niissä nopeuksissa, mitä niillä ylipäätään pääsi, sillä eihän se vakio Lada mikään tykki ole. Vaatiihan se kyllä vähän opettelua, kun Lada ei ihan aina osaa päättää, että oliskos se sillä kertaa yli- vai aliohjautuva, mutta tuntuman siihen saa aika äkkiä, kuten autoon yleensäkin ja yllätykset loppuu siihen.

    Ylipäätään, mun pointti on kumminkin siinä, että kun on mukana yleisessä liikenteessä, suoralla tiellä pysyy autolla kuin autolla, ja mutkaan pitää osata hiljentää, jos siitä ei muuten pääse läpi. Jos siihen ei pysty, pitää miettiä sitä omaa autoilua vähän tarkemmin. Rallit on sitten asia erikseen, mutta normiliikenteestä ja vakioautoistahan tässä kai puhuttiin.

    Ja edelleen, vaikka tota kanttikaalilaatikkoa sai ostaa uutena vielä 90-luvun puolellakin, toi vertaus 80-luvun etuvetoiseen sakuautoon on vähän epäreilu, kun Ladahan kumminkin on pohjimmiltaan vaan 60-luvun pikkunen Fiiatti, eli lähinnä petojen kumminkaiman sukua, eikä mikään saksan seisoja.

    Mitä muuten tulee noihin Siperia ominaisuuksiin, niin Ladan maasto-ominaisuudet ei ole mitenkään erinomaiset. Se on liian matala, etupainoinen ja kun raidevälikin on edessa ja takana erilainen, ei tarvi olla kun 15-20 senttiä pakkaslunta ja siihen istuu. Mosse sen sijaan on oikee peto meneen lumessa ja savessa. Oikee Siperian expressi, lunta saa olla puskuriin asti ja etupalkkia myöten voi ryynätä savessa, eikä matka vielä siihen lopu. Maantiellähän se sitten onkin ihan toisenlainen peto, mutta kuten sanottua, aina ei voi voittaa :rotfl:
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    ^ Kun taisi kommentti Siperian ominaisuuksista koskea myös minun kirjoitustasi, niin tarkennettakoon, että itse tarkoitin auton mukavuutta huonokuntoisilla teillä, esim. hidastetöyssyt/routavauriot Lada ylittää pienen tumahduksen saattelemana täysin eleettömästi, toisin kuin Saksalaiset laatuautot, jotka ovat suunniteltu tasaisemmille baanoille.
     
  6. lassii

    lassii Gearhead

    Itelle tuli aika tarkkaan vuosi sitten hirvee mosse kuume. Noh, isällä oli ekana autona mosse ja se yritti "lievittää" kuumetta ostamalla mossen pienoismallin. No kuume hellitti muutamaks kuukaudeks.

    Syksyllä löyty nettiautosta sopivan hintanen vekotin. Ei muutakun trailerille ja kotiin päin.

    Aarre on vm 77 Elite! Kevät kun koittaa niin laitetaan viat/ominaisuudet kuntoon ja leimalle. Jos vaikka pomo heltyis antaan palkkaa lisää kun ajelee mossella :D

    http://s21.photobucket.com/albums/b272/lassimies/Mosse/
     
  7. Lassard

    Lassard Gearhead

    Siinäpä se just onkin: Vanha kakkoskoppakin pesee ajo-ominaisuuksissa Laapotin 6-0, saati sitten mikä tahansa muu 2000-lukuinen käyttövehje.

    Kun sitten painat mutkaisilla kuuraisilla teillä niin lujaa mutkaan (rajoitusten mukaan) kuin on järkevää, niin se takaa tuleva kaveri edes sillä kakkoskopalla ei ymmärrä, että mitä tuo tuossa kuhnii, koska se Kakkonen menee siitä mutkasta vielä täysin vaivattomasti silloin, kun Larppakuskilla alkaa jo olemaan jännää.

    Ajakoon kuka milläkin haluaa. Itse en ostaisi Larppaa ympärivuotisille pidemmille taipaleille, koska joka suhteessa parempia hinta/laatusuhteen omaavia autoja on Larpankin hintaluokassa. Harrastaminen on taas eri juttu.
     
  8. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Ladassa ja vakioalustaisessa lehmäjenkissä on se yhteinen piirre että kun (jos) se ääritilanne tulee niin kabiini on täynnä käsiä (varsinkin talvella) ja jälkeenpäin siunaillaan miten kummassa tuostakin selvittiin..
    Suurta fiilistelyähän tämä harrastaminen on ja kokemuksen perusteella on myönnettävä että ajoi sitten jenkillä tai Ladalla niin on usein tunne että "joku kattoo.."
    Jos omaa pikkasen huumorintajua ja meisseliä niin Lada on ihan ookoo kauppakassi!
    :wink:
     
  9. Tweety

    Tweety 1st gear

    Sen verran on pakko korjata, kun tätä aihetta lueskelin, niin taisi olla jokaisessa suomeen tuodussa 100A:ssa sävylasit, niinkuin kaikissa muissakin 70-luvun Datsuneissa....
     
  10. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Alkuun tyhmä kysymys. Kakkoskoppa?

    Taitaa olla itsellä sit reikä päässä vähän vakiota isompi, kun mutkat on kyllä taittunu muiden vauhdissa (tai lujempaa). Ainakin vielä :rotfl:

    Ihan mielenkiinnosta mahdollisia tulevia autohankintoja silmällä pitäen. Esim. mitkä autot noista nettiauton 0-600 € ja viimeisen vuoden sisään leimattujen autojen listasta on niitä "joka suhteessa parempia"? Ko. haulla tuli 5 kantti-Ladaa...
     
  11. Lassard

    Lassard Gearhead

    Jotta tuota - Volkkarin Golf, oliko se nyt -82 - 90. Elikkä tää mualiman suosituin tuningaihio. Niiden heikkous on vaihdelootat. Tehdas ei määritelly ollenkaan öljynvaihtoväliä, eikä niitä öljyjä oo kyllä sitten vaihdetukaan. Synkat niistä voi pettää.

    Hyvät puolet: Ne sitten Ladojakin lämpimämpiä, hyviä ajaa, osat halpoja, ja osa vielä melko kovapeltisiä. Ostin viime talvena sellaisen 125 tonnia ajetun viidellä sataa, kun sahasin puolestaan Kouvola-Hyvinkää -väliä, eikä pahemmin kaduttanut. Kaikin puolin hyvä laite omassa sarjassaan. Totta kai siihen on joutunu hommia tekemään (murros hajos ilman ennakkovaroitusta), mutta ei mitään animaalista v@&¤#sta ei vielä ole tullut vastaan.
     
  12. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Ei oo pelkästään kakkoskoppasen ongelma tuo lootajuttu. Mulla oli, tai on tavallaan vieläkin -89 Volkswagen Caddy jossa on jo kolmas loota menossa mun aikana. Eka meni sisempien nivelten rikkoutumisen takia, toisesta hajos stefa ja vuoti öljyt pihalle. Kolmas näyttää toimivan ihan hyvin. Diissel vehje kyseessä.

    Tuo toinen loota olikin siitä hauska että liike möi sen diesel askina, vaikka tosiasiassa se oli bensakoneisen manhattan-mallin loota. Meni välityset aika pitkiksi, vaan eipä syöny paljon paskaakaan.
     
  13. itte on tullu ladalla suhattua jokunen vuos, ensimäinen auto millä laillisesti lasketettiin tiellä oli vfts levikkeillä varustettu versio. josta oli pyöriltä penkitetty 120h http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 3&pos=-196

    tosin ei normmali ajoon tuosta oikein ollut eli kehiin tuli 1200L vm88 joka oli laiteetu 70 luvun daadaan näköseks.
    vasta viime keväänä rahatalous salli hommata caprice chevyn stw version, nytten chevy on pukkien päällä rakentelun alla ja 1200L kuletaa jälleen.
    myönnetään että kääntösäde on pieni ja meteli sisällä turhan kova mutta on yksinkertanen, lähtee aina käyntiin niin ja mikä parasta halvat osat (sillon harvon kun niitä sattuu menemään) niin ja jos tuolla ei mutkassa pärjää niin on kuskista kiini. esimerkkinä ei c kadetti oo yhtään parempi ajaa (on ollu semmonenkin)
    ihan se ja sama mitä kukakin on kyseisestä merkistä mieltä mutta itse olen
    taittanut halpoja ja varmoja kilometrejä.....
     
  14. audiq

    audiq Gearhead

    Pikkukoneiden kanssa on tullut vastaan laatikoita, jotka ovat rikottu öljynvaihdossa, kun on otettu siirtäjän pultit auki, niin rojut ovat tippuneet laatikon pohjalle.
    -Koskaan en ole nähnyt vielä ajamalla rikottua laatikkoa Golffissa/Polossa, vaan viat ovat johtuneet huolimattomasta käytöstä/huollosta.
    En tarkoita, että Ertsa olisi väärässä, vaan kirjoitin vain omista havainnoistani, että mihin ne ovat kokemukseni mukaan yleensä hajonneet ja nämä havainnot siis pikkukoneisten laatikoiden kanssa.


    Ja Jetan/Derbyn/Polon/2107:n/2xSamaran käyttökokemusten perusteella uskallan väittää, että Lada on VW:tä lämpöisempi, 2107 huomattavasti ja Samarakin jonkin verran.
     
  15. isoatlas

    isoatlas Gearhead

    Meikäläinen on kytänny itelleni mummoni 2107aa vm -84 jolla ajettu vasta reilu 90tkm...,mut ei se siitä vielä oo suostunu luopumaan :( . Ukkini osti sen muuten uutena.
     
  16. Lassard

    Lassard Gearhead

    Jaa, no sitten mulla on käynyt oman Vokkelon kanssa melko hyvä tuuri!

    Mutta siihen alkuperäiseen aiheeseen: jos joku jostain löytää alkuperäisen hyväkuntoisen nappisilmän - ja vieläpä farmarin - sopuhintaan, niin tuskin siitä enää kannattaa mitään vitsiautoa tehdä. Onhan niitä räiskempiäkin. Ja rajan takaa saatavat osat (jos jobbari ei ota hirveitä välistä) on sen verran halpoja, että monesti kannattaa ennemmin ostaa sieltä uutta, kuin korjata vanhaa. Tietty osasta riippuen.
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Ladassa on takana (löysät) kierrejouset ja lähteekö se perä pompottamaan pidon loppuessa paremmin kuin mossen lehtijouset

    onko tää oikea päätelmä?
     
  18. Muki

    Muki Gearhead

    Kun mulla on noita Mockbia ollu vuosien varrella muutamakin niin sanoisin tosta Ladasta jotta "Länsimaista hapatusta"
     
  19. Kattokaas viimesin pärinävideo , kyllä sillä laapotilla mutkaankin pääsee ja joskus jopa poiskin... :)
     
  20. ahne

    ahne 1st gear

    Mukavasti tuntuu pahennusta herättävän.. hyvähyvä... Mulla on ainakin pelkästään hyviä kokemuksia ladalla ajosta. Aina on ollu hymy huulilla kun oon ladoillani ajanu. Enkä kyl ymmärrä alkuunkaan, miten sillä ei muka pysy muun liikenteen vauhdissa?? Ai nii joo eihän siinä kyl ajonvakautus järjestelmää oo.. Tietty tottumis kysymyksiä, mut ite viihyn kyllä ladan ratissa vallan hyvin..
    Vikoja on ollu matkan varrella, mut ei mitään isoja. kilometrjä kahdella eri ladalla ehkä 25tkm
    Mun valinta käyttöpeliksi alle 3k€ hintaluokassa on nappisilmä -70-77 :poff:
     

Kerro tästä muillekin!